Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Minder dopinggevallen in wielrennen dan in andere sporten

Gepost door El Chaba 
El Chaba 14 mei 2015 12:48
Het nieuws is alweer een week oud maar nog steeds het vermelden waard, dacht ik zo.

[www.cyclingpro.net]

Minder dopinggevallen in wielrennen dan in andere sporten

De MPCC, de beweging voor geloofwaardig wielrennen, heeft cijfers gepubliceerd van het dopinggebruik in verschillende sporten. “Net zoals in 2014 maken we enkele cijfers bekend”, stelt de organisatie, “zodat het wielrennen in het juiste perspectief wordt gezien ten opzichte van andere sporten. In vijf sporttakken vielen er de voorbije vier maanden meer dopinggevallen te noteren", zo blijkt uit de cijfers.

Dopinggevallen zijn niet altijd gemakkelijk te ontdekken, want niet alle organisaties en federaties geven de cijfers vrij, zoals het wielrennen dat wel doet. MPCC baseert zich op officiële, vrijgegeven cijfers. In 2014 was atletiek de sport waar het meeste dopingzaken werden geopenbaard: 95 gevallen, daarna gevolgd door baseball (62).

In de eerste vier maanden van 2015 is dat niet anders: baseball telt 17 positieve dopinggevallen, atletiek 16. Na vier maanden staat wielrennen op de zesde plaats (in 2014 nog op een vierde plaats), na baseball, atletiek, gewichtheffen, voetbal en rugby.

Het gaat om vier dopinggevallen: drie op de weg en één in het mountainbike. De link naar de cijfers kan u hier vinden: [www.mpcc.fr]
D. Marrage 14 mei 2015 13:10
Dus zou de kop moeten zijn:

Minder dopinggevallen in wielrennen dan in vijf andere sporten
JW 14 mei 2015 13:12
Het aantal betrapten is natuurlijk behoorlijk evenredig aan de manier waarop wordt gecontroleerd.
Ik vermoed dat het aantal overtreders dat de dans ontspringt bij sporten waar serieus wordt gecontroleerd niet zo ver uiteen loopt.

Alles bijeen best redelijk positieve cijfers voor de sport die "de naam heeft".
Kuiperinho 14 mei 2015 13:19
Er zijn veel minder dan wielrenners dan honkballers of atleten. Appels met peren dus. Al denk ik wel dat het in de atletiek minstens net zo slecht is gesteld als in de wielrenerij
Velodroom 14 mei 2015 13:22
Mannen: 4; Vrouwen 0.
Walnoot 14 mei 2015 13:33
Veel minder wielrenners dat honkballers? Ligt eraan wat je allemaal meetelt. Zou me om te beginnen al niets verbazen als er in ieder geval meer tests zijn in het wielrennen dan in het honkbal.
El Chaba 14 mei 2015 13:37
In principe heb je gelijk maar dat 'voordeel' wordt weer (deels) opgeheven door het feit dat de controle dichtheid bij wielrennen groter is dan bij atletiek. Anders gezegd, een wielrenner wordt vaker vaker gecontroleerd dan een atleet - en dan heb ik het nog niet eens over het bloedpaspoort dat bij atletiek niet bestaat - dus de pakkans is ook veel groter.

Edit: wat Walnoot dus ook al deels aangeeft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2015 13:39 door El Chaba.
Velodroom 14 mei 2015 13:49
Het medisch bloedpaspoort bestaat in de atletiek al sinds 2009.
Leon 14 mei 2015 13:53
JW Schreef:
-------------------------------------------------------


> Alles bijeen best redelijk positieve cijfers voor
> de sport die "de naam heeft".


Ik zie bij de 5 die boven wielrennen staan ook alleen maar sporten die "de naam hebben".

Honkbal, football en gewichtheffen zijn algemeen bekende anabolensporten, van rugby kan ik me dat ook voorstellen, en het uit de hand gelopen dopingegebruik in de atletiek is inmiddels toch ook al wel tot de grotebozemensenwereld doorgedrongn.

Ik kijk veel meer op van bepaalde sporten die onder wielrennen staan. Biathlon, langlaufen, zwemmen. Op de prikborden aldaar zal dit nieuws wel veel meer booming zijn.
El Chaba 14 mei 2015 14:57
Oh ja? Dat wist ik niet. Weer wat geleerd. :-)
sijbriskie 14 mei 2015 16:14
Langlaufen (biathlon zie ik als een variant daarvan) is een gekende dopingsport. Geregeld duiken berichten op over betrapte sporters (oa Russen, Noren, Duitsers) in die discipline. Zwemmen als dopingsport was me in het heden minder bekend (hoewel er over Australische zwemmers volgens mij wel geruchten gaan), maar in het verleden natuurlijk overduidelijk wel met die DDR-meiden met basstem, stierennek en haar op daarvoor niet bestemde lichaamsdelen.
Velodroom 14 mei 2015 22:04
sijbriskie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Langlaufen (biathlon zie ik als een variant
> daarvan) is een gekende dopingsport. Geregeld
> duiken berichten op over betrapte sporters (oa
> Russen, Noren, Duitsers) in die discipline.
> Zwemmen als dopingsport was me in het heden minder
> bekend (hoewel er over Australische zwemmers
> volgens mij wel geruchten gaan), maar in het
> verleden natuurlijk overduidelijk wel met die
> DDR-meiden met basstem, stierennek en haar op
> daarvoor niet bestemde lichaamsdelen.

Langlaufen is natuurlijk een pure duursport. De hoogste Vo2max waarden werden jarenlang aan langlaufers toegedicht.
Bij biathleten worden de bevers door de bèta blockers geholpen.
Zwemmers zijn toch grootgebruikers in het huren van zwembaden. Dus vanuit het oogpunt van trainingsbelasting? Ja.
Supertalent Kromowidjojo weet het nu inmiddels ook.
Pascal 15 mei 2015 12:44
Biathleten beta blockers....IS DAT ZO?
Pascal 15 mei 2015 12:46
Noem eens een Noorse langlaufer die de afgelopen jaren is betrapt dan...
sijbriskie 15 mei 2015 13:21
M'n geheugen liet me blijkbaar even in de steek. Bij snel Googelen zie ik wél een Duitser, Fin, Oostenrijker en Oekraiense voorbijkomen. Hoe dan ook: kern van mijn reactie was en is dat het me niet verrast dat langlaufen hoog staat in de dopinglijst omdat er geregeld berichten opduiken over betrapte langlaufers. Waar die precies vandaan komen is secundair wat mij betreft.
Pascal 15 mei 2015 13:52
[www.girlswithmuscle.com]

Marit Bjoergen , meervoudig olympisch en wereldkampioen langlaufen...puur natuur zoals je kunt zienwinking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2015 13:55 door Pascal.
sijbriskie 15 mei 2015 14:10
Velodroom 15 mei 2015 14:14
Pascal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Biathleten beta blockers....IS DAT ZO?

De schutters onder de langlaufers.
Goozzer 15 mei 2015 14:38
Waterdicht die dopingtests...
Walnoot 15 mei 2015 14:42
Het meest opmerkelijke vind ik nog al die aders die zo dicht op de huid liggen. Heeft hij/zij/het net 30 keer opgedrukt voor de foto?
sijbriskie 15 mei 2015 14:46
Aan de andere kant: zelf ziet ze blijkbaar deze bodybuildspiermassa niet als bewijs voor dopingpraktijken harerzijds. Anders zou ze deze toch niet zo openlijk tonen, zou je zeggen...
Quarantanove 15 mei 2015 15:17
Geloof maar dat er door snookerprofs tranquilizers gebruikt worden maar daar maakt geen toeschouwer en journalist zich druk om.
Dat zou in andere sporten eender moeten zijn .
Pascal 15 mei 2015 15:54
Velodroom Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pascal Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Biathleten beta blockers....IS DAT ZO?
>
> De schutters onder de langlaufers.

dus Beta blockers?
Pascal 15 mei 2015 15:55
Foto is genomen gala avond tijdens uitreiking van wereld beker, denk niet dat ze ff snel 30 push ups heeft gedaan voor foto...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2015 15:56 door Pascal.
Pascal 15 mei 2015 16:05
Hardlopen met een bètablokker
Hoe werkt dat dan?

Je hart pompt bloed met zuurstof je lijf in. Ga je hardlopen, dan pompt je hart wat sneller. Logisch. In je bovenbenen liggen brandstoffen opgeslagen. Er is zuurstof nodig om de brandstof in te zetten als energie voor het lopen.

Ga je harder lopen, dan pompt je hart sneller.

Als je héél hard loopt houdt je lichaam het niet meer bij en krijg je te weinig zuurstof in je bovenbenen: je verzuurt. En dat voel je.

Slik je een bètablokker, dan is je hartslag begrensd. Je loopt hard, dus je bovenbenen hebben meer zuurstof nodig, maar je hart pompt niet sneller. Omdat je lijf schreeuwt om meer zuurstof ga je sneller ademen. Zonder succes, want je hart pompt de zuurstof niet je lijf in.

Dus langlaufen met beta blocker lijkt mij wat lastig...
Velodroom 15 mei 2015 22:10
Pascal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hardlopen met een bètablokker
> Hoe werkt dat dan?
>
> Je hart pompt bloed met zuurstof je lijf in. Ga je
> hardlopen, dan pompt je hart wat sneller. Logisch.
> In je bovenbenen liggen brandstoffen opgeslagen.
> Er is zuurstof nodig om de brandstof in te zetten
> als energie voor het lopen.
>
> Ga je harder lopen, dan pompt je hart sneller.
>
> Als je héél hard loopt houdt je lichaam het niet
> meer bij en krijg je te weinig zuurstof in je
> bovenbenen: je verzuurt. En dat voel je.
>
> Slik je een bètablokker, dan is je hartslag
> begrensd. Je loopt hard, dus je bovenbenen hebben
> meer zuurstof nodig, maar je hart pompt niet
> sneller. Omdat je lijf schreeuwt om meer zuurstof
> ga je sneller ademen. Zonder succes, want je hart
> pompt de zuurstof niet je lijf in.
>
> Dus langlaufen met beta blocker lijkt mij wat
> lastig...


Natuurlijk. Bètablokkers heb je echter in alle doseringen en dus effecten.
Ik denk overigens, dat ze in de biathlonsport, waarbij regelmatig geschoten moet worden, zelfs niet (meer) verboden zijn.

Simpelweg omdat als er al een (significant) positief effect bij het schieten zou zijn, dit ongetwijfeld weer teniet gedaan wordt door een slechtere skiloopprestatie.
De vertraging van de hartslag met een grotere interval tussen de hartslagen, zou de schutter meer rust en tijd geven om beter raak te schieten.
De hartslag zelf geeft namelijk het lichaam een klein zetje wat het succesvol schieten bemoeilijkt.

Bij het langduriger richten bij een heel geringe lichamelijke vermoeidheid, net als bij het handboogschieten, worden bètablokkers uiteraard niet toegestaan.
Wilhelm Tell moet wel een bijzonder koele vogel geweest zijn, maar misschien slikte hij wel rustgevende natuurgeneesmiddelen.

Ik denk overigens dat al geruime tijd door voortschrijdend inzicht geconcludeerd wordt, dat bètablokkers niet meer het geëigende dopingmiddel zijn in de biathlonsport.
Dus het is hier meer een kwestie van dat biathlon nu eenmaal de naam heeft van het gebruik van bètablokkers.

Deze discussie toont ook maar weer eens aan, hoe buitengewoon complex het hele dopingprobleem is geworden.
Pascal 17 mei 2015 12:40
Beste Velodroom ,

Misschien heb je meer verstand van wielrennen....

Groet
Pascal
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen