Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Waar blijft blockbuster over wielrennen?

Gepost door Cecchini 
Cecchini 14 mei 2015 12:31
Achtergrond Hoe populair wielrennen vandaag de dag ook is, in de speelfilm is de sport nagenoeg afwezig. Hoe komt dat?

Door: Bart Koetsenruijter / uit de Volkskrant

Beter dan Lance Armstrong krijg je ze niet. Wereldkampioen, zevenvoudig Tourwinnaar, huwelijk met een rockster, kanker en doping. Het slot: de bekentenis van zijn zonden aan Oprah Winfrey. Armstrong is de ideale hoofdpersoon voor een filmbiografie. Toch moet de eerste speelfilm over hem nog verschijnen. Plannen zijn er volop. In de zomer van 2013 zoemde rond dat Bradley Cooper (Silver Linings Playbook) op de fiets zou klimmen. Niet veel later werd bekend dat de Britse regisseur Stephen Frears (The Queen, Philomena) bezig was met een film over de renner.

Vooralsnog is Frears' film de enige die de eindstreep heeft gehaald. Even leek het erop dat Icon (voorlopige titel) in Cannes in première zou gaan. Maar hij is niet op tijd klaar.

Moeizame verhouding



Ben Foster als Lance Armstrong in Icon (Stephen Frears, 2015).

Het is typerend voor de moeizame verhouding tussen speelfilm en wielrennen. Internet staat vol met filmpjes gemaakt door stoere jongens (meisjes minder) die met een GoPro op hun hoofd bergen af racen, door steppes ploegen en werelddelen doorkruisen; er zijn prachtige documentaires gemaakt over wielrenlegenden (La course en tête, 1974, over Eddy Merckx) en wielerkoersen (Vive le Tour, 1962, Louis Malle; The Road to Roubaix, 2008, over de klassieker Parijs-Roubaix). Maar een speelfilm waarin een wielrennende hoofdrolspeler zichzelf onsterfelijk heeft gemaakt, bestaat niet.

Ook in films over mannenvriendschappen is de fiets opvallend afwezig. Vrienden trekken er volop op uit in de auto of op de motor, wandelend of met een boot, maar de fiets blijft voor krantenjongens.

Dat er geen klassieke Amerikaanse wielrenfilm is, komt ook doordat Amerika van andere sporten houdt dan Europa. In de VS vinden ze voetballen en wielrennen maar raar; liever maken ze films over boksen (Rocky), honkbal of basketbal - sporten die in Europa lager in de rangorde staan.

Een speelfilm waarin een wielrennende hoofdrolspeler zichzelf onsterfelijk heeft gemaakt, bestaat niet

Amerikaans dedain



Links Kevin Costner als Marcus Sommers in American Flyers (1985, John Badham).

Het Amerikaanse dedain blijkt uit een van de beroemdste wielrenfilms. Breaking Away (1979) is een iets te lichtvoetig, typisch Amerikaans coming-of-agedrama waarin vier jongens in universiteitsstad Bloomington (Indiana) een zomer lang worstelen met zichzelf, hun leven, de liefde en de ballerige studenten. Een van de vier leeft in zijn eigen droomwereld, waarin hij een Italiaanse wielrenner is. 'Scheer je écht je benen?', vraagt een van zijn vrienden. 'Certamente', antwoordt hij. Zijn ouders drijft hij tot wanhoop met de Italiaanse operettemuziek die uit zijn slaapkamer schalt. 'Terwijl het vroeger zo'n normale jongen was.'

Dat er verderop in de film behoorlijk goed wordt gefietst en de film glorieus eindigt met een beroemde buitenbaanwielerwedstrijd, kan de typering van de fietser als dorpsgek niet meer ongedaan maken.

Europese films

Wielrennen staat in Europese films ook vaak in dienst van de scherts

Opvallend genoeg staat wielrennen in Europese films ook vaak in dienst van de scherts - met voorop het land van de mooiste eendaagse wedstrijden: België. In 2009 maakte De helaasheid der dingen met de legendarische naaktwielerwedstrijd dat beeld definitief, maar vóór die tijd was het niet anders. Kijk naar Hector (1987) en je ziet louter kolder op twee wielen, met de nationale komiek Urbanus als stuntelende mecanicien.

Die verbinding tussen de lach en de fiets is niet helemaal toevallig tot stand gekomen. Wij zijn in Europa gewend aan zeer professionele verslagen van wielerwedstrijden, waarin we perfect te zien krijgen hoe de beste fietsers ter wereld zich voortbewegen, in beeld gebracht door omvangrijke cameraploegen met kranen, motoren en helikopters. Als filmmaker én als acteur moet je van goeden huize komen om in speelfilms daarvan een waardige serieuze pendant te creëren.

Breaking Away



Dennis Christopher als Dave in Breaking Away (1979, Peter Yates).
.

Uiteindelijk is het toch een Amerikaanse speelfilm die er het best - en met het meeste geld - in is geslaagd wielrennen geloofwaardig in beeld te brengen. Steve Tesich (1942-1996), die voor het scenario van Breaking Away een Oscar won, ging zes jaar later op herhaling. Het door hem geschreven American Flyers (1985) is een tranentrekker over twee broers met een dodelijke erfelijke ziekte in de familie die samen een loodzware driedaagse wedstrijd willen fietsen, dwars door de Rocky Mountains.

Voor de wielrenbeelden rukten motoren, helikopters en hijskranen uit; voor de renners van het peloton werden profrenners ingevlogen (en voor het startschot Eddy Merckx) en de hoofdrolspelers David Grant en Kevin Costner hadden vermoedelijk een intensieve training achter de rug, want hun fietsen zag er geloofwaardig uit. Het maakt van American Flyers, zo onbekend als-ie is, misschien wel de beste wielerfilm. Met één catastrofaal detail, dat wel: Kevin Costner heeft een snor.


Beste fietsfilms

Film en lijstjes gaan goed samen. Een van de vele lijstjes met 'de beste fietsfilms' is van het gerenommeerde British Film Institute. Net als op veel andere lijstjes voeren twee films die niets met wielrennen te maken hebben de top-10 aan: het Italiaanse neorealistische meesterwerk Fietsendieven (Ladri di biciclette, 1948, Vittorio De Sica) en Jour de Fête (1949, Jacques Tati). Plek 5 werd ingeruimd voor de opvallend experimentele debuutfilm, uit 1965, van Ridley Scott (Alien, Blade Runner, Avatar): Boy and Bicycle. Scotts jongere broer Tony, die ook beroemd zou worden als filmregisseur, speelt de hoofdrol.


Wat mij betreft heeft Bafrt Koetsenruijter wel 2 hel belangrijke films over het hoofd gezien. Allereerts de fantastische tekenfilm Les Triplettes de Belleville en Le Velo de Ghislain Lambert.



Sticky Bottle 14 mei 2015 12:37
Een film over Armstrong zit niemand op te wachten volgens mij. Een goede actiefilm over doping zou veel meer aanslaan. Geheime afspraken, dopingtransporten, dopingjagers op de hielen, onverwachte 'dealers'. genoeg om een prachtfilm over te maken. Miscchien wel met beetje science fiction met verregaande gendoping, Russische labs die al testen met genetisch gemanipuleerde zaad en eicellen
El Chaba 14 mei 2015 12:45
Als er één film over professioneel wielrennen aan zou slaan bij een breed publiek is het juist een film over Lance Armstrong.

Jouw suggestie zou zeker ook een interessant onderwerp zijn voor een film maar gaat het dan nog over wielrennen? De dopingmaffia is bovendien werkzaam in alle sectoren waar topsport wordt bedreven, wielrennen is daar maar een klein onderdeel van.
Sticky Bottle 14 mei 2015 13:07
Een film over Armstrong zou alleen aanslaan als er significant (ja ik weet het, het is een wasmiddelwoord) nieuwe zaken in voorkomen die nog niet gepubliceerd zijn. Het onderwerp is nl al zo kapotgeschreven dat een film mogelijk na bepaalde tijd saai wordt omdat er niks nieuws cq spannends gebeurd.

Met je eens over de dopingmaffia. Het breedtrekken in een film en juist laten zien dat wielrennen er maar een kleine spil in is zou extra mooi zijn
Walnoot 14 mei 2015 13:31
Zijn ze er over voetbal wel eigenlijk?
D. Marrage 14 mei 2015 13:37
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zijn ze er over voetbal wel eigenlijk?


Escape to Victory (1981)
[www.imdb.com]
El Mik 14 mei 2015 13:38
Er is een voetbalfilm met o.a. Pele en Sylvester Stallone in een gevangenis.

edit. die D. Marrage dus net postte..

En in Nederland natuurlijk All Stars



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2015 13:39 door El Mik.
D. Marrage 14 mei 2015 13:39
... en Pelé speelde zichzelf in het wat minder succesvolle:

Hotshot (1987)
[www.imdb.com]

En in het verhaal over de New York Cosmos:

Once in a Lifetime: The Extraordinary Story of the New York Cosmos (2006)
[www.imdb.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2015 13:40 door D. Marrage.
Walnoot 14 mei 2015 13:44
En er zijn er een of twee met die psychopathische ex-voetballer die ook in Lock, Stock etc. speelt. Maar meer dan een handjevol niet dus? Ik ken sowieso vrij weinig goede sportfilms. Kom niet veel verder dan een zwaar geflopte honkbal-film met Snipes en De Niro (toch geen misselijke cast). Denk dat sport eigenlijk helemaal niet zo goed past bij speelfilm, veel beter bij documentaire in ieder geval.
Eazster 14 mei 2015 13:58
Wielrennen blijft een moeilijk te verfilmen sport ,net als voetbal en andere Europese sporten. Amerikaanse producties zoeken ,vaak het drama ook in de Glamour en achtergrond van de sport. Rocky , Friday Night Lights (Film & serie) ,Field of Dreams zijn behoorlijke films,maar daar komt de Amerikaanse cultuur goed in terug.
De Europese cultuur is denk ik wat nuchterder en films als Escape to Victory natuurlijk erg cheesy.
Die film over Armstrong lijkt me overigens geweldig ,maar wederom is het drama natuurlijk te vinden in het omstreden karakter van de man.
Ik las ergens een Recensie over een echte Schotse of Britse film over 2 atleten die de Olympische Spelen willen halen met Atletiek. De naam is me ontschoten, meen een jaren 70 film en kreeg in Empire 5 Sterren (Maximum) ,dus dat zou wel een geslaagde Europese sportfilm moeten zijn.
Sticky Bottle 14 mei 2015 14:01
Beste sportfilm ooit is natuurlijk 'Cool Runnings'

[www.imdb.com]
lodjan 14 mei 2015 14:03
Leuke, niet wielerfilm: Cool runnings.

Documentaire-films: 'Rising from the Ashes' en 'A Sunday in Hell'.
El Chaba 14 mei 2015 15:41
Er zijn er weinig inderdaad, al is Moneyball (2011) de uitzondering die de regel bevestigt. Deze film was zowel commercieel als artistiek gezien een behoorlijk goede film (6 Oscarnominaties, waardering 7,6 op IMDB ).



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2015 17:07 door El Chaba.
Gebruikernaam 14 mei 2015 15:49
Raging Bull is de beste sportfilm volgens IMDb. Daar vond ik ook "Ladri di biciclette" met een 8.4 waardering [www.imdb.com]
Walnoot 14 mei 2015 16:22
Of Space Jam, in dezelfde categorie.
Massimo 14 mei 2015 16:30
Ik zou The Blind Side eens bekijken, dat is geen komedie, wel een Oscarwinnaar, de beste sportfilm die ik recentelijk heb gezien.
D. Marrage 14 mei 2015 17:06
> Ik las ergens een Recensie over een echte Schotse of Britse film over 2 atleten die de Olympische Spelen willen halen met Atletiek

Chariots of Fire (1981)
[www.imdb.com]
Eazster 14 mei 2015 18:38
Yep Die film bedoelde ik . Maar een 7,2 op IMBD .Hmm dan zal Empire wel een beetje bevooroordeeld zijn geweest.
Clavan 14 mei 2015 18:55
Ik kijk alleen maar film met bedgymnastiek.
Curzio 15 mei 2015 09:22
Dat is alleen geen wielrenfilm maar een Italiaanse klassieker van het neo-realisme over sociaal onrecht en een arbeider wiens fiets gestolen wordt.
Curzio 15 mei 2015 09:25
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2015 09:25 door Curzio.
Curzio 15 mei 2015 09:26
Binnenkort is er trouwens het "International Tour Film Festival Utrecht", waarvan de programmering nog volgt.
Vanaf 25 juni hier.
sijbriskie 15 mei 2015 12:16
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------

> Het Amerikaanse dedain blijkt uit een van de
> beroemdste wielrenfilms. Breaking Away (1979) is
> een iets te lichtvoetig, typisch Amerikaans
> coming-of-agedrama waarin vier jongens in
> universiteitsstad Bloomington (Indiana) een zomer
> lang worstelen met zichzelf, hun leven, de liefde
> en de ballerige studenten. Een van de vier leeft
> in zijn eigen droomwereld, waarin hij een
> Italiaanse wielrenner is. 'Scheer je écht je
> benen?', vraagt een van zijn vrienden.
> 'Certamente', antwoordt hij. Zijn ouders drijft
> hij tot wanhoop met de Italiaanse operettemuziek
> die uit zijn slaapkamer schalt. 'Terwijl het
> vroeger zo'n normale jongen was.'
>
> Dat er verderop in de film behoorlijk goed wordt
> gefietst en de film glorieus eindigt met een
> beroemde buitenbaanwielerwedstrijd, kan de
> typering van de fietser als dorpsgek niet meer
> ongedaan maken.
>
Ik heb deze film een paar keer op tv gezien en vond hem juist erg aardig, innemend, spannend, grappig en ontroerend. De recensent maakt hier volgens mij de klassieke fout om een getoonde negatieve kijk van sommige personages in een film ( in dit geval de 'gemiddelde Amerikaan' die nu eenmaal opgegroeid is met basketball, American football en honkbal als de 'normale' sporten) te vereenzelvigen met de kijk van de regisseur zelf. De film was in mijn beleving juist een ode aan het wielrennen en aan de liefde voor het wielrennen van de hoofdpersoon. En ik denk dat bij de kijker de sympathie voor en identifciatie met ook zonder meer komt te liggen bij de fietsende 'dorpsgek' en niet bij zijn bekrompen omgeving die niets van zijn grote liefde en passie snapt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2015 12:17 door sijbriskie.
sijbriskie 15 mei 2015 12:29
Geen 'blockbuster' (nou en?), maar wel een hele aardige voetbalfilm vond ik deze:

When saturday comes
malheur 15 mei 2015 21:39
Een film maken over wielrennen is godverdomde moeilijk zo niet onmogelijk en dichterbij dan Ghilain Lmbert komen zal uitermate lastig zijn.

Wielrennen is eigenlijk ook het beste voorbeeld van 'de realiteit is altijd mooier dan een film' Laat dat zo blijven, VETO!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen