Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nederland organiseert Europese Spelen in 2019

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 16 mei 2015 12:23
Quote

De Europese Spelen van 2019 zijn vandaag officieel aan Nederland toegewezen. Dat gebeurde tijdens het congres van de Europese olympische comités (EOC) in het Turkse Belek. Verrassend was de toewijzing niet want Nederland is de enige kandidaat voor het grootschalige sportevenement, dat volgende maand in Bakoe zijn eerste editie beleeft.
Met de goedkeuring voor het Nederlandse plan kan sportkoepel NOCNSF verder met de uitwerking. Cruciaal is de financiële dekking. Voor de organisatie is 125 miljoen euro nodig, waarvan het leeuwendeel voor rekening moet komen van negen grote steden, vijf provincies en de rijksoverheid. Keiharde financiële toezeggingen zijn er nog niet en de steden Rotterdam en Utrecht hebben vanwege de hoge kosten het evenement in principe al afgewezen. Rond de eerste editie in Bakoe wordt bekend of de Spelen ook daadwerkelijk in Nederland worden gehouden.

"Wij zijn blij met het vertrouwen dat de leden van het EOC vandaag hebben uitgesproken in hun bestuur en in NOCNSF", zei Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOCNSF. "Het is nu zaak om de laatste vragen en onduidelijkheden die in Nederland nog leven te beantwoorden en weg te nemen."

Puur met de wielersport op het oog, dit topic.

Ik vermoed een parcours in Nederlands Limburg, kwestie van enige selectiviteit te brengen?
JW 16 mei 2015 12:33
Ik ben tegen. Fèl tegen.
Dit dure evenement is vooral leuk voor bobo's en consorten.
De sporten hebben er helemaal geen behoefte aan

En ik denk ook niet dat dit nepfeest doorgaat.
Quarantanove 16 mei 2015 12:44
Eens, met dezelfde argumentatie ben ik tegen de starts van Tour, Giro en Vuelta in NL.
El Chaba 16 mei 2015 13:09
Fijn dat jij zo goed weet waar de sporten behoefte aan hebben. Het lijkt me in de eerste plaats een zaak van de sporters zélf om daarover te oordelen, dus hoe kom jíj daar nou bij?

Wat betreft het wielrennen is qua deelnemers in ieder geval al gebleken dat er best wel interesse in is en dat terwijl er natuurlijk concurrentie is van andere wielerkoersen of de voorbereiding daarop (de Tour).

Tel daarbij dan ook nog op dat het pas de eerste keer is dat het georganiseerd wordt én dat oudere broertjes zoals de Asian Games of Panamerica Games wel degelijk een succes zijn gebleken en het is me echt een raadsel waar jouw negatieve houding vandaan komt.
Hoogstwaarschijnlijk alleen uit jouw van nature zeer conservatieve inborst. winking smiley
Sub Culture 16 mei 2015 13:13
Mocht het in België plaatsvinden zou ik het wel fijn vinden.
In Nederland is de sportcultuur een pak groter dan hier in België waar de accenten vooral liggen op onderwijs.

Zo'n Europese Spelen zullen ook wel voor allerlei nieuwe accomodaties zorgen die sporttakken een boost kunnen geven.

Ik kijk er naar uit.
Cyclad 16 mei 2015 13:19
Ik ben ook niet voor.
Nederland, vooral de Randstad is te klein en vooral te vol voor dergelijke grote evenementen.
Het is al tekenend, dat Rotterdam en Utrecht de financiële gevolgen als groot probleem zien.
Wanneer het epicentrum van de Europese Spelen in de Randstad wordt gelegd is het infrastructureel bijna niet te behappen, of het moet al in de zomervakantie worden georganiseerd.
Daarnaast de hoge kosten: wie draaien daar uiteindelijk voor op? Op zich ben ik er nog niet op tegen om als belastingbetaler geld te steken in ene prachtig sportevenement, maar dan moet het wel haalbaar zijn en het land iets opleveren. Dat laatste zie ik nog niet gebeuren, en dat bedoel ik niet alleen financieel.
Linkebal 16 mei 2015 13:21
De Tour vind ik nog wel kunnen. In 1 of 2 etappes fiets je van Nederland naar Frankrijk. Giro en Vuelta zijn een ander verhaal, dat is echt belachelijk. Wel leuk, maar belachelijk.
Ed@ 16 mei 2015 13:57
Ik ben voor!!
Liever miljoenen over de balk smijten voor een sportevenement
dan voor een trein die nauwelijks heeft gereden!!
Cyclad 16 mei 2015 17:08
Carlos Danger 16 mei 2015 17:54
Schande. Nederland volgt dus in de voetsporen van een verwerpelijke dictatuur en zal dus ook de vertegenwoordigers hiervan met alle egards ontvangen en tegemoet treden in de ceremoniële overdrachts-rituelen.
Laten we in België toch vooral het accent blijven leggen op onderwijs.
JW 16 mei 2015 18:05
a. Financieel: 125 mio is een enorm bedrag, en een forse aanslag op de algemene middelen. Niet voor niets hebben enkele beoogde partijen al bekend gemaakt weinig heil te zien in zo'n besteding. En dat is in deze tijd, waar b.v. gemeenten met forse financiële problemen kampen omdat het Rijk steeds meer verantwoordelijkheden over de schutting kiepert nauwelijks te verantwoorden.

b. Sportieve waarde. Er zijn niet zo heel veel sporten die hierop zitten te wachten, en waar de besten van het land kunnen/zullen deelnemen.
Publiekssport 1, voetbal, heeft zijn eigen Europees feestje. Voor de beste wielrenners van het land zijn er ook koersen die veel waardevoller zijn.
Atletiek, zwemmen, honkbal, hockey, softbal etc. confused smiley
Idioot, zo'n handvol geld voor een groep voor het grote publiek secundaire sporten.
En àls je dan zo veel miljoenen extra aan sport wilt besteden, stop het dan liever in opleiding en begeleiding van topsporters.

c. Bobofeestje, zei ik.. En daarvoor lijkt me dit met name een prachtig podium. De ijdeltuiten als Eurlings en co, die pontificaal op de voorgrond mogen prijken.

d. .. ik stop ermee. Dit is een wielerprikbord winking smiley

On topic: aan de wieleragenda voegt dit nulkommanul toe.
malheur 16 mei 2015 19:34
Verschrikkelijk. Europese spelen, donder aub een goed eind op zeg.
malheur 16 mei 2015 19:36
En waar ze het parcours leggen maakt me helemaal niks uit, beetje alle niet-Europeanen uit de koers weren, belachelijk. Dat men niet wil komen is altijd prima maar niet mogen komen gaat nergens over.

Feitelijk steekt dit niet veel anders in elkaar dan die tig grote ronde-starts hier, NL is steeds debiel genoeg om er een fortuin in te steken in de ijdele hoop dat ze er eoa gewin bij halen.
ton duk 16 mei 2015 19:55
Leuk en een mooie opmaat naar OS Nederland ooit..
gr
Massimo 16 mei 2015 20:05
Ik begrijp dus dat jij grote en populaire toernooien als de Asian Games, Commenwealth Games en de Pan-Amerikaanse Spelen ook onzin vindt. Tsja.

En wat betreft die ijdele hoop om er wat uit te halen: daar valt nog geen zinnig woord over te zeggen aangezien de eerste editie nog moet plaatsvinden en de revenuen daarvan dus nog niet bekend zijn, laat staan wat e.e.a. voor Nederland kan betekenen, 125 miljoen euro is overigens vooralsnog een schijntje voor zo'n evenement (tenzij het concept niet aanslaat) en worth the risk.
Massimo 16 mei 2015 20:05
En dat lijkt me ook precies de insteek.
Goozzer 16 mei 2015 20:44
Ik sluit me daar volledig bij aan, veel te veel geld dat wordt besteed aan iets dat veel te weinig waarde heeft...
malheur 16 mei 2015 20:51
Verschrikkelijk, Asian Games, Commenwealth Games en de Pan-Amerikaanse Spelen, donder aub een goed eind op zeg
Goozzer 16 mei 2015 20:51
Grote rondes zijn al met al vrij goedkoop, bieden veel publiciteit, trekken veel directe publieke belangstelling en vereisen bijna nul aan onnodige investeringen die per definitie (in verkeerde zakken) weglekken. Mogelijk hier en daar de weg wat opknappen en t.z.t. wat verkeersmeubilair weghalen, en je bent er. Nog los van de directe opbrengsten en het leven dat je in een stad brengt: de tv minuten zijn gewoonweg spotgoedkoop....
JW 16 mei 2015 20:59
Ik begrijp dus dat jij grote en populaire toernooien als de Asian Games, Commenwealth Games en de Pan-Amerikaanse Spelen ook onzin vindt. Tsja. confused smiley

Elke cultuur heeft zijn eigen dingen.
Europa heeft zijn EK voor voetballen etc.

Asian Games, Commenwealth Games en de Pan-Amerikaanse Spelen zijn misschien (ik hou dat niet zo bij) waanzinnig populair in die delen van de wereld, maar hier in Nederland zijn er weinig mensen die dat volgen. Boomstamwerpen in Schotland net zo min.
Ëlk beessie zijn feessie"

Overigens: er is nog niets beslist (en, voor El Chaba: "de" sporters is ook zeker niets gevraagd !), Nederland is alleen voorgedragen. Omdat het blijkbaar het enige land was dat belangstelling toonde.
Als die miljoenen ingevuld moeten worden mag ik hopen dat men tot bezinning komt.
Of dat de bazen van die sportbonden die zo graag willen, inclusief NOC, dan ook ervoor zorgen dat die organisaties hun eigen feestje betalen.

Mijn voorspelling: die idioterie gaat helemaal niet door !
Slimmerd 16 mei 2015 22:17
Gefeliciteerd, maar wat en gelul in de marge,

Sporten als zwemmen en judo zijn big-business in Nederland, ook wielrennen verdient hier prima aandacht.
Ook verdere sporten als beachvolleybal, gymnastiek en andere watersporten doen het prima in Nederland, tel daarbij de oplopende aandacht voor de andere sporten en het geheel zal gegarandeerd een succes worden. Nederlandse sportliefhebbers zijn niet vies van een gokje, dus volle stadia verwacht ik terdege en dus de gok van kosten hoor je af en toe te nemen. Met enkel zuinig kijken kom je nergens en eindig je zoals een Jumbo-Lotto ploeg in het wielrennen en niet als een Nederlandse honkbalploeg in het wereldveld!!

En m.b.t. wielrennen zie ik graag een rit startend in bv Utrecht richting het Zuid-Limburgse, niet dat constante gekeer en gedraai daar, dan krijgen we een AGR en afwachtingskoers.
Slimmerd 16 mei 2015 22:24
Europa heeft idd het EK Voetbal, maar de Copa America is net zo groot mits niet groter. Ook de interesse in Europa voor deze wedstrijden zijn enorm, zeker gezien de huidige spelers die in Europa spelen en uitkomen in de Copa America.

Als jij trouwens het EK Voetbal zo belangrijke n groot vind is het voor het zwemmen, judo en atletiek juist wel mooi als er een toernooi komt vergelijkend aan de PAN-Amerikaanse spelen of de CommenweatlhGames. Vele atleten lieten vaak de EK's van deze sporten gaan voor deze toernooien, dus een poging tot Europese Spelen kan ik volledig volgen.
JW 16 mei 2015 22:47
... voor het zwemmen, judo en atletiek juist wel mooi ...

Ik begreep al dat de meeste topzwemmers wegblijven vanwege het al snel volgende wk zwemmen...Het is zelfs onzeker of zwemmen wel een onderdeel wordt..
Maar worstelen, gewichtheffen, boksen etc. zijn natuurlijk ook ongemeen boeiend ! winking smiley

Waarom dacht je dat zo weinig landen erin geïnteresseerd zijn dit "festijn" te organiseren ?
Curzio 16 mei 2015 23:53
OS moet je ook niet willen. Vooral leuk voor de grote, internationale bedrijven dit soort feestjes.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen