Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

VDB. Ik ben God niet. Canvas. 21.15U.

Gepost door veluweracer 
veluweracer 22 april 2019 20:53
Documentaire over wijlen Frank Vandenbroucke.
Sub Culture 22 april 2019 20:56
VDP. Ik ben God wel.
lodjan 22 april 2019 20:57
21.04
deel 1 van 7



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/04/2019 20:58 door lodjan.
Sub Culture 22 april 2019 21:02
Je kan je afvragen of het nodig is een man die al eindeloos gecultiveerd is bij de Belgische wielerliefhebber nog eens 7 (!!!!) weken lang te belichten.

En dit zeg ik als superfan destijds. Als 14-jarig jongetje zo snel mogelijk naar huis fietsen tijdens warme septembervooravonden om nog net te kunnen meepikken hoe VDB andermaal schittert in die ene Vuelta.

Cru gesteld gaat het hier om een drugsverslaafde die zijn vrouw met een pistool heeft bedreigd, haar heeft geslagen, een van zijn kinderen in de steek heeft gelaten, tjokvol doping zat tijdens zijn grootste sportieve triomfen en uiteindelijk aan zijn eind gekomen is in een hotelkamer bij een Senegalese hoer.

En toch hou ik van Frank, nog altijd.
opoeepo 22 april 2019 21:34
veluweracer 23 april 2019 08:42
Gaat dat nu zo in ieder dorp in België waar een coureur woont? Is die dan direct de zoon van allen?
Spaak 23 april 2019 09:01
Al het gedoe rondom Vandenbroucke wat je hier beschrijft zou voor een partij als Netflix al voldoende zijn om er een serie van acht seizoenen over te maken.

Als VDB een brave jongen was geweest die ondanks zijn mooie zeges bij zijn moeder was blijven wonen en op zijn 34ste door een toevallige hersenbloeding om het leven was gekomen terwijl hij zijn dochtertje naar school bracht, zou deze documentaire hooguit een half uurtje hebben geduurd. Mensen smullen van het Icarus-verhaal.
Ridder Kale Knikker 23 april 2019 09:58
Eerste aflevering gezien, voor mij niks nieuws maar wel een uitgelezen kans om mijn liefje nog meer een inkijkje te geven in waarom ik zo van wielrennen hou. Ze was geboeid (had haar al veel over VDB verteld, omdat ik ooit eens zinnens was een opera over zijn leven te maken), we gaan op de maandagavonden de overige afleveringen samen bekijken. Leuke en luchtige TV waar hopelijk ook de dopingkant van VDB (en de boevenbende van Lefevre, die mijns inziens de echte inleiding hebben gevormd voor de vrije val van VDcool smiley aan bod komt, al vrees ik dat dit laatste, zoals zo vaak op de Vlaamse TV, slechts indirect en mondjesmaat wordt belicht.
El Chaba 23 april 2019 11:49
Ga er maar vanuit dat je vrees m.b.t dat laatste aspect bewaarheid zal worden. En heel erg kwalijk kun je hen dat ook niet eens nemen, want niemand durft begrijpelijkerwijze ruzie met Lefevere te riskeren..
Tjappie2 23 april 2019 11:56
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> want niemand
> durft begrijpelijkerwijze ruzie met Lefevere te
> riskeren..

Op zich eens, maar ergens sluimert bij mij toch de hoop dat er zich ergens in de Vlaamse Velden een Youp van 't Hek met zachte G bevindt die Lefevere te grazen neemt alsof ie een flesje Buckler is.
El Chaba 23 april 2019 12:14
Mattias van Genechten is één van de weinige uitzonderingen: [wielrennen.startpagina.nl]

En dit over het verschil in wielerverslaggeving in Nederland en België: [hetiskoers.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2019 12:14 door El Chaba.
Ridder Kale Knikker 23 april 2019 12:22
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ga er maar vanuit dat je vrees m.b.t dat laatste
> aspect bewaarheid zal worden. En heel erg kwalijk
> kun je hen dat ook niet eens nemen, want niemand
> durft begrijpelijkerwijze ruzie met Lefevere te
> riskeren..


Ik begrijp dat oprecht niet, maar ik heb opgegeven om dat te proberen te begrijpen. Maar goed, ook wij Nederlanders hebben wat boter op ons hoofd (al lijkt de berg boter op het hoofd van de Vlaming nog wat groter). De verering van Patlev is iets wat me op één of andere manier enorm tegen de borst stuit, zal wel te maken hebben met de overheersing van Mapei in het verleden die ik als youngster al ongeloofwaardig vond. En aan zijn grote bek, waardoor hij me meer doet denken aan een Hollander dan aan een Vlaming.
El Chaba 23 april 2019 14:58
Zie de twee linkjes hierboven in mijn antwoord aan Tjappie 2.
Sowieso interessant leesvoer..
Sub Culture 23 april 2019 17:06
Matthias VG haha, werkelijk?

Heeft ooit stage mogen lopen bij Sporza en uiteindelijk niet geschikt bevonden, en de frustratie daaromtrent spat geregeld af van zijn tweets.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2019 17:07 door Sub Culture.
El Chaba 23 april 2019 17:14
Logisch, (heel) kritische journalisten worden niet toegelaten bij Sporza of welk ander Belgisch medium dan ook, dat blijkt toch alles?

Noem anders eens een paar huidige huidige, Belgische wielerjournalisten met kritische artikelen? Plus linkjes?
Sub Culture 23 april 2019 17:25
Had helemaal niets te maken met kritisch zijn.
Heeft in een paar maand tijd een handvol woorden gezegd en op de wielersport na, vrij karig onderlegd qua kennis in andere sporten.
Om nog niet te zeggen hoe hij zelf niet zo sportief is.

Ik heb doorheen de jaren genoeg kritische artikelen gelezen in de Belgische media, heb het al eerder gezegd in het verleden hier, de perceptie daaromtrent vanuit NL is verkeerd.
El Chaba 23 april 2019 21:52
Weet ik maar nog steeds zonder linkjes.
Maar maakt verder niet uit, op dit punt zijn we het duidelijk oneens, moet kunnen toch?
Ridder Kale Knikker 23 april 2019 22:55
Dank je El Chaba
Zorro 24 april 2019 08:34
Is het echt wat, deze docu?
Over het algemeen vindt ik die Belgische wieler docu's weinig aan.
Zoals laatst DNA Nijs, echt geen ene reet aan.
Curzio 24 april 2019 08:41
Ik weet niet, maar vanwege de gigantische spoiler in de titel voel ik sowieso al geen behoefte meer om te kijken.
merijntje mortirolo 24 april 2019 09:11
Sub Culture 24 april 2019 09:23
Ik vind ze goed, maar kan natuurlijk niet objectief oordelen.
Net zoals doorgaans alle wielerdocumentaires op de VRT.

DNA Nys past daar niet bij want dat is een soortement docusoap waar een te grote focus is op het persoonlijke leven.
Nu vind ik Sven Nys al geen intrigerende, inspirerende figuur, laat staan dat zijn rotverwende zoon dat zou zijn.
pl0rk 24 april 2019 10:21
Gisteren gekeken en over rotverwende zonen gesproken....

Vond het wel zeker de moeite van kijken waard terwijl ik er weinig van verwacht had. Ben ook nooit fan van VDB geweest dus dat scheelt wellicht. Heel leuk om te zien welk milieu die jongen uit voortkwam.
merijntje mortirolo 24 april 2019 10:34
-
Over VDB gesproken: die rit naar Ávila komt qua heroïek in mijn beleving het dichtst bij wat MVDP afgelopen zondag deed. Of andersom, hè?! We call it a draw.
veluweracer 24 april 2019 12:30
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind ze goed, maar kan natuurlijk niet
> objectief oordelen.
> Net zoals doorgaans alle wielerdocumentaires op de
> VRT.
>
> DNA Nys past daar niet bij want dat is een
> soortement docusoap waar een te grote focus is op
> het persoonlijke leven.
> Nu vind ik Sven Nys al geen intrigerende,
> inspirerende figuur, laat staan dat zijn
> rotverwende zoon dat zou zijn.

Nou. Dat laatste mag eens gezegd worden. Zo kan ieder kind wielrenner worden. Ik denk dat Mathieu toch in een enigzins vergelijkbare situatie is opgegroeid.
Luijt 25 april 2019 16:51
Moet idd kunnen.
Je had je ook kunnen laten overtuigen door Sub. Z'n verhaal komt redelijk steekhoudend over ook al is ie niet met de door jou gewenste linkjes gekomen....
Luijt 25 april 2019 16:53
Die staat in ieder geval wel in mijn geheugen gegrift als buitenaards. Maar goed, dat bleek later ook.
De zwarte trui 27 april 2019 14:39
Van een maximaal verzet bij nieuwelingen (en junioren) ter bescherming van de tere knietjes (?) was ik op de hoogte. Maar met een vast (!) verzet bergop koersen begrijp ik niet. Iets van België?

Gewoon op zijn 19e het EPO tijdperk in stappen en op water (als we Mattan mogen geloven) Berzin en cs in de Middellandse zee erop leggen. Daar kan Remco nog een puntje aan zuigen.

Door de trailer was ik in de veronderstelling dat het een (nagespeelde) serie was oid. Gisteren toch maar gekeken en aangenaam verrast door deze docu. Hopelijk bevallen de volgende delen net zo, al heb ik die latere wedstrijden / beelden bewuster gevolgd. En zal er minder nieuws te zien zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen