Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Uci schorst renners vanwege betrokkenheid bij operation aderlass

Gepost door Cecchini 
Cecchini 15 mei 2019 12:17
Toch wel een aparte topic waard me dunkt

Van Wielerflits site

Nadat gisteren al de naam van Alessandro Petacchi genoemd werd in de dopingzaak Operation Aderlass, meldt La Gazzetta dello Sport dat ook de Slovenen Kristijan Koren en Borut Bozic en de Kroaat Kristijan Đurasek klant zouden zijn geweest van de omstreden dopingdokter Schmidt.

De 32-jarige Koren is momenteel namens Bahrain Merida actief in de Ronde van Italië. De 31-jarige Đurasek rijdt momenteel voor UAE-Emirates de Ronde van Californië. Bozic (38) stopte vorig seizoen als profrenner. Hij kwam tussen 2009 en 2011 uit voor het Nederlandse Vacansoleil-DCM en maakt nu deel uit van de technische staf van Bahrain-Merida. De drie kwamen in het verleden allen uit voor de Sloveense continentale ploeg Perutnina Ptuj, waarvan momenteel meerder oud-renners een dopinggerelateerde schorsing uitzitten.

De dopingzaak Operation Aderlass gaat over de activiteiten van de Duitse arts Mark Schmidt, die een verleden heeft als ploegarts bij Gerolsteiner. Hij wordt beschuldigd van het toedienen van bloeddoping. Naast wielrenners zijn er ook onder meer langlaufers betrokken. De Oostenrijkse langlaufer Max Hauke werd eerder dit jaar betrapt tijdens een bloedtransfusie, terwijl het infuus nog in zijn arm zat. Eerder deze week bekende oud-renner Danilo Hondo klant te zijn geweest bij Schmidt. De Italiaanse sportkrant meldt dat er nog ongeveer tien wielrenners betrokken zijn, maar dat daar geen grote namen bij zitten.

Update 10:10
De UCI laat in een persbericht weten dat het Koren en Durasek voorlopig geschorst heeft vanwege het gebruik van een verboden methode, waarmee gedoeld wordt op bloeddoping. Ook de inmiddels gestopte renners Bozic en Petacchi zijn bestraft. Koren zal daardoor niet kunnen starten in de vijfde rit die vandaag op het programma staat.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2019 12:39 door Cecchini.
Cecchini 15 mei 2019 12:19
De hoofdletters in de kop krijg ik er niet meer uit. Zo lijkt het zo rellerig
El Chaba 15 mei 2019 12:27
Lukt dat ook niet met de functie 'bericht wijzigen'?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2019 12:28 door El Chaba.
Slimmerd 15 mei 2019 12:33
Is dit bericht incompleet of mag Durasek nog wel gewoon starten in Californië vanavond?
Cecchini 15 mei 2019 12:40
Nu wel. Dank u.
Horsie is back 15 mei 2019 12:45
UCI protesteert tegen de actie aderlating topictitel Cecchini.
El Chaba 15 mei 2019 12:52
Jij ook bedankt.
lodjan 15 mei 2019 13:01
Inderdaad; het is UCI, en niet Uci.
Snorfietser 15 mei 2019 13:09
Ik blijf het altijd raar vinden dat renners voorlopig worden geschorst gedurende het onderzoek. Ik mis hier het principe onschuldig tot het tegendeel bewezen. Ik snap dat in de samenleving iemand die een moord pleegt in voorarrest wordt gezet vanwege de kans op herhaling (hetgeen bij een moord toch wel even anders ligt als bij dopinggebruik), beïnvloeding van het onderzoek of vluchtgevaar (dat kan allebei ook als je wel vrij rondloopt maar niet koerst), maar dit is toch echt anders.
Eindhovuh 15 mei 2019 13:12
Alleen de wielrenners komen weer allemaal naar buiten neem ik aan?
De balkanboys zijn de klos dit keer, zo zie je maar weer dat die niet te vertrouwen zijn. In andere landen is doping afgezworen, nieuwe wielrennen enzo.
Snorfietser 15 mei 2019 13:34
Tjah, het begon met een langlaufer, maar nu lees je inderdaad alleen nog over wielrenners. In elke sport wordt gebruikt aan de top. Als je er als sport serieus wat tegen probeert te doen, lijkt het net alsof juist die sport het grootste probleem heeft. Zo zou ik ook graag nog eens alle namen van de Fuentes lijst willen zien. Heel benieuwd welke voetballers en tennissers daar op staan.
Horsie is back 15 mei 2019 13:45
Snorfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik blijf het altijd raar vinden dat renners
> voorlopig worden geschorst gedurende het
> onderzoek. Ik mis hier het principe onschuldig tot
> het tegendeel bewezen. Ik snap dat in de
> samenleving iemand die een moord pleegt in
> voorarrest wordt gezet vanwege de kans op
> herhaling (hetgeen bij een moord toch wel even
> anders ligt als bij dopinggebruik), beïnvloeding
> van het onderzoek of vluchtgevaar (dat kan allebei
> ook als je wel vrij rondloopt maar niet koerst),
> maar dit is toch echt anders.


Sport blijft de belangrijkste nevenzaak van de wereld.
Het recht zoals gangbaar in de maatschappij toepassen op de sport zou in een aantal gevallen de doodsteek zijn voor de sport.
Het is nergens zo goed zichtbaar als in de wereldwijde controverse rondom DSD atleten (Disorder was het, nu Difference of Sex Development), waarvan Caster Semenya ongewild het middelpunt vormt. Een vorm van discriminatie is soms nodig om zoals hier de vrouwensport te beschermen.

Ook dopingprocedures en dopingstraffen vallen hieronder.
veluweracer 15 mei 2019 15:16
Doping zus, doping zo. Altijd maar doping, doping en nog eens doping. Het zou mij niet verbaasd hebben als Graaf Dracula ook op iets met 2 wielen reed.
Adje Wijnands 15 mei 2019 22:15
“Ik hoor van jullie dat S. teamdokter was bij Milram toen ik daar reed.
Ik heb hem nooit gezien of ontmoet”.
Altijd lachen met Petacchi.
Le Puncheur 15 mei 2019 23:07
Zowel Bahrain Merida als UAE heeft volgens mij een tweede dopinggeval binnen een jaar. Worden ze nu voor een maand geschorst door de UCI? Of geldt dit alleen bij op heterdaad betrapte renners?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen