Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ketonen de nieuwe toverdrank ?

Gepost door Cecchini 
Cecchini 17 mei 2019 10:24
Nieuwste toverdrank in het peloton kan vooral bij het herstel helpen


Klopt dit wel?

De claim; het drinken van een ketonendrankje zou wielrenners vleugels geven. Het toverdrankje ligt momenteel in de Ronde van Italië op ieders lippen. Maar valt de toverkracht eigenlijk wel wetenschappelijk te onderbouwen?

Door
RONALD VELDHUIZEN

Van wie komt de claim?
In België weten ze het wel. De wielerploeg Deceuninck-Quick-Step, het Belgische team dat vooral excelleert in voorjaarsklassiekers, laat zich volgens onder meer sportsite Sporza vooruitbranden met een wonderdrank. Deze bevat ketonen: een lichaamseigen brandstof waarop het lichaam normaliter overschakelt als de suikers op zijn en de honger toeslaat. Extra ketonen geven extra brandstof, zo is de gedachte.

Een nieuw Vlaams onderzoek zou de werking van die toverdrank bevestigen, aldus de Vlaamse krant De Morgen. Officieel geeft geen enkel team toe ketonen te gebruiken, maar de drank is legaal en staat niet op de dopinglijst, wat de kans groot maakt dat teams ermee experimenteren.

Klopt het?
Het idee om aan de ketonen te gaan voor extra brandstof is niet gek. Zeker bij duursporters die urenlang álles moeten geven kan het in theorie helpen, vertelt Luc van Loon, bewegingswetenschapper en hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht. Vroeg of laat verstookt een duursporter zijn complete suikervoorraad, die als glycogeen opgeslagen en verpakt zit in de spieren en de lever. 'Na twee à drie uur kan het al gedaan zijn', zegt Van Loon. 'Dat zie je bij amateurwielerrondes. Rijden ze de eerste helft heel hard voorop, daarna is het glycogeen op en bungelen ze achteraan.'

Het punt is: een goede wielrenner laat het niet zover komen. Zolang die tijdens de rit suikers bijtankt met sportdranken, hoeft het lichaam niet al het glycogeen uit de voorraadkast te plunderen. Richting finishlijn zit er nog een sprint in. Allemaal zonder ketonen. De vraag is dan of de wonderdrank wel meerwaarde heeft als extra brandstof, vindt Van Loon.

Al in 2017 publiceerde Van Loon met zijn onderzoeksteam een literatuurstudie over ketonen in de sport, met als ondertitel: The next magic bullet or merely hype? Sindsdien is er weinig onderzoek verschenen dat de meerwaarde van ketonen overtuigend aantoont bij duursporters die tijdig suikers binnenkrijgen, vertelt hij.

Ook het nieuwe Vlaamse onderzoek zal sceptici niet overtuigen. De Belgische pers jubelde over een prestatiebonus van liefst 15 procent, en dat het de eerste keer is dat het supplement wekenlang is getest. Allemaal waar, maar in de kleine letters van de studie zelf blijkt dat de winst onder de negen proefpersonen meeviel: bij slechts één momentopname in de derde trainingsweek zagen de onderzoekers die 15 procent prestatieverschil.

Op de bijna dertig andere meetdagen presteerden proefpersonen zonder ketondrank evenzogoed. De betere prestaties van de ketondrinkers vallen ook te verklaren doordat ze méér aten en zo hun glycogeen beter op voorraad hielden.

En dan is er ook nog de prijs. Hevige buikpijn en darmklachten blijken weleens op te treden bij proefpersonen die ketonen drinken. Dat verslechtert de prestaties natuurlijk. Toen Australische onderzoekers dat meldden in het tijdschrift Frontiers in Physiology, was de Amerikaanse keton-esterfabrikant HVMN er snel bij om te reageren met een brief: bij hún formulering zou dat niet gebeuren. Het bedrijf rekent ongeveer 100 euro voor drie flesjes ketonendrank, goed voor de duur van een etappe van ongeveer vijf uur.

Eindconclusie
Is het dan allemaal hype? 'Ik zou ketonen toch niet meteen helemaal willen afserveren', reageert Renger Witkamp, voedingshoogleraar aan de Wageningen Universiteit. 'Oké, als brandstof tijdens inspanning lijken ze me nog steeds niet zinvol.' Maar, kijkend naar de Vlaamse studie en andere onderzoeken, denkt Witkamp dat ketonen duursporters kunnen helpen om te herstellen. Witkamp doet daar zelf ook onderzoek naar, maar hij kan nog geen resultaten naar buiten brengen.

Van Loon beaamt dat ketonen als herstelsupplement interessant kunnen zijn. Omdat ketonen signaleren dat de uitputting nabij is, kunnen ze het lichaam aansporen om herstelprocessen te bespoedigen. En wanneer een uitputtingsslag weken aanhoudt, zoals de bij de grote wielerrondes, kan dat aan het eind toch schelen. In theorie dan.
Cecchini 17 mei 2019 10:28
Geen dopingvrije truc

Door Peter Winnen

Hoe te drogeren zonder te drogeren, that's the question. Het antwoord: ketonen, of iets deftiger gezegd, keton-esters. Mits in de juiste dosering en in de juiste kuurvorm toegepast levert het een prestatieverhoging op van tien tot vijftien procent bij duursporters. Dat is nog eens andere koek dan het gerommel met die ouderwetse epo, bloedtransfusies, testosteron, corticosteroïden, amfetamines, groeihormonen, schildklierhormonen, anti-ouderdomshormonen, en andere verboden therapieën. Ketonen mogen, nee, ze móeten.

Natuurlijk is het niet zo dat elke ezel die aan de ketonen gaat in een racepaard verandert, maar elk racepaard dat aan de ketonen gaat wordt wel een beter racepaard. Het is intussen geen geheim meer dat de veelbezongen marginal gains van Team Sky veel met ketonen te maken hadden.

Soms heb ik zin om zelf aan de ketonen te gaan. Vooral bij tegenwind. Een zestigplusser zoekt ook comfort op de racefiets. Minder comfortabel is de prijs die je voor het spul betaalt op het internet. Een kuurtje van een paar weken kost meer dan een fijne vakantie.




Het Amerikaanse leger zocht in 2000 naar een 'superfood' dat soldaten zowel fysiek als mentaal lang op de been kon houden, en besteedde het onderzoek uit aan de universiteit van Oxford. Onder leiding van professor Keiran Clarke ontwikkelde een onderzoeksteam de keton-ester. Eigenlijk kwam het erop neer dat het onderzoeksteam de lichaamseigen keton-ester imiteerde en multipliceerde. Keton-esters, het is de brandstof voor de armen, de uitgehongerden. Als elke energiebron uitgeput raakt en het lichaam overgaat op de vetverbranding komen de ketonen vrij. Als een laatste reddingsboei zou je kunnen zeggen. Professor Kieran Clarke ontdekte dat het niet nodig is arm en uitgehongerd te zijn om toch de beneficiaire werking van armoede en honger te ondergaan. Armoede en honger kunnen in een drankje worden gesimuleerd, en dan is het opeens superfood.

In de Nederlandse pers werd er weinig aandacht aan besteed, maar de Vlaamse pers stond vorige week lang stil bij de onderzoeksresultaten van inspanningsfysioloog Peter Hespel die verbonden is aan de universiteit van Leuven. Hespel schrok van zijn eigen ketonenonderzoek: de prestatieverbeteringen bij de proefpersonen waren 'ongezien'. Zo erg zal Peter Hespel niet geschrokken zijn. Als wetenschappelijke autoriteit heeft hij al veel langer verschillende profwielrenners onder zijn hoede. Er wordt over hem beweerd dat hij het innovatieve brein is achter Quick-Step op fysiologisch vlak. Ik houd het erop dat hij er vooral van schrok dat tamelijk exclusieve kennis - zijn kennis - intussen gemeengoed is. Ketoneninname, het is geen dopingvrije truc meer, wie kent het niet.

Ik kijk naar de Giro, ik kijk naar Tom. Ik kijk naar de lucht en ik kijk naar ketonen. Ik kijk naar armoede en ik kijk naar rijkdom. Ik zie ploegende mensen en dat is oké.
Horsie is back 17 mei 2019 13:55
Heb dank, Cecchini voor het alsnog plaatsen van actueel VK artikel Ketonen en de wat oudere column van Peter Winnen.
Horsie hoeft natuurlijk niet te benadrukken, welke zin het meeste beviel.

De vraag, die direct gesteld moet worden, is:
Had Froome zijn wederopstanding vorig jaar bij nader inzien alleen maar te danken aan een uitgekiend Ketonen programma?

Her en der leest Horsie ook wel scepsis over de effecten van Ketonen.
Als het uitsluitend brandstof is voor de uitgehongerden (negatieve energiebalans), dan zal het uiteindelijk weinig effect sorteren. Zover komt het meestal niet.
Maar als het ook eerder ingezet kan worden om daarmede andere energiebronnen te sparen, dan wordt het een ander verhaal. Of door herstel beter te faciliteren.

Als Horsie 1 en Horsie 2 beiden na 160 km in een woestijn te hebben gelopen het willen opgeven, dan zal een paar druppels water al genoeg zijn om Horsie 1 of 2 als eerste over de finish te zien gaan.

Overigens, Cec, zet even op dat flesje, dat er Ketonen in zitten. Het lijkt Horsie namelijk iets te veel op een andere lichaamseigen substantie.
Cecchini 17 mei 2019 14:22
Zoiets Horsie ?


El Chaba 17 mei 2019 18:02
Interessant leesvoer, Cecchini, dank voor het plaatsen! thumbs up
Horsie is back 17 mei 2019 19:39
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Interessant leesvoer, Cecchini, dank voor het
> plaatsen! thumbs up

Volgens mij tot nu toe althans het enige wetenschappelijk valide commentaar in een artikel vind je op www.jurgenvanteeffelen.nl
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen