Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Dumoulin hoopt in Giro op Oomen: ‘Enige die Kelderman kan vervangen’

Gepost door Cecchini 
Cecchini 11 april 2019 21:09
Tom Dumoulin hoopt dat Sam Oomen over een maand meegaat naar de Giro d’Italia. Na het wegvallen van Wilco Kelderman en ook Martijn Tusveld ontbreekt het de Giro-ploeg rond Dumoulin aan mankracht in de bergen.



Door Daan Hakkenberg/ Algemeen Dagblad

,,De enige renner die qua niveau bergop bij Kelderman in de buurt komt, is Sam Oomen,’’ zegt Dumoulin. ,,Maar Sam is gepland voor de Tour en ik weet niet of de ploeg dat nog omzet. Ik vind zelf ook dat Sam klaar is voor de Tour. Maar het hoofddoel van de ploeg is de Giro en dan is het een afweging.’’

In het kielzog van Dumoulin die vorig jaar tweede werd in de Giro achter Froome eindigde Oomen als negende in het algemeen klassement. Momenteel rijdt Oomen in de Ronde van het Baskenland en staat daar tiende in het klassement. Hij rijdt daarna nog de Brabantse Pijl, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Dumoulin hoopt dat Oomen zelf een keuze zal maken. ,,Als hij met heel veel goede zin naar de Giro wil gaan om mij te helpen, dan vind ik dat supercool. Maar de ploeg zal de knoop doorhakken en niet ik en ook niet Sam. Maar ik geloof heilig in intrinsieke motivatie. Je kunt niet naar de Giro gaan omdat de ploeg dat zegt.’’

Dumoulin is momenteel op de vulkaan El Teide op Tenerife op hoogtestage die in totaal 17 dagen duurt. Ook ploeggenoten Jan Bakelants en Robert Power zijn mee op trainingskamp. Dumoulin rijdt alleen nog Luik-Bastenaken-Luik als voorbereiding op de Giro, die op 11 mei in Bologna van start gaat.

Kelderman was voor de Giro voorzien als meesterknecht van Dumoulin in de bergen, maar na een val in de ronde van Catalonië is deelname aan de Giro uitgesloten. Hij brak zijn sleutelbeen en een nekwervel. Tusveld viel hard in de eerste etappe van Parijs-Nice, verloor tanden en liep breuken in beide kaken op. Ook voor hem komt de Giro te vroeg.

Dumoulin was vorige week bij Kelderman op bezoek. ,,Het is kloten. Vooral voor hem. Hij heeft echt al heel wat te verduren gehad de laatste jaren. Hij zit nu met die nekbrace en kan bijna niks. Zo slapen, daar word je niet gelukkig van. Ik hoop dat ik dat nooit mee hoef te maken.’’

Is een ploegmaat van het kaliber Kelderman of Oomen niet een vereiste om aanspraak te maken op de eindzege in de Giro?
Dumoulin: ,,De Giro die ik won, had ik ook niemand van dat kaliber bij me. Dus het kan wel. Maar het wordt een heel stuk moeilijker natuurlijk.’’
Cecchini 11 april 2019 21:09
Paniekvoetbal ?
Tjappie2 11 april 2019 21:11
Dumoulin moet zo hard met de vuist op tafel slaan dat ie de tafel desnoods doormidden mept. Benieuwd of Spekenbrink het echt op durft te nemen tegen Dumoulin als het hard gespeeld wordt.
Orakel 11 april 2019 21:41
De nieuwe (sterke lichting) Bernal, Roglic, Yates gaan voor de Giro.
Dumoulin kan ze alledrie verslaan, maar kan ook zo maar (ondanks topvorm) 4e eindigen.

De kopmannen in de Tour zijn nu niet direct sterker (al kunnen zeker Froome en Thomas nog stappen zetten qua vorm).

De vraag is dan of je wel voor het Giro klassement moet gaan. Je kan ook na 10-12 dagen Giro afstappen.

De Sunweb ploeg voor de Tour is echt ijzersterk met Oomen, Andersen, Matthews (Kelderman?).
Mijn idee zou dan ook zijn: Giro met B-team en vrijbuiters, lekker rittenkapen en dan op volle oorlogsterkte proberen de Tour te winnen.
Op die manier gooie je geen hele programma’s en voorbereidingen om en ga je bovendien zowel sportief als commercieel voor het hoogste doel (Tourwinst).
Cecchini 11 april 2019 21:43
Mee eens, en Oomen heeft niet bepaald een Giro voorbereiding. Baskenland, Ardennen klassiekers. De renners die je daar ziet, zie je zelden of nooit in de Giro, en dat is niet zo maar.
Tjappie2 11 april 2019 21:50
Helemaal eens. Maar dat Sunweb alsnog besluit om met Dumoulin vol voor de Tour te gaan lijkt me echt een illusie.
Pyama 11 april 2019 22:11
Roche out in Baskenland?
Tinuz 11 april 2019 22:47
Getver, wat een gedoe toch. Als je beste knechten brekebeentje Wilco en greenhorn Sam zijn dan is dat een smalle basis als potentieel grote ronde winnaar.
Zo'n Roche maakt ook een uitgebluste indruk tot nu toe. Was vorig seizoen ook al niet veel soeps als ik me niet vergis.
Slimmerd 11 april 2019 23:19
Na valpartij inderdaad
opoeepo 12 april 2019 00:12
Sam Oomen. Voor al uw grote rondes.
Inigo 12 april 2019 08:43
Sunweb, Duitse starre doctrine zonder creativiteit. Klinkt als een leuke vakantie.
Eazster 12 april 2019 12:00
"Sam Oomen. Voor al uw grote rondes. "


Waar komt dit stigma toch vandaan. heeft pas 2 grote Rondes gereden als knecht in de schaduw ,wat gezien zijn leeftijd echt niet zo opmerkelijk is.
Dat hij in de Tour zijn vrijbuiters debuut als jonge kopman (Met als doel voor witte Trui gaan bv )zou maken is niet meer dan logisch. Nood breekt wet als hij naar de Giro moet,maar dan zal hij denk ik ook geen Tour rijden.
ton duk 12 april 2019 12:11
Luijt 12 april 2019 13:52
Ik hoop voor alle betrokkenen dat dit niet alleen via de pers gaat, zo'n beroep op Oomen.
Blueprint 12 april 2019 14:18
Oomen is alvast uit de Ronde van Baskenland gestapt.
Inigo 12 april 2019 14:28
Cecchini 12 april 2019 14:31
Hij reed daar tot op heden ook bepaald niet goed, hij was misschien gewoonweg niet in orde.
ton duk 12 april 2019 14:46
met 31-25-29 en 38e in de 4 daguitslagen.....(en ja, Sunweb geeft ook dat ie wat ziekjes is)
gr
Dit Rit Naar Bordeaux 13 april 2019 06:48
@Luijt: precies wat ik ook dacht. Ik hoop dat Dumoulin nog een keer een grote ronde wint, maar er zijn er nu al een aantal geweest waar zijn ploeg (en het managen van ‘opstellingen’) of zijn eigen ‘race-gogme’ hem in de steek lieten. Je kunt veel van bijvoorbeeld Armstrong zeggen maar dit soort dingen had hij voor elkaar ;-).

Als ik geld moest zetten op de de vraag ‘Gaat Tom Dumoulin ooit nog een grote ronde winnen’. Zou ik geld zetten op nee.
Sub Culture 13 april 2019 10:54
Dumoulin is er nu 28-29 dat is nog een 4-5-tal jaar dat hij een gooi kan doen naar een eindklassement ofwel nog een 10-tal grote rondes die hij zal rijden.
Heb nu niet bepaald het gevoel bij hem dat de balans eerder naar 'neen' helt.
Wel het gevoel dat het dan vooral dit jaar en volgend seizoen zal moeten gebeuren.

Hoop gewoon dat die Tour winnen een keertje lukt.
Fcdh 13 april 2019 11:05
Met zo'n belabberde ploeg bergop een grote ronde winnen was al een uitmuntende prestatie.
Nog een keer is een utopie die vorig jaar in de giro al bijna werkelijkheid werd.
El Chaba 15 april 2019 17:58
Helemaal mee eens, heb ik hier ook al eerder betoogd.
El Chaba 15 april 2019 18:04
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2019 18:05 door El Chaba.
El Chaba 15 april 2019 18:05
Het is een inschattingsfout geweest van het management om zo zuinig in te kopen op knechten in de bergen. Bij wielrennen heb je nou eenmaal vaker dan met andere sporten te maken met blessures. Hou daar dan rekening mee in plaats van zo in te kopen dat je in de problemen komt bij één of twee blessures. Eigenlijk is ínschattingsfout' nog te mild uitgedrukt, dit is gewoon mismanagement.
ton duk 16 april 2019 07:39
Nu heb ik dan ook geen enkel idee hoe zwaar Dumoulin en ook Matthews op het budget drukken bij zo'n ploeg....
gr
Slimmerd 16 april 2019 14:08
Nu definitief, Oomen slaat de Ardennen over en begint aan de voorbereiding op de Giro. Hindley is ook toegevoegd aan de ploeg en hiermee zijn zij de vervangers van Kelderman en Tusveld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2019 14:16 door Slimmerd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen