Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Puck Moonen pleit voor minimum loon

Gepost door Luijt 
Luijt 26 april 2019 12:36
Van Wielerflits.nl

PUCK MOONEN PLEIT VOOR MINIMUMLOON: “BELANGRIJK VOOR JONGE RENSTERS”
DOOR YOURI IJNSEN, DONDERDAG 25 APRIL 2019 OM 20:00

Puck Moonen springt op de bres voor haar collega’s. De 23-jarige Noord-Brabantse van Lotto Soudal Ladies roept de UCI op om sneller werk te maken van een minimumloon in het vrouwenpeloton. “Ze mogen daarin wel een tandje bijsteken”, stelt ze met een mooie woordspeling voor de camera van WielerFlits na afloop van de Amstel Gold Race voor vrouwen.

“Iedereen heeft het over het prijzengeld (dat omhoog moet, red.), maar dat gaat naar rensters als Anna van der Breggen en Annemiek van Vleuten. Maar zij hebben al een goed salaris”, gaat Moonen verder. “Juist het minimumloon is belangrijk voor – bijvoorbeeld – rensters van onze ploeg, die werk verrichten voor de kopvrouwen. En ook voor de jonge rensters, die vaak hun studie opgeven of naast het fietsen nog moeten werken. Als dat laatste niet hoeft, kun je ten volle je carrière benutten. ”

Moonen – die op dit moment enige tijd buitenspel staat met een rugblessure – stipt wel aan dat de ploegen de kans moeten krijgen om zich erop voor te bereiden. Wel vindt ze dat de UCI het verschil tussen de mannen en vrouwen gelijk moet trekken.

Vanaf 2020 minimaal 15.000 euro
Minimumsalaris is al jaren een hot item in het vrouwenwielrennen. Volgens de hervormingsplannen van de UCI is het vanaf 2020 voor zogenoemde Women’s WorldTeams verplicht om hun rensters een minimumloon te betalen. Coureurs hebben komend jaar recht op een minimumsalaris van 15.000 euro.

Dit zal stapsgewijs worden verhoogd naar 20.000 euro in 2021 en 27.500 euro in 2022. Vanaf 2023 zal het gemiddelde salaris gelijk zijn aan het minimumloon van mannelijke ProContinentale coureurs. Voor Women’s Continental Teams zijn er geen geldelijke verplichtingen.
Luijt 26 april 2019 12:38
Met excuses aan eenieder: ik ontbeer de technische kwaliteiten om het filmpje mee te sturen.

Ik ben het natuurlijk wel met Puck eens.

Hup Puck!

Grt Luijt
El Chaba 26 april 2019 12:49
Ik in principe ook heel erg mee eens.
Het gevaar bestaat alleen wel dat er dan misschien sponsors stoppen..
rustdag 26 april 2019 12:52
Leon 26 april 2019 13:01
Dat gelijktrekken van mannen- en vrouwenwielrennen slaat een beetje door vind ik.
Dit gaat een beetje op de WWIK lijken, waar iedereen die zich kunstenaar noemde een uitkering kreeg zoalng hij/zij maar af en toe een hobbywerkje afleverde.
Je bent vrouw, zit op wielrennen, en hoor je dan een minumuminkomen te verdienen als je af en toe met de toppers in 1 koers mag rijden?

Het vrouwenwielrennen lijkt me typisch iets wat zichzelf moet financieren, via sponsoring en prijzengeld. Lukt dat niet, dan is de populariteit te laag.

Overigens noemt Moonen het prijzengeld dat naar de toppers gaat, maar ik neem aan dat die dat toch ook met ploeggenoten moeten delen? Of gelden er andere normen en waarden dan bij de mannen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/04/2019 13:02 door Leon.
PassoEira 26 april 2019 13:06
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het vrouwenwielrennen lijkt me typisch iets wat
> zichzelf moet financieren, via sponsoring en
> prijzengeld. Lukt dat niet, dan is de populariteit
> te laag.

Eens , geldt voor alle sporten voor zowel mannen als vrouwen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/04/2019 13:06 door PassoEira.
Clavan 26 april 2019 13:15
Ik herkende haar helemaal niet met normale kleren aan en niet commercieel poserend.
Blueprint 26 april 2019 13:26
Ik vind het niet meer dan terecht dat een professioneel team professionele salarissen betaalt. Gelijktrekken van salarissen met mannen is geen sprake van: de World Tour vrouwen worden gelijkgetrokken met de ProContinental mannen, niet met de World Tour mannen. Als er een of twee ploegen afhaken, omdat ze als professionele teams geen salarissen willen/kunnen betalen, dan hebben die m.i. niet veel in de profsport te zoeken. Om progressie te boeken, moet je soms even doorpakken en niet te lang stilstaan bij de huidige status quo.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/04/2019 13:27 door Blueprint.
Horsie is back 26 april 2019 14:05
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik herkende haar helemaal niet met normale kleren
> aan en niet commercieel poserend.

Pas op, Clavan, dadelijk begint de hashtag #YouToo.
Horsie is back 26 april 2019 14:06
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Met excuses aan eenieder: ik ontbeer de technische
> kwaliteiten om het filmpje mee te sturen.
>
> Ik ben het natuurlijk wel met Puck eens.
>
> Hup Puck!
>
> Grt Luijt

#MeHorsieToo
Enrico Sarto 26 april 2019 14:46
Het zou natuurlijk al helpen als ze zo commercieel zou zijn om niet voor de bus van de concurrent te gaan staan tijdens een interview.
Noot 26 april 2019 19:08
Het is amusement. De markt bepaalt. Alleen als er een partij onevenredig veel geld tussenuit trekt moet je wat doen. Een vakbond ofzo.
Brieske 26 april 2019 20:11
Een popje maar wel een natuurlijke schoonheid, en dat kun je van de meeste popjes niet zeggen.
Fuck it. Mathieu van der Poel! Ik ben verliefd op Puck, maandag nog de hele dag in Liempde gelopen maar niet gezien helaas. Fuck it. Mathieu van der Poel!

Groet
Curzio 26 april 2019 21:33
Je zegt 'de markt bepaalt' alsof dat een natuurwet is, zoals de zwaartekracht. Wij (= mensen) bepalen. Je kan gewoon als UCI een regel maken dat als je een professioneel vrouwenteam wil laten rijden, je minimumsalarissen betaalt. Dat moet je dan wel op een verstandige manier doen, geleidelijk zoals Puck al zegt, en je kan ook als er te weinig geld uit sponsoring komt de salarissen nivelleren.
Leon 26 april 2019 22:45
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het niet meer dan terecht dat een
> professioneel team professionele salarissen
> betaalt. Gelijktrekken van salarissen met mannen
> is geen sprake van: de World Tour vrouwen worden
> gelijkgetrokken met de ProContinental mannen, niet
> met de World Tour mannen. Als er een of twee
> ploegen afhaken, omdat ze als professionele teams
> geen salarissen willen/kunnen betalen, dan hebben
> die m.i. niet veel in de profsport te zoeken. Om
> progressie te boeken, moet je soms even doorpakken
> en niet te lang stilstaan bij de huidige status
> quo.

Prima, maar dan kies je er dus voor om ook in het vrouwenwielrennen een onderverdeling te maken zoals bij de mannen. Enerzijds WT's en PCT's waar men minimumlonen kent, en anderzijds CT's waar dat (vaak) niet zo is. Overigens staat in het UCI-reglement dat de nationale bonden kunnen bepalen wat de salarisregels zijn voor Continental Teams en UCI Women teams. Dus Puck kan haar pleidooi beter aan de KNWU en KBWB richten dan aan de UCI.

Verder denk ik dat van de 45 UCI-vrouwenploegen er hooguit een stuk of 15 zijn die een budget hebben om een volledige ploeg rensters een salaris te betalen.
Het overgrote deel heeft nu een paar betaalde dames aangevuld met fooienvangsters en hobbyrensters. Maar misschien is zo'n tweedeling wel goed voor de professionalisering van de vrouwentak.
Slimmerd 27 april 2019 02:34
...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/04/2019 02:34 door Slimmerd.
Slimmerd 27 april 2019 02:34
Ik pleit voor meer Puck Moonen
PassoEira 27 april 2019 10:11
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verder denk ik dat van de 45 UCI-vrouwenploegen er
> hooguit een stuk of 15 zijn die een budget hebben
> om een volledige ploeg rensters een salaris te
> betalen.
> Het overgrote deel heeft nu een paar betaalde
> dames aangevuld met fooienvangsters en
> hobbyrensters. Maar misschien is zo'n tweedeling
> wel goed voor de professionalisering van de
> vrouwentak.

De geschiedenis herhaalt zich vaak en in dit geval zie ik dat ook gebeuren.
Ik kan me nog goed herinneren dat in de jaren 80 er even een regel was dat mannenploegen een minimaal aantal renners in "dienst" moesten hebben. Peter Post, het grote voorbeeld van Patrick Lefevere, deed dat toen door twee amateurveldrijders op papier op de loonlijst te zetten. (Michel Groenendaal , de broer van Rein en oom van Richard, en Henk Baars. Voor de laatste was het een opstap naar een succesvolle profcarrière als veldrijder)
Noot 27 april 2019 11:31
Ja dat kan allemaal maar daar is geen enkele reden toe. Als het zichzelf niet kan bedruipen is de amusementswaarde niet hoog genoeg. En als zo'n vrouwenploeg te duur wordt t.o.v. de publiciteitswaarde dan wordt topsport sponsoren liefdadigheid en dat is heel sneu.

Afspraken over nivelleren kun je het altijd maken.
Leon 27 april 2019 12:14
rustdag Schreef:
-------------------------------------------------------
> [www.youtube.com]

De laatste 2 woorden van Puck Moonen in dit interview... is dat nou toeval of doet ze het erom?


Maar los daarvan: prima teksten, iets genuanceerder dan in het WF-artikel.
Tjappie2 27 april 2019 13:40
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik pleit voor meer Puck Moonen

+1
ton duk 27 april 2019 14:31
Ik ben toch ook wel benieuwd naar haar uurprijs…
gr
Curzio 27 april 2019 14:39
Topsport is toch ook vaak deels hobbyisme van degenen die erin investeren. Ik geloof niet dat er altijd een doordegen bedrijfsplan achter steekt. Volgens mij is de werkzaamheid van reclame überhaupt nauwelijks aangetoond...

Het nadeel van niet-reguleren is dat het geld regeert, en dat is niet altijd goed voor de sport en levert bijvoorbeeld in het voetbal de bizarre transferbedragen op, maar ook clubs met schulden en een tweedeling tussen de groten en de kleinen.
Snorfietser 27 april 2019 22:43
Het is natuurlijk mooie klote dat veel rensters nog een aantal jaar moeten wachten op een salaris waar je fatsoenlijk van rond kunt komen. Ik vrees echter dat het niet anders kan als het opbouwen in stapjes. Vrees dat er anders ploegen omvallen.

Het zou denk ik helpen als er meer dameskoersen worden uitgezonden. De Amstel Gold Race was weer genieten. Vraag is echter of er op dit moment voldoende interesse is in meer dameskoersen op tv.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/04/2019 22:44 door Snorfietser.
MarkV 27 april 2019 23:28
Doorgaans interessanter dan wat er in de mannenkoers gebeurd op 100km van de finish dus gewoon als voorprogramma uitzenden.
Zeker in zo'n Waalse Pijl.
D.R.E. 28 april 2019 07:42
Iemand nog een mooie foto van Puckhot smiley
Curzio 28 april 2019 09:01
Zeker, is bijna altijd de moeite.
Andere Peter 28 april 2019 12:54
Ik zie vooral een verstandige, zelfbewuste meid die uitstekend formuleert. Dat poseren is waarschijnlijk nu nog noodzakelijk om wat beleg op de boterham te verdienen. Maar haar natuurlijke habitat lijkt mij meer met woorden te maken te zullen hebben. Hopelijk is ze over 10 jaar ploegleider, of communicatie-adviseur van een grote (mannen-)ploeg, of presentator van het Sportjournaal, of zaakwaarneemster van toprensters, of vakbondstopvrouw.

Inhoudelijk snijdt haar verhaal hout. Dameswielrennen zit in een groeifase. En het is aan instanties om ervoor te zorgen dat de breedte meegroeit met de top. Dat kan wel, maar dat regelt de markt niet per se vanzelf.

Dat minimumloon zou overigens ook gekoppeld kunnen worden aan een puntenranking. Maak een glijdende schaal voor top-50, top-100, top-150, top-200, top-250, top-300, etc. Zorg zo voor meer strijd om pakweg de 15e plaats inj een wedstrijd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/04/2019 12:55 door Andere Peter.
Sub Culture 28 april 2019 17:22
Zoals het mocht verwacht worden de obligate seksuele toespelingen op deze renster.
En zoals dat eveneens mocht verwacht worden doorgaans van de prikkers die al niet excelleren in slimheid.
Eindhovuh 28 april 2019 17:43
En Andere Peter die het andere deel van het spectrum bedient.
Puck Moonen doet zelf overigens veel om een beeld als vamp neer te zetten.
Sub Culture 28 april 2019 17:56
'het is een fucking hoer'
'ze heeft het zelf uitgelokt'

zucht..
Slimmerd 28 april 2019 18:09
Even snel bekeken ben jij hier de eerste die het woord 'hoer' gebruikt in een reactie...
Eindhovuh 28 april 2019 18:16
Hoe kan je nu op basis van mijn post die conclusie trekken?
Zoiets doms zou ik nooit beweren. Wtf zeg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/04/2019 18:16 door Eindhovuh.
Sub Culture 28 april 2019 18:30
Een onverlaat hier, het mag niet verbazen gezien zijn bedenkelijke prikgeschiedenis, had het over uurtarieven..
Andere Peter 28 april 2019 18:36
Hij zet het tussen aanhalingstekens. Hij citeert niet iemand. Hij geeft een type reactie dat je vaak hoort. Hij geeft een overdrijving van reacties, om iets zichtbaarder te maken. Zo maakt Sub duidelijk dat het argument van Eindhovuh niet opgaat.

Overigens vind ik de reactie van Eindhovuh helemaal niet zo ernstig.

Het hoeft ook echt niet allemaal politiek correct. Maar het zou wel fijn zijn als we ons bij een goed inhoudelijk punt niet meteen laten afleiden door haar uiterlijk. Ik vind trouwens 'vamp' nogal sterk. Fotogenieke meid die af en toe in badpak heel beschaafd haar portrechten opwaardeert. En gelijk heeft ze.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/04/2019 18:37 door Andere Peter.
Andere Peter 28 april 2019 19:30
Dat weten we. Sub legt jou die woorden ook niet in de mond. Sub ziet obligate seksuele toespelingen die niets met de inhoud te doen hebben. Jij vindt het nodig om te melden dat ze er veel aan doet om een beeld als vamp neer te zetten. Zonder dat je het verband zelf legt, doet dat wel een beetje denken aan de standaardonzin van 'ze heeft het zelf uitgelokt'.
Slimmerd 28 april 2019 19:51
Wel prettig dat het geweten van het prikbord weer terug is, net op tijd om de PGT te organiseren
Clavan 28 april 2019 21:42
‘And your mother's a whore.
My mom's a slut, she doesn't charge for it’

Iemand?

Even checken wie hier op het prikbord de pukkelige pubers uit de ‘90’s zijn.
Horsie is back 29 april 2019 00:20
Wat hoort Horsie is back nu weer? Puck Moonen is een vamp? Ik heb toch met een half oog de finish van LBL af kunnen kijken en bij Full Sang, Fuel Sang, Foll Sang en Fugl Sang (allemaal op rekening van AV) geen afdrukken van beten achter het oorlelletje van driemaal is scheepsrecht Jakob Fuglsang kunnen waarnemen.
Het was overigens wel even schrikken met dat slippertje. Op de nos site belandend ontsnapte een Gvd al weer tussen de voortanden door.
Bekken fractuur en sleutelbeenbreuk voor Gesink en geen Giro avontuur voor hem.
Ook nog het interview met Dumoulin gezien: Je moet toch van die man houden.

Demi Vollering, door Horise, och arm, tot voor een paar weken toch echt niet gekend, stoomde hard door met nu al een derde plaats

When the going gets though, in Londen, waar Brigid Kosgei de marathon besliste met een 2:11 marathon tempo op een 5km segment, later door Eliud Kipchoge gevolgd door een 1:54 marathon tempo op "slechts" 1 km segment, werd 's middags voortgezet met when the cycling gets tough en dan weet je wel, wie er op de afspraak komt.

Disclaimer: Zou Horsie hier de begrippen vamp en vampier door elkaar halen? De vamp van de dag was voor Horsie toch Brigid Kosgei.
Andere Peter 30 april 2019 09:16
Die heb ik nog nooit georganiseerd. Wel ooit gestart met de PTT, in ik meen 2006. Bartman won.
Luijt 30 april 2019 11:47
Ja Petrus, in de eerste zin van je bijdrage kan ik me volledig vinden.

Jammer dat het dan weer afglijdt naar glijdende schalen.

A propos, dat dameswielrennen, dat schiet zo toch niet op? Van Vleuten (leuk mens lijkt me dat) breekt alle botten in haar lijf en rijdt vervolgens het hele voorjaar vooraan. Het podium is bijna altijd oranje. wanneer gaan die andere dames nou eens echt strijd leveren??
Luijt 30 april 2019 11:52
Hello, I'm Sid Snot and everyone who thinks punk's dead is gonna be!
ton duk 02 mei 2019 12:40
Breaking news voor Brieske e.a

[www.nieuwsblad.be]
gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen