Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Parijs - Nice | Etappe 3 | Cepoy - Moulins / Yzeure | 200 km

Gepost door Heisenberg 
Heisenberg 11 maart 2019 21:25
Terugblik etappe 2
Groenewegen groots, Bernal blijkt een alleskunner.







Klassement
1 Dylan Groenewegen Team Jumbo-Visma 6:31:19
2 Michał Kwiatkowski Team Sky 0:12
3 Luis León Sánchez Astana Pro Team 0:13
4 Philippe Gilbert Deceuninck - Quick Step 0:16
5 Egan Bernal Team Sky 0:19
6 Matteo Trentin Mitchelton-Scott 0:20
7 Tony Gallopin AG2R La Mondiale 0:22
8 Rudy Molard Groupama - FDJ 0:23
9 Romain Bardet AG2R La Mondiale ,,
10 Oliver Naesen AG2R La Mondiale 0:24

Parcours



Tijdschema
Start: 11:45 uur
Finish: rond 16:30 uur
el:equipo 11 maart 2019 21:31
Weer een saaie vlakke rit voor de sprinters. eye rolling smiley
Sub Culture 11 maart 2019 21:43
Stel je voor dat er geen zuchtje wind stond de voorbije dagen had je wel een enorm saaie Parijs-Nice gehad.
Blueprint 11 maart 2019 21:46
Dat wordt drie op een rij voor Groenewegen.
lodjan 11 maart 2019 22:16
De vorige renner die de eerste twee etappes van Parijs-Nice won was.... Gerrie Knetemann.
Remko 11 maart 2019 22:17
Weer:
Bad news for echelon fans, the wind has completely changed direction. We now have a southernly wind, meaning headwind for most of the day. Towards the end of the stage it does swing round to the south-west, which could see echelons as the riders head towards the finishing town. The strength of the wind is down too, with gusts of 30mph. It shouldn’t be as crazy as the opening two stages, but there is still a chance of splitting the race late in the day.

Waaiers:
There’s only a small chance in this stage. When the riders head south-east to the finish, it is a good direction for echelons, but much of that road is heavily protected by trees. In fact, it only becomes exposed with around 8km remaining. There is a chance a team tries to split it, but it’s only small. This should be our first big sprint of the week.

Voor wat het waard is.

Bron:
Ciclismointernacional.com



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2019 22:23 door Remko.
ton duk 12 maart 2019 07:23
Hup Amsterdam dan maar....
gr
Slimmerd 12 maart 2019 12:18
DNS Meintjes
DNF Novak

Direct een valpartij na de start, o.a. met ook I. Izagirre en Quintana, maar die kunnen nog gewoon verser.

Na 20km nog geen kopgroep, waarschijnlijk mede door de tegenwind.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2019 12:57 door Slimmerd.
Luijt 12 maart 2019 12:21
Hoezo "dan maar"?
Slimmerd 12 maart 2019 12:56
Tussensprint 1;

1. Kwiatkowski 3"
2. LLSG 2"
3. Gallopin 1"

Hierna is een eerste kopgroep ontstaan;
De Gendt, Declercq, Turgis, Le Gac, Reza, Bolkestein, Geoghegan Hart en Navardauskas
Slimmerd 12 maart 2019 13:00
Inmiddels is deze kopgroep ook tenietgedaan
Horsie is back 12 maart 2019 13:04
De wind is weer gaan liggen en de rivier is leeggestroomd. Horsie vergeet zo vaak dat heel veel rechtgeaarde burgers gewoon moeten werken.
Horsie hoeft dat niet meer behalve als hij uiteraard op zijn zen-stengel rijdt, wat ook wel een renfiets wordt genoemd.

Column Stormwind van Peter Winnen.
.. op de fiets ben je meer een weggeworpen krant ..
.. als het heel hard waait lijkt wielrennen een beetje op vliegeren. Het gaat om het touwtje. ..
Goeddoeme, de ultieme verklaring over het waarom van de populariteit van waaierwielrennen.

Ook nog wat data, neen, niet van Peter Winnen, maar van de Fin.
Koen de Kort, die Victor Campenaerts in het verre Aguascalientes, het schaamrood op de kaken doet krijgen met een 10 km segmentje in 9:30.39, oftewel 250m rondjes van 14,26s (in principe zelfs minder maar daar zal ik niemand mee lastig vallen). Jeffrey Hoogland zou hem nog net een kilometer of zo voor blijven, maar dan is de koek op. Bird of Pardise doet vandaag, denk ik, voor het eerst zijn pootjes in het ultieme bad om te voelen hoe de temperatuur is.
Cecchini 12 maart 2019 13:12
Onder een dekentje op de chaise longue keek ik naar een stormachtig Parijs-Nice

Door Peter Winnen



Een mooie natuurkracht, storm. Ik mag er graag naar kijken vanachter glas. Een wandeling in stormwind is ook niet te versmaden. Soms lijk je iets te worden opgetild, wat een hallucinante ervaring is. Voor een paar honderdsten van een seconde ben je een vrij mens.

Fietsen in stormwind is een ander verhaal. Ook mooi, maar op de fiets ben je meer een weggeworpen krant. De wind is absoluut de meester.

Zaterdagmiddag ging ik een stukje fietsen. Volgens de voorspellingen van buienradar.nl zou het wolkendek gedurende anderhalf uur een gat vertonen, wat juist bleek. Stormkracht had de wind nog net niet, toch waren er van die momenten dat de banden bijkans onder mijn kont vandaan werden geblazen.

De mens op de fiets corrigeert automatisch zijn balans. Hoe? Door de weggeworpen krant die hij is subtiel te kantelen. Door precies dat te doen wat zonder storm een doodsmak zou opleveren: iets onderuit hangen, hopend op voldoende elasticiteit in de gewrichten, van vingerkoot tot fontanel.

Ik merk dat de storm op sadistische wijze blij is met de moderne, ultrastijve racefietsmaterialen van carbon. Carbon geeft zo weinig mee dat een racefiets in niets meer lijkt op de meegaande zen-rietstengel die hij ooit was.

De fiets is een superlichte maar onwrikbare plank geworden, de berijder een astronaut.

Superstijf betekent een minimum aan energieverlies voor de beenspieren in hun oneindige samentrekkingen. Superstijf betekent ook dat er geen compromis meer is te sluiten: als het niet stijf is, vergeet dan de overwinning.

Ik herinner me de topframes waarmee ik vroeger profkoersen reed: buizen van hoogstaande staallegeringen die alleen de eerste twee gebruiksmaanden aanvaardbaar stijf bleven. Die zeer comfortabel waren qua shockabsorptie. Die licht wogen voor die tijd. Frames, kortom, zonder compromis.

Er was ook niks anders.

Goud zouden we betaald hebben voor fietsen met de specificaties van vandaag. Om wuivende rietstengels was het ons niet te doen.

Ik kom op dit alles omdat ik zondagmiddag, onder een dekentje op de chaise longue, toen de storm echt begon aan te trekken en ik bevreesd was of de vorig jaar aangeplante leibomen in mijn tuin wel overeind zouden blijven, voor de eerste etappe van Parijs-Nice hing. Het was oorlog daar. De wind joeg het peloton uiteen in de ordentelijke formaties die we ‘waaiers’ noemen. Orde schept altijd chaos, en chaos schept altijd kansen.

Ik zag hoe er een paar in de sloot geblazen werden, op hun carbon karretjes met carbon velgen van minstens vijf centimeter hoog, als vliegers zonder touwtje. Er waaide er eentje tegen zijn ploegleidersauto, en die bleef vijf minuten bewusteloos liggen.

Als het heel hard waait lijkt wielrennen een beetje op vliegeren. Het gaat om het touwtje.
Slimmerd 12 maart 2019 13:16
Ploeggenoten Navardauskas en Federli vormen de kopgroep van de dag, inmiddels 4'30.

Nog 150 km
ton duk 12 maart 2019 13:19
...stad, ...club (...,kort Bosch woord,3 letters)
gr
ton duk 12 maart 2019 13:25
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hierna is een eerste kopgroep ontstaan;
> > Bolkestein,

Kleinzoon van ?
gr
Luijt 12 maart 2019 13:27
Bosch woord, 3 letters.....?
Luijt 12 maart 2019 13:30
Luijt 12 maart 2019 13:31
Non info op de eerste 6 woorden na.
El Chaba 12 maart 2019 13:33
Provinciaals minderwaardigheidscomplex..
Ridder Kale Knikker 12 maart 2019 13:36
10 jaar gewerkt in Den Bosch, met heel veel plezier. Ook daar geleerd dat het Bossche woord "kut", waar ons aller Ton op doelt, multifunctioneel is. "Prettig weekend" op zijn Bosch is bijvoorbeeld "Tot maandag kut".
ton duk 12 maart 2019 13:40
thumbs up , goed uitgelegd, ...
gr
Horsie is back 12 maart 2019 13:45
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Non info op de eerste 6 woorden na.

Bij jou stopt het al na twee woorden, zoals je moeder het jou ooit geleerd zal hebben, hoopt zelfs Horsie.
lodjan 12 maart 2019 13:46
Fedeli, zo heet hij, won de eerste etappe in de Tour du Rwanda.
Slimmerd 12 maart 2019 13:50
Fedeli of Federli maakt weinig uit vandaag, het is voor de marge. Straks spreken we enkel over de drie op één rij
ton duk 12 maart 2019 14:02
Doet uwes mij maar de 1e van Jakobsen....
gr
Tjappie2 12 maart 2019 14:26
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Provinciaals minderwaardigheidscomplex..

Iets om te koesteren.
Adje Wijnands 12 maart 2019 14:31
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bosch woord, 3 letters.....?


Dat is natuurlijk “bol”.
De Bosche ...
ton duk 12 maart 2019 14:39
Slimmerd 12 maart 2019 14:49
Nog 90km, 3'15 voor het tweetal vooraan
Cecchini 12 maart 2019 15:03
Die lui hebben al genoeg gewonnen.
Slimmerd 12 maart 2019 15:22
Heerlijk die autocorrect, sorry aan Hollenstein
Slimmerd 12 maart 2019 15:25
Slimmerd 12 maart 2019 16:04
Nog 42km, 30" voor de twee spartelaars
Slimmerd 12 maart 2019 16:09
3km later zijn ze gegrepen
Slimmerd 12 maart 2019 16:21
Aardige valpartij op 32km, o.a. met Gilbert, Yates, Poljanski
Slimmerd 12 maart 2019 16:21
Peloton ook gebroken, maar lijkt ook niet direct voornemens door te trekken
Slimmerd 12 maart 2019 16:29
Nog 25km, over 7km eerst nog een tussensprint
Slimmerd 12 maart 2019 16:38
Tussensprint 2;

1. Kwiatkowski 3"
2. Bernal 2"
3. Grossschartner 1"
Slimmerd 12 maart 2019 16:49
Slimmerd 12 maart 2019 16:55
Rowe, Kwiatkowski EN Bernal trekken nog maar eens een waaier op 6km van de streep
Slimmerd 12 maart 2019 17:00
1. S. Bennett
2. Ewan
3. Jakobsen
4. McLay
5. Coquard
6. Bonifazio
7. Kristoff
8. Demare
9. Groenewegen
10. Theuns



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2019 17:05 door Slimmerd.
Slimmerd 12 maart 2019 17:01
Leuke finale met dank aan Sky, Visma liet zich daar zeker verrassen, kwam nog wel terug, maar in de sprint kwam hij denk te vroeg in de wind en liet gaan op een kleine 100m
Luijt 12 maart 2019 17:01
Hmmm Groenewegen duidelijk niet de benen vandaag.
rustdag 12 maart 2019 17:01
Groen zat denk stikkapot...
Eazster 12 maart 2019 17:36
Dylan ontplofte simpelweg,niet goed genoeg vandaag (wat ook mag hoor),want zat ideaal geplaatst.Sterk van Bennet met fietslengte voorsprong op Ewan.
El Chaba 12 maart 2019 17:39
Duidelijk de naweeën van de zware inspanning van gisteren.
ton duk 12 maart 2019 18:07
en een mooie 3e plek voor jongeling Jakobsen …
gr
El Chaba 12 maart 2019 18:40
In dit zeldzaam goede sprintveld inderdaad een knappe prestatie voor een jonge tweedejaarsprof!
Qua leeftijdsgenoten (22 jaar) zullen er op dit moment weinigen beter zijn (als pure sprinter)..



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2019 18:41 door El Chaba.
Remko 12 maart 2019 18:55
Kelderman nog steeds niet gevallen? Bij elke valpartij hoor ik de commentator van dienst al zeggen ‘oei, Kelderman ligt erbij, dat ziet er niet goed uit’. Hopelijk horen we dat dit jaar eens niet!
Horsie is back 12 maart 2019 19:07
Begrijpt Horsie het nou goed? Dylan G. had vandaag toen het er op aan kwam dikke benen. Wist U al, dat de sprinter met de beroemdste dikke benen (geen pants te krijgen) deze week in Apeldoorn te bewonderen zal zijn als voortrekker van een visueel gehandicapte co-piloot, bij het WK Paracycling? Op de kilo. Zal het hier ook binnen de minuut gedaan zijn?

Het unieke van sprinten is toch dat de benen geen pijn moeten doen. Pas vanaf een bepaalde fase treedt de lokale vermoeidheid supersnel op.
Nu hangt het natuurlijk wel erg af van de definitie. Maar Horsie doet d'en wegsprinterd natuurlijk onrecht te vergelijken met de baansprinterd, die doorgaans uitgerust aan de start gaat. Maar bij grote kampioenschappen gaat wat de Oostburen zo mooi Substanzverlust noemen wel een toenemende rol spelen.
Dikke benen vreten ook veel meer zuurstof, dus zijn de toppers, vooral bij vrouwen broodmager. Onze Esmée voorop, Martina is er ook al heel lang om maar te zwijgen over de Twiggies in de atletiek.

Maar Kira straalt weer nu de 0,000000001 gram tulobuterol bij de hertest niet meer aanwezig blijkt te zijn. Foutje, bedankt
Horsie is back 12 maart 2019 22:00
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Duidelijk de naweeën van de zware inspanning van
> gisteren.

Of ook juist vandaag. Het leek er duidelijk op, dat hij blokkeerde (spierblokkade).

Apropos blokkeren. Brexit exit, maar nu ook Bird of Paradise exit?. Horsie telt al vijf spijtoptanten.
Cochabamba test valt tegen, door medisch ongemak, maar ook door gebrek aan inhoud.
Horsie reed gisteren ongeveer dezelfde tijd over vier van de vijf ronden dan, maar Horsie hield daarvan bijna de helft van de tijd zijn pedalen stil. cool smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2019 23:10 door Horsie is back.
Pyama 12 maart 2019 23:26
Dat zegt steeds een ieder. Maar zonder de vier snelste renners van 2018 en 1e deel 2019 vind ik het sprintveld best tegenvallen.
Horsie is back 12 maart 2019 23:46
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat zegt steeds een ieder. Maar zonder de vier
> snelste renners van 2018 en 1e deel 2019 vind ik
> het sprintveld best tegenvallen.

De stok wordt volgens Horsie aan het verkeerde eind beet gepakt. "We" zullen echt (geleidelijk) moeten gewennen aan het idee, dat topsporters steeds eerder al bijna hun top hebben bereikt, net zo goed als we ook zien dat er vaker aan het andere eind van het leeftijdsspectrum langer topsport bedreven kan worden.
Dit hoeft echter niet persé te betekenen dat ze daarmee dan ook altijd hoger uitkomen, dan degenen, die vroeger wat later hun neus aan het venster staken.
De Noor Ibrigtsen (uit fanatieke hardloopfamilie) gaat in de toekomst echt geen 3:24 op de 1500m lopen.

Maar natuurlijk mag je altijd kudo's uitdelen aan grote talenten, zoals de onvermijdelijke Evenepoel, maar volgens Winnen mag je alleen bij een stormwind even van de grond worden gelicht.
El Chaba 13 maart 2019 00:44
Eindhovuh 13 maart 2019 01:12
Ik begrijp dat oa Groenewegen niet bij de snelste 4 hoorde vorig jaar?
El Chaba 13 maart 2019 04:53
Slimmerd 13 maart 2019 09:19
Je gaat er toch niet van uit dat Pyama iets positiefs zegt over een Nederlander.

Feit is wel dat Viviani, Ackermann en Gaviria hier niet aanwezig zijn natuurlijk
Curzio 13 maart 2019 09:42
Ackermann had hier makkelijk drie keer gewonnen ja.

Bennett heeft Viviani drie keer geklopt in de Giro volgens mij, en Groenewegen heeft Gaviria twee keer geklopt in de Tour, ook nogal ruim.
Verder is er geen enkele koers waar alle sprinters aanwezig zijn, zelfs de Tour niet.
Luijt 13 maart 2019 10:06
Na hoeveel meter achteruit fietsen zou Lasse Viren Jeffrey Hoogland hebben ingehaald? Mijn wattbeest zegt er niets over.

Disclaimer: Ach ja, Diamonds in the Sky (emoticon).
Slimmerd 13 maart 2019 10:11
Ik zeg nergens dat deze drie de eerste drie etappes wel even hadden verdeeld, enkel dat dit in mijn ogen wel drie sprinters zijn die zeker tot de beste van 2018 horen.
Horsie is back 13 maart 2019 12:07
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Na hoeveel meter achteruit fietsen zou Lasse Viren
> Jeffrey Hoogland hebben ingehaald? Mijn wattbeest
> zegt er niets over.
>
> Disclaimer: Ach ja, Diamonds in the Sky
> (emoticon).

Horsebullying disease, while the law looks the other way. hot smiley
Pyama 13 maart 2019 13:49
Dat zeg ik toch ook niet. Er wordt alleen te makkelijk gezegd dat het zo'n geweldige prestatie is omdat alle topsprinters aanwezig zijn (hiervoor in het topic, Wuyts, columns, interviews).
Je moet er bij aantekenen dat de snelste renner van 2018 (Viviani) en de andere 3 topsprinters Gaviria, Sagan en Ackermann er niet bij zijn. Als je daarover wilt discussiëren kijk je beter eerst op CQ of PCS.
ton duk 13 maart 2019 20:00
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat zeg ik toch ook niet. Er wordt alleen te
> makkelijk gezegd dat het zo'n geweldige prestatie
> is omdat alle topsprinters aanwezig zijn

Ik was vrij neutraal in mijn posting voor mijn doen
Vond in ieder geval dat zijn 2 3e plekken wat aandacht verdienden...

gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen