Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

EK Wielrennen in Alkmaar

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 25 maart 2019 09:37
Het Europese kampioenschap op de weg is definitief toegewezen aan Alkmaar. De Nederlandse gemeente had zich na het afhaken van Annecy al kandidaat gesteld en nu heeft de Europese wielerbond UEC de titelstrijd ook officieel aan de kaasstad gegeven.

Het EK op de weg vindt plaats van 7 tot 11 augustus. Er zijn 13 onderdelen: de wegwedstrijd en tijdrit voor mannen, vrouwen, onder 23, junioren en de "mixed team relay". Dat is een estafette waarin mannen en vrouwen elkaar aflossen. Dat nieuwe onderdeel vervangt de ploegentijdrit.

De coureurs rijden over een afgesloten parcours door onder meer het historische centrum, de molens in de polder en de kasseien van de Munnikenweg.

De Europese wielerbond moest op zoek naar een andere locatie voor het EK, omdat de Franse stad Annecy de organisatie teruggaf. Alkmaar steekt een klein miljoen euro in het evenement.

Het EK op de weg is een relatief jong evenement. De Slovaak Peter Sagan was in 2016 de beste bij de mannen. Daarna wonnen ook de Noor Alexander Kristoff (2017) en de Italiaan Matteo Trentin (2018).

Bij de vrouwen veroverden de Nederlanders Anna van der Breggen (2016) en Marianne Vos (2017) en de Italiaanse Marta Bastianelli (2018) de Europese titel.
Hoentie 25 maart 2019 09:45
Hopen dat het een beetje waait. Je kunt echt wel een mooi parcoursje maken, maar zonder de wind wordt het een lange geeuw naar de massasprint.
Eddy Veen 25 maart 2019 10:19
Ik ben benieuwd hoe de volgwagens door de binnenstad komen. De Alkmaarse steegjes zijn supersmal. Op een vrijdag tijdens de kaasmarkt loop je er vast.
Clavan 25 maart 2019 10:40
Ik ga zeker kijken aangezien Alkmaar 5 min fietsen voor mij is. Ben trouwens nog nooit naar de kaasmarkt geweest.
Ik hoorde op de podcast van Laurens dat hij en Niki gevraagd zijn om mede het parcours uit te zetten. Zullen ze vast wel langs Niki z’n nieuwe optrekje rijden.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/03/2019 11:02 door Clavan.
Erik S. 25 maart 2019 17:43
Het schijnt dat op Strava al een rondje ‘uittesten voor het EK’ oid staat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/03/2019 17:44 door Erik S..
Clavan 25 maart 2019 18:53
‘Spot the european championship parcours’. Gereden op 20 maart.
Luijt 26 maart 2019 11:05
Neem aan dat Niki ook daarom afgelopen zondag bij DTS was. Om te zorgen dat het EK ook over het clubparcours gaat daar. For old times sake.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen