Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sepp Kuss Vervangt Robert Gesink

Gepost door rustdag 
rustdag 01 mei 2019 11:19
GIRO 2019: SEPP KUSS VERVANGT ROBERT GESINK BIJ JUMBO-VISMA


Sepp Kuss zal de onfortuinlijke Robert Gesink vervangen in de komende Giro d’Italia. Dat heeft Jumbo-Visma vandaag bekendgemaakt. De 24-jarige Amerikaanse klimmer moet kopman Primož Roglič bijstaan in het hooggebergte.



Voor Kuss – die een hoogtestage achter de rug heeft – zal het zijn tweede grote ronde worden. Vorig jaar maakte de beloftevolle klimmer al zijn opwachting in de Vuelta a España. Na een goed begin zakte hij er in de slotweek wat doorheen, waardoor hij in het eindklassement niet verder kwam dan de 65e plaats.

Dit seizoen heeft Kuss nog niet kunnen overtuigen, maar de ploegleiding heeft desalniettemin vertrouwen in zijn poulain. Jumbo-Visma moest in extremis nog op zoek naar een adequate vervanger voor Gesink, aangezien de Nederlander zwaar ten val kwam in Luik-Bastenaken-Luik.

Pechvogel Gesink
De 32-jarige klimmer staat enkele maanden aan de kant met een sleutelbeen- en bekkenbreuk. Naast Kuss zullen ook Koen Bouwman, Laurens De Plus, Jos van Emden, Paul Martens, Tom Leezer en Antwan Tolhoek kopman Roglič bijstaan in de komende Giro d’Italia, die op 11 mei van start gaat in Bologna


[www.wielerflits.nl]
Cecchini 01 mei 2019 11:26
Robert Gesink en het geluk dat zich één bochtje verderop bevindt

Door FRANK HEINEN



Een tijdje geleden zat ik in een café met iemand ‘uit het wielrennen’. Na een paar prijzige pilsjes kwam het gesprek op Robert Gesink, de man die zijn ogen altijd samenknijpt alsof hij wind tegen heeft. Ik begon over de belofte die Robert Gesink ooit inhield, over dat ik zo vaak had gehoord dat hij ooit een van de beste renners ter wereld zou zijn dat ik zijn naam intussen associeerde met mijn eigen ongeduld.
Daarna voegde ik er aan toe dat hij ‘natuurlijk ook wel wat pech had gehad’.
De iemand uit het wielrennen knikte en zei: “Echt in de verkeerde tijd prof geworden, Robert.”

Want de tijd dat de belofte van Robert Gesink boven het peloton hing, toen die belofte nog een hoopvol zoemen was en geen ergerlijk brommen, was de tijd dat je met een dubbele espresso als oppepper alléén geen Tours kon winnen. Vermoedelijk is die tijd nooit helemaal aangebroken.

Dit is niet goed, Addy
Gisteren, in een bocht ergens tussen Bastenaken en Luik, viel Robert Gesink. Het was koud en nat en glad en de hemel leunde zwaar op de Ardennen. Als je er met mooi weer bent, vraag je je wel eens af waarom het zo groen is daar. Nou, daarom dus.

Tegen de tijd dat de ploegleiderswagen er eindelijk was, stond Robert Gesink alweer. Nu ja, ‘staan’… Hij stond uit het lood, een scheef gewaaide eik die nog één storm nodig heeft om definitief tegen de vlakte te gaan. Met zijn linkerhand hield hij zijn rechterelleboog vast. Wielergebarentaal voor ‘foute boel’. De volgwagens waren verdwenen, de bezemwagen ook, de weinige fans maakten aanstalten te vertrekken. Je kunt niet achteromkijken als je in koers zit. Zijn fiets lag naast zich. Een fiets heeft geen gezichtsuitdrukking. Gelukkig maar. Anders zou de fiets van Gesink kijken zoals een hond kijkt wanneer hij net een bankstel heeft verruïneerd. Zou hij weer opstappen? Renners die nog kunnen staan, stappen bijna altijd weer op, al is het maar om het afstappen zelf te regisseren. Wout Poels was na een val in de Tour ooit nog slechts een zakje verbrijzelde botten en geperforeerde organen. Hij werd in een ambulance geladen, klom eruit en reed nog tien kilometer door.

Poels had destijds nog maar weinig ellende meegemaakt. Misschien kon hij de verschillende soorten pijn nog niet onderscheiden, zag hij nog geen verschil tussen de pijn die je vertelt dat je goed bezig bent en de pijn die je vraagt te stoppen. Voor een coureur is pijn er altijd. Grind in een schaafwond doet pijn. Een col beklimmen doet pijn. Winnen doet pijn. Robert Gesink valt vaak. Hij is een pijndeskundige. Hij onderscheidt pijnen van elkaar zoals ornithologen vogels. Deze pijn was pijn om gehoor aan te geven. De paar stappen die hem scheidden van de geopende bek van de ambulance, kon hij niet zetten. Hij legde zijn arm om de nek van Addy Engels en toen ging het nog steeds niet.

Dit is niet goed, Addy,” zei hij zachtjes.Engels’ stem trilde toen hij er later over vertelde.
In het ziekenhuis in Malmedy scanden ze zijn lijf. Sleutelbeen gebroken, bekken gebroken. Als de zorg een koffiebarretje was, had Robert Gesink al drie stempelkaarten voor gratis operaties volgevallen. Au revoir en à la prochaine fois, monsieur.

De laatste jaren is Robert Gesink altijd herstellende. Meestal is hij bijna weer op zijn oude niveau, en klaar om de belofte, waarvan verteld wordt dat hij nog altijd in hem woont, als een vale dertiger in een studentenhuis, in te lossen als hij wéér valt. En altijd als Robert Gesink valt, doet hij dat op zo’n manier dat er iets in zijn lichaam ‘krak’ zegt. Niet zelden is dat een vitaal bot en moet Robert Gesink maanden wachten tot dat bot weer geheeld is.
Ik heb al vaker geschreven over Gesink, over hoop, over vallen en opstaan en alles daartussenin. Bijna altijd was de toon in die columns dezelfde: bewondering vermengd met milde verbazing, aangevuld met een snufje irritatie die voortkwam uit het gevoel dat Robert Gesinks kolossale pech mij een in het vooruitzicht gesteld pleziertje ontnam. Gisteren, direct na het nieuws over de val en over de breuken, was dat gevoel er weer. Even.
Alsof het niet alleen om hem ging. Alsof mij óók wat werd aangedaan.

Journaliste Marijn de Vries schreef op Twitter dat ze buikpijn kreeg van de val. Iemand anders vroeg zich af wanneer het genoeg was geweest en Gesink zou stoppen, om zichzelf en ons voor verdere teleurstellingen te behoeden.

Pech aan je wiel
Robert Gesink zal niet stoppen. Nog niet. Hij zal revalideren en weer gaan trainen en nieuwe doelen stellen. Ook met tegenwind bereik je uiteindelijk de streep en elke ongeluksdag brengt het geluk een dag dichterbij. Je kunt van alles terugkomen, behalve van opgeven. Pech is een tegenstander die in duizend gedaanten een heel leven aan je wiel kan zitten, tot die keer dat hij plots een zwak moment heeft en je hem los rijdt. Sommige tegenstanders zijn hardnekkiger dan andere, maar elke tegenstander is te kloppen.
In hetzelfde hoekje als waarin het ongeluk zich bevindt, zit ook het grote geluk. Het kan om elke bocht liggen. Om er kans op te houden, moet je geduld hebben, hoopvol wezen en bochten blijven maken.
Remko II 01 mei 2019 11:53
Robert Gesink:

2009. Tour.Hij komt al in de vijfde etappe zwaar ten val. Door een gebroken pols moet hij opgeven.

2009. Ronde van Spanje staat Gesink in de slotweek op de tweede plaats als hij door een val in de zeventiende etappe naar de zesde plaats wordt teruggeworpen.

2010. In de Ronde van Baskenland heeft hij na een heel sterk optreden de eindzege in het vizier tot een valpartij in de vijfde etappe hem naar de negende plaats in het eindklassement doet zakken.

2010. Tour. Na een chaotische tweede etappe kampt hij echter met een scheurtje in de ellepijp van de linkerarm. Hij eindigt de Tour de France toch als zesde

2011. Tour. In de vijfde etappe gaat hij echter hard onderuit. Gehavend verliest hij in de twaalfde rit veel tijd op de klassementstoppers en kan hij een topklassering en de witte trui vergeten. Hij rijdt de Tour wel uit: 33ste.

2012. Tour. Gaat het weer mis in de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar. Gesink komt in de eerste week van de Tour ten val. Hij houdt er veel last aan de ribbenkast aan over en stapt op 12 juli gedesillusioneerd af.

2013. Giro. Gesink zet in 2013 zijn zinnen op de Giro d'Italia. Hij wil daar op het podium. Het wordt een ramp. Gesink moet ziek opgeven. Dat was hem in maart ook al overkomen in de zesde etappe van Parijs-Nice. Pas later wordt bekend dat Gesink tijdens de Giro van 2013 last had van hartritmestoornissen.

2014. Voor Gesink begint 2014 ook niet best. Hij geeft door klachten aan de urinewegen op in Tirreno-Adriatico, waarna hij tijdens de Ronde van Baskenland opnieuw last krijgt van hartritmestoornissen. Dit keer zet Gesink de fiets voor een hele periode aan de kant. Hij gaat onder het mes om de klachten te verhelpen. De Tour de France is niet haalbaar. Gesink start wel in de Ronde van Spanje. Hij staat zevende als hij besluit de Vuelta te verlaten omdat er complicaties zijn bij de zwangerschap van zijn partner Daisy.

2015 Knee injury 3 weeks out

2017 Crash in 104th Tour de France (2.UWT) Stage 9 Fractured vertebrae 8 weeks out

2018 Crash during training Broken collarbone,Fractured rib 6 weeks out

2019 Crash in 105th Liège-Bastogne-Liège (1.UWT) Broken collarbone,Fractured pelvis 12 weeks out



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2019 13:21 door Remko II.
PassoEira 01 mei 2019 12:41
Sub Culture 01 mei 2019 12:50
Sepp Kuss is volgens mij bergop niet eens een verzwakking tov Gesink anno 2019.
Dan kan je lallen over een gebrek aan ervaring maar dan zeg ik altijd weer, fuck ervaring.
Slimmerd 01 mei 2019 12:52
Als Kuss rijdt als in Utah 2018 is het bergop prima, komt net van een hoogtestage dus dat zou goed moeten zijn. Nu hopen dat zijn 3e week beter is dan in de Vuelta, maar met de ervaring van die ronde verwacht ik het wel. Roglic zal het met de jeugd moeten doen en dan lijkt me nog niet heel verkeerd.
Tinuz 01 mei 2019 13:10
Kush had zich voorbereid op California. In Europa heeft hij nog geen potten kunnen breken volgens mij.
Eindhovuh 01 mei 2019 14:16
Deze lijst is wel vrij uniek.
Gemiddeld valt een renner een keer of 3 a 4 per seizoen. Maar dat je dan zo vaak zware blessures hebt is geen toeval meer te noemen,
PassoEira 01 mei 2019 15:24
In het BD zag ik die opsomming over de valpartijen van Gesink met als kop "Gesink Pechvogel" maar de titel. had beter : "Gesink-Brokkenpiloot" geweest.
Tjappie2 01 mei 2019 15:46
Ik zie niet in hoe "brokkenpiloot" verwijst naar de bijnaam van Gesink, ik zie wel in hoe de journalist met de term "Pechvogel" verwijst naar de bijnaam van Gesink.
PVW 01 mei 2019 16:44
Ontbreekt zijn misschien nog wel zwaarste blessure met de bovenbeen breuk vlak voor emilia in 2011/2012?
Curzio 01 mei 2019 19:28
Horsie is back 01 mei 2019 21:03
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zie niet in hoe "brokkenpiloot" verwijst naar
> de bijnaam van Gesink, ik zie wel in hoe de
> journalist met de term "Pechvogel" verwijst naar
> de bijnaam van Gesink.

PassoEira vindt Robert Gesink kennelijk een "brokkenpiloot", maar vergeet daarbij wat de brokkenpiloot van de pechvogel onderscheidt.
Een brokkenpiloot is een gevaar op de weg, iemand die ongelukken veroorzaakt. Iemand, die door onhandigheid, klunzigheid, twee linker handen, steeds aan de basis staat van de ongelukken. Niet iemand, die het overkomt.

Gelukkig overkomt niet elke profrenner zo veel malheur als Gesink, maar het is langzamerhand toch ook wel duidelijk, dat er in de moderne wielersport kennelijk veel vaker gevallen wordt dan ooit tevoren, terwijl het in de formule 1 sport daarentegen veiliger is dan ooit het geval is geweest. Het gaat me niet om de vergelijking, want de formule 1 sport is volledig gestandaardiseerd.

Hoeveel oorzaken er zijn of ook niet is nog steeds niet uitgekristalliseerd.
D'en fiets, die U rijdt blijft voor Horsie de grote gegadigde voor de Dark Energy van het bloedstollende bedrijf, dat wielrennen heet.

Maar laten we nu eens veronderstellen, dat slungel Robert Gesink biomechanisch uiteindelijk nooit een stuntende Peter Sagan is geweest en door alle fysieke ongemakken tussendoor een lichaam heeft ontwikkeld, dat hem niet meer in alle gevallen behoed voor die buitel partijen. Daarom is hij nog altijd geen brokkenpiloot, want de bikkel strijdt met een ongekende passie en wenst niet van zijn paardje te stappen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2019 21:58 door Horsie is back.
opoeepo 01 mei 2019 22:20
Robert Gesink±

2008 Winst 3e etappe en jongerenklassement Ronde van California, 4e AK Paris-Nice

2009 Winst jongerenklassement Ronde van California, winst AK Ronde van Emilia, 3e AGR

2010 Winst jongerenklassement Tirreno Adriatico, 1e GP Montreal, 4e AK Tour de France

2011Winst 4e en 5e etappe en eindwinst AK Ronde van Oman, 1e etappe en eindwinst JK Tirreno

2012 Winst 2e etappe en eindwinst AK Ronde van California

3025 Zesde eindklassement Tour de France

2016 Winst 14e etappe Vuelta.


Slechts een kleine greep uit de overwinningen en ereplaatsen van deze ´brokkenpiloot´.
Remko 01 mei 2019 23:04
Vijf keer top 10 in een GT.

Ter vergelijk: Dumoulin 4x, Mollema 5x en Kruijswijk 6x.

(En ja, bij Dumoulin zaten er drie top 3’s en zelfs winst bij)



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2019 23:32 door Remko.
veluweracer 02 mei 2019 05:55
Ik zou Gesink eerder als een 'brekebeen' dan een 'brokkenpiloot' classificeren. Sagan daarentegen beschouw ik wel als een onbesuisde brokkenpiloot. Iemand die in sprints zeer riskante bewegingen maakt met valpartijen als gevolg of met venijnige manoeuvres concurrenten op wegobstakels wil laten crashen.
lodjan 02 mei 2019 07:59
Hij had er zo op gehoopt, maar Floris De Tier gaat niet naar de Giro. Jumbo-Visma koos finaal voor de Amerikaan Sepp Kuss om de onfortuinlijke Robert Gesink, die een bekken- en sleutelbeenbreuk opliep in Luik-Bastenaken-Luik, te vervangen. Hij moet kopman Primoz Roglic bijstaan in het hooggebergte.

“Jammer, maar ik sukkel al een tijdje met een darmontsteking. Dus ik begrijp de keuze van het team”, zegt De Tier. “Kuss zit momenteel op hoogtestage in functie van de Tour of California. Dus past het in zijn voorbereiding om Gesink te vervangen. Natuurlijk had ik graag de Giro gereden. Dat was initieel ook de bedoeling, maar enkele weken geleden kreeg ik te horen dat ze Tom Leezer wilden sturen om Roglic in de spurten te helpen om geen tijd te verliezen.”

De Tier focust nu op de Tour of California, de Ronde van Noorwegen en de Ronde van Zwitserland. “Het was tot nu toe veel miserie dit jaar, maar ik hoop mij eindelijk eens te tonen. Ik wil graag nog een grote ronde rijden dit seizoen. Tour of Vuelta, dat maakt mij niet uit.”

De 27-jarige renner uit Gavere is straks ook einde contract. “Ik ben tevreden in het team en hoop dat ik kan blijven. Maar het is nu nog te vroeg, de teams zijn nu bezig met de grote namen. Het is pas na de Tour dat de renners van de tweede rij meer duidelijkheid krijgen.”

Bij Jumbo-Visma zit met Laurens de Plus natuurlijk wel een landgenoot in de Giro-selectie en gisteren kregen ook Jan Bakelants en Louis Vervaeke groen licht. Zij moeten bij Team Sunweb kopman Tom Dumoulin bijstaan.

Nieuwsblad
El Chaba 02 mei 2019 11:46
Ga je nu echt serieus in op de reactie van een ouwe, seniele trol, die dit zelfde riedeltje al bijna tien jaar afspeelt?
Horsie is back 02 mei 2019 12:25
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ga je nu echt serieus in op de reactie van een
> ouwe, seniele trol, die dit zelfde riedeltje al
> bijna tien jaar afspeelt?

Horsie heeft geen kaartenbak met allemaal conduitestaten en pasfoto's. Bijna iedereen is hem even lief, bijna.
Maar misschien heeft Horsie wel oogkleppen op. Dat zie je wel meer. smiling smiley
El Chaba 02 mei 2019 13:27
Horsie heeft geen kaartenbak met allemaal conduitestaten en pasfoto's.

Ik wel, ook wel fotografisch geheugen genoemd.. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen