Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Van Avermaet opgetogen na rit over WK-parcours: “Dit is iets voor de Belgen”

Gepost door Hercule Poirot 
Hercule Poirot 05 mei 2019 07:36
Quote

Van Avermaet opgetogen na rit over WK-parcours: “Dit is iets voor de Belgen”

Greg Van Avermaet (CCC) toonde zich een tevreden man na afloop van de tweede rit in de Ronde van Yorkshire. Zijn uitslag deed er niet toe, wel was hij opgetogen met het WK-circuit dat hij nu voor het eerst met eigen ogen kon zien. “Het is een rondje dat ons Belgen zeker moet liggen”, zei hij. “Ik ben wel tevreden.”

“Het was zeker interessant om het WK-parcours al eens te zien”, begon hij. “Het grote voordeel is dat er nu geen auto’s rijden over het parcours (bij de verkenning volgende week met de bondscoach wel) en dat je aan hoge snelheid kan rijden. Het is een vrij lastig parcours - niet extreem lastig, maar het zal op het eind wel doorwegen - met een mooie finish die licht oploopt. Het is een parcours voor de Belgen waar veel mogelijkheden zijn.”

Het lokale circuit is vrij technisch, over grotendeels smalle wegen, met veel draaien en keren en paar steile stukjes in. “Klopt, ik had dat ook al gezien op Google Streetview en ik wist waar ik me aan kon verwachten”, vervolgde Van Avermaet. “Er zijn heel veel bochten, een paar afdalingen ook met bochten in, zeker als het zal regenen wordt het een slijtageslag. Maar zelfs bij iets mooier weer zal je toch altijd attent vooraan moeten rijden. Het stuk voor het lokale circuit is ook vrij lastig, met een paar langere klimmen, dus dat zal zich laten voelen.”

Pauwels

Ook ploegmaat Serge Pauwels gaf na afloop zijn mening. “Het is een parcours waar je beter niet afwacht, maar zelf als team initiatief neemt, omdat het moeilijk zal worden op die omloop om iets te organiseren in de achtervolging.”

Van Avermaet wilde zich daar nog niet meteen over uitspreken. “Een WK is altijd een beetje afwachten. Sowieso verloopt een WK altijd over een vast stramien. Maar op dit parcours en met deze finish horen de Belgen wel bij de favorieten. Al zijn er nog enkele jongens die hier goed uit de voeten kunnen. We zullen zien, er zijn 3800 hoogtemeters, over 290 km, het zal geen slechte coureur zijn die hier zal winnen”, lachte hij.

Valt het parcours met een andere WK-omloop te vergelijken? “Moeilijk”, vond Van Avermaet. “Ook niet met de wedstrijd in Quebec, want daar zijn de klimmetjes lastiger en langer. Alleen qua draaien en keren lijkt het een beetje op Quebec, en de finish misschien ook een beetje, want het is een aankomst voor sterke mannen. Het is een parcours dat me ligt en ik was tevreden toen ik het zag. Dit was een goede verkenning.”

“Dit is een van mijn laatste WK-kansen wellicht”, eindigde hij. “Al is er ook nog het parcours in Vlaanderen. De laatste keer dat een omloop me nog zo goed lag was in Richmond. Daar hield ik echt van. Het benadert Richmond, al is dit lokale circuit misschien iets minder zwaar. Maar we hebben nu dan weer een iets lastigere aanloop naar de lokale rondjes en tellen meer kilometers.”
[www.nieuwsblad.be]

Ik snap Gregorius wel. Dit WK-parcours is zeer technisch en vraagt dus in de eerste plaats om renners die goed kunnen sturen. Daarnaast is het rondje best zwaar en bij regen mag je zelfs een slijtageslag verwachten dus de sterke mannen zijn op dit rondje in het voordeel. De kans dat dit jaar een Belg er met de wereldtitel vandoor gaat acht ik daarom zeer reëel. De stand is nu als volgt:
Quote

Wereldkampioenen mannen elite per land
1. België - 26
2. Italië - 19
3. Frankrijk - 8
4. Nederland - 7
5. Spanje - 6
6. Slovakije - 3
6. Zwitserland - 3
6. Verenigde Staten - 3
9. Duitsland - 2
9. Groot-Brittannië - 2
11. Portugal - 1
11. Ierland - 1
11. Letland - 1
11. Australië - 1
11. Noorwegen - 1

In Yorkshire wordt het 86ste WK georganiseerd. Als België daar titel nummer 27 pakt loopt dat landje zowat 1 op 3. Eens per drie jaar de wereldtitel pakken in zo'n zware sport is een zeer knappe prestatie. Daar zal iedereen het over eens zijn toch?
lodjan 05 mei 2019 07:48
Dit WK-parcours is zeer technisch en vraagt dus in de eerste plaats om renners die goed kunnen sturen. Daarnaast is het rondje best zwaar en bij regen mag je zelfs een slijtageslag verwachten dus de sterke mannen zijn op dit rondje in het voordeel. 

Maakt MvdP als halve Belg ook nog kans?
Hercule Poirot 05 mei 2019 07:52
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit WK-parcours is zeer technisch en vraagt dus
> in de eerste plaats om renners die goed kunnen
> sturen. Daarnaast is het rondje best zwaar en bij
> regen mag je zelfs een slijtageslag verwachten dus
> de sterke mannen zijn op dit rondje in het
> voordeel. 

>
> Maakt MvdP als halve Belg ook nog kans?

Ik heb hem in zijn wegcampagne van dit voorjaar twee keer zien vallen. Dus ik twijfel over zijn stuurvaardigheid.
Slimmerd 05 mei 2019 08:37
Welkom terug, het voorjaar moet zwaar geweest zijn
Wanny 05 mei 2019 09:07
De Belgen hebben wel een paar goede renners die dit moeten kunnen, maar niet echt de topfavorieten. Of Gilbert moet nog eens zijn oude vorm in het heuvelwerk terug vinden. '
Lijkt me wel een parcours voor een leuke wedstrijd.
Ridder Kale Knikker 05 mei 2019 10:58
Sub Culture 05 mei 2019 11:17


3.7 kg, ruw geschat.
Curzio 05 mei 2019 11:22
Zijn uitslag deed er niet toe.

Ik denk niet dat zijn ploeggenoten die zich het schompes reden en de ploegleiding het daarmee eens zijn. Als je op deze aankomst al niet de sprint wint van een B-peloton, dan lijkt het me niet dat je zo iemand met veel vertrouwen uitspeelt op het WK.
Slimmerd 05 mei 2019 11:33
Een Waal, daar doet HP het niet voor
Sub Culture 05 mei 2019 11:44
Hercule Poirot, die Franstalige, weliswaar fictieve (aren't we all?), Belg met, volgens de overlevering, roots in de Ardennen?
Prikdude 05 mei 2019 12:32
Emeritus Olvaritus, Gregorius Matigzaad, heeft gesproken: Alle Belgen horen hier bij de favorieten, al is er in het peleton vast nog wel een niet-Belg te ontwaren die met wat goede wil ook als serieuze kanshebber valt te bestempelen. Het lijkt in elk geval niet op Quebec, een parcours met lastige(re) en lange(re) klimmen - en dat jaarlijks in een massasprintje eindigt. Een gewaagde analyse is dat de aankomst er een voor sterke mannen is, toevallig precies op zijn maat. Zo goed op zijn lijf geschreven zelfs dat hij het durft te vergelijken met Richmond, waar hij een indrukwekkende 23e plek in de uitslag noteerde (happen toegestaan). Net als Boonen is Van Avermaet vooral goed in het zich positioneren als kopman, de koers an sich is minder belangrijk.

Het Belgische wielrennen verkeert in een serieus slop. Op een laatste stuiptrekking van Gilbert na allemaal meefietsers die, als ze de finale al halen, geen enkele bedreiging vormen. Teuns, Wellens, Van Avermaet, Naesen, Lampaert, Van Aert, Benoot, Lambrecht: equivalenten van regenjackjes die een topper even niet goed uit krijgt, doch uiteindelijk zonder omkijken in de berm slingert.
veluweracer 05 mei 2019 16:00
En dan 'peleton' schrijven. Ik begrijp dat niet.
Tjappie2 05 mei 2019 16:08
Het is een citaat he, misschien fietst Greg wel beter dan hij spelt.
veluweracer 05 mei 2019 18:00
Het is de geciteerde reeds vergeven. De inhoud overstijgt de spellingsfout.
Tinuz 05 mei 2019 21:37
Ik kan niet wachten op het moment dat VDP Van Avermaet genadeloos uit het wiel kletst op deze frisse Bevrijdingsdag.
Sub Culture 05 mei 2019 21:48
En zoals gewoonlijk heeft iedereen die op de topicstarter reageert verloren.
Proficiat, jullie leren het nooit. Too easy.
Tjappie2 05 mei 2019 22:08
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> En zoals gewoonlijk heeft iedereen die op de
> topicstarter reageert verloren.

Is het leven een wedstrijd? Dat zou een ieder zich af moeten vragen. Kon bovendien weleens interessante antwoorden opleveren.
Sub Culture 05 mei 2019 22:27
Alsof je enkel in wedstrijden kunt verliezen.
Tjappie2 05 mei 2019 22:40
Jouw antwoord neigt dus naar 'nee'?
ton duk 06 mei 2019 08:58
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> En zoals gewoonlijk heeft iedereen die op de
> topicstarter reageert verloren.
> Proficiat, jullie leren het nooit. Too easy.

Typisch...ik zie 4 bijdragen van uwes in dit topic
gr
Sub Culture 06 mei 2019 09:40
'uwes' heeft nooit op de topicstarter gereageerd.
gr
Hangmat 06 mei 2019 11:20
Je bent sowieso niet zo goed in het inhoudelijk reageren op anderen valt me op ;-)
veluweracer 06 mei 2019 18:52
Greg pakt wel zijn voorjaarszege dus hij heeft recht van spreken.
El Chaba 06 mei 2019 19:07
Nou ja, beter iets dan niets natuurlijk, maar al met al was het voor zijn doen - als absolute wereldtopper in het voorjaarswerk - natuurlijk niet heel goed. Zeker ook absoluut niet slecht, maar de grote overwinning ontbrak.

Ik begin toch te vrezen dat de leeftijd zo heel langzamerhand nu een beetje mee begint te spelen (over 11 dagen wordt hij alweer 34 jaar), maar het zou ook kunnen dat hij in de voorbereiding op dit seizoen het afgelopen najaar iets teveel bezig moest zijn met de samenstelling van zijn nieuwe ploeg en alles sores daar omheen.

En/of het feit dat hij dit jaar in de (voor)finales van de klassiekers niet of nauwelijks gesteund werd door ploegmaten die enigszins op niveau waren.

Enfin, we gaan het zien volgend voorjaar, hup Greg!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2019 19:08 door El Chaba.
Hercule Poirot 07 mei 2019 06:19
Quote

Belgen verkennen WK-parcours in het rustieke maar loodzware Yorkshire: “Dit moet ons liggen”

Gisteren om 19:31 | Bron: BELGA



Yves Lampaert en Oliver Naesen verkenden maandag een deel van het WK-parcours in Yorkshire, samen met bondscoach Rik Verbrugghe. Ze maakten aan den lijve kennis met het rustieke karakter want er durfde al eens een schaap de weg oversteken.

De Belgische selectie arriveerde, door een vertraging van het vliegtuig, pas in de nacht van zondag op maandag rond 2u30 plaatselijke tijd in het teamhotel in York. Dus werd de verkenning met een halfuurt verlaat. Het vertrek volgde om 9u30, om dan na zo’n 1u15 met de wagen zo’n 135 km te verkennen van het parcours met de fiets, tot net voor het aansnijden van het lokale circuit dat door de vele eenrichtingsstraten moeilijk te verkennen is op een doordeweekse dag. Bovendien hadden de renners toen al 135 km in de benen, in een regenachtig en door koude temperaturen geteisterd Yorkshire, en werd toen besloten om terug te keren naar het teamhotel.

“Dit is een parcours dat ons moet liggen”

“Dit is een parcours dat ons moet liggen”, verklaarde bondscoach Rik Verbrugghe nadien. “Carlo Bomans had het parcours al eens verkend en ons veel informatie gegeven, maar de verkenning van vandaag was nuttig om het met eigen ogen allemaal eens te zien.”

“We hebben 135 km verkend en dat was toch al voldoende vandaag, want de koude en de regen liet zich wel voelen. We kunnen dinsdag nog altijd het lokale circuit verkennen. Ik denk dat we gezien hebben dat die aanloop heel lastig is, het lijkt bijna een rit door de Ardennen. Het is bijna geen enkele keer vlak, met onderweg drie langere klimmetjes en tussendoor dus voortdurend op en af. Na die bergzone wordt het meer een parcours voor de Belgen.”



“Het WK wordt een slijtageslag, zeker als het weer dan ook nog eens slecht zou zijn”, weet Verbrugghe. “Het gaat over heel veel smalle wegen, veel draaien en keren. Dat laat zich voelen. Het wordt heel belangrijk om vooraan te koersen. Je kan wel achteraan rijden, maar dan zal je veel nodeloze energie verspillen, dus is het beter om vooraan post te vatten. Die kleine details zal je anders in de finale betalen.”

“Ik heb genoeg gezien om te weten welke selectie ik moet maken voor het WK. Ik had die al een beetje in mijn hoofd, maar deze verkenning bevestigt wat ik al had gehoord.”

“Zal enkele jongens moeten teleurstellen”

Veel Belgen willen naar het WK, de bondcoach wacht geen gemakkelijke opdracht. “Dat besef ik maar al te goed. Ik zal veel jongens moeten teleurstellen. Je hebt hier een sterke ploeg nodig. Ik ga geen keuzes maken op basis van palmares, ik moet naar Yorkshire trekken met een ploeg die sterk is in de breedte, met ook jongens die deze koers kunnen afmaken, jongens die allemaal in topvorm zijn. Om hoeveel kopmannen gaat het dan? Tja, drie of vier”, antwoordde Verbrugghe.

“Het is een koers die je in je handen moet pakken, dan ben je in je voordeel. Je kan moeilijk vragen aan een topper of een pseudo-kopman om in het begin van de koers al op kop te rijden. Dat is zijn rol niet. Je moet een gebalanceerde selectie maken die deze koers aankan, en dan zal ik enkele jongens wel moeten teleurstellen die te goed zijn om bepaald werk te verrichten. Dat weet ik, mijn uitleg zal heel goed moeten zijn.”

Oliver Naesen wil niet in schoenen van bondscoach staan

“Het wordt een slijtageslag”, zei ook Oliver Naesen. “Het eerste deel is echt wel lastig en daarna volgen dan nog zeven lokale rondjes. Dit wordt een zware wedstrijd, maar wel een die ons Belgen, maar ook nog veel andere renners moet liggen.”

Naesen was ondanks het druilige weer bijzonder in zijn nopjes over het WK-parcours. “Het wordt lastig, maar ik ben wel tevreden met wat ik gezien heb. Dat eerste stuk is echt wel zwaar, het lokale deel hebben we nog niet verkend, maar ik heb al een en ander gehoord van Greg en zag het ook op tv. Dat moet ons wel liggen. Het viel me op dat we echt heel veel over smalle baantjes moeten rijden. Ik denk niet dat ik al ooit zo lang over zo smalle wegen heb gereden. Dus het wordt zeker zaak om goed vooraan te koersen, want anders heb je de koers niet meer in handen. Als er iets 20, 30 meter voor je gebeurt, heb je geen controle meer over wat er gebeurt. Je moet hier niet afwachten.”

“Ik vind het een mooi parcours, zeker. Het doet me een beetje denken aan de GP Quebec. De favorieten? Dan kom je weer bij diezelfde 20, 25 renners uit die je ook in de voorjaarsklassiekers ziet. Veel renners uit verschillende landen, er zijn veel jongens die hier kunnen winnen, het zal al wel een klassieke renner zijn. Voor echte klimmers is het niet, je hebt wel nog een sprint nodig wellicht op het einde om het af te maken, eerder voor types zoals Greg of Julian Alaphilippe. We zullen hier niet met een grote groep finishen, zeker niet na 290 km, dat is echt lang. Ik hoop dat ik geselecteerd word, zeer zeker en ik kijk er echt naar uit om hier te koersen. Hier kan je echt koers maken, maar er wacht Rik een moeilijke taak om de selectie te maken, want veel Belgen zullen naar hier willen komen.

Alaphilippe is de topfavoriet voor Yves Lampaert

“Julian Alaphilippe is voor mij de grote favoriet, maar wij Belgen kunnen zeker ook een rol spelen”, verklaarde Yves Lampaert. “We moeten de druk een beetje afhouden van onze ploeg en die eerder bij andere teams leggen en dat in ons voordeel laten uitdraaien op het einde. We zijn niet de underdog, maar ook niet de topfavoriet.”

Lampaert verkende 135 km van de plaatselijke omloop, tot net aan het opdraaien van het lokale circuit. Wat stak hij op? “Dat de aanloop naar de plaatselijke ronde echt wel heel pittig is, en ook heel smal. En dat het weer hier niet altijd goed is”, lachte hij, want de Belgische selectie kreeg in het laatste anderhalf uur toch redelijk wat regen te verwerken.

“We moeten durven de koers in handen nemen”, vervolgde hij. “Uitgaan van onze eigen sterkte en we moeten proberen om in die eerste helft zo weinig mogelijk energie te verspillen zodat we die plaatselijke ronde zo fris mogelijk kunnen ingaan.”

Is het een parcours voor de Belgen? “Ja, dat denk ik wel. In die aanloop zijn er drie stevige klimmetjes. Ze zijn weliswaar niet zo lang, maar wel vrij steil en dat laat zich voelen, maar dat is nog ver van de finish, dus ik denk niet dat ze van doorslaggevend belang zullen zijn. Pas in de lokale rondes zal het verschil gemaakt worden.”

“Dit is een parcours op maat van punchers, topfavoriet is Julian Alaphilippe. Dan heb je Greg Van Avermaet, Mathieu van der Poel als hij start. Philippe Gilbert kan hier ook uit de voeten, of Zdenek Stybar. In die richting moeten we zoeken. Jongens die een ‘goed schot hebben’ bergop en kunnen sprinten dan naar de finish (die licht oplopend is, zo’n 700 meter lang, nvdr.). Ik hoop dat ik de selectie haal en mijn steentje kan bijdragen. Wij Belgen kunnen zeker een rol spelen, maar we moeten de druk een beetje afhouden van onze ploeg en die eerder bij andere teams leggen en dat in ons voordeel laten uitdraaien op het einde. We zijn niet de underdog, maar ook niet de topfavoriet.”

Het WK vindt plaats op 29 september en telt 285 km: eerst volgt dus een lange aanloop, daarna zeven plaatselijke rondes van zo’n 14 km. Die aanloop werd dus maandag verkend, dinsdag volgt al zeker de verkenning van de tijdrit en wellicht ook nog het lokale circuit.



[www.standaard.be]

De Belgische bondscoach is niet te benijden met zoveel kandidaten die naar het WK willen en dat ook aankunnen. Dat is wel een nadeel van Belgische renner zijn. De concurrentie is zo ontzettend groot dat een plaatsje veroveren in de WK ploeg een erg moeilijke opdracht is.
Luijt 07 mei 2019 09:14
Misschien geeft Greg wel zo hoog op over het parcours omdat hij voor zn selectie vreest....
Tjappie2 07 mei 2019 09:25
Zal normaal gesproken moeten knechten voor Naesen.
Arsimo 07 mei 2019 15:58
Evenepoel zal wel willen gaan voor twee beloftentruien neem ik aan. Wegwedstrijd niet helemaal zijn parkoers maar met bijna heel seizoen met beleid onder de profs achter de rug zal hij er wel sterk voor de dag moeten kunnen komen.
Sub Culture 07 mei 2019 20:23
Dacht dat hij er zelf voor opteerde dat niet te doen.
Belgische wielerbond had hem willen zien starten in de Tour de l'Avenir, maar aangezien hij prof is, vindt hij dat hij voortaan enkel grofwedstrijden moet rijden, het lijkt de intentie om die lijn ook door te trekken naar het WK.
Mss dat hij een plaatsje bij de profs kan afdwingen als 2de tijdrijder bij de profs.

Had een duel Bjerg - Evenepoel tegen de klok wel eens willen zien. Nu goed, dat komt er in de toekomst sowieso wel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/05/2019 20:25 door Sub Culture.
Anony 07 mei 2019 23:17
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dacht dat hij er zelf voor opteerde dat niet te
> doen.
> Belgische wielerbond had hem willen zien starten
> in de Tour de l'Avenir, maar aangezien hij prof
> is, vindt hij dat hij voortaan enkel
> grofwedstrijden moet rijden, het lijkt de intentie
> om die lijn ook door te trekken naar het WK.
> Mss dat hij een plaatsje bij de profs kan
> afdwingen als 2de tijdrijder bij de profs.
>
> Had een duel Bjerg - Evenepoel tegen de klok wel
> eens willen zien. Nu goed, dat komt er in de
> toekomst sowieso wel.


Zou hem toch het liefst wel zo'n koersen als Avenir en WK U23 zien rijden.
Sub Culture 08 mei 2019 08:38
Bwa, er is genoeg potentieel aan Belgische kant om te schitteren in een ronde van de toekomst en er zijn zeer reële medaillekansen op het WK bij de beloften in het tijdrijden en de weg.
Laat die jongens die al een heel seizoen toewerken naar die wedstrijden daar schitteren ipv ze ineens allemaal in het gelid te plaatsen om voor Evenepoel te knechten.
El Chaba 09 mei 2019 11:18
Dat gaat dus niet gebeuren, want zoals Sub al aangaf, heeft hij er reeds zelf voor gekozen om dat niet te doen.

Of dat ook echt verstandig is, vraag ik me af. Sommige trainers zijn van mening dat het niet verstandig is om al op zo jonge leeftijd aan wedstrijden bij de echte (oudere) profs mee te doen, omdat je dan de kans loopt dat je lichaam (onherstelbare) schade oploopt, zelfs al lijkt het er dan in eerste instantie op, dat je lichaam dat professionele niveau aankan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen