Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ten Dam: 'Zoals Dumoulin erin stond, had hij gewoon geen goede Tour gereden'

Gepost door Cecchini 
Cecchini 25 juni 2019 20:02


Laurens ten Dam denkt dat het een goede beslissing is geweest om Tom Dumoulin niet te laten starten in de Tour de France. Dat zegt de oud-ploeggenoot en goede vriend van Dumoulin in zijn podcast Live Slow Ride Fast.

‘Voor Tom is het heel goed dat hij niet naar de Tour gaat, want het was gewoon één emotionele achtbaan. Dat hij opgelucht is, geeft aan dat het voor hem een goede beslissing was. Het is natuurlijk zonde dat het zo moet, maar met hoe hij erin stond, had hij gewoon geen goede Tour gereden’, zegt Ten Dam, die het wel jammer vindt. ‘Als je ziet wie er allemaal niet gaat… Ik geef Steven Kruijswijk een goede kans, zoals hij dit jaar rijdt. Maar de grootste favoriet lijkt mij Fuglsang.’

Ten Dam: 'Je moet Dumoulin als ploeg vertrouwen geven'
Volgens Ten Dam speelt ook de ploeg een grote rol in de huidige ontwikkelingen rond Dumoulin. ‘Ik denk dat je zo’n jongen als ploeg vertrouwen moet geven. Als je rustig volledig voorbereid naar een Tour wil gaan, moet er niet vier dagen gepraat worden over handtekening uitdelen bij de Hammer Series bijvoorbeeld’, meent Ten Dam.

Maar het is ook een mentale kwestie voor Dumoulin. ‘Hij won de Giro best wel onbevangen: ‘Het belangrijkste is dat we drie weken plezier gaan hebben en qua resultaat gewoon zo goed mogelijk.' Maar niet alleen aan winnen en verliezen denken. En zodra dat erbij komt, krijg je toch een ongezonde druk’, denkt Ten Dam.

Matthews verbaast Ten Dam: 'Dan denk ik: gast, er ligt een kans'
De CCC-renner verbaasde zich overigens ook over de houding en uitspraken van Michael Matthews, die nu de grote Tour-man is bij Sunweb. ‘Hij was helemaal devastated. Hij zei: ‘Ik heb niet getraind voor sprints.’ Dan denk ik: gast, er ligt een kans voor je. Ga twee weken als een malle lopen sprinten en vreten. Ga ervoor! Zie het als een kans, in plaats van dat je je ballen moet afdraaien voor Tom. Dat planmatige van de ploegleiding straalt ook af op de renners. Als er iets gebeurt, denken ze: oh, wat nu?’
diravi 25 juni 2019 22:52
Hij is niet mals voor zijn oude broodheer.
Tjappie2 25 juni 2019 23:04
Ik vind hem belachelijk genuanceerd wanneer je weet dat het hier Sunweb betreft.
Koppizoektwachtwoord 25 juni 2019 23:24
Wijze woorden. Maar met die 'ongezonde druk' zal Dumoulin toch moeten (leren?) omgaan, die druk hoort nu eenmaal bij zijn huidige status.
Horsie is back 25 juni 2019 23:24
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind hem belachelijk genuanceerd wanneer je
> weet dat het hier Sunweb betreft.

Misschien kan LTD een beetje aan Tjappie2 schenken? Just saying!
Tjappie2 26 juni 2019 01:24
Je zou dat interview van Dionne de Graaf met Iwan Spekenbrink hield direct na de finish in Parijs 2018 eens moeten terugkijken. En vervolgens nagaan wat er nadien allemaal is gebeurd. Dat interview was wat dat betreft echt het begin, want daarin werd glashelder duidelijk dat ambitie een vies woord is in die ploeg. Wat er vervolgens in de periode eind juli 2018 tm eind juni 2019 allemaal wordt uitgespookt laat m.i. de mogelijkheid voor 2 conclusies: 1. Alles wat fout kon gaan ging fout met het oog op tourwinst 2019. 2. Bij Sunweb probeert men bewust te voorkomen dat een NL'er de tour wint. Wat kies jij?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/06/2019 01:26 door Tjappie2.
Wanny 26 juni 2019 08:57
Het is wel makkelijker als je erin staat als LtD. Een op het oog wat losse aanpak, zeker vergeleken met hoe ze het bij Sunweb doen. Maar van Laurens verwacht niemand dat ie meedoet om de prijzen, terwijl van Dumoulin minimaal podium grote ronde wordt verwacht. Zonder extreme planmatige aanpak rijd je sinds de opkomst van Armstrong geen podium meer in de grote ronden.
Siem 26 juni 2019 09:34
En juist aan die planmatige aanpak ligt het. Procedures bedenken (waarom Ten Dam en Ellen van Dijk weggaan) is niet zo moeilijk. De kracht van een team als Ineos is juist dat ze de perfecte combi creëren tussen planmatigheid en behoefte/wens van de individuele renner. En het argument dat Ineos zoveel geld heeft en Sunweb niet gaat ook niet meer op, ze hebben ongelooflijk slecht gebruik gemaakt van het feit dat een van de beste renners ter wereld besluit loyaal te blijven aan deze marginale ploeg. Zelfs Jumbo lukt het om een dikke co-sponsor te vinden en daarmee een sprong te maken.

Deels los hiervan, maar als ik zie met welk (relatief) gemak Bernal Zwitserland (en Paris Nice) wint, begin ik steeds meer in te zien welk een belang de ploeg heeft om uiteindelijk een mooie erelijst te hebben. De Giro één keer winnen, dat lukt ook zonder sterke ploeg, maar juist het telkens winnen is wel aan de ploeg te danken (zie Armstrong, Contador, Froome). Dumoulin heeft volgens mij een zeer grote fout gemaakt door bij deze ploeg te blijven.

Note: Als Sunweb-basher: Roglic had ook de Giro gewonnen als hij bij Ineos/Movistar/Astana had gereden, is mijn overtuiging.
Orakel 26 juni 2019 09:37
Typisch Nederlands. In de winter werd en zowat geëist van Sunweb dat Tom de beste omkadering zou krijgen die mogelijk is en dan ook ALLES op dat ene paard wedden en iedereen in dienst van. Gaat het vervolgens mis door een valpartij en lastige revalidatie dan zijn het al snel amateurs bij Sunweb (er is geen plan-b er is gefaald, bla bla bla er is kortom een zondebok nodig).
Ik vind het groots van sunweb dat ze met toch redelijk beperkte middelen en wat aardige toppers (Dumoulin, Kelderman, Oomen, Matthews) en absolute toptalenten (Kämna, Hirschi, Kanter) in staat zijn geweest alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en vol hebben ingezet op een nieuwe grote ronde overwinning in 2019.
Siem 26 juni 2019 09:51
Wat is er groots aan die beperkte middelen? Ze hebben toch geen handicap waarmee ze moeten dealen (zoals in de voetbal kleine landen minder TV-geld hebben)?
Het gaat al fout met die beperkte middelen.
Prikdude 26 juni 2019 09:58
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het groots van sunweb dat ze met toch
> redelijk beperkte middelen en wat aardige toppers
> (Dumoulin, Kelderman, Oomen, Matthews) en absolute
> toptalenten (Kämna, Hirschi, Kanter) in staat
> zijn geweest alle neuzen dezelfde kant op te
> krijgen en vol hebben ingezet op een twee nieuwe grote
> ronde overwinningen in 2019.
Johan 26 juni 2019 09:58
Fuglsang wint de Tour zegt LtD.
Dan kan die Dumoulin-analyse ook de kast in.
Simeone 26 juni 2019 12:06
Siem Schreef:
-------------------------------------------------------
> En juist aan die planmatige aanpak ligt het.
> Procedures bedenken (waarom Ten Dam en Ellen van
> Dijk weggaan) is niet zo moeilijk. De kracht van
> een team als Ineos is juist dat ze de perfecte
> combi creëren tussen planmatigheid en
> behoefte/wens van de individuele renner. En het
> argument dat Ineos zoveel geld heeft en Sunweb
> niet gaat ook niet meer op, ze hebben ongelooflijk
> slecht gebruik gemaakt van het feit dat een van de
> beste renners ter wereld besluit loyaal te blijven
> aan deze marginale ploeg. Zelfs Jumbo lukt het om
> een dikke co-sponsor te vinden en daarmee een
> sprong te maken.
>
> Deels los hiervan, maar als ik zie met welk
> (relatief) gemak Bernal Zwitserland (en Paris
> Nice) wint, begin ik steeds meer in te zien welk
> een belang de ploeg heeft om uiteindelijk een
> mooie erelijst te hebben. De Giro één keer
> winnen, dat lukt ook zonder sterke ploeg, maar
> juist het telkens winnen is wel aan de ploeg te
> danken (zie Armstrong, Contador, Froome). Dumoulin
> heeft volgens mij een zeer grote fout gemaakt door
> bij deze ploeg te blijven.
>
> Note: Als Sunweb-basher: Roglic had ook de Giro
> gewonnen als hij bij Ineos/Movistar/Astana had
> gereden, is mijn overtuiging

Volgens mij gaat het bij Ineos ook niet echt lekker ( buiten Bernal) en geld speelt wel degelijk een rol
meer geld is meer middelen etc....
Contador won de Tour in 2009 terwijl zijn ploeggenoten tegen hem reden, dat is pas bruut...

Note, Roglic had de Giro niet gewonnen in een andere ploeg



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/06/2019 12:20 door Simeone.
Curzio 26 juni 2019 12:29
Ik denk ook niet dat Roglic bij een andere ploeg de Giro had gewonnen. Misschien alleen als hij in een andere vorm aan de start was verschenen, maar dan wordt het wel heel speculatief. In de vorm die hij had was hij gewoon niet goed genoeg, ook met ondersteuning door een topteam helpt er dan geen lieve moederen aan.
Cecchini 26 juni 2019 12:31
"Zoals Dumoulin nu erin staat, rijdt hij gewoon geen goede Vuelta'

In het NOS interview waarin hij vertelt dat hij afziet van de Tour, maakt hij op mij niet echt de indruk, dat hij staat te wachten op deelname aan de Vuelta. Op zich vond hij het wel een "mooi rondje" maar om je nu 3x voor een Ronde op te laden, ondanks dat hij nog maar 4 etappes heeft gereden vond hij mentaal een zware opgave. Het leek er bijna op, dat hij zich liever voorbereidt op het WK tijdrijden met een Binck Bank Tour als leuke testcase.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/06/2019 12:31 door Cecchini.
Sub Culture 26 juni 2019 13:15
Zonde als hij ook de Vuelta niet kan rijden.
Dan mag je ergens toch spreken van een verloren seizoen.
Met alle respect voor een regenboogtrui in het tijdrijden of een bink bank tour.

Benieuwd of hij, de OS indachtig, de Tour volgend jaar zal betwisten..
ton duk 26 juni 2019 14:03
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Typisch Nederlands. In de winter werd en zowat
> geëist van Sunweb dat Tom de beste omkadering zou
> krijgen die mogelijk is en dan ook ALLES op dat
> ene paard wedden en iedereen in dienst van...

En dat hebben ze dus NIET gedaan vanaf november 2018...
gr
Horsie is back 26 juni 2019 14:29
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je zou dat interview van Dionne de Graaf met Iwan
> Spekenbrink hield direct na de finish in Parijs
> 2018 eens moeten terugkijken. En vervolgens nagaan
> wat er nadien allemaal is gebeurd. Dat interview
> was wat dat betreft echt het begin, want daarin
> werd glashelder duidelijk dat ambitie een vies
> woord is in die ploeg. Wat er vervolgens in de
> periode eind juli 2018 tm eind juni 2019 allemaal
> wordt uitgespookt laat m.i. de mogelijkheid voor 2
> conclusies: 1. Alles wat fout kon gaan ging fout
> met het oog op tourwinst 2019. 2. Bij Sunweb
> probeert men bewust te voorkomen dat een NL'er de
> tour wint. Wat kies jij?

Conclusie 1.
Alle data-imperialisten van de wereld kunnen nu eenmaal de nukken van het toeval niet volledig wegpoetsen.

Maar wie zal het zeggen, misschien is de aardige vent, ene Tom Dumoulin, zelf wel het probleem. Wil hij na het grote succes om dit een waardig vervolg te geven vooral eerst alle mogelijke obstakels uit de weg geruimd worden voordat hij ultiem zelf moet finishen en probeert Sunweb hem hierin volledig te faciliteren.

Het nadeel van de ultieme concentratie op één ronde is, dat zoals de Engelsen het zo mooi kunnen duiden, is, dat als je met je mandje met één ei struikelt, er weinig overblijft. Eddy Merckx verloor in de goede oude tijd heel veel, maar door zijn vele starts uiteindelijk ook wel weer veel.

Horsie troost zich vandaag met de gedachte, dat Annemiek haar tijdrit dik boven het werelduurrecord gemiddelde afraffelde.
Eindhovuh 26 juni 2019 15:55
Als Fuglsang podium rijdt vind ik dat echt slecht voor de geloofwaardigheid van het wielrennen.
Hij heeft op zijn 34ste nu al veel meer CQ-ranking punten gehaald in het seizoen tot nu toe dan in welk hele jaar hiervoor. Reedt nooit podium in een klassieker en nu 4x. Werd 1x 7de in de Tour 6 jaar geleden en daarna nooit top 10 in een grote ronde(6 deelnames niet altijd met ambities).
Als je dan nu na zo'n pittig voorjaar alles op een hoop rijdt vind ik dat heel "bijzonder".



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/06/2019 15:56 door Eindhovuh.
Sub Culture 26 juni 2019 16:15
Ik onthoud vooral 'reedt'.
lodjan 26 juni 2019 16:23
Merijntje en ik 'verkondigd' (tt). Iets met pot en ketel.
Tinuz 26 juni 2019 16:32
Zijn salaris zal hem normaliter richting Vuelta moeten bewegen, lijkt me. En ook zijn ambitie, als het goed is.
Na alle misere is alles echter twijfelachtig aangaande Dumoulin.
Eindhovuh 26 juni 2019 16:52
Dank dat je dat deeld
Kuiperberg 27 juni 2019 08:10
Zou mij niks verbazen als Dumoulin er helemaal mee stopt. Hij heeft genoeg van de druk om te presteren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/06/2019 08:52 door Kuiperberg.
De zwarte trui 27 juni 2019 14:41
Dan kan ie zijn hond ook wel weg doen. Zónder Tourwinst een hond nemen, dát is pas een fout geweest! Al schijnt ie volgens Karsten wel een baas te zijn in het katten opjagen. Die hond dan hè.

Heeft Froome eigenlijk een hond? Lance bleek er later zelf één te zijn.
Tjappie2 27 juni 2019 16:05
Froome heeft een tam wildebeest (hoe paradoxaal).
opoeepo 27 juni 2019 16:06
Froome mag geen hond. Slecht voor zijn astma.
Horsie is back 30 juni 2019 01:23
Zoals de hazen lopen is een mooi spreekwoord, maar voor een paard wel moeilijk te bevatten.
Het schijnt dat Tom Dumoulin er serieus over na denkt om aan het einde van dit seizoen het hazenpad te kiezen.
Althans, dat beweert een online website, dat doorgaand goed is geïnformeerd over de vossenjacht in dat land.
opoeepo 30 juni 2019 11:44
Weer een hazenpad. Ze overdrijven toch wel met die onverharde wegen.
Horsie is back 01 juli 2019 00:38
Tip voor Tjappie2; vrijdag aanstaande wordt alles uit de doeken gedaan over de vraag of wielerprestaties planbaar zijn.
Op de NOS om 20.45 uur: De machinekamer van Tom Dumoulin.
Tjappie2 01 juli 2019 09:05
Bedankt voor de tip, maar ik denk toch dat ik dit pareltje aan me voorbij laat gaan. Bij "nieuwe helden in het hart van de tour" ging ik al bijna over m'n nek, ik pas.

Wielerprestaties zijn uiteraard niet tot in detail planbaar. Je kunt je slechts op een gewenste prestatie voorbereiden. In een topsportklimaat is het hebben van een ambitie echter essentieel, wanneer dat ontbreekt gaat het mis. Om dat te weten hoef ik vrijdag de tv niet aan te zetten.
Snorfietser 02 juli 2019 14:59
Vuelta mag je in mijn optiek wel van hem verwachten. Hij sprak na zijn Giro zege uit ooit alle drie de grote rondes eens te willen winnen, dit lijkt mij een mooie kans om fris de Vuelta in te gaan met het WK tijdrijden als mooi tweede doel.

Naar mijn idee hebben ze bij Sunweb de plank misgeslagen door niet gelijk dat stukje gravel uit die knie te halen. Iets in de knie is natuurlijk vragen om problemen. Als het er tijdig uit was gehaald dan had hij zich nog redelijk voor kunnen bereiden op de Tour.

Als ik kijk naar het verloop van de Giro, dan denk ik dat hij zonder die val een goede kans had gemaakt op de eindzege.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen