Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Losse handjes in de wielrennerij

Gepost door Cecchini 
Cecchini 04 juni 2019 21:29
Hoe ‘aanraakbaar’ moet wielrennen zijn?



Dat in het zo geroemde ‘aanraakbare’ wielrennen de rollen ook wel eens omdraaien, ondervond een toeschouwer afgelopen zaterdag op de flanken van de Dolomieten. De Colombiaanse renner Miguel Ángel López gaf een fan een draai om zijn oren in de voorlaatste etappe van de Giro d’Italia.

Door Rob Gollin - Volkskrant

Het was weer eens wat anders. Niet alleen de hossende horden langs de helling hadden het gedaan, de rol van de sporter was nu ook onderwerp van gesprek. Dat de wedstrijdjury de actie onbestraft liet, riep vragen op. Verdient een meppende renner, getergd door de omstandigheden, voortaan clementie?

In het juryoordeel woog mee dat López buiten zijn schuld ten val was gekomen en in een impuls reageerde. De supporter rende zaterdag op de slotklim mee omhoog, struikelde en trok de renner van Astana mee naar het asfalt. Stuiterend van de adrenaline en verzuurd tot achter de oren, trakteerde López de half tegen de vangrail liggende toeschouwer op een paar tikken, en veegde tot slot diens petje van het hoofd. Hij kon zijn winstambities wel vergeten. Zijn teambaas, Giuseppe Martinelli, vond dat hij nog wel wat harder had mogen uithalen.

Kwestie van interpretatie
Volgens de reglementen van de internationale wielerfederatie UCI kunnen deelnemers die personen belagen, intimideren en bedreigen, worden bestraft met boetes, puntenvermindering, diskwalificatie en schorsing. Maar de sancties zijn aan interpretatie onderhevig. Waar López vrijuit ging, moest Chris Froome in 2016 een boete van 200 Zwitserse franc betalen wegens ‘ongepast gedrag’, toen hij op de Col de Peyresourde iemand een elleboog in het gelaat plantte. De Brit zei uit zelfbescherming te hebben gehandeld: de vlag die zijn lijdend voorwerp vasthield, kwam bijna tussen Froomes spaken.

In 2006 trapte de Belgische veldrijder Bart Wellens in Overijse een toeschouwer die beide middelvingers omhoog stak. Het kwam hem op een maand schorsing en een boete te staan. Maar toen Alberto Contador in de Tour de France van 2011 een omstander die als dokter was verkleed een vuistslag toediende, bleef dat – voor zover bekend – zonder gevolgen.

‘Slaan hoort niet’
Voorzitter Bobbie Traksel van de Nederlandse vakbond van beroepswielrenners (VVBW), die zelf als analist voor Eurosport in Italië was, heeft begrip voor zowel de renner als het besluit van de jury in de Giro. ‘Laat duidelijk zijn: slaan hoort niet. Renners weten dat heus wel. Maar ik snap dat het soms toch gebeurt. Dan moet je als scheidsrechter ook de koers lezen. Zo gek was het niet dat López zich niet kon inhouden.’

Richard Groenendaal, voormalig wereldkampioen veldrijden en nu actief als ploegleider bij Boels Dolmans en SEG Racing Academy, kon zich ook wel verplaatsen in de positie van López – hij deelde eens een beuk uit aan een omstander, in 2001 tijdens een veldrit in Diegem, bij Brussel. ‘Het mag niet, nooit! Maar dan gaat er iets mis, na drie weken koers, en dan sla je, in je emotie, in een moment van zwakte.’ Het uitblijven van een sanctie is volgens hem te billijken. ‘Die UCI-regels zijn prima, maar je moet laten meewegen dat de organisatie niet in staat was de renner afdoende te beschermen. De sport is nu eenmaal heel kwetsbaar.’

Groenendaal reed niet goed, destijds in Diegem. Pech achtervolgde hem. In de aanloop naar het WK in Zolder was hij wekenlang uitgejouwd door Belgische supporters. ‘Het was verbaal geweld. ’s Morgens bij de bus stonden er al honderd man te schelden.’ Toen hij voor de vierde keer lek reed, sloegen de stoppen door. Diskwalificatie volgde. Hij moest zich later nog verantwoorden voor de UCI, maar mede door steun van de KNWU en de toenmalige Rabo-ploeg, bleef het daarbij. ‘Het positieve was dat het gejouw stopte. Het negatieve was dat er nog steeds over wordt gepraat.’

Onrecht
Ook oud-renner Michael Boogerd, nu ploegleider bij Roompot-Charles, liet zich een keer gaan. In 2007, tijdens de Tour de France, vlak nadat ploeggenoot en geletruidrager Michael Rasmussen door Rabobank uit de koers was gehaald, vloog hij bij het startpodium in Pau op een Franse toeschouwer af die onophoudelijk ‘dopeurs, dopeurs,’ riep. ‘Ik voelde me onrecht aangedaan. Iedereen zat toen aan de doping.’ Het voorval bleef onbestraft. ‘Alleen Rabo belde. Dat dit toch niet de bedoeling was.’



Ook hij kan zich de reactie van López voorstellen. ‘Wat verwacht je dan? Dat hij vraagt: meneer, wat doet u nu?’ Van meerennende supporters had hij niet zoveel last. ‘Zoveel gebeurt er ook niet. Het gaat meestal goed. Zo’n incident wordt meteen zo opgeblazen. Soms vond ik het juist wel fijn, andere keren was het wat minder. Op weg naar La Plagne legde iemand met goede bedoelingen een natte spons in mijn nek. Het voelde als een baksteen van 25 kilo.’

Het is volgens alle betrokkenen onbegonnen werk renner en supporter van elkaar gescheiden te houden – de nabijheid van de sporter is ook de charme van het wielrennen. Volgens Bobbie Traksel van de VVBW is het niet realistisch voortaan over de volle lengte van een klim hekken te plaatsen. Hij ziet wel het nut in het uitzenden van spotjes, waarin toeschouwers worden opgeroepen renners toch vooral de ruimte te geven. Wat zeker effect zal hebben, voorspelt hij, is als een ploeg een keer de schade gaat claimen bij de veroorzaker van de val. ‘López verliest misschien wel de Giro. Dan heb je het over miljoenen. Dan kijk je wel beter uit. Anders zal je daar de rest van je leven voor moeten blijven betalen.’

Robobas 05 juni 2019 10:57
Toeschouwers die de renners hinderen - ook al is het puur uit enthousiasme - moeten bestraft worden, niet de renner die in volle inspanning zijn kansen in rook ziet opgaan. Alles staat tegenwoordig op camera. Pik die idioot eruit en geef hem een zware boete.
rustdag 05 juni 2019 12:44
La Flamme Rouge



11 min11 minuten geleden
Meer
According to Corriere dello Sport UCI opened a case on jury decision about Lopez as the behaviour of punching a spectator should be punished and the decision not to do it risks to create a dangerous precedent.

Lopez risks 500-2000 CHF fine, UCI penalty points or disqualification
El Chaba 05 juni 2019 12:50
Standrechterlijk executeren lijkt een passender straf..
merijntje mortirolo 05 juni 2019 19:07
-
HOE noem jij dat?
Snorfietser 05 juni 2019 23:02
In volle inspanning zitten en vervolgens door zo’n idioot je mooie klassering verliezen. Ik kan me heel goed voorstellen dat Lopez een paar klappen uitdeelde. Het verbaasde mij dat hij niet gestraft werd, maar was er eerlijk gezegd erg blij mee. Ik hoop dat het afloopt met een boete (er helemaal onderuit komen zie ik helaas niet lukken).
Luijt 06 juni 2019 11:53
Begrijpelijke reactie van Lopez; hij moet wel gestraft worden trouwens.
Pyama 06 juni 2019 15:14
Het zou de UCI sieren om Lopez niet te bestraffen. Iedereen die daar anders over denkt snapt er weinig van.
El Chaba 06 juni 2019 17:05
Nou ja, Luijt heeft natuurlijk wel een beetje gelijk. Regels zijn regels en die heeft Lopez overtreden, hoe begrijpelijk zijn reactie ook was. Feitelijk is dit een gevalletje eigenrichting en dat is een doodzonde in een democratische rechtsstaat.
En je kunt iemand ook straffen, zonder echt te 'straffen', bijvoorbeeld door Lopez een symbolische boete van 1 euro te geven (of zo), waarmee je aangeeft, dat zijn gedrag weliswaar niet door de beugel kan, maar je gezien de omstandigheden van het geval, geen echte straf geeft.
Veel belangrijker zou zijn om die toeschouwer hard aan te pakken, maar daar gaat de UCI niet over.
opoeepo 06 juni 2019 17:23
Aanpakken. Hoe dan? De man doet niets verkeerd (behalve zich gedragen als een randdebiel, maar
dat is niet strafbaar). Hij loopt/rent op de openbare weg in dezelfde richting als een fietser/wielrenner
en uiteindelijk raken beiden elkaar en komen, zonder schade, ten val. Een gevalletje 'jammer'.
De reactie van de fietser/wielrenner, dáár zijn regels voor en dat is strafbaar.(niet alleen binnen de UCI)


"I'm walking here!"
Horsie is back 06 juni 2019 17:58
opoeepo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Aanpakken. Hoe dan? De man doet niets verkeerd
> (behalve zich gedragen als een randdebiel, maar
> dat is niet strafbaar). Hij loopt/rent op de
> openbare weg in dezelfde richting als een
> fietser/wielrenner
> en uiteindelijk raken beiden elkaar en komen,
> zonder schade, ten val. Een gevalletje 'jammer'.
> De reactie van de fietser/wielrenner, dáár zijn
> regels voor en dat is strafbaar.(niet alleen
> binnen de UCI)
>
>
> "I'm walking here!"

Maar zong hij daarbij zo geïnspireerd als Fats Domino, dat is hier de vraag.
Over de man, die verward zijn fiets op straat wierp, zullen we het ook maar niet hebben.
El Chaba 06 juni 2019 18:02
Goed punt, advocaat van de duivel.. winking smiley
Misschien beter dat Lopez de toeschouwer via het burgerlijk recht aanklaagt, vanwege een onrechtmatige daad bijvoorbeeld..

Maar je kan in het strafrecht ook hard maken dat de toeschouwer - door het meelopen met hem, al dan niet bewust - ervoor heeft gezorgd dat de wielrenner daardoor ten val is gekomen. (Poging) tot mishandeling dus..



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2019 18:04 door El Chaba.
opoeepo 06 juni 2019 18:18
Goed mogelijk. Maar,...was het wel een toeschouwer? Of werd de rustige bergwandeling van
deze man plotseling verstoord door een bende onbehouwen fietsers en motorrijders?
Kortom, ik voorzie een lange juridische procedure. Uitspraak tweede helft 2024.
Curzio 06 juni 2019 18:26
Er zijn beelden dat hij meerent, dus deze these gaat niet op. Je ziet ook het moment aankomen dat het misgaat, omdat er iemand anders daar naast de weg stond.
Het is allemaal gewoon oerdom, gelukkig zijn de consequenties dit keer niet zo groot geweest (i.t.t. Nibali vorig jaar in de Tour bijvoorbeeld).
lodjan 06 juni 2019 19:12
Het was een Sloveense supporter voor Roglic. Hij had de Sloveense vlag om zijn nek geknoopt / schouders gedrapeerd. Ik vind overigens dat Superman wel een, desnoods symbolische of kleine, straf verdient.
Luijt 07 juni 2019 00:03
Niet straffen zou te dom voor woorden zijn. Snapte Lopez overigens zelf ook. Jij niet. So be it.
Luijt 07 juni 2019 00:04
Juridisch hoogstandje.
Pyama 07 juni 2019 09:31
Zoiets heet actie reactie. Jij vindt zeker ook dat een juwelier die een overvaller knock out slaat straf verdient?
Cecchini 07 juni 2019 09:58
Nou, nou je kunt ook overdrijven. Het betrof hier een overenthousiaste supporter, die onbedoeld kwam te struikelen, en in zijn val Lopez meenam. Dat Lopez daarop zeer kwaad werd, viel te begrijpen, maar om deze supporter als een criimineel te beschouwen gaat me veel te ver, en nee Lopez hoeft wat mij betreft niet gestraft te worden.
Luijt 08 juni 2019 00:34
Onvergelijkbaar. Maar inderdaad, een overval is op zichzelf geen vrijbrief om iemand tot moes te slaan.
opoeepo 08 juni 2019 01:10
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nou, nou je kunt ook overdrijven. Het betrof hier
> een overenthousiaste supporter, die onbedoeld kwam
> te struikelen, en in zijn val Lopez meenam. Dat
> Lopez daarop zeer kwaad werd, viel te begrijpen,
> maar om deze supporter als een criimineel te
> beschouwen gaat me veel te ver, en nee Lopez hoeft
> wat mij betreft niet gestraft te worden.


Kwestie van: "Right Place, Wrong Time".

RIP, Dr. Funk.
JdB 08 juni 2019 23:53
Niks juridisch hoogstandje. Poging tot mishandeling is niet strafbaar. Poging tot zware mishandeling wel, maar dat lijkt me in dit geval lastig te onderbouwen.
Luijt 10 juni 2019 00:09
Ja, en de od-actie komt me voorhand ook niet al te kansrijk voor.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen