Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Dumoulin niet naar Tour de France

Gepost door JvR 
JvR 20 juni 2019 17:31
Tom Dumoulin gaat niet van start in de Tour de France. De Limburger van Sunweb kampt nog steeds met de naweeën van zijn val in de Giro d'Italia halverwege mei. In een interview met de NOS lichtte hij zijn besluit toe.

"De Tour gaat hem niet meer worden", zegt Dumoulin. "Het heeft op dit moment geen zin meer. Ik had niet verwacht dat het herstel van de knie zo gecompliceerd zou worden. Eigenlijk ben ik als een gewonde, dolle stier op de Tour afgerend na de Giro."

Stukje grind
Afgelopen zondag werd bij een kleine ingreep aan zijn pijnlijke knie een stukje grind uit het gewricht verwijderd. Dinsdag zou Dumoulin beginnen aan zijn hoogtestage in La Plagne, maar halverwege de reis bedacht hij zich en keerde zijn auto om.

Na zijn afstappen in het Critérium du Dauphiné vloog hij zaterdag terug naar Hengelo voor onderzoek en zondag hij onder het mes. Afgelopen maandag in de auto op weg naar La Plagne was ook het moment dat Dumoulin besloot niet deel te nemen aan de Tour.

'Nog geen moment spijt'
"Ik heb tien hechtingen in mijn knie", aldus Dumoulin. "Eigenlijk heb ik niet de tijd genomen alles te verwerken. Zonder na te denken heb ik er alles aan gedaan om naar de Tour te gaan. In de auto ging ik nadenken en toen heb ik besloten dat dit hem niet meer wordt."

"Het (besluit, red.) voelde als een opluchting", aldus Dumoulin. "Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ik haal het gewoon niet meer, heb een wond in mijn knie. Sinds mijn val in de Giro zit ik in een revalidatieproces en niet in een proces om in goede vorm de Tour te winnen."

[nos.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/06/2019 17:31 door JvR.
Koppizoektwachtwoord 20 juni 2019 17:37
Het bericht die je wist dat komen zou. Toch jammer.
Blijkbaar heeft iedereen rond Sunweb die kniemalaise niet (meteen) naar de juiste waarde kunnen inschatten.
Nelis! 20 juni 2019 17:38
Dit is toch wel een heel hard gevolg van de verkeerde keuze voor de Giro. Geen Giro en geen Tour. Wel verstandig om die knoop door te hakken, dit sloeg nergens op. Dit jaar de Vuelta (hoe ziet het parcours eruit?) en volgend jaar in een andere ploeg voor winst in de Tour.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/06/2019 17:39 door Nelis!.
Ridder Kale Knikker 20 juni 2019 17:39
De grote favoriet voor de Vuelta is bekend. Balen voor Tom, maar ik denk dat het een wijs besluit is. Rustig herstellen en mentaal tot rust komen. Hup Tom!
Tinuz 20 juni 2019 17:39
Gepruts bij Sunweb, als je het mij vraagt.
rustdag 20 juni 2019 17:43
Balen voor Tom balen voor ons Arme Kruijswijk
Anony 20 juni 2019 17:44
Heel erg zonde. Wordt wel een zeer open strijd, tenzij de twee kopstukken van INEOS toch gewoon te sterk blijken.
MarkV 20 juni 2019 17:47
Etappe 1 ploegentijdrit 18km
Etappe 10 individuele tijdrit 36.1km

Veel bergetappes.


Gaat ook niks worden zonder ploeg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/06/2019 18:02 door MarkV.
Kuiperberg 20 juni 2019 17:49
Wijs besluit en volgend jaar weg bij Sunweb.
Eddy Veen 20 juni 2019 17:51
Dumoulin = Sunweb
Tinuz 20 juni 2019 17:57
Die zijn behoorlijk verweven in elk geval. Op z'n minst een reorganisatie noodzakelijk bij de ploeg. Het roer moet om.
predator 20 juni 2019 18:03
Nelis! Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit is toch wel een heel hard gevolg van de
> verkeerde keuze voor de Giro. Geen Giro en geen
> Tour. Wel verstandig om die knoop door te hakken,
> dit sloeg nergens op. Dit jaar de Vuelta (hoe ziet
> het parcours eruit?) en volgend jaar in een andere
> ploeg voor winst in de Tour.

Wat heeft dit in hemelsnaam met de keuze voor de Giro te maken?
Tjappie2 20 juni 2019 18:07
Simpel. Als ie niet gestart was in de Giro was ie daar ook niet gevallen.
opoeepo 20 juni 2019 18:08
ton duk 20 juni 2019 18:16
Vol voor Polen en BB-tour !!
gr
ton duk 20 juni 2019 18:25
De omkadering is juist afgelopen winter zo ongeveer helemaal veranderd...
gr
Eddy Veen 20 juni 2019 18:25
De Gerrit Schulte Trofee lijkt hiermee vergeven aan Mathieu van der Poel na vijf keer Dumoulin op een rij.
Tinuz 20 juni 2019 18:30
Wellicht zit daar (ten dele) een/het probleem?
opoeepo 20 juni 2019 18:31
Nu moet alleen Bernal zichzelf nog even uitschakelen en dan kunnen
Poels en Kruijswijk gaan strijden om de zege.
stoempert 20 juni 2019 18:41
Geraint hou ik ook nog rekening mee.
william 20 juni 2019 18:52
En wie nu wel naar de tour voor Sunweb? Bol en Power denk ik....
predator 20 juni 2019 18:53
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Simpel. Als ie niet gestart was in de Giro was ie
> daar ook niet gevallen.

Ja, nergens meer starten, alleen Tour rijden. Zucht......
Wanny 20 juni 2019 18:56
Uiteindelijk is het de schuld van collega Puccio die het seizoen van een aantal anderen om zeep helpt door een domme actie.

In het dagelijks leven zou je zo iemand aanklagen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/06/2019 18:57 door Wanny.
Lucho Herrera 20 juni 2019 19:09
Goed interview van Han Kock met Dumoulin. De opluchting spat er vanaf bij Tom. Ik denk dat dit een verstandig besluit is. Even ontspannen, knie volledig laten herstellen en met plezier de training weer hervatten. En Tom geeft aan zelf ook aan de Vuelta te denken.
Tjappie2 20 juni 2019 19:09
Je zou waarschijnlijk kansloos zijn. De interpretaties van het natrap-arrest zijn hier, en ook in het gewone leven, gewoon van toepassing (althans in Nederland).
Curzio 20 juni 2019 20:19
Ook wel goeie uitleg over de benadering van de knie.

Toch denk ik dat er ook renners zouden zijn die hiermee wel aan de start waren gekomen. Contador, Valverde, dat zijn toch mannen met een ijzeren wil die verder reikt dat wat Dumoulin hier laat zien in mijn ogen. Doet niks af aan het verstandige van het besluit natuurlijk.
opoeepo 20 juni 2019 20:34
Dumoulin heeft gewoon een hekel aan de Tour.
Vlaflip76 20 juni 2019 21:10
Bling!

Zonder Tom is het ook voor Wilco beter de Tour te mijden. Straks ligt ie weer ergens in Brussel tegen een hek te spartelen. Wilco sparen voor de Vuelta is mijn devies.
Cecchini 20 juni 2019 22:22
Maar wat een heerlijk voorbeeld voor Kelderman hoe je ook een interview kunt geven.
Tjappie2 20 juni 2019 22:29
't Is een feitelijke constatering. Ik begrijp heus wel dat het voor een profrenner niet zo werkt.
Tjappie2 20 juni 2019 22:32
Ik mag hopen dat Kelderman zich niet te veel aantrekt van wat Dumoulin allemaal uitspookt (behalve ín een koers dan). Laat die jongen lekker zichzelf blijven.
Tjappie2 20 juni 2019 22:34
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook wel goeie uitleg over de benadering van de
> knie.
>
> Toch denk ik dat er ook renners zouden zijn die
> hiermee wel aan de start waren gekomen. Contador,
> Valverde, dat zijn toch mannen met een ijzeren wil
> die verder reikt dat wat Dumoulin hier laat zien
> in mijn ogen. Doet niks af aan het verstandige van
> het besluit natuurlijk.

Nibali hetzelfde laken een pak. Kampioenen met charisma.
Fcdh 20 juni 2019 22:42
Enige juiste beslissing al denk ik wel dat het mentale / (zelf) vertrouwen aspect een belangrijke rol speelt want hij is toch een controle freak.
Vind het toch mooi ook dat hij zelf onderweg in de auto deze beslissing heeft genomen.
ton duk 21 juni 2019 07:22
predator Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nelis! Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dit is toch wel een heel hard gevolg van de
> > verkeerde keuze voor de Giro.
> > .
>
> Wat heeft dit in hemelsnaam met de keuze voor de
> Giro te maken?

Er zijn prikkers (waaronder ikke) die vinden dat al deze Sunweb-ellende begon bij de bekendmakingen programma's TdF en Giro en de stellige keuze IK RIJD DE TdF naar getwijfel OF DE GIRO. Die prikkers hebben nu het gevoel van ZIE JE WEL (helaas)
gr
ton duk 21 juni 2019 07:25
Vlaflip76 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bling!
>
> Zonder Tom is het ook voor Wilco beter de Tour te
> mijden. Straks ligt ie weer ergens in Brussel
> tegen een hek te spartelen. Wilco sparen voor de
> Vuelta is mijn devies.

Sterker nog...Tourploeg 2020 al bekend maken met Tom, Kelderman, Oomen, Tusveld, Bol , MvdP , Matthews en 1 nog nader aan te wijzen...
gr
Curzio 21 juni 2019 08:53
Over het charisma van Nibali verschillen de meningen.
Luijt 21 juni 2019 10:05
Goed interview van Tom. Vooral ook omdat ie de keuzes van de ploeg verdedigt.
Vette pech, het is ff niet anders. Iedereen die een goed klassement kan rijden, is geblesseerd (Dumoulin, Oomen) en/of wil niet (Kelderman).
Koppizoektwachtwoord 21 juni 2019 10:27
Wat dat betreft is Dumoulin een uitstekende teamplayer. Hij zal niet zo gauw de vuile was buiten hangen (als die er al zou zijn).
Gelukkig hebben we Roche nog, die staat in Zwitserland inmiddels op een knappe tiende plek.
Curzio 21 juni 2019 10:34
De ellende is uiteindelijk begonnen bij de geboorte natuurlijk.

Hier je gelijk uit willen halen dat de Giro-start de verkeerde keuze was is gewoon onzin. Dat de keuze niet goed uitpakt door pech bewijst niet dat die keuze zelf verkeerd was. Als hij daar zonder pech een matig klassement had gereden, dan had je een punt gehad.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2019 10:34 door Curzio.
MarkV 21 juni 2019 10:55
Het punt is nooit geweest dat men niet geloofde in een sterk Giro klassement dus nee, daar was geen zwak Giro klassement voor nodig. Zelfs als hij de Giro gewonnen had stond het punt nog overeind.

Het punt is dat men vindt dat je niet één van je weinige kansen (misschien wel je enige) kans om de Tour te winnen moet opofferen vanwege wat theoretisch geneuzel over waar je meer kans hebt om te winnen vanwege iets meer of minder tijdritkilometers. Ik vind de enige goede reden om toch voor de Giro te gaan als je niet gelooft dat je de Tour kan winnen. Of als je de Tour al een paar keer gewonnen hebt en de Giro nog niet (zoals Froome vorig jaar).

Als je dan achteraf hoort wat Matthews allemaal zegt is het al helemaal raar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2019 10:58 door MarkV.
Curzio 21 juni 2019 11:16
Dat staat dus allemaal los van de val. De val geeft geen verdere bekrachtiging van de mening dat hij voor de Tour had moeten gaan. Dat blijft een wegingsaspect wat subjectief is.
ton duk 21 juni 2019 11:25
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat blijft een
> wegingsaspect wat subjectief is.

Tuurlijk . mijn mening in deze was/is geheel subjectief
Starten in Giro , na zijn winst 2017 , is altijd een zwaktebod is ook zo'n subjectieve DUK-mening
gr
MarkV 21 juni 2019 11:52
Het rijden van een al dan niet matig klassement geeft ook geen verdere bekrachtiging van, toch lijk je te suggereren in je vorige post dat achteraf alleen een zwak klassement het vooraf een geldig punt gemaakt zou hebben.

Vooraf was het punt dat de Giro rijden negatieve gevolgen heeft voor de kansen om de Tour te winnen. De val is achteraf helaas een bevestiging daarvan in een worst-case scenario.
Curzio 21 juni 2019 12:11
Ik zie het zo: Dumoulin heeft voor de Giro gekozen omdat hij de kans dat hij die kon winnen als groter inschatte dan de Tour, en hij blijkbaar verder geen voorkeur heeft in het winnen van de Tour boven de Giro. Als hij de Giro dus niet had gewonnen of matig had gepresteerd, dan was de inschatting dat hij in die ronde een goede kans maakte op eindwinst blijkbaar niet accuraat.

Hoe dan ook, waar het hier om gaat is dat het nogal kinderachtig is om de oude discussie (Giro of Tour) nu opnieuw te gaan voeren met een "zie je wel"-houding, terwijl de val gewoon pech is geweest, die ook in een voorbereidingskoers had kunnen gebeuren. Wat je wel kan zeggen is dat de les misschien moet zijn dat je ofwel pas kiest welke ronde je rijdt op basis van het parcours ofwel je gewoon vasthoudt aan een tevoren vastgesteld plan, omdat dit anders een negatief effect kan hebben op de rest van de ploeg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2019 12:11 door Curzio.
ton duk 21 juni 2019 12:19
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat je wel kan zeggen is dat de
> les misschien moet zijn dat je ofwel pas kiest
> welke ronde je rijdt op basis van het parcours
> ofwel je gewoon vasthoudt aan een tevoren
> vastgesteld plan, omdat dit anders een negatief
> effect kan hebben op de rest van de ploeg.

Geheel eens
gr
Horsie is back 21 juni 2019 12:39
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Curzio Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ook wel goeie uitleg over de benadering van de knie.
> >
> > Toch denk ik dat er ook renners zouden zijn die hiermee wel aan de start waren gekomen. Contador, Valverde, dat zijn toch mannen met een ijzeren
> wil die verder reikt dat wat Dumoulin hier laat zien in mijn ogen. Doet niks af aan het verstandige van het besluit natuurlijk.
>
> Nibali hetzelfde laken een pak. Kampioenen met charisma.

Wielrenners met een ijzeren wil, charisma van ijzer zo U wilt. Mag Horsie even pauzeren! De atleten van Boston Dynamics, die dwingen pas respect af bij Horsie.
Je hebt 10 hechtingen in je knie en moet bij elke trapbeweging buigen en strekken. Bergop doen ze er ook nog eens katrol aan met een bepaald gewicht.
De knie, niet geheeld reageert uiteraard. En al die tijd heb je maar één opdracht. Winnen, want deelnemen is zo Coubertin-achtig.
Cecchini 21 juni 2019 16:15
Tom Dumoulin heeft alle wielerfans in Nederland gerustgesteld: de Acht van Chaam komt niet in gevaar. Dat zei de wielrenner gisteren op een persconferentie.(aldus Nieuwssite De Speld)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen