Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Net als Pippi Langkous vindt Mathieu het optillen van een paard heel normaal

Gepost door Cecchini 
Cecchini 24 april 2019 10:34
Door Peter Winnen



Vandaag ga ik het niet over Mathieu van der Poel hebben. Ik zou niet weten wat ik toe te voegen heb aan de commentaren op zijn zege in de Amstel Gold Race. Dat het ‘messiaans’ was wat hij deed; dat zijn tomeloosheid als ‘Merckxiaans’ te omschrijven viel; dat hij ‘een zegen’ is voor de ‘ingeslapen’ wielersport. Het zijn de pseudoreligieuze stijlfiguren waarin ik me zonder meer kan vinden.

In de liturgie van het wielrennen is het wierookvat van de taal nooit ver. Opvallend: de Vlaamse pers trekt Mathieu van der Poel nog dichter tegen de borst dan de Nederlandse. Vlaanderen ademt wielrennen. Vlaanderen heeft sterkere vleugels om de koers in vogelvluchtperspectief te duiden. In Vlaanderen is Mathieu ‘één van ons’. Niet alleen omdat ‘dien Ollander’ binnen de landsgrenzen geboren en getogen is, maar vooral omdat ‘dien dollen Ollander’ koerst met de onverschrokkenheid van de uitgestorven Flandrien.

Met de onverschrokkenheid valt het volgens mij wel mee. Mathieu van der Poel koerst zoals het hem goeddunkt: ongrijpbaar voor anderen, ongrijpbaar voor zichzelf.
Dat hij überhaupt nog voor de overwinning kon sprinten in de Amstel Gold Race kwam omdat hij alleen maar vocht voor een troostprijs: de bronzen plak.
Wat hij deed was heel ouderwets: blijven trappen, altijd maar blijven trappen. Na tweehonderd plus kilometer is niemand meer zichzelf.
Ik wil het niet over Mathieu van der Poel hebben; alles is al gezegd.

Voor mij is Mathieu de mannelijke tegenpool van Pippi Langkous. Pippi kon toveren op een heel geloofwaardige manier. Een paard optillen, geen punt. Net als Pippi vindt Mathieu het optillen van een paard heel normaal.Als je hem ernaar zou vragen waarom anderen geen paard optillen, zou hij antwoorden: die anderen proberen het gewoon niet.

Van der Poel werpt wielerwetten omver, zo heet het. Tom Dumoulin die zich vastklampt aan data en hoogtestages om de Giro optimaal aan te kunnen vatten bekende dat hij misschien wel iets fout doet in de voorbereiding: een gesprek met van der Poel zou een nieuw zonnetje kunnen ontsteken qua voorbereiding.
Ik denk dat Dumoulin niks fout doet. Hij moet gewoon op de vulkaan Teide blijven zitten om te zijner tijd met goed bloed naar beneden te komen. Het kopiëren van het programma van Mathieu van der Poel leidt tot rampen.

Mooi is dat. Een veldrijder doet mee op het hoogste niveau in het wegcircuit, en de verwarring treedt in.Onderschat ze niet, de veldrijders. Topveldrijders zijn altijd uitstekende wegrenners. Andersom werkt het dan weer niet. Wout van Aert en Mathieu van der Poel hebben dit voorjaar ieder op geheel eigen wijze de top van het wegwielrennen belachelijk gemaakt.

Maar over Van der Poel wil ik het vandaag niet hebben.
pl0rk 24 april 2019 10:40
Horsie is back 24 april 2019 12:33
Vandaag wil ik het niet over Winnen hebben. Maar over Winnen wil Horsie het vandaag ook niet hebben. Ik zit vandaag namelijk niet op mijn paard, maar ben er door het meisje van de middelvinger, een zekere Pippi lange neus, over heen getild. De stalmeester L. riep nog: "Doe dat nou niet".

Flauw, hè.

Topveldrijders zijn altijd uitstekende wegrenners. Andersom werkt het dan weer niet.
Hoe zou dat nou komen?

Waarom bereikt Kylian M. met bal om te scoren een hogere pieksnelheid dan Usain Bolt gemiddeld over 100m en zou Usain dat andersom niet kunnen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/04/2019 02:20 door Horsie is back.
Luijt 24 april 2019 14:29
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar....
Cecchini 24 april 2019 14:42
je hoeft niet alles te zeggen
El Chaba 24 april 2019 14:56
Topveldrijders zijn altijd uitstekende wegrenners. Andersom werkt het dan weer niet.
Hoe zou dat nou komen?


Onzin natuurlijk, want één van de allergrootste veldrijders aller tijden, Sven Nys, bakte er op de weg maar heel weinig van.
Of Erwin Vervecken?
Of Mario Declercq?
Of Vader en zoon Groenendaal?
Anony 24 april 2019 15:12
Nys was geen slechte wegwielrenner, maar kwam in het zwaarste dopingtijdperk ten tonele.
El Chaba 24 april 2019 15:28
daarmee impliceer jij dus dat Nys geen (bloed)doping gebruikte?
Ik zal zeker niet zeggen dat hij dat wel deed, maar van het tegendeel ben ik toch ook niet zeker. Ik bedoel, nagenoeg iedereen deed het destijds in alle duursporten, al geef ik toe dat veldrijden vooral een explosieve sport is.
Walnoot 24 april 2019 17:25
Belgen gebruiken geen doping. Ze worden alleen soms vals beschuldigd van dopinghandel en -praktijk. Vraag maar aan Jean-Luc VDB en Tom Meeusen, om er twee te noemen.
Horsie is back 24 april 2019 17:30
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Topveldrijders zijn altijd uitstekende
> wegrenners. Andersom werkt het dan weer niet.
> Hoe zou dat nou komen?

>
> Onzin natuurlijk, want één van de allergrootste
> veldrijders aller tijden, Sven Nys, bakte er op de
> weg maar heel weinig van.
> Of Erwin Vervecken?
> Of Mario Declercq?
> Of Vader en zoon Groenendaal?

Horsie citeert Winnen. En dan zegt El Chaba ineens dat de stelling van Winnen onzin is?
En dat allemaal, omdat El Chaba één veldrijder (een paar dan) heeft opgevist, die er op de weg maar heel weinig van bakken.

Natuurlijk zijn er genoeg veldrijders, die geen goede wegrenners worden, omdat ze dat om allerlei moverende redenen niet zien zitten, maar dat laat onverlet, dat degenen, die dat wel willen een gerede kans hebben dat wel te kunnen al vergt dat heel veel planning.

Het ging overigens om de vraag, waarom het andersom niet werkt.
Voor wegrenners zijn wellicht nog meer moverende redenen aanwezig om niet aan een veldritavontuur te beginnen.
Zie je Tom Dumoulin of Chris Froome al stuck in the mud?

De verklaring is toch vrij eenvoudig. Voor het veldrijden heb je toch bepaalde skills nodig, die in het wegwielrennen niks opleveren.
Een kind van drie leer je binnen een paar kwartier fietsen, maar veldrijden kost jaren.

Bij tractor pulling zijn 5000 paardenkrachten niet voldoende aan het eind te geraken, terwijl een heel handige one-trick pony misschien wel verder komt. grinning smiley
Horsie is back 24 april 2019 17:32
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> daarmee impliceer jij dus dat Nys geen
> (bloed)doping gebruikte?
> Ik zal zeker niet zeggen dat hij dat wel deed,
> maar van het tegendeel ben ik toch ook niet zeker.
> Ik bedoel, nagenoeg iedereen deed het destijds in
> alle duursporten, al geef ik toe dat veldrijden
> vooral een explosieve sport is.

Het enige dat Horsie hier explosief vindt is de bewering van El Chaba zelf.
Koppizoektwachtwoord 24 april 2019 20:27
Goede vondst om met de Pipivergelijking te komen. Wel jammer van de slotzin.
PVW 24 april 2019 21:21
Ik vind van die herhaal trucjes sowieso helemaal niks. Al zou ie voorts nog zoveel zinnigs zeggen, deze column is voor mij waardeloos.
El Chaba 25 april 2019 13:42
Horsie citeert Winnen.
Daar was ik me van bewust, maar jij voegde er nog 'Hoe zou dat nou komen?' aan toe en daarmee impliceer je eigenlijk dat je het ermee eens bent.

En dan zegt El Chaba ineens dat de stelling van Winnen onzin is?
Dat zeg ik inderdaad..

En dat allemaal, omdat El Chaba één veldrijder (een paar dan) heeft opgevist, die er op de weg maar heel weinig van bakken.
Dat lijkt me ruim voldoende om de stelling van Winnen te ontkrachten: "Topveldrijders zijn altijd uitstekende wegrenners."
ton duk 25 april 2019 14:19
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
Of Vader en zoon Groenendaal?

Richard zat in zijn jeugdige jaren toch gewoon in de HOL-wegselecties...
gr
Horsie is back 25 april 2019 14:20
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie citeert Winnen.
> Daar was ik me van bewust, maar jij voegde er nog
> 'Hoe zou dat nou komen?' aan toe en daarmee impliceer je eigenlijk dat je het ermee eens bent.

Het woordje eigenlijk had je weg mogen strepen.

> En dan zegt El Chaba ineens dat de stelling van
> Winnen onzin is?

> Dat zeg ik inderdaad..

Het is toch evident dat Winnen deze "stelling" bezigt om te benadrukken dat de cross-over de ene richting wel lukt en de andere kant niet of nauwelijks.
Vandaar Horsie's vergelijking van Kylian M. met his Boldness Usain.
Peter Winnen stelt hier toch niet een of andere natuurkundige formule op.

> En dat allemaal, omdat El Chaba één
> veldrijder (een paar dan) heeft opgevist, die er
> op de weg maar heel weinig van bakken.

> Dat lijkt me ruim voldoende om de stelling van
> Winnen te ontkrachten: "Topveldrijders zijn
> altijd uitstekende wegrenners."

Horsie begrijpt best, dat El Chaba valt over het woord altijd, maar "we" beoordelen hier niet de zwaartekracht, ergo valt de appel altijd van de boom of is er ergens een Dik Trom achtig figuur (not El Chaba) bezig te voorkomen, dat de appel van de boom valt.
Als we zo de teksten gaan beoordelen, dan wordt deze prik 10 maal groter.

Zijn MTBers altijd goede veldrijders of zijn veldrijders altijd goede MTBers?

Is Mathieu een betere veldrijder dan een wegwielrenner. Ja, op de weg presteert ie in de vergelijking maar matig en profiteert hij tijdelijk van al die miljoenen Ollanders, die hem richting de finish opblazen. Zijn tegenstanders kijken met verbazing naar dit tafereel en verzuimen door te rijden. "Je moet doorrijden, Hilbert". hot smiley

Cross-over in de sport is een prachtig fenomeen.
In de moeder van alle sporten is het veel eenduidiger.
100m en 200m; 200m en 400m; 400m en 800m; 800m en 1500m; 1500m en 3000m; 3000m en 5000m, 5 en 10 km, 10 km en marathon, marathon en 100 km?
Baanwielrennen: sprint en 1km; 1km en 4 km; 4km en UUR?

Horsie heeft altijd een goed humeur. Zou Horsie daarmee dus bedoelen, dat hij nooit eens geen goed humeur zal hebben?
Maar nu moet Horsie nog even rustig trainen op de geleende fiets van Mathieu (staat toch doelloos in de stal) om vervolgens tegen de avond zijn echte ros Raleigh weer op te halen. Unload my head.
Luijt 25 april 2019 16:56
Ga maar gauw trainen.
Arsimo 25 april 2019 18:24
Juist in de moeder der sporten komen geregeld interessante kruisbestuivingen voor:

- sprint > verspringen
- meerkamp > individueel nummer (bij vrouwen vooral)
- hordenlopen > hardlopen (400m met name, al is dat niet zo onlogisch, de onderdelen beginnen dan te convergeren)
- discuswerpen en kogelstoten (komt zelfs geregeld voor)

en nu vergeet ik er vast een of twee.

Bij wielrennen is het juist minst vreemd. De basis is zo hard mogelijk kunnen fietsen. Het onderscheid zit primair in explosie/duur (zoals in zo goed als alle wie-het-hardst kan-sporten als hardlopen, zwemmen, schaatsen etc) en daarnaast bij wielrennen techniek (vooral vanaf jeugd opgebouwd, al kan het soms later zoals pa van der Poel die pas als prof ook serieus crosser werd en jaar in jaar uit de techniek verbeterde), taktisch vernuft en vooral interesse.
Arsimo 25 april 2019 18:34
Nys bleek keer op keer na een overvol veldritseizoen te veel versleten om nog serieus voor een Vlaams voorjaar te gaan. Hij had niet wat Mathieu had in dat opzicht.

Als Nys alleen op de weg had gericht rond zijn 26+ dan was hij vast een redelijke maar geen top Vlaamse voorjaarsrenner geweest.

Wat niet voor hem pleit was dat ondanks aantal pogingen hij geen serieuze successen in MTB kon behalen. Al zou dat aan zijn slecht bestand zijn tegen warmte hebben gelegen. Wat dus ook een compleet wegprogramma op nivo in de weg gezeten zou hebben.
Horsie is back 25 april 2019 22:49
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ga maar gauw trainen.

Je moet je glazen bol wel fine-tunen. Denk even aan 5G Huawiewaaitweg!
Horsie is back 25 april 2019 23:55
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Juist in de moeder der sporten komen geregeld
> interessante kruisbestuivingen voor:
>
> - sprint > verspringen; sprinten is toch steeds verder springen;
> - meerkamp > individueel nummer (bij vrouwen vooral); onzinnig natuurlijk;
> - hordenlopen > hardlopen (400m met name, al is dat niet zo onlogisch, de onderdelen beginnen dan te convergeren); natuurlijk kan een 400m horden topper ook een top 400m lopen, er staan natuurlijk geen honderd horden op de baan, maar wat valt er verder over te zeggen?;
> - discuswerpen en kogelstoten (komt zelfs geregeld voor); groter verband dan met speerwerpen of hamerslingeren (voor de Zuiderburen);
>
> en nu vergeet ik er vast een of twee. (100m en estafette; 400m en estafette, etc.)
>
> Bij wielrennen is het juist minst vreemd. De basis is zo hard mogelijk kunnen fietsen. Het onderscheid zit primair in explosie/duur (zoals in zo goed als alle wie-het-hardst kan-sporten als hardlopen, zwemmen, schaatsen etc) en daarnaast bij wielrennen techniek (vooral vanaf jeugd opgebouwd, al kan het soms later zoals pa van der Poel die pas als prof ook serieus crosser werd en jaar in jaar uit de techniek verbeterde), taktisch vernuft en vooral interesse.

Het gaat om energiesystemen (anaeroob en aeroob zijn de uitersten, maar er zijn nog tal van tussenvormen en combinaties). Naast fysiologische kenmerken spelen biomechanica. morfologie een toenemende rol. Mathieu staat ook anaeroob op het einde van de wedstrijd nog zijn mannetje. Wie heeft het niet gezien?

Waarom zou Dumoulin nu niet meer het WUR kunnen verbeteren? Omdat hij een veel betere klimmer is geworden. op basis van resultaten nummer 8, te horen op de Fiets Podcast No. 2 op website www.fiets.nl
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen