Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Gesink de beste

Gepost door rustdag 
rustdag 15 mei 2015 11:31
Gesink de beste

Beetje bij beetje begint Robert Gesink weer aansluiting bij de absolute wereldtop te krijgen. Na een totaal verloren voorjaar vanwege privéomstandigheden en een knieblessure is hij nu bezig aan een indrukwekkende revival. Om in de Waalse Pijl na dik twee maanden afwezigheid een rentree te maken is niet eenvoudig. Hoe Gesink daar stand hield en uiteindelijk nog redelijk vooraan eindigde, tekent dat hij in staat is om in z’n eentje op een heel hoog niveau te trainen.

Wanneer je dan door de daaropvolgende koersen komt en automatisch wedstrijdhardheid opdoet, komt de goede vorm weer van zelf. In de Ronde van Romandië werd Gesink iedere dag beter, terwijl hij momenteel in de Ronde van Californië alweer bij de besten hoort. Met zaterdag de aankomt op Mount Baldy, waar hij in 2012 de ritoverwinning pakte en de basis voor zijn eindzege legde, kan hij aan de Amerikaanse westkust misschien weer kort eindigen.

Gevoelsmatig denk ik dat Gesink nog altijd Nederlands beste klassementsrenner is. Ik heb hem dingen zien doen waar andere landgenoten nog niet aan kunnen tippen. In de Tour de France van 2010 was hij als 24-jarige al absolute wereldtop. Vervolgens leek het echter alsof hij steeds krampachtig op de fiets zat. Ik miste jarenlang de onbevangenheid bij hem. Gewoon aanvallend koersen zoals hij in Parijs-Nice 2008 en Amstel Gold Race 2009 deed.

Gevoelsmatig denk ik dat Gesink nog altijd Nederlands beste klassementsrenner is. Ik heb hem dingen zien doen waar andere landgenoten nog niet aan kunnen tippen. In de Tour de France van 2010 was hij als 24-jarige al absolute wereldtop. Vervolgens leek het echter alsof hij steeds krampachtig op de fiets zat. Ik miste jarenlang de onbevangenheid bij hem. Gewoon aanvallend koersen zoals hij in Parijs-Nice 2008 en Amstel Gold Race 2009 deed.

Die krampachtigheid heeft waarschijnlijk te maken gehad met zijn hartritmestoornissen. Natuurlijk heeft dat invloed op hem gehad. Zelf werd ik in 2000 geveld door hyperventilatie. Zoiets maakt je in de koers onzeker en tegenover de buitenwereld kribbig.

Toen ik Gesink vorig jaar na zijn hartoperatie in actie zag in de Vuelta a España leek het wel alsof hij bevrijd was. Hij ging daar weer eens ouderwets bergop in de aanval, waardoor hij me deed denken aan de Gesink van zijn eerste jaren.

Vanwege privéproblemen moest hij uiteindelijk eerder uit de Vuelta en ook afgelopen winter en voorjaar kende hij veel tegenslagen in de privésfeer. Ik heb hem in die periode wel eens gebeld om hem een hart onder de riem te steken. Temeer omdat ik vind dat hij niet altijd even netjes door iedereen is behandeld. Gesink verdient zeker het voordeel van de twijfel.

Als ik het iemand gun om de rest van zijn carrière van tegenslagen gespaard te blijven, dan is dat Gesink wel. Ik hoop dat hij zijn portie malheur nu gehad heeft. En ik ben benieuwd hoe ver hij kan komen wanneer hij eens een hele tijd zich volledig op het wielrennen kan concentreren.

Wellicht dat hij komende zomer weer een heel goede Tour rijdt. Hij heeft het voordeel dat nu niet zoals in 2010 heel Nederland alleen naar hem kijkt. Ook van Bauke Mollema, Wilco Kelderman en Laurens ten Dam wordt een goed klassement verwacht, terwijl in sommige ritten zeker ook Tom Dumoulin in het vizier zal zijn. Maar voor het klassement van de Tour verwacht ik stiekem nog het meest van Gesink.


M Boogerd
Dennis 15 mei 2015 11:36
Heel aardig en goed bedoeld van. M. Boogerd. maar "we leggen weer druk op...."



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2015 11:37 door Dennis.
Walnoot 15 mei 2015 11:50
Nee, want laten we dat vooral niet doen, hem het idee geven dat we weleens wielrennen kijken en daarmee de reden zijn dat hij een orde van grote boven modaal verdient. Misschien moet Thijs Zonnebank anders nog zo'n kolumn schrijven, Gesink bestaat niet of iets dergelijks.
sijbriskie 15 mei 2015 11:55
Bovendien raak je in onontkoombare paradoxen verzeild: "Beste Robert: we zeggen niet tegen je dat we hopen dat jij grootse prestaties gaat leveren want we hopen zó dat jij grootse prestaties gaat leveren."
El Chaba 15 mei 2015 12:13
Ik zie totaal niet in dat deze column van Boogerd Gesink druk op zou leggen. Gewoon een aardig hart onder de riem steek stukje, verder niets.
sijbriskie 15 mei 2015 12:18
Dennis 15 mei 2015 12:33
Bij ons niet.... maar bij de gemiddelde tourvolger wel, die "eist" na zijn betoog van MB. een top 5, zo niet, hoofd weer eens op het hakblok.
MB zegt niet voor niets

"Ik heb hem in die periode wel eens gebeld om hem een hart onder de riem te steken. Temeer omdat ik vind dat hij niet altijd even netjes door iedereen is behandeld. Gesink verdient zeker het voordeel van de twijfel. "

Moet zeggen dat ik het super vindt dat MB het zo omschrijft.
Blueprint 15 mei 2015 12:42
Als Gesink de beste is, waar kunnen we Henao dan plaatsen? Vorig jaar langdurig afwezig wegens een onderzoek, vervolgens maandenlang uit de roulatie door een zwaar ongeval en dit jaar in zijn tweede koers, de niet misselijke Ronde van Baskenland, tweede. Daarna ook nog even top-10 in beide Ardennenklassiekers...
GillesEmanuel 15 mei 2015 12:47
Ik bewonder je oprecht gespeelde dwarsdenkerij



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2015 12:48 door GillesEmanuel.
El Mik 15 mei 2015 13:10
Gesink vorig jaar aanvallend in de Vuelta?
Bevrijdt en terugdenkend aan de oude Gesink zelfs?

Mijn geheugen zal me wel in de steek laten...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2015 13:11 door El Mik.
sijbriskie 15 mei 2015 13:12
Ik kan me hem inderdaad vorig seizoen in een grote etappekoers in een sterke aanval bergop herinneren. Weet alleen niet meer of het de Vuelta was.
Dennis 15 mei 2015 13:23
in de Vuelta samen met Barguil
sijbriskie 15 mei 2015 13:29
AK 15 mei 2015 13:40
-



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2015 13:41 door AK.
AK 15 mei 2015 13:41
sijbriskie 15 mei 2015 13:49
Rudy t. 15 mei 2015 14:07
Pas hier gelezen:


Robert: “Dan oordelen in televisieprogramma’s mensen die überhaupt mijn achtergrond niet hebben gecheckt. Ze schreeuwen iets op tv en iedereen rent er achteraan. Er was niemand die dacht: laten we eens nagaan welk verhaal daar achter zit. Ook vanuit de wielerwereld, van mensen die kunnen weten hoe het zit, zoals Michael Boogerd en Erik Breukink, was er geen begrip. Was er bijna niemand die zei: ‘Ho eens even, die jongen is keihard gevallen. Dan KUN je niet presteren.’


Opvallend nu deze column...
sijbriskie 15 mei 2015 14:08
Ja: verdomd inderdaad...
Bromertà 15 mei 2015 14:29
Het is werkelijk fenomenaal wat onze Gesink allemaal aan het presteren is de laatste tijd. Zo mengde hij zich zonder enig wedstrijdritme en na fysiek en vooral heel veel kopzorg en hartzeer zomaar in de top van de uitslag van de semi-klassieker met niet minder dan 200 kilometers, De Waalse Pijl, waar een derde van het deelnemersveld uitviel door valpartijen en een derde van de toppers liet begaan in de laatste kilometer omdat een toptien onbereikbaar bleek. In Romandië werd ie potverdikkie eventjes vijftiende in de eindklassering en behaalde hij een knappe eenentwintigste stek in de tijdrit.
In Californië doet ie er nog eventjes een scheppie bovenop door gelijke tred te houden met: SMITH Dion, WOODS Michael, GAIMON Phillip, GEOGHEGAN HART Tao. Dat zijn toch ook geen pannenkoeken van de tweede garnituur?

De Positivo’s zongen het al in 1984: Onze Gesink is de beste.

[www.youtube.com]

U kunt ook lid worden voor slechts 15 eurootjes van de
Quarantanove 15 mei 2015 14:33
Gaap , maar er is wat vooruitgang want het laatste Gheesinck onderwerp dateert al weer van 2 mei.
Meneer 60% 15 mei 2015 14:34
Ik dwaal een beetje af van de onschuldige column van Boogerd, maar ik zat laatst na te denken. Gesink is, misschien met uitzondering van Terpstra, de meest succesvolle Nederlandse wielrenner van de laatste tien jaar. Toch krijgt hij, zeker van het niet-kenners-publiek, vaak de meeste kritiek. Komt dat door Gesink. Ik denk het niet. Want hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Jos 'grindbak' Verstappen (onze meest succesvolle Formule1-coureur van de laatste 20 jaar) en Robin 'wil niet eens meer in Nederland spelen' Haase (meest succesvolle tennisser van de laatste 10 jaar). Waarom krijgt Gesink zo vaak de poep over zich heen, maar een minder presterende renner als (ik noem maar iemand) Koen de Kort niet.

Ik kon een paar mogelijke redenen bedenken
1) Nederlanders zijn teleurgesteld over het slechte presteren in wielrennen, Formule 1 en tennis, en zoeken een zondebok. De beste van het groepje is dan een soort groepsvertegenwoordiger en krijgt de teleurstelling over de hele groep over zich heen. Als een soort minister met ministerieel verantwoordelijkheid. Met het verschil dat hij er niet zelf voor heeft gekozen om die rol te krijgen.
2) We gaan ervan uit dat Gesink meer talent heeft dan De Kort, en leggen de lat voor hem hoger. Dit is natuurlijk een aanname die niet te bewijzen valt. Misschien heeft Gesink zijn successen tijdens zijn hele carrière al behaald door harder te werken dan anderen, en niet door meer talent te hebben.
3) Al even langsgekomen in dit topic: salaris. Gesink, Verstappen en Haasse verdienen het meest, dus moeten ook meer presteren. Voor mij een non-topic, maar voor anderen misschien niet.
Walnoot 15 mei 2015 14:38
En wat is je conclusie?
Velodroom 15 mei 2015 14:50
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is werkelijk fenomenaal..

dat onze Broeder dit opschrijft met maar gebruikmaking van 90% van zijn hersencellen. grinning smiley
Snorfietser 15 mei 2015 15:14
Ik ben het met Meneer 60% eens dat Gesink onevenredig veel stront over zich heen heeft gehad. Ik ben het echter niet helemaal eens met zijn vergelijking met Koen de Kort. Waar Gesink als kopman als taak heeft om uitslagen te rijden, heeft De Kort als knecht als taak om zijn kopman te ondersteunen. Ik denk dat de Kort de afgelopen jaren heel succesvol is geweest in het uitvoeren van zijn taak.
El Mik 15 mei 2015 15:17
Iets met hoge bomen en veel wind.
Michael B. 15 mei 2015 15:27
Dat ze Koen de Kort een contractverlenging hebben gegeven, is sowieso weinig kaas van te maken, net of ie er persoonlijk voor zorgt dat Degenkolb en Kittel al hun sprintjes winnen. Tsja en die DNF van de Amstel Gold Race voelt ook goed aan. Blijkbaar is het een goede 'Ja' knikker. Voor het aantrekken van een sprintje kunnen ze beter een renner als Stroetinga of Vermeulen een kans geven. Kansen heeft een Koen de Kort al genoeg gehad. Dat hij zijn taak goed uitvoert... tsja, in de koersen dat hij wel een eigen kans krijgt rijdt hij ook geen deuk in een pakje boter dus dat zal wel meevallen.

DateResult RaceDistancePoints
PCSPoints
UCIMore
10.05 » 17.05 Amgen Tour of California (2.HC)more
14.05 76 76 Stage 5 - Santa Barbara › Santa Clarita154
13.05 26 72 Stage 4 - Pismo Beach › Avila Beach173.1
12.05 71 75 Stage 3 - San Jose › San Jose169.8
11.05 45 27 Stage 2 - Nevada City › Lodi193.7
10.05 9 11 Stage 1 - Sacramento › Sacramento203.1
19.04DNF Amstel Gold Race (1.UWT)258 more
12.04 31 Paris - Roubaix (1.UWT)253.5 9 more
05.04 42 Ronde van Vlaanderen / Tour des Flandres (1.UWT)264.9 5 more
29.03DNF Gent - Wevelgem (1.UWT)240 more
27.0358 E3 Harelbeke (1.UWT)215.3 5 more
22.0369 Milano-Sanremo (1.UWT)293 5 more
08.03 » 15.03 Paris - Nice (2.UWT)more
14.03DNF Stage 6 - Vence › Nice181.5
13.03 58 69 Stage 5 - Saint-Etienne › Rasteau192
12.03 74 70 Stage 4 - Varennes-sur-Allier › Croix de Chaubouret204
11.03 109 68 Stage 3 - Saint-Amand-Montrond › Saint-Pourcain-sur-Sioule179
10.03 61 77 Stage 2 - Zoo Parc de Beauval › Saint-Amand-Montrond172
09.03 27 82 Stage 1 - Saint-Rémy-lès-Chevreuse › Contres192
08.038989Prologue - Maurepas › Maurepas6.7
28.0253 Omloop Het Nieuwsblad Elite (1.HC)200.2 more
18.02 » 22.02 Vuelta a Andalucia Ruta Ciclista Del Sol (2.1)more
85General Classification
22.02 52 Stage 5 - Montilla › Alhaurín de la Torre170.9
21.02 88 94 Stage 4 - Maracena › Alto de Allanadas202.4
20.021 14 95 Stage 3 - Motril › Alto de Hazallanas159.8
19.02 76 85 Stage 2 - Utrera › Lucena194.7
18.02 92 92 Stage 1a - La Rábida › Hinojos118.3
18.02 96 102Stage 1b (ITT) - Coria del Río › Coria del Río8.2
20.01 » 25.01 Santos Tour Down Under (2.UWT)more
40Points Classification
86General Classification 5
25.01 37 Stage 6 - Adelaide › Adelaide90
24.01 103 88 Stage 5 - McLaren Vale › Willunga Hill151.5
23.01 10 75 Stage 4 - Glenelg › Mt Barker144.5 1
22.01 96 83 Stage 3 - Norwood › Paracombe143.2
21.01 71 83 Stage 2 - Unley › Stirling150.5
20.011 17 117 Stage 1 - Tanunda › Campbelltown132.6



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2015 15:32 door Michael B..
El Chaba 15 mei 2015 15:58
Jij daarentegen boekt dan weer geen vooruitgang: [taaladvies.net]
El Chaba 15 mei 2015 16:02
Dank voor het zoveelste bewijs van het feit dat je de kont van Mollema graag likt maar die van Gesink het liefste spankt.
El Chaba 15 mei 2015 16:04
Precies en juist in een land als Nederland vangen die helaas onevenredig veel wind.
Meneer 60% 15 mei 2015 16:21
Tuurlijk, hoge bomen en veel wind. Ik snap hoe het werkt.

Dat de directeur van een groot bedrijf bij slechte prestaties de wind van voren krijgt, en niet de koffiedame, is terecht. Als je ervoor kiest om directeur te worden is dat ook een afweging. Nadelen: lange werkweken, veel stress, veel kritiek. Voordelen: veel salaris, veel macht, veel lof bij goede prestaties. Daar kun je ja of nee tegen zeggen. En dus moet je niet piepen over de nadelen.

Het verschil met topsport is dat het juist het doel is om zo goed mogelijk te zijn. Dan is het raar dat de gene die daar, binnen een land, het best in slaagt, het vaakst de kritiek krijgt 'niet goed genoeg te zijn'. Het is heel paradoxaal dat Gesink minder kritiek zou hebben gekregen in zijn carrière als hij minder zou hebben gepresteerd.

Wat betreft Koen de Kort. Nuttige kracht in de sprinttrein over wie ik ook niet negatief zou durven zijn. Misschien niet te goede vergelijking. Johny Hoogerland, misschien? Of Steven Kruijswijk? Wout Poels? TJ Slagter? Krijgen misschien iets vaker kritiek dan De Kort, maar niet zoals Gesink.
El Chaba 15 mei 2015 16:33
Beter voorbeeld is misschien nog Mollema. Van al de opgenoemden qua kwaliteiten het dichtst in de buurt van Gesink maar toch wordt hij i.h.a. veel minder kritisch benaderd dan Gesink. En waarom? Wie het weet mag het zeggen.
diravi 15 mei 2015 16:42
Algemene vraag: hoe zie ik waar El Chaba op reageert?
Goozzer 15 mei 2015 16:46
Je instellingen veranderen (via mijn profiel, etc. rechtsboven)...
El Chaba 15 mei 2015 16:50
Mijn profiel --> Opties --> Instellingen forum --> Weergave discussielijn bij het lezen: --> Meerdere berichten per pagina in een discussielijn
diravi 15 mei 2015 16:50
El Mik 15 mei 2015 16:57
Al die andere genoemde renners zijn niet al bijna 10 jaar kopman van de grootste Nederlandse ploeg. Boogerd kreeg vroeg ook veel meer kritiek dan pakweg Moerenhout, Knaven, De Groot of zelfs E.Dekker als het weer eens niet lukte. En dat is echt niet alleen zo in Nederland, vraag maar eens aan Ullrich of Klöden, die zijn nog veel "slechter" behandeld dan Gesink in hun land.

Gesink roept daarbij ook gewoon een "het is ook altijd wat met die Gesink" gevoel op bij veel mensen. Dat was ook al zo in zijn eerste jaren, elke keer als er iets moois dreigde te gaan gebeuren ging het mis. Bijvoorbeeld eindzeges verspeeld in Paris-Nice, Zwitserland en Polen door onverklaarbare slechte afdaling en tijdrit of een vluchter die er nog voor zat, podium verspeeld in Baskenland en Vuelta door valpartijen etc en dan nog die laconieke houding er altijd bij. Dat is tegen hem gaan werken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2015 16:58 door El Mik.
malheur 15 mei 2015 16:58
Ik ben het niet eens met Boogerd. Zie veel meer in Kelderman en dan ook al voor de aankomende tour.
Tinuz 15 mei 2015 17:07
Ik ben het wel eens met Gooberd - Gesink heeft intrinsiek veel mogelijkheden. Is taaier dan Kelderman en heeft meer talent dan Mollema.
Inigo 15 mei 2015 17:10
Kelderman is vorig jaar volledig uitgemolken, gaat nog wel een paar jaar duren voordat die weer op niveau komt
El Chaba 15 mei 2015 17:14
Ullrich is wel een heel slecht voorbeeld om met Gesink te vergelijken. Hij werd aanbeden toen hij de Tour won en daarna inderdaad vaak verguisd maar daar maakte hij het ook helemaal zelf naar. Door zich in de winter vol te vreten en daardoor laat of zelfs té laat in vorm te raken voor de Tour of door zijn carrière op het spel te zetten door met drank op te rijden of een extacypilletje te slikken. En tenslotte door tot op de dag van vandaag te weigeren expliciet toe te geven dat hij aan de EPO zat.
Helemaal aan zichzelf te wijten dus en daarvan is bij Gesink totaal geen sprake.
Bromertà 15 mei 2015 19:15
Misschien kan Frans aan je uitleggen welke hersencellen, of hormonen, of gevoelens, of ... weet ik veel, ik mis, want ik heb nog nooit de neiging gehad noch enige fantasie om het achterste van een manspersoon met de tong te bewerken. Daarentegen treedt deze neiging bij jou telkens weer tot vervelens toe op de voorgrond.
JW 15 mei 2015 19:30
Ik denk dat niemand bezwaar maakt als je zegt dat hij voor jouw gevoel de beste Colombiaan is.
JW 15 mei 2015 19:42
Beetje een non-discussie, vind ik.

Boogerd schrijft een column en komt daarin tot de conclusie dat hij toch eigenlijk Gesink de beste vindt.
Dat is zijn mening, en dat mag hij vinden.

Met de kritiek op de lovende woorden van Boogerd dit seizoen kan ik het wel eens zijn, net zo goed als dat ik sommige opmerkingen van Boogerd heel aardig vind. Dat is wel eens anders geweest...

Het echte presteren van Gesink (en ik hoop dat dat ook gaat lukken) na zijn heroptreden moet m.i. nog beginnen.
Tinuz 15 mei 2015 20:14
In geval lijkt het me terecht dat Gooberd even de aandacht op Gesink richt.
El Chaba 16 mei 2015 02:31
Wel eens van het woord 'figuurlijk' gehoord? Of het woord 'overdrachtelijk'?
Nee dus.
Treurig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2015 07:05 door El Chaba.
Haa, daar zocht ik nu ook al eens naar. Thanks.
Bromertà 16 mei 2015 10:27
Of ik wel of niet welk woord gehoord heb, doet er niet toe. Dat jij overdrachtelijk telkens op een homo-erotische manier gebruikt, spreekt boekdelen. Als jij Gesink de beste vindt dan is dat toch prima, maar verwacht nou niet dat iedereen het daar mee eens is. Ondanks alle pech en tegenslag die hij op z'n pad tegenkwam, is hij er als mens niet merkbaar op vooruitgegaan. In het lange interview dat de fanclub hier kortgeleden breed uitgemeten liet verschijnen, kon hij het weer niet laten om z'n onverwerkte verleden op te rakelen. Dat Boogerd hem nu opeens als goedmakertje de hemel in prijst, laat meer weer eens zien hoe gevoelig Gesink is voor een mening van anderen. Wijs geworden? Omdat ie het zelf zegt? Dacht 't niet hoor. Veel meegemaakt wel.
Michael B. 16 mei 2015 15:54
Een zwaluw maakt nog geen hele zomer, dus zullen we in het geval van Gesink de verwachtingen maar voorlopig wat temperen? In California staat alleen maar de B garnituur aan de start.
Chuparuedas 18 mei 2015 19:04
Mag het? De goede man verdient iets van 6 ton per jaar. Als hij al bezwijkt van dit soort stukkies...
Chuparuedas 18 mei 2015 19:08
Ze verdienen ook onevenredig veel geld. Dus als je niet tegen wind kan, moet je je contract inleveren en iets anders gaan doen. Of met wind leren omgaan.
Chuparuedas 18 mei 2015 19:11
Jij hebt echt geen flauw idee van de taak en het functioneren van Koen de Kort bij het team, he?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen