Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Giro d'Italia (2.UWT) | Etappe 1 (ITT) | Bologna › Madonna di San Luca (8k)

Gepost door Orakel 
Orakel 10 mei 2019 09:08
Zaterdag gaat het beginnen.
De eerste etappe van de 102e Giro is een heuvelachtige tijdrit en start om 16.50, terwijl de laatste renner rond 20.00 finisht.

De renners gaan van start in het centrum van Bologna en fietsen een kleine 6 km door de stad.
Daarna is er een scherpe 180 graden bocht, waar mogelijk van fiets wordt gewisseld, en begint de klim richting de Santuario della Madonna di San Luca.
Voor de ervaren wielervolger is deze Colle della Guardia een bekende uit de Giro dell'Emilia.
De klim is 2.1 kilometer lang, met een gemiddeld stijgingspercentage van 9.7% en in het midden een pittige 16%.

Vanwege de korte aanloop en de punchy klim is het de vraag of het wel de tijdrijders zijn die hier in het voordeel zijn.







Sub Culture 10 mei 2019 09:23
Eerste duel Dumoulin - Roglic.
Lag tot voor een week totaal niet wakker van de Giro, maar laat maar komen!
ton duk 10 mei 2019 09:57
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> De renners gaan van start in het centrum van
> Bologna en fietsen een kleine 6 km door de stad.
> Daarna is er een scherpe 180 graden bocht, waar
> mogelijk van fiets wordt gewisseld

Gezien de 6 km ervoor en de 2 km -klim lijken me die afstanden tekort om een fietswissel rendabel te maken ???
gr
Arsimo 10 mei 2019 10:09
Als die 180 graden bocht zo scherp is dat de renner toch bijna stilstaand er doorheen moet dan kan een handig uitgevoerde fietswissel op dat moment wel eens nauwelijks tijdverlies opleveren en dan dus de moeite waard zijn om dan sneller de klim op te gaan. Ik heb nog geen beelden of foto gezien van die bocht dus ik speculeer maar wat.
merijntje mortirolo 10 mei 2019 10:12
-
Kom maar op met je koers! Vooral die landschappen in Italië bekoren mij. HUP helikopters! Met je kutfietsen en volgauto's.

Hmm, bedenk ik ineens dat ik drie jaar achter elkaar bij de giro was (Apeldoorn-Etna&Pedara-Catania) en in de tussentijd geen enkele andere koers bezocht heb. (LBL 2016 er vlak voor was de laatste). De giro heeft een merkwaardige magie voor mij.

Volgend jaar ben ik dan wel weer in Budapest (slaapplek bij mijn geëmigreerde mattie Remko met een k is al gereserveerd) en het jaar erop 'gewoon' weer in la mia Catania, onder la mia Etna, natuurlijk. Over twaalf dagen ben ik er weer: jeej! Octopus vreten, negroni zuipen. Ik heb vooralsnog enkel een enkeltje. Stoer hè? Zielepoot. Je komt toch wel terug.

HUP Nibali! Ouwe schavuit.

Er is een kek, treurig nummer van Gian Pieretti dat ik nu even twee dagen meermaals draai en dan begint het. Elk jaar hetzelfde, wat een treurnis. Misschien moet ik eens stoppen met Houellebecq lezen.

[www.youtube.com]
Heisenberg 10 mei 2019 10:18
Benieuwd hoe goed Yates is. Won in Parijs-Nice nog een tijdrit, maar daar deed de wereldtop niet mee: [www.procyclingstats.com]
ton duk 10 mei 2019 10:24
zit ook wel wat in...
Heb ook geen idee hoeveel het verschil kan zijn in 6 km tijdrijden op de tijdritfiets of gewone fiets...
gr
Cecchini 10 mei 2019 10:49
Yannick 10 mei 2019 12:28
Tom Dumoulin start morgen als eerste .
Brieske 10 mei 2019 12:42
Fuck it! Mathieu van der Poel.
Arsimo 10 mei 2019 12:57
Puur geredeneerd vanuit een what-if: een tijdritje als deze zou wellicht (inderdaad) iets voor Mathieu van der Poel zijn geweest als die aan start zou hebben gestaan. in In ieder geval meer dan een lange vlakke tijdrit of een echte klimtijdrit.
rustdag 10 mei 2019 13:33
Regen verwacht, Dumoulin start als eerste in proloog

Tom Dumoulin gaat morgen als eerste van start in de acht kilometer lange proloog van de Giro. De kopman van Sunweb vertrekt om tien voor vijf. Hij start vroeg omdat er regen wordt voorspeld in de loop van de dag.


Niet alleen Dumoulin kiest op basis van de weersverwachting voor een vroege start. Ook Vincenzo Nibali (16.58), Miguel Ángel López (16.54) en Primoz Roglic (17.01) vertrekken vroeg voor de acht kilometer lange proloog. De laatste twee kilometer van de proloog in Bologna lopen bergop naar de basiliek van San Luca. Opvallend is de late start van Simon Yates, die vertrekt als een van de laatste renners rond kwart voor acht.

,,Ze geven voor morgen aan het einde van de dag wat regen op, dus hebben we gekozen voor vroege start,’’ zegt Sunweb-ploegleider Michiel Elijzen. ,,We hadden goed geloot met startvolgorde van de auto’s, dus Tom vertrekt als eerste. We hebben hem ook als eerste opgegeven in de startvolgorde van onze renners.’’
rustdag 10 mei 2019 13:38
Starttijden Nederlanders en Belgen
16.50 uur – flag-nl Tom Dumoulin (Team Sunweb)
17.34 uur – flag-nl Sam Oomen (Team Sunweb)
17.43 uur – flag-nl Ramon Sinkeldam (Groupama-FDJ)
17.44 uur – flag-nl Laurens ten Dam (CCC)
17.45 uur – flag-nl Jos van Emden (Jumbo-Visma)
17.49 uur – flag-nl Bauke Mollema (Trek-Segafredo)
18.07 uur – flag-nl Koen Bouwman (Jumbo-Visma)
18.51 uur – flag-nl Tom Leezer (Jumbo-Visma)
19.13 uur – flag-nl Antwan Tolhoek (Jumbo-Visma)

16.57 uur – flag-be Victor Campenaerts (Lotto Soudal)
17.19 uur – flag-be Thomas De Gendt (Lotto Soudal)
17.23 uur – flag-be Laurens De Plus (Jumbo-Visma)
17.40 uur – flag-be Pieter Serry (Deceuninck-Quick-Step)
17.56 uur – flag-be Jan Bakelants (Team Sunweb)
17.58 uur – flag-be Jenthe Biermans (Katusha-Alpecin)
18.03 uur – flag-be Jelle Vanendert (Lotto Soudal)
18.18 uur – flag-be Louis Vervaeke (Team Sunweb)
18.25 uur – flag-be Jasper De Buyst (Lotto Soudal)
19.09 uur – flag-be Tosh Van der Sande (Lotto Soudal)

Starttijden favorieten eindklassement
16.50 uur – flag-nl Tom Dumoulin (Team Sunweb)
16.52 uur – flag-ru Ilnur Zakarin (Katusha-Alpecin)
16.54 uur – flag-co Miguel Ángel López (Astana)
16.56 uur – flag-lu Bob Jungels (Deceuninck-Quick-Step)
16.58 uur – flag-it Vincenzo Nibali (Bahrain Merida)
17.01 uur – flag-si Primož Roglič (Jumbo-Visma)
17.02 uur – flag-es Mikel Landa (Movistar)
17.24 uur – flag-ec Richard Carapaz (Movistar)
18.01 uur – flag-pl Rafal Majka (BORA-hansgrohe)
19.43 uur – flag-gb Simon Yates (Mitchelton-Scott)
Horsie is back 10 mei 2019 14:01
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> zit ook wel wat in...
> Heb ook geen idee hoeveel het verschil kan zijn in
> 6 km tijdrijden op de tijdritfiets of gewone
> fiets...
> gr

Als het gaat om 1 kg meergewicht, dan zou dat op basis van de berekening voor de L'Alpe d'Huez (Het Geheim van Wielrennen) ongeveer 5 seconden zijn.
Bij 2 kg kom je op ongeveer 10 seconden. Maar hoe bereken je het tijdsverschil op basis van het comfort tussen de ene en de andere fiets?
Max en zijn kornuiten pochen ook altijd dat het zo snel gaat, het wisselen van de banden. Maar ze zeggen er nooit bij hoeveel er wordt verloren voor en na de wissel.

Edoch het record voor de klim is 5:44 op naam van Nibbles, met dank aan de Fin.

Overigens is Roglic op bekend terrein als ie tenminste bij de finish start.
De tijdrit is ook niet echt vlak te noemen voor de klim begint. Heel licht afdalend volgt toch wat vals plat heet.

Maar wie verbetert de tijd van 13:23?
Robobas 10 mei 2019 14:38
Er gaat morgen dus iemand urenlang in de hot seat zitten. Misschien in de regen en kou?
Walnoot 10 mei 2019 14:40
Drie uur in zo'n klotestoeltje moeten wachten met een camera op je smoel lijkt me nu ook niet alles. Of is Roglic zo emotieloos dat ook dat hem niets doet?
opoeepo 10 mei 2019 14:51
De idioot, die dat heeft bedacht, heeft zelf natuurlijk nooit op (top-)niveau gesport.
rustdag 10 mei 2019 15:18
Precies, ik snap al niet dat je mee werkt aan die onzin.
Clavan 10 mei 2019 15:33
Curzio 10 mei 2019 15:41
Wel een heerlijk begin van een grote ronde hoor.

Grote vraag is natuurlijk wie er 3e wordt.
Clavan 10 mei 2019 15:56
Curzio 10 mei 2019 16:30
Ben benieuwd of Dumoulin of Roglic zich daar aan durven onttrekken.
Cecchini 10 mei 2019 16:32
Ik vind het eigenlijk maar niets dat een topfavoriet als eerste start. Zo'n proloog moet langzamerhand opgebouwd worden en uitmonden in een spannende apotheose. Dumoulin geeft min of meer aan, dat hij bijna uit romantische overwegingen aan de Giro deelneemt, maar uit veel van zijn beslissingen blijkt dat hij puur op rationele gronden kiest waar en wanneer hij koerst. De buienradar, het aantal tijdritkilometers, wetenschappelijke kansberekeningen, minitieus samengestelde hoogtestages bepalen zijn handelen. Hij rijdt niet of nauwelijks een klassieker, doet nooit serieus mee in Rondjes als Parijs- Nice, de Dauphiné, Lombardije etc. Het is een berekende coureur, die ook koerstechnisch gezien vaank niet spectaculair rijdt. Sympathiek renner dat wel, en ik hoop ook dat ie wint, maar het mag van mij wel eens iets meer op de Mathieu manier.
rustdag 10 mei 2019 16:42
Wat kunnne ze doen, je uit de giro gooien of een boete?
opoeepo 10 mei 2019 16:48
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het eigenlijk maar niets dat een
> topfavoriet als eerste start. Zo'n proloog moet
> langzamerhand opgebouwd worden en uitmonden in een
> spannende apotheose. Dumoulin geeft min of meer
> aan, dat hij bijna uit romantische overwegingen
> aan de Giro deelneemt, maar uit veel van zijn
> beslissingen blijkt dat hij puur op rationele
> gronden kiest waar en wanneer hij koerst. De
> buienradar, het aantal tijdritkilometers,
> wetenschappelijke kansberekeningen, minitieus
> samengestelde hoogtestages bepalen zijn handelen.
> Hij rijdt niet of nauwelijks een klassieker, doet
> nooit serieus mee in Rondjes als Parijs- Nice, de
> Dauphiné, Lombardije etc. Het is een berekende
> coureur, die ook koerstechnisch gezien vaank niet
> spectaculair rijdt. Sympathiek renner dat wel, en
> ik hoop ook dat ie wint, maar het mag van mij wel
> eens iets meer op de Mathieu manier.


Ik vind het dan weer juist heel romantisch en gedurfd, dat Dumoulin de lef toont om als favoriet
direct een imponerende 'Bombenzeit' , neer te zetten waar de concurrentie zich op stuk bijt.
Horsie is back 10 mei 2019 17:20
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> 2009

De Keniaan (nog met heel veel babyvet), de Brit eigenlijk.
Curzio 10 mei 2019 17:46
Haha, uwes. Dumoulin zou eigenlijk ook zonder versnellingen moeten fietsen vind ik.
Prikdude 10 mei 2019 18:30
Waarom hoop je dan dat hij wint? Omdat hij in het wormvormig aanhangsel des lands geboren is?

Hoewel ik het verder grotendeels wel met je eens ben, moet je niet zo sikkeneuren over de starttijd in een proloog. Zeker niet daar Dumoulin in behoorlijk gezelschap is. Nu gaat het spetterend van start en is er toch ook nog iets om naar uit te kijken op het einde (Guy Niv. In Israël ook wel Pik Moonen genoemd).
Nelis! 10 mei 2019 21:09
Is het wel eens gebeurd in een tijdrit dat degene die als eerste start, ook de tijdrit wint.
Eddy Veen 10 mei 2019 21:47
Jazeker, gisteren Mathieu van der Poel nog.
De zwarte trui 10 mei 2019 22:58
Vrome, Renaat toch. Mooi dat oude wielrennen.
Horsie is back 10 mei 2019 23:14
Het eerste schaap is over de dam of preciezer de Via Di San Luca Climb, jazeker en met een record bandenwissel.
Wie immer, Thijs Zonneveld, die vandaag deze klim deed.
Het Strava segment van 1,84 km, dat dus iets korter is dan de afstand, die ons aller Fin gaat hanteren en later zeker ook @Velofacts.
Thijs deed deze sectie in 6:48, terwijl Nibali en Pinot hem ooit duidelijk vooraf gingen met respectievelijk 5:19 en 5:35.
Thijs Z. suggereert zo'n beetje, dat ie de hele proloog heeft gedaan, al zal hij zulks gedaan hebben in het verkeer en zonder begunstigende volgauto's.
Strava komt bij Horsie sowieso altijd over als een omvergevallen papiermand met berekeningen.

Thijs verloor dus elke honderd meter van de 1,84 km klim 4,835 seconden op Nibali.
Verschil moet er toch wezen in onze wereld, waarin niets is wat het lijkt, n'est-ce pas.
Prikdude 11 mei 2019 03:58
Wat ons aller paard en inmiddels liefgekoosde hobbelfreakje eigenlijk wil duiden of juist ook niet:

De Zeven Vragen Aan De Vooravond Van Deze Giro
Door de goegemeente

1. Waarom start men zo vroeg in de proloog en doet Simon dat niet?
Het hemelgewelf schijnt te gaan klutsen tegen het eind van deze klokvaart. Alle favorieten spelen er op in, behalve Yates. Of is er meer aan de hand? Een kennis opperde: er is meer hersteltijd. Een ander zei: dat is alleen maar voordelig als je niet de beste tijd neer zet (Roglic of Dumoulin). Wellicht heeft Mitchelton gewoon het weerbericht niet bekeken. Cecchini's oordeel was streng: iedereen moet laat starten, want het oog wil ook wat. Yates toont al dan niet bedoeld in elk geval: kom maar op. Dumoulin en Roglic moeten straks 2 uur wachten om te zien dat het geen donder heeft uitgemaakt. Simon staat nu al een psychologische tik voor. En let ook op Lopez.

Een Belg in het roze?
De eerste rit in lijn is gemaakt om een van de titelfavorieten het roze weer kwijt te laten spelen. Als hier een Sagan of Matthews geweest was hadden ze achter een groep aan gereden en de koers lastig gemaakt maar is er hier een sprinter die dat aan durft? Nee. Dat wordt uitkijken naar De Gendt, Campenaerts, Madouas, Masnada, Canola, Neilands en Marcato, met Thomas als absolute favoriet om hier het roze te pakken.

Welke ploeg draagt de koers?
In een ander topic al aan bod gekomen. Astana ligt voor de hand, maar daar zijn ze ook net niet sterk genoeg voor. Mitchelton zal de ploeg zijn. Van de enige drie favorieten de ploeg met stootkracht. Movistar, Bora en Astana zullen zich beperken tot losse flodders.

Gaat Dumoulin doorrijden voor een podiumplek?
Het hele systeem van Sunweb is er op gestoeld te winnen. Misschien moet de vraag zijn: bij hoeveel achterstand stapt Tom (met geveinsde teelbalkanker) af na twee weken? Twee minuten is de grens. Maar je hebt het hier niet gelezen.

Kan Viviani het ook zonder Morkov?
Nou?

Gaan we de man met roze choker en opgezette vos ook weer zien?
Ja

Zitten we al aan zeven vragen? Nee? Ok. Dan is de vraag: wie kan hier niet voor (Can)Nibali supporteren? De grootste (en meest complete) renner van onze tijd?
Niemand.
Prikdude 11 mei 2019 04:20
Oh, en zonder Ceccho destructief geiler te maken dan hij kan zijn: het is toch godverdomme wel redelijk apart dat ene Salvatore Puccio en de grote Guy Niv de laatste twee over de finish zullen zijn, morgen. Ongezien. Dat die intens kansloze spaghettivreter als laatste mag is ongelukkig evident (met Froomsko als uitredend winnaar), maar waarom mag die besneden lul daar zo laat starten?
ton duk 11 mei 2019 07:55
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> maar waarom mag die besneden lul daar zo
> laat starten?

Als ietwat verlaat verjaardagskado
gr
Koppizoektwachtwoord 11 mei 2019 10:15
Wat is er mis met een besneden lul? Ik vraag dit voor een vriend.
merijntje mortirolo 11 mei 2019 10:30
-
Ligt er enkel en alleen aan of die voortkomt uit debiliteit (lees: religie) of noodzaak (lees: Prikdude zijn absurd grote tampeloerus waardoor het voorhuidje (prachtig woord, zeker verkleind) niet functioneerde). Met dat laatste is niets mis. (Met de bezitter wel, maar dat was je vraag niet).

Hoe heet jouw vriend?
merijntje mortirolo 11 mei 2019 10:37
-
Hoe krijg ik het toch weer voor elkaar? Vanmiddag een wijnproeverij bij mensen thuis, Begint om 16:00 en eindigt zo rond achten. Wel mooi in de tuin aan het water in fucking Boskoop met uitzicht op de hefbrug waar die knuppel van 'Ik vertrek' werkte. Kijk jij dat, merijntje? Nee, mijn wijf.

Ben ik nu echt een mongool?

Ja.

Gelukkig zijn het zo ongeveer mijn lievelingsklanten: trouw mijn wijn zuipend sinds 2003. Vandaag 25 jaar getrouwd, de knapperds. En ik er maar overtuigd van blijven dat de houdbaarheidsduur van een relatie maximaal tien jaar is. In die zin wint koers gelukkig altijd van de vrouw.

HUP koers!
Koppizoektwachtwoord 11 mei 2019 10:43
Het betreft een gevalletje Prikdude.
De vriend wil hier niet genoemd worden.
Sub Culture 11 mei 2019 10:44
merijntje mortirolo 11 mei 2019 10:47
-
De negen jaar aangetikt met je vriend en vervolgens uit elkaar gegaan? Don't shoot the messenger, baby.
Sub Culture 11 mei 2019 11:15
En enkel omdat ik zei dat ik niet van snorren hield.
Slimmerd 11 mei 2019 11:17
Boskoop, sterkte man... Tis geen Gouda, maar ook niet veel beter
El Chaba 11 mei 2019 12:50
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------

> Ben ik nu echt een mongool?

Ja.

Hup koers!
El Chaba 11 mei 2019 12:54
Het centrum is best leuk hoor. Heb daar in een zeker winkelpand wel eens aan een 30-uurs zuipfestijn meegedaan. Was epic, vooral die fles wijn van zo'n 50 euro die binnen een half uur leeg was..
El Chaba 11 mei 2019 13:33
Back to business:

Giro 2019: Primoz Roglic gaat niet van fiets wisselen

Wel of niet wisselen? Dat is de grote vraag in aanloop naar de openingstijdrit van de Giro d’Italia. Voor de renners die daadwerkelijk willen switchen, heeft de organisatie een speciale wisselzone ingericht. “Maar dat gaan wij als Jumbo-Visma niet doen”, zo vertelt trainer Mathieu Heijboer aan De Telegraaf.

Vrijdag maakte organisator RCS bekend dat er een speciale wisselzone komt voor de openingstijdrit. Renners die willen overstappen van de tijdritfiets naar de gewone wegfiets, kunnen dit doen op 150 meter van de voet van de San Luca, waar de finish van de tijdrit is gelegen.

De grote vraag is echter of renners daadwerkelijk zullen wisselen. Eerder gaf Simon Yates aan niet te zullen wisselen. Tom Dumoulin hield zijn lippen dan weer stijf op elkaar in gesprek met WielerFlits. Zijn Sloveense concurrent Primož Roglič zal dus ook niet van fiets ruilen.

“Je moet deze tijdrit gewoon goed indelen”, aldus Heijboer. “Het is belangrijk om niet te veel te geven op het vlakke, anders ontplof je op de beklimming. Primož moet ervoor zorgen dat hij nog wat extra krachten heeft ten opzichte van de concurrentie. Op de klim zal namelijk het verschil worden gemaakt”, zo voorspelt de trainer.

Van Emden: “Ze gaan echt niet wisselen”
Jos van Emden – die de komende weken in dienst zal rijden van Roglič – weet het zeker. “Ze gaan echt niet wisselen”, zo vertelt hij aan het AD. “Degenen die dat zeggen, proberen gewoon zand in de ogen te strooien. Het eerste stuk is erg steil, maar daarna vlakt het wat af. Er zijn een paar stroken waar je in de beugel zou kunnen liggen.”

Volgens Van Emden is een fietswissel alleen maar nadelig. “Het haalt je namelijk uit je ritme. Zelfs ik kom op een tijdritfiets boven, laat staan de jongens die om de overwinning vechten”, aldus de Nederlander.

[www.wielerflits.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2019 13:33 door El Chaba.
Horsie is back 11 mei 2019 14:19
Back to business, een waar woord. Soms zou ons aller paard zichzelf toewensen bij het lezen hiero een korte termijn geheugen van slechts 5 seconden te hebben.
Van wie was dat "beestjes" lied ook al weer? Van Johnny Lion of toch van AliLidl?
Horsie is back 11 mei 2019 14:53
De data-imperialisten van BBS bij monde van gebruiker GV berekenen een tijd van 12:50 voor Tom Dumoulin.
Met 6.6w/kg wel een stukkie boven de macht van het schone stip aan de horizon uurgemiddelde van 6.4w/kg.

Als slechts 8 Engelse voetballers twee grote voetbalbekers kunnen winnen, dan moet een Ollander toch wel de Giro Proloog kunnen winnen,
Eddy Veen 11 mei 2019 15:09
Bij het WK in Bergen pakte de fietswissel van Roglic positief uit ten opzichte van Dumoulin, die niet wisselde.
Cyclad58 11 mei 2019 16:11
De klim was daar ook langer.
Anony 11 mei 2019 16:15
Artikel in Het Nieuwsblad Plus+ over de voorbereidingen van Campenaerts.

Geen idee of ik nu vooral bewondering dan wel onbehagen moet voelen smiling bouncing smiley



De waanzinnige voorbereiding van Campenaerts op de proloog in de Giro

Hij ging tafelen in sterrenrestaurant The Jane, maar in Italië is de komkommertijd na zijn et Mexicaanse avontuur voorbij. Victor Campenaerts (Lotto-Soudal) vindt in de proloog van de Giro geen parcours op zijn maat, maar doet er alles aan om niet af te gaan. “Als ik niet in de top tien eindig, gaan ze zeggen: Diene kwiet van het werelduurrecord is precies maar een eendagsvlieg.”

“Vijf procent kans dat ik win? Dat vind ik al veel. Het is eigenlijk onmogelijk om deze klimtijdrit te winnen tegen Roglic. Op die klim kan hij en danseuse naar boven rijden. Dankzij zijn verleden als skispringer heeft hij een fantastisch dieptezicht om een bocht perfect aan te snijden. In een ploegentijdrit rijdt hij voor een bocht altijd in eerste of in laatste positie. Als hij als eerste rijdt, moet hij na de bocht inhouden. Rijdt hij als laatste, dan moet hij voor de bocht extra remmen omdat hij anders in het gat van zijn voorganger rijdt.”

Om maar te zeggen: Victor Campenaerts meent het als hij zegt dat hij vandaag geen kans maakt op het roze. “Een top vijf is ook al mooi.” En om die top vijf uit de brand te slepen, laat hij niks aan het toeval over. Zijn voorbereiding is niet van die orde als voor zijn werelduurrecord in Mexico, maar een vos verliest zijn streken niet.

• Witte rijst vreten = min 2.000 gram

“Omdat de tijdrit op die klim beslist wordt, probeer ik zo licht mogelijk te staan. Ik volg een vezelarm dieet: hoofdzakelijk witte rijst, witte rijst en nog eens witte rijst. Als je minder vezels eet, houdt je lichaam minder water op en heb je minder darminhoud. Dat kan tot twee kilo schelen. Roglic en Dumoulin zullen zo’n dieet niet volgen omdat het eigenlijk niet gezond is. Aan de lezers van Het Nieuwsblad: don’t try this at home. Vezels zijn belangrijk voor de probiotica in de darmen en zonder vezels kan je een terugslag krijgen. Zoiets mag een klassementsrenner absoluut niet overkomen. Als ik na de proloog een terugslag krijg, is dat geen wereldramp. Ik moet enkel zien dat ik hersteld ben tegen de negende rit: de volgende tijdrit.”

• Darmspoeling = min 200 gram

“Vijf uur voor de proloog zal ik een lavement zetten. Als dát geen dedication is. Om zo licht mogelijk te staan, wil ik dat mijn darmen helemaal leeg zijn. Ik zal een hypertone vloeistof anaal in mijn darmen aanbrengen, waardoor je een ongelofelijke drang krijgt om naar de wc te gaan. Je kan zo gemakkelijk 200 gram kwijtspelen. Reken uit: 200 gram aan 6,2 watt per kilogram. Dan moet je 1,2 watt minder hard trappen. Ik heb het al één keer eerder gedaan, in de aanloop mijn derde plaats op de WK-tijdrit in Innsbruck. Zo’n lavement is evenmin ideaal voor de darmflora, maar op korte termijn kan het de prestatie bevorderen.”

• Kleinste tandbladen = min 100 gram

“Veel renners zullen de klim rijden met hun kleinste tand vooraan en hun grootste tand achteraan: een 42 x 32. Ik rij met een 39 x 29. Dat levert hetzelfde aantal meters per omwenteling op, maar de tandbladen zijn kleiner en wegen dus minder. Het enige nadeel van die versnelling is dat het moeilijk schakelt. Je moet echter slechts één keer schakelen, dus dat risico valt mee en je hebt weer enkele grammen gewonnen. Ik rij met dezelfde tijdritfiets als in Innsbruck. Die is optimaal qua gewicht. Op het frame is geen lak aangebracht, ook al om extra gewicht te sparen.”

• Fietscomputer leeggehaald = min 30 gram

“Om nóg extra gewicht te winnen, heb ik mijn fietscomputer een facelift gegeven. Vóór ik profrenner werd, heb ik nog anderhalf jaar in een fietswinkel gewerkt. Om te beginnen heb ik er alle lijm uitgehaald. Daardoor is de fietscomputer niet meer waterdicht. Als het één druppel regent, zal hij niet meer werken. Ik heb er ook enkele onnodige vijzen uitgehaald en de battery pack gehalveerd. De batterij gaat nu sneller leeg, maar voor een tijdrit van acht kilometer is dat geen probleem. Normaal gezien weegt mijn fietscomputer 90 gram. Ik heb dat gewicht doen zakken naar 60 gram. Het zijn extra marginal gains, maar als je een tijdrit wint of verliest met honderdsten van een seconde, maken die dingen het verschil.”



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2019 16:17 door Anony.
Prikdude 11 mei 2019 16:24
Een klysma zetten is voor talentlozen.
rustdag 11 mei 2019 16:45
Veel plezier allemaal, dat het een mooie Giro mag worden........
Clavan 11 mei 2019 16:49
Als ik goed voor ga zitten ben ik minimaal 1 kg kwijt op het toilet
Horsie is back 11 mei 2019 16:49
Heb je dit gezien, Merijntje?: Blaudzun op de Mortirolo, maar hij ging voor het zingen de kerk uit.

Start de show!
Sub Culture 11 mei 2019 16:54
Wie wordt de obligate mongool die 'beste tijd voor Dumoulin' gaat schreeuwen als die straks over de streep rijdt?
Curzio 11 mei 2019 17:01
Nette voorbeschouwing van Eurosport. Ze groeien.
Curzio 11 mei 2019 17:04
Direct de eerste renner. spinning smiley sticking its tongue out
opoeepo 11 mei 2019 17:06
Dat valt niet mee.
Bergvlakte 11 mei 2019 17:08
Sub Culture 11 mei 2019 17:08
M.A Lopez al meteen sneller.
Props voor de liveticker van Procyclingstats btw
Curzio 11 mei 2019 17:09
I.i.g. geen hotseat voor Tom. Prima.
El Chaba 11 mei 2019 17:10
Bizar die tijd van M.A. Lopez, zelfs die klim in aanmerking nemende..
Sub Culture 11 mei 2019 17:11
Anale spoeling ten spijt, dit wordt hem niet voor Campenaerts.
Bergvlakte 11 mei 2019 17:11
Sub Culture 11 mei 2019 17:12
Op basis van de tijd van Nibali geneigd te denken dat Dumoulin een eerder matige tijdrit heeft gereden en al een eerste oplawaai zal krijgen van Roglic.
Dat plaatst de tijd van Lopez in een ander perspectief.
Bergvlakte 11 mei 2019 17:14
Sub Culture 11 mei 2019 17:14
El Chaba 11 mei 2019 17:14
Je hebt gelijk..
Curzio 11 mei 2019 17:15
Hij had hem misschien hoger moeten inbrengen.
Yannick 11 mei 2019 17:16
Wat een tijd ...
Lucho Herrera 11 mei 2019 17:17
Roglic indrukwekkend en verpletterend.
Nibali erg goed.
Dumoulin voor zijn doen erg matig. Cervelo tijdritfiets gewoon niet zo goed als zijn wonderkarretje van Giant? Of slechte benen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2019 17:17 door Lucho Herrera.
rustdag 11 mei 2019 17:17
Clavan 11 mei 2019 17:17
Is er ook een OTL bij de proloog?
Curzio 11 mei 2019 17:18
Het lijkt mij dat de voorbereiding van Dumoulin vooral is afgestemd op de derde week, terwijl Roglic al top is.
Fashionisto 11 mei 2019 17:21
Als Campenaerts nu een enorm sterke tijd had neergezet, dan zouden we bewondering hebben gehad voor zijn voorbereiding: nu is het vooral kolderiek. Nog even heb ik gedacht dat het een artikel à la Prikdude's Ketonen zou zijn, maar het staat wel degelijk op Nieuwsblad.be
opoeepo 11 mei 2019 17:22
Dumoulin gaat deze Giro niet uitrijden.
Orakel 11 mei 2019 17:26
Dumoulin reed de klim sneller dan Lopez. Denk vooral dat zijn start een tikkie te behoudend was. Al is Roglic buitenaards.
Sub Culture 11 mei 2019 17:26
Een anale spoeling vind ik nu ook wat overdreven maar voorts vind ik er niks verkeerds mee dat Campenaerts gewoon maniakaal bezig is met zijn missie om prijzen te pakken als tijdrijder.
Hij kent zijn beperkingen en vooral zijn sterktes, en als hij die laatste optimaal wil uitbuiten vind ik dat prima.

Op zich heeft hij momenteel geen zo'n slechte tijd, gelet op het feit dat die stevige klim er in zit.
El Chaba 11 mei 2019 17:27
Zou best wel eens kunnen, ja..
PVW 11 mei 2019 17:28
Met Roglic lijkt de winnaar bekend. Van deze giro.
Sub Culture 11 mei 2019 17:29
Dit soort conclusies na een tijdrit van 8km..
opoeepo 11 mei 2019 17:29
Op naar de volgende dan maar.
Curzio 11 mei 2019 17:30
Het doen is één ding, maar er in een interview over uitweiden voor een tijdrit waarin je zelf al denkt kansloos te zijn, dat doet inderdaad clownesk aan.
Curzio 11 mei 2019 17:31
Hebben jullie wel eens eerder een grote ronde gekeken eigenlijk?
Adje Wijnands 11 mei 2019 17:31
Dit is ronduit slecht van Dumoulin. Of hij is ziek of hopeloos uit vorm.
Opbouw naar de derde week? No way, dan verlies je echt geen halve
minuut op Roglic.
Bummetje 11 mei 2019 17:35
Weet iemand of er ergens live alle finishtijden zijn te vinden? De regie mist nogal wat aankomsten. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar de eindtijden van Knox en De Plus..
Bummetje 11 mei 2019 17:37
Oh De Plus nu wel in beeld. Voorlopig 6e, dus erg knappe tijd!
Anony 11 mei 2019 17:39
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Props voor de liveticker van Procyclingstats btw


Leuk met die statistieken inderdaad.
Lucho Herrera 11 mei 2019 17:41
Hup Sub!
Giro nog geen uur bezig en dan reacties over afstappen van Dumoulin. Bizar.
Anony 11 mei 2019 17:42
Zo slecht is dit toch niet van Dumoulin? Akkoord, je verwacht meer, maar hij staat ook maar gewoon vooraan in de uitslag (na bijna alle toppers al gehad te hebben). Als allereerste starten is sowieso vrij lastig qua indeling, en de prijzen in deze Giro worden in de heel erg zware laatste week verveeld.
Sub Culture 11 mei 2019 17:43
Toegevoegde waarde van dit soort interventies met Bobbie Traksel is nihil.
Het is cliché, maar tel daarbij ook nog eens die reclameblokken op en de 'home of cycling' kan vierkant mijn kloten kussen.
Fashionisto 11 mei 2019 17:45
Ik wil er geen profetische waarde aan hechten, maar in een interview op Wielerflits.nl sprak Dumoulin de volgende woorden: "Froome heeft een keer de Tour gewonnen toen ie een keer in de middenmoot eindigde in Utrecht in de proloog, dus volgens mij hoeft het niet meteen heel veel te zeggen."

Wat me vooral zorgen baart is dat Dumoulin drie keer in een zin het woord 'in' gebruikt.

Laten we aan de eigenlijke inhoud toch maar wel profetische waarde hechten.
rustdag 11 mei 2019 17:46
[www.procyclingstats.com] beter dan dit heb ik ook niet
diravi 11 mei 2019 17:48
Het zijn niet de minsten die dit beweren.
Sub Culture 11 mei 2019 17:51
Sam Oomen ook een dramatische eindtijd, verliest bijna 2 minuten op Roglic.
Orakel 11 mei 2019 17:54
rustdag 11 mei 2019 17:54
Je kan ook zeggen, goede knecht hij spaart zijn krachten.
rustdag 11 mei 2019 17:57
haha mollema doet het juist wel......
Sub Culture 11 mei 2019 17:57
Van een goede knecht die vorig jaar nog 9de werd, mag je toch een minuut sneller verwachten in een tijdrit die hem in principe moet liggen.
Ook al is er het gegeven dat hij 'last minute' opgeroepen werd.
Eindhovuh 11 mei 2019 18:02
Gewoon niet goed van Dumoulin, in opbouw of niet.
Maar goed de Giro duurt nog 3 weken.
Horsie is back 11 mei 2019 18:09
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Artikel in Het Nieuwsblad Plus+ over de
> voorbereidingen van Campenaerts.
>

Ras Mus kan definitief met vakantie.
Horsie is back 11 mei 2019 18:12
Wiggo legt het allemaal uit. It's the mental aspect that matters, stupid.
opoeepo 11 mei 2019 18:13
Mollema gaat deze Giro uitrijden..
Horsie is back 11 mei 2019 18:31
Je kunt het natuurlijk ook aanpakken als Giulio. Kalm aan en dan ontploffen. 6:01 beste klimtijd zo ver.
Maar de 5:44 van Nibbles blijft toch buiten schot.

Invloed zijwind?
Invloed zwaardere TT fiets (gewicht en comfort), 1 kg > 5 seconden minimaal).
Aan de 5:44 van Nibbles gingen natuurlijk geen 7 minuten in je uppie zwoegen vooraf.

Het BBS model van GV zat er vandaag in de berekening van de tijd van Dumoulin maar 32 seconden af. (12:50 tegen 13:22).
Daarom houdt Horsie zo van standaardisatie, dus velodroom, uuhh velodrome natuurlijk liefhebber.

Horsie denkt, dat Tom Dumoulin vandaag de dag feitelijk geen tijdrijder meer is maar een ronderenner, die goed kan tijdrijden.
Op dit prikbord zie ik nog steeds dat sommigen dat changement nog niet hebben gemaakt.

What's the use changing horses in midstream, orakelt de vileinste song and dance man of all time.
Maar het eindoordeel kan vandaag niet gedaan worden.
El Chaba 11 mei 2019 18:45
Afstappen na een week of twee met het oog op de Tour natuurlijk. Dat is toch geen heel rare gedachte?
El Chaba 11 mei 2019 18:45
Jij hebt er kijk op..thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2019 18:47 door El Chaba.
El Chaba 11 mei 2019 18:54
Op zich eens, maar je kunt natuurlijk ook blij zijn met het feit dat er in ieder geval een zender is die het uit zendt..
Luijt 11 mei 2019 19:13
Haha, en die van mij ook. Kus ze, home!
Lucho Herrera 11 mei 2019 19:19
Denken mag je van mij alles. Maar logisch vind ik je gedachte niet. De Giro is nog geen uur onderweg. Tom staat 4e en jij begint over afstappen. Als Tom afstappen nu ook al serieus zou overwegen is hij niet geschikt voor topsport.
Sub Culture 11 mei 2019 19:23
Dat is mijn frustratie dat ik van deze zender afhankelijk ben om de Giro te volgen.
De maand mei dat is Renaat en José.
Orakel 11 mei 2019 19:26
Goed of niet goed... ik vind het lastig oordelen nu. 4e of 5e is niet (super)slecht.
Indien Dumoulin in de 3e week de beste is, dan roemen we zijn ‘perfecte opbouw’.
We zijn Froome 2018 toch niet vergeten...?
Sub Culture 11 mei 2019 19:32
En nu ik toch aan de klaagmuur sta (jaartje te laat), dat veranglicaniseren van de Giro stuit mij ook tegen de borst.
Ik wil in de laatste kilometer in spuuglelijke roze letters 'ultimo kilometro' mijn beeldscherm zien vervuilen, mijn onbestaande kennis van het Italiaans wat bijschaven met nietszeggende wielertermen.
En bij een tijdrit hoef ik voor en na de start van de renners al zeker geen Britpop te horen. Draai dan Albert One, Ken Laszlo of Miko Mission.
Of nog beter

Radiorama
Lucho Herrera 11 mei 2019 19:34
Ben het bijna volledig met je eens, maar vergelijking met Froome gaat wel een beetje mank. Die viel snoeihard de ochtend van de openingstijdrit. Dat heeft hem in de tijdrit en 1e week behoorlijk parten gespeeld.
Slimmerd 11 mei 2019 19:36
Op de klim zijn enkel Ciccone en Roglic sneller gegaan, dus bergop is zijn vorm niet al te slecht
Tjappie2 11 mei 2019 19:47
Miko Mission. Ultieme guilty pleasure.
Sub Culture 11 mei 2019 19:51
Zwakke tussentijd van Yates.
Of goed ingedeeld..
Horsie is back 11 mei 2019 20:03
Yates heeft de tijdrit als een bergetappe gereden. Verreweg de beste finish alsof hij daar moest exploderen. Hij is in orde.

Roglic the GOAT van vandaag.
Maar ook de posse van 4 lijkt in orde.

"We" hebben vandaag feitelijk niks geleerd.
Sub Culture 11 mei 2019 20:09
Yates had 18" aan het tussenpunt, na de klim verliest hij nog een seconde op Roglic.
Gevoelsmatig nochtans de indruk dat Yates tijd goedmaakte op Roglic daar, zegt alleen maar aan wat voor onvoorstelbaar monstertempo Roglic heeft gereden.
MarkV 11 mei 2019 20:09
Je zult maar je op de Giro richten omdat het parcours zogenaamd beter voor je geschikt is vanwege iets meer tijdritkilometers en dan juist in de tijdrit geklopt worden door je vier grootste concurrenten.

Had nou toch maar alles op de Tour gezet Tom.
Horsie is back 11 mei 2019 20:22
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Yates had 18" aan het tussenpunt, na de klim
> verliest hij nog een seconde op Roglic.
> Gevoelsmatig nochtans de indruk dat Yates tijd
> goedmaakte op Roglic daar, zegt alleen maar aan
> wat voor onvoorstelbaar monstertempo Roglic heeft
> gereden.

Gemiddeld, maar Yates viel het slot echt aan. Dat heb ik niemand zien doen. Hij lag dus meer achter.
Blijkt ook zijn tactiek te zijn geweest, 50w minder op het vlakke.

WIP Roglic was zonder meer de beste. Eerste bij de split en op het einde, al snoepte de laatste (176.) renner bij de tussentijd toch de eerste tijd voor de klim.

Disclaimer: WIP staat voor Work In Progress. Pracht uitspraak van Brad.
Slimmerd 11 mei 2019 20:27
Giro is natuurlijk al bijna afgelopen
Horsie is back 11 mei 2019 20:31
De belangrijkste ongeschreven wet van topsport is nooit je tegenstander onderschatten of bij voorbaat downgraden. Topsport, zeker een grote Ronde, wordt beslist in het grensgebied van wat het menselijk lichaam en de menselijke geest kan. Dit zal altijd in de man tegen man gevecht beslist worden.
De voorsprong van Roglic of van wie dan ook kan in zo'n zware ronde in bijkans een kilometer vervliegen. De pijl kan echter ook achteruit vliegen natuurlijk.

Eurosport zit het laatste half uur wat je noemt te klooien. Alsof iemand steeds de micro open zet als dat niet moet.
Horsie is back 11 mei 2019 20:58
Simon Yates (58 kg) reed de 1,6 km klim (het zwaarste deel) in termen van watt/kg 10% beter dan Tom Dumoulin (70 kg). 7,5w versus 6,71w.
Hij koos dus voor wat je zou kunnen noemen een negativ split.
Tijdritten in welke vorm dan ook gedijen nog steeds het best bij een zo hoog mogelijk gemiddeld vermogen.

Maar laten "we" eerlijk en braaf zijn: Wie nu niet nog meer zin heeft in de rest van de Giro, kan beter iets anders gaan doen.
Curzio 11 mei 2019 21:28
Yates begon de klim staand op de pedalen gedurende anderhalve minuut, en later deed hij dat nogmaals gedurende een minuut. Zag er heel sterk uit, maar het is natuurlijk ook wel precies een klim die zich voor zijn stijl leent. Dumoulin zou wellicht ditzelfde tempo nog dubbel zo lang hebben kunnen volhouden.
Curzio 11 mei 2019 21:30
Altijd nog beter dan in Frankrijk achter de drie musketiers aan rijden.
Luijt 11 mei 2019 21:59
Die Japanners hadden vandaag in de finish in de Flevotour nog niet eens gehaald.
merijntje mortirolo 11 mei 2019 22:02
-
Die o achter je naam doet anders vermoeden, maar ik hoop dat je een vrouw bent.

Anders ben ik homo namelijk. Oh kut, daar is natuurlijk ook niet heel erg veel mis mee. De tofste mensen zijn homo: mijn zoon, Gordon, Messi, El Chaba, Houellebecq, Johnny Cash, God, Kiki Bertens...

Had je vroeger ooit eens een andere naam op dit (of dat andere) prikbord?

merijntje :hartje: Curzia.

Hup koers! Die Yates, oh wacht, ook die andere, moet ik niet. Soort van Vanendertbroertjes zijnnut. Maar dan nog tweeling ook. Extra extraterrestial ofzo.
Tinuz 11 mei 2019 22:24
Lekkere rit van Mollema. Die lijkt goed in orde.
Dumoulin heeft vooral getraind op ausdauer bergop volgens mij. Nog niks beslist dus wat mij betreft.
Sub Culture 11 mei 2019 22:38
Op basis waarvan denk jij dat ik homo ben?
Sub Culture 11 mei 2019 22:39
Oef, thanks for the heads up.
Nog niks beslist jongens, we kunnen weer ademen.
Tinuz 11 mei 2019 22:45
Lekker die CO2 blijven uitstoten inderdaad. Goed voor de plantjes.
merijntje mortirolo 11 mei 2019 22:48
-
Je mooie kontje en je magistrale linker. I love you, Messi.
PVW 12 mei 2019 00:06
Halve minuut op roglic misschien wel maar dumoulin verliest dan normaliter niet op nibali.
Curzio 12 mei 2019 09:04
De naam Curzio is een eerbetoon aan een van de beste Italiaanse schrijvers. Hij werd ooit door Il Duce op het matje geroepen omdat hij in het uitgaansleven had beweerd dat Mussolini altijd lelijke dassen droeg. Na een forse reprimande vroeg de jonge Curzio nog eenmaal het woord om tot zijn verdediging aan te voeren: "Ook vandaag draagt u een lelijke das".
merijntje mortirolo 12 mei 2019 09:38
-
Okee. Bijzonder. Via Jan Cremer bij de man terechtgekomen?

Ken zijn naam/verschijning, maar heb nooit daadwerkelijk iets van hem gelezen. Ga ik wel doen. Over tien dagen land ik weer in 'mijn land' en duik ik de boekwinkels in.
Curzio 12 mei 2019 11:15
Zijn verbijsterende meesterwerk is De huid.

Hij heeft ook een boekje geschreven over Coppi en Bartali trouwens, maar dat heb ik niet gelezen.
opoeepo 12 mei 2019 13:03
Ja, zijn das. Dat was wel een minpuntje aan Mussolini.
merijntje mortirolo 12 mei 2019 13:18
-
Bedankt voor de tip. kMoet eerlijk zeggen dat Kaputt me het meest aanstaat. kGa in Catania kopen wat ik tegenkom, ben na een jaar of zes droogstand afgelopen week weer begonnen met lezen als een malle.

HUP Mirco Maestri!
merijntje mortirolo 12 mei 2019 13:19
-
Zijn sokkenkeuze vond ik ook maar matig hoor.
MarkV 12 mei 2019 13:57
Ik had dan weer meer moeite met zijn zwarte hemden.
MarkV 12 mei 2019 13:59
Ik denk dat hij een betere kans had om die musketiers te kloppen dan met name Roglic en Yates hier. Zeker met deze zwakke ploeg, in die zin is een Sky trein zelfs in Dumoulins voordeel.

Bovendien kun je beter 2e of 3e in de Tour worden dan in de Giro.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/05/2019 14:00 door MarkV.
Curzio 12 mei 2019 15:28
Ik heb het even opgezocht, maar jullie hebben gelijk, die Mussolini lijkt inderdaad geen fijne man te zijn geweest.
Curzio 12 mei 2019 15:35
Dumoulin weet natuurlijk tevoren niet in welke vorm zijn concurrenten aan de start komen.
Nu Bernal ook de Tour rijdt, denk ik dat het heel moeilijk wordt om iets aan Sky te doen. Ze kunnen namelijk ook nog om beurten demarreren om zo de concurrentie de nek om te draaien. Vorig jaar heeft Froome laten zien dat hij de trein niet alleen maar gebruikt om een gelijkmatig tempo te rijden.

Verder denk ik dat Dumoulin niet echt geïnteresseerd is in een tweede of derde plaats in een grote ronde, inclusief de Tour, en als dat het resultaat wordt dan kan je maar beter voor een ronde gaan waar je het naar je zin hebt. Bijkomend voordeel is nog dat de combinatie met de Vuelta wat gemakkelijker is, mocht het hier tegenvallen. (Hoewel Tom vorig jaar heeft laten zien dat hij twee opeenvolgende rondes ook uitstekend verteert, dus dit argument is een beetje kwestieus, dat geef ik toe.)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen