Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Giro is nog lang niet klaar

Gepost door Prikdude 
Prikdude 15 mei 2019 07:39
Een Europees televisiekanaal. Grote ronde in Italië. De Nederlandstalige wielergemeente dromt samen. Virtual screen en Bobbie Traksel. Meewarigheid. ‘Pretty Fly For a White Guy’ begeleidt Sosa van het startpodium. Elke fan wordt even een vreemdeling in de eigen liefde. Dumoulin een bijzettafel in zijn eigen berekende huiskamer. Primoz Roglic, per opbod aangestelde veldheer, gluurt naar de slotminuut van Yates z'n tijdrit als een net gescheiden agnost. Hoewel Lopez en Nibali verbazen, is die blik van Roglic direct het aangezicht van onze hoop. Hoop op wie dan ook. Merckxiaans overheersend, doch de camera inkijkend als Kittel met smetvrees. Dit belooft een drankgelag van Jan Boven. Er zijn geen zekerheden. De Giro is begonnen.

Een dag, die het licht van de verbeelding niet dragen kon, noemde men de tweede rit. Er gebeurde wel iets, vermoedelijk. De Giro was waarschijnlijk begonnen.

Iets ook, met een merkwaardig wederkerige vanzelfsprekendheid, bracht een, verondersteld eenzame, Aziaat voorop in de derde etappe. Geanticipeerde wielerstorm. In een holte beklemd tussen waas en vager, ontwaarde de betere verstaander, een vlaag van verstandsverrijking: de Japanner zit in de zak . Een peleton zo bevangen van waaierangst, dat alleen de allergrootste vreemdeling los weekt van het ongezonde verstand. Een recalcitrante knarsetander, afbellend door de afspraak. Wroetend als een gemankeerde marmot door zijn eigen niet bestaande legende. Laat er geen misverstand over bestaan wie er nooit in de Giro kan zijn geweest. Hij is volmaakt niet. Show Hatsuyama: muur van de wind. Er waren toch tekenen dat dat rondje in Italië begonnen was?

Zie hem zinken in die omstreden sprint. Een echo in een compromisloos debat. Het internet had even ‘The Dress’ en recentelijk ‘De Schoen’, maar heeft nu een equivalent op wielergebied: De Diskwalificatie van Viviani. Alsof het een vertroebeld schilderij van Da Vinci betreft. Niemand heeft enige bedenking: of je bent volkomen voor diskwalificatie of je bent er faliekant tegen. Petacchi en Cipollini, samen goed voor meer ritzeges in de Giro dan dat Berlusconi in minderjarige meisjes klaargekomen is, scharen zich achter de jury. Ex-Lefevere-protegé Boonen en diens voormalige baas spreken schande van de beslissing. Geen van allen geeft een bevredigend argument. Guy Niv trekt na de finish zijn lycra omlaag om zijn besneden (volgens eigen woorden) ‘doomsday device’ te tonen: “Ik had ‘m 60 jaar geleden al onschadelijk kunnen maken.” Er kwamen vragen. Mevrouw van Zetten uit Tiel was bezorgd. Rond dit tijdstip begon de Giro toch?

Dinsdag. Dumoulin kwam, viel en werd, als Pantani in zijn meest menselijke dagen, door een devote Sunweb-schare naar het altaar begeleid. Niemand op de hele wereld treurde. Zelfs Dumoulin niet. ‘Het kriebelt al in z’n maag. Volledig voorbereid naar de Tour. Er is geen weg meer terug,’ De Giro is nog lang niet klaar, maar de Tour gister wel begonnen.
ton duk 15 mei 2019 07:58
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dinsdag. Dumoulin kwam, viel en werd, als Pantani
> in zijn meest menselijke dagen, door een devote
> Sunweb-schare naar het altaar begeleid. Niemand op
> de hele wereld treurde. Zelfs Dumoulin niet.
> ‘Het kriebelt al in z’n maag. Volledig
> voorbereid naar de Tour. Er is geen weg meer
> terug,’ De Giro is nog lang niet klaar, maar de
> Tour gister wel begonnen.

Dat was gisteren wel zeer opmerkelijk en geeft aan hoe verkeerd velen (op die enkele Giro-adept) zijn keuze vol voor Giro al vonden

Afstappen of niet afstappen...als ieblijft ,gewoon 's lekker vrijbuiteren en plezier maken
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2019 07:58 door ton duk.
Curzio 15 mei 2019 08:18
Of hoe snel mensen zich kunnen aanpassen aan de situatie. Ik vond zijn keuze voor de Giro mooi, maar in het huidige scenario ben ik blij als hij zich nu vol op de Tour richt.

Verder aardige parodie op een column.
Clavan 15 mei 2019 08:56
Spekenbrink kan toch wel wat parameters wijzigen in de spreadsheet.
Blueprint 15 mei 2019 09:51
Ik vond het een waardeloze keuze, ingegeven door angst en twijfelachtige statistiek. Tom's voorjaar geeft bovendien aan dat die volledige focus op de Giro een halfslachtige vertoning is: er moet gespaard worden voor de Tour. In zekere zin is het wel fijn dat de dubbele agenda nu van tafel is, al is de manier waarop natuurljk wel een beetje jammer.
Heisenberg 15 mei 2019 10:09
Dumoulin maakte dit seizoen nog niet veel indruk (vooral die 50e plaats in Luik viel me tegen).
Hij eindigt achter Yates, Lopez en Nibali in een tijdrit.
Zijn ploeg is op papier zwakker dan de ploegen van concurrenten.

Ik vond de keuze voor de Giro best te begrijpen, maar kan er nu ook mee leven als hij niet voor het klassement gaat. Hopelijk pakt hij nog een rit en bereidt hij zich verder goed voor op de Tour. Het helpt voor mij mee dat Jumbo een goede gooi naar het klassement kan doen en dat Mollema voorlopig een sterke indruk maakt.
El Chaba 15 mei 2019 12:12
Helemaal mee eens.
Snorfietser 15 mei 2019 13:24
Ik vind het vooral erg jammer. Ik had hem graag de strijd aan zien gaan met Roglic en Yates. Het is niet zo dat hij nu zomaar even de Tour wint.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen