Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Jarlinson 'EPO' Pantano

Gepost door Slimmerd 
Slimmerd 15 april 2019 18:11
Voormalig wieleridool van Espen Braven Jarlinson Pantano is betrapt op het gebruik van EPO. De controle vond eind februari plaats.

Trek-Segafredo heeft de renner uiteraard op non-actief gezet.
El Chaba 15 april 2019 18:13
Jarlinson Pantano is betrapt op het gebruik van EPO. De 30-jarige Colombiaan van Trek-Segafredo is per direct geschorst door zijn ploeg. De positieve test is buiten competitie afgenomen bij Pantano, die sinds 2017 bij de Amerikaanse ploeg rijdt.

Het gaat om een Adverse Analytical Finding, ook wel een analyse waaruit de aanwezigheid van verboden stoffen of middelen blijkt. Trek-Segafredo zegt ‘met grote teleurstelling’ kennis te hebben genomen van het nieuws over Pantano.

De Cycling Antidoping Foundation heeft op 26 februari de test uitgevoerd, twee dagen nadat Pantano de Tour du Haut-Var uitgereden had. Pantano heeft het recht om de B-staal aan te vragen. Wel is hij voorlopig geschorst door de UCI.

Ritwinnaar in de Tour
Pantano is bezig aan zijn achtste seizoen als profwielrenner. Hij begon in 2012 bij Colombia-Coldeportes en vertrok na drie jaar naar IAM Cycling. In Zwitserse dienst kende hij een ijzersterk jaar, met ritwinst in de Tour de France en de Ronde van Zwitserland. Ook werd hij dat jaar vierde in die Ronde van Zwitserland.

In 2017 debuteerde hij bij Trek-Segafredo, waar hij momenteel ploegmaat is van onder meer Bauke Mollema en Jasper Stuyven. Vorig jaar won Pantano nog een etappe in de Ronde van Catalonië. Dit seizoen stond hij op de planning voor de Giro d’Italia en de Tour de France.

[www.wielerflits.nl]
tvm 15 april 2019 18:20
Jammer zeg. Als het waar blijkt te zijn... wat voor financiële gevolgen heeft dit eigenlijk voor een renner?
Koppizoektwachtwoord 15 april 2019 18:41
Je verwacht het niet (dat meen ik). Benieuwd hoe dit nieuws bij Clement valt, hij was nogal dik met Pantano in die IAM-jaren '15/'16.
Orakel 15 april 2019 18:55
Hij transformeerde van punchertje naar een Alaphilippe light-versie in 2016. Die zomer was erg opvallend. Daarna (met nieuw contract) ging het stukken minder. Typisch voor een broodrenner (weer kuren, leuk presteren, nieuw contract, twee jaar terug in de luwte).
Clavan 15 april 2019 18:56
Oh? Heeft Pantano ook bij RockRacing gefietst?
D, Marrage 15 april 2019 19:03
Koppizoektwachtwoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Benieuwd hoe dit nieuws bij Clement valt, hij was nogal dik met Pantano in die IAM-jaren '15/'16.

Ook met ene Denifl.
PassoEira 15 april 2019 19:25
Koppizoektwachtwoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je verwacht het niet (dat meen ik). Benieuwd hoe
> dit nieuws bij Clement valt, hij was nogal dik met
> Pantano in die IAM-jaren '15/'16.
Voor hem waarschijnlijk het gebruiken zelf geen nieuws , wel dat Pantano tegen de lamp is gelopen.
Wil het wielrennen van de dopingnieuws afkomen is de enige optie de controles af te schaffen of zoals bij sommige andere sporten voor de schijn controles houden maar de monsters daar na niet analyseren.
tvm 15 april 2019 19:27
Benieuwd of hij van onze landgenoot clementie krijgt.
veluweracer 15 april 2019 20:03
EPO toch nog steeds populair. Nu al de hoeveelste?
Sub Culture 15 april 2019 20:45
Ik blijf me erover verbazen dat er anno 2019 nog renners op EPO betrapt worden.
Zijn die dan werkelijk zo dom?
veluweracer 15 april 2019 21:02
Het middel is natuurlijk relatief goedkoop voor de winst die je er mee boekt. Ik vermoed dat als je je goed door een arts laat begeleiden er weinig aan de hand is. Of word je dan ook betrapt? Ik vind het ook zeker iets dommigs hebben. Laat het ook eens flinke consequenties voor de ploeg hebben. Licentie afpakken of zoiets. De ploegen zouden verantwoordelijk moeten zijn voor de gezondheid van de renners. Gaat een renner in de fout dan moet zijn ploeg hem maar aanklagen op grond van de contractuele verplichtingen van de renner.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/04/2019 09:58 door veluweracer.
Sub Culture 15 april 2019 21:06
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het middel is natuurlijk relatief goedkoop voor de
> winst die je er mee boekt. Ik vermoed dat als je
> je goed door een arts laat begeleiden er weinig
> aan de hand is. Of wordt je dan ook betrapt? Ik
> vind het ook zeker iets dommigs hebben.
Laat het
> ook eens flinke consequenties voor de ploeg
> hebben. Licentie afpakken of zoiets. De ploegen
> zouden verantwoordelijk moeten zijn voor de
> gezondheid van de renners. Gaat een renner in de
> fout dan moet zijn ploeg hem maar aanklagen op
> grond van de contractuele verplichtingen van de
> renner.

'wordt je betrapt' vind ik ook iets dommigs hebben.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2019 21:06 door Sub Culture.
Anony 15 april 2019 23:28
veluweracer 15 april 2019 23:50
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Het middel is natuurlijk relatief goedkoop voor
> de
> > winst die je er mee boekt. Ik vermoed dat als
> je
> > je goed door een arts laat begeleiden er weinig
> > aan de hand is. Of wordt je dan ook betrapt?
> Ik
> > vind het ook zeker iets dommigs hebben.
Laat
> het
> > ook eens flinke consequenties voor de ploeg
> > hebben. Licentie afpakken of zoiets. De ploegen
> > zouden verantwoordelijk moeten zijn voor de
> > gezondheid van de renners. Gaat een renner in
> de
> > fout dan moet zijn ploeg hem maar aanklagen op
> > grond van de contractuele verplichtingen van de
> > renner.
>
> 'wordt je betrapt' vind ik ook iets dommigs
> hebben.

Daar word ik even op een lelijke grammaticale fout betrapt. Ik wil een contra-expertise. En een goede advocaat.
Horsie is back 16 april 2019 00:21
In de atletiek (Horsie weer) staat momenteel één der beste 1500m hardlopers aller tijden onder sterke verdenking van EPO gebruik. Contra-expertise staat nog uit.

Excessief gebruik is niet meer zo handig, maar micro dosering is waarschijnlijk nog heel erg in de mode.
Langzamerhand zou een vileine Horsie ook kunnen zeggen, dat alleen zij, die nog wordt jij schrijven (de zogenaamd minder geletterden en minder bedeelden) in de fuik lopen of zich juist daaruit niet weten te bevrijden. # Just saying.
veluweracer 16 april 2019 10:01
Ik heb die ´t´ nooit gebruikt. Ik weet niet waar die fabel vandaan komt. Waar is het bewijs?
El Chaba 16 april 2019 11:00
Vlaflip76 16 april 2019 21:45
Adverse grammatical finding noemen ze dat
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen