Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Onderzoek toont aan: Renners profiteren optimaal van rijden achter motoren

Gepost door El Chaba 
El Chaba 28 juni 2019 14:04
[www.wielerflits.nl]

Onderzoek toont aan: Renners profiteren optimaal van rijden achter motoren

Wielrenners die tijdens wedstrijden in het zog van motoren rijden, boeken volgens onderzoeker Bert Blocken van de Technische Universiteit Eindhoven en de KU Leuven flinke tijdswinst. Dat is de belangrijkste conclusie uit een grootschalig onderzoek. “De veelgehoorde klacht dat motoren de uitkomst van wedstrijden kunnen beïnvloeden, is terecht”, aldus Blocken.

Er is de laatste tijd veel te doen over het gedrag van motoren, die vaak vlak voor de renners rijden. Zo regende het tijdens de Giro d’Italia klachten over de tv-motoren van de RAI. Zo uitte Bauke Mollema op Twitter zijn ongenoegen. “De hele dag rijden zij tien tot dertig meter voor het peloton. Echt waar UCI, is dit een WorldTour-wedstrijd?”

“Of denken zij niet na over veiligheid en fair play in Italië? Alle Giro-renners, -ploegen en de CPA (rennersvakbond, red.) hebben hier al over geklaagd bij de jury en de organisatie. Maar niets helpt. Wat een grap!” Mollema heeft reden tot klagen, zo blijkt uit het onderzoek van Blocken.

Flinke tijdwinst
De hoogleraar berekende met computersimulaties en windtunnelmetingen namelijk dat een wielrenner 2,6 seconden tijdswinst kan boeken, als hij exact één minuut dertig meter achter een motor rijdt. “En zelfs als een renner slechts enkele seconden achter een motard koerst, kan dit al flinke tijdswinst opleveren.”

“Een renner die tien seconden lang 2,5 meter achter een motor zit, heeft al een tijdswinst van twee seconden”, zo concludeert Blocken. Coureurs die voor een langere periode 2,5 meter achter een motard rijden, gaan gemiddeld zo’n dertien kilometer per uur harder.

“We hebben de berekeningen meerdere keren over gedaan, omdat we de resultaten gewoon niet konden geloven”, zo vertelt Blocken. “Omdat wedstrijden soms worden beslist op secondes, kunnen deze verschillen wel degelijk bepalen of je als renner wint of verliest. “
Slimmerd 28 juni 2019 14:07
Verrassend , is de Paus trouwens katholiek?
Brieske 28 juni 2019 14:17
Hahaha die onderzoeken ook altijd om datgene te onderstrepen wat iedereen al lang weet. Fuck de wetenschappelijk onderbouwing, wij zijn toch niet gek ofzo.

Groet
Nomath 28 juni 2019 14:54
“En zelfs als een renner slechts enkele seconden achter een motard koerst, kan dit al flinke tijdswinst opleveren.”

Dat is een zin waar ik meer dan enkele seconden over na moest denken.
Arsimo 28 juni 2019 15:30
Zou dat onderzoek wel eens willen lezen in details. Want hoewel het ongetwijfeld klopt dat ook bij een motor op 30m er nog flink voordeel te genieten valt heb ik mijn vraagtekens over de omvang van genoemde winsten. Sowieso is het afhankelijk van de snelheid (meer seconden winst bij 50km/uur in een finale, dan bij 25km/uur bergop sowieso), windrichting, positie van renners tov de motor e.d.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2019 15:30 door Arsimo.
opoeepo 28 juni 2019 16:58
Nico Mattam was gewoon verreweg de sterkste die dag.
Nomath 28 juni 2019 18:01
Op [cyclingtips.com] staat een gedetailleerder verhaal.
Horsie is back 28 juni 2019 20:34
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou dat onderzoek wel eens willen lezen in
> details. Want hoewel het ongetwijfeld klopt dat
> ook bij een motor op 30m er nog flink voordeel te
> genieten valt heb ik mijn vraagtekens over de
> omvang van genoemde winsten. Sowieso is het
> afhankelijk van de snelheid (meer seconden winst
> bij 50km/uur in een finale, dan bij 25km/uur
> bergop sowieso), windrichting, positie van renners
> tov de motor e.d.

De link bij Nomath is in wezen hetzelfde verhaal als dat op twitter van de TU Eindhoven (TU/e), door Horsie eerder al verbasterd tot TUE, maar door Cyclingtips wat opgevrolijkt met wat commentaren. Het origineler verhaal lijkt me gedetailleerder, alhoewel dit nog steeds niet het hele onderzoeksverslag is.

Bottom line bij Blocken is altijd de snelheid van 54 km/h bij 1013 hPa (zeeniveau gemiddelde), windstilte uiteraard en 15 graden Celsius.

Er wordt steeds vergeleken met een renner die in zijn uppie 54 kilometer per uur rijdt. Bij tegenwind loopt de omvang van de winst uiteraard op. Alleen bij rugwind loopt de winst terug, want anders zou Opoe nooit in het peloton mee kunnen fietsen. Verschillen in windrichting geven uiteraard een veel genuanceerder verhaal.

De omvang van de winsten zijn gigantisch, absoluut zowel als relatief, maar hier valt wel te bedenken, dat de situatie relatief lang moet duren.
Zoals regelmatig voorkomt als renners met pech weer naar voren worden gebracht. Een paar seconden of tientallen seconden zelfs profiteren leveren niet noodzakelijkerwijs zo heel veel op, maar in topsport zijn we wel gedwongen te rekenen in duizendsten, honderdsten, tienden van seconden.

Een voordeel of nadeel kan dan al heel snel veel uitmaken. In de eerste plaats bij tijdritten, maar ook bij beslissende demarrages, waarbij niet alleen bij gelijkwaardige tegenstanders hierdoor erg snel een beslissend voordeel gemakkelijker kan worden behaald. Jeffrey Hoogland rijdt van 500 m tot 750 m in de teamsprint ook 6 km/h sneller dan in een individuele race, alhoewel situatie onveranderlijk is, maar de uitgangspositie was zo verschillend.

Iedereen gelooft wel meteen, dat de behaalde hoge snelheden achter een derny laat staan achter groter motoren (ooit rond 100 km/h) vrijwel geheel zijn gebaseerd op het dramatisch verkleinen van de luchtweerstand. Maar ziet niet zo 1-2-3 in dat dit ook bij grotere afstanden geldt.

Dus rijdt je bijvoorbeeld 20 meter achter een vrachtauto (groter dan een motorrijder) met die 54 km/h, dan hoef je echt niet te gaan accelereren, want als die vrachtauto niet erg snel optrekt, dan komt de conducteur je vragen of je wel een kaartje hebt gekocht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2019 21:53 door Horsie is back.
Horsie is back 28 juni 2019 20:38
Brieske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hahaha die onderzoeken ook altijd om datgene te
> onderstrepen wat iedereen al lang weet. Fuck de
> wetenschappelijk onderbouwing, wij zijn toch niet
> gek ofzo.
>
> Groet

Aha. Brieske luistert dus ook nooit naar de weermannen of naar Willemijn.
Horsie is back 28 juni 2019 20:51
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> “En zelfs als een renner slechts enkele
> seconden achter een motard koerst, kan dit al
> flinke tijdswinst opleveren.”

>
> Dat is een zin waar ik meer dan enkele seconden
> over na moest denken.

In een proloog zou 18 seconden "stayeren" op 20 meter afstand van de motorrijder een voordeel opleveren van een volle seconde.
In dezelfde proloog zou ongezien 18 seconden stayeren op een halve meter afstand van de motorrijder een voordeel opleveren van 9 seconden.

Dit uiteraard altijd onder de gestandaardiseerde omstandigheden, waarbij een proloog of tijdrit nog het dichtst bij komt.
Van A en B zijn er gelukkig altijd heel veel plussen en minnen en is bijna nooit één situatie beslissend, alhoewel onze Bauke wel een punt had.

Geen motordoping, direct of indirect.
Nomath 28 juni 2019 23:36
Zoals ik al zei, moest ik er langer over nadenken.

Ik vind het een zwaar overdreven uitspraak, als hij inderdaad van Bert Blocken is. Ik vrees dat de kosten van die dure windtunnel worden terugverdiend met snelle one-liners die de kranten halen. Dat is de TUe gisteren en vandaag goed gelukt.

Kort gezegd: je kunt met enkele seconden stayeren nooit meer dan een fractie van een seconde winnen. Zelfs als de renner in die enkele seconden zijn snelheid bijna zou kunnen verdubbelen, wint hij maar de duur van die enkele seconden terug. Je moet dan van bv. 40 km/h naar 80 km/h versnellen in die enkele seconden. Dat lukt nooit! Conclusie: je wint hoogstens een fractie van die enkele seconden. Een 'plakkende' drinkbus met een sterke afzet is veel effectiever dan enkele seconden achter een motor.
Alleen een minutenlang zog achter een motard, zoals bij de afdaling van Roglic in de TdF-etappe naar Laruns, levert veel op.
Horsie is back 29 juni 2019 00:44
Voorbeeld van 10 seconden op 2,5 m afstand van de motorrijder rijden levert al 2 seconden op. In een proloog of tijdrit zou dit toch qua equivalent kunnen gebeuren.
Uitgangspunt blijft de 54 km/h. Waarom zou Bird of Paradise anders ooit bijna 67 km/h in het uur gereden kunnen hebben als hij niet vrijwel direct achter de brede rug van een derny rijder had gezeten? Uiteraard was dat niet op een 2,5 m afstand.

1 minuut op 40 m afstand rijden levert in de meest gunstige situatie wel degelijk 2 seconden op.
Uiteraard zijn er in een proloog of tijdrit vele renners, die op deze wijze meer tijdwinst boeken dan als ze in hun uppie hadden gereden.

Ook in vlakke etappe's kan de motor een beslissende rol spelen. Bijvoorbeeld als een renner kan versnellen en de motorrijder niet tijdelijk zijn snelheid weet aan te passen. De renner ondervindt dan dus geen exponentieel toenemende luchtweerstand maar bijna het tegenovergestelde.

Bij continue ondersteuning begrijpt iedereen, dat daar geen houden aan is.
Maar op dit niveau kan een paar seconden bijna in een vacuüm kunnen rijden beslissend zijn in de eindfase.

Wat in de hele discussie buiten beschouwing wordt gelaten,is, dat iemand niet alleen oneigenlijke tijdwinst kan boeken door tijdelijk minder luchtweerstand, maar uitgesteld ook meer vermogen beschikbaar heeft. Waarom zou Jeffrey Hoogland in een team sprint dezelfde 250m (500 m tot 750) in vergelijking met de individuele wedstrijd ruim 1 seconde sneller kunnen rijden als hij niet voordien vermogen heeft kunnen "sparen"?

Je kunt niet alles voor zijn. We vergelijken niet de lengte van een zwembad, meten niet de exact afgelegde afstand van een 1500 m et cetera. Zelfs de motorische reactietijd wordt altijd buiten beschouwing gelaten. Maar we hebben wel startschoten, die voor iedereen op hetzelfde moment gehoord kunnen worden.

Kortom, met dit onderzoek is er een geduchte basis gelegd om heel weinig consideratie te hebben met evidente overtreders.
Luijt 29 juni 2019 07:43
Gisteren op de Nufenen achter, voor, naast (bijna) onder heel veel motoren: geen enkele tijdwinst.
Groet Luijt
ton duk 29 juni 2019 08:01
Die stem van Nicolien....
gr
Arsimo 29 juni 2019 13:28
Vroeg me wel ineens af, is dit verhaal nu allemaal wel zo erg?

Want mijn inziens wordt namelijk pas een probleem als de ene renner er wel en de andere renner er geen voordeel er van geniet. Als in een tijdrit bij iedere renner een motor 30 meter voor zich heeft is het voor iedere renner hetzelfde. Als bij elke uit het peloton ontsnapte renner twee motoren op 25 meter rijden zijn voor iedere ontsnapte renner de omstandigheden gelijk.

Het wordt pas een probleem als bij de ene demarrage er wel motoren zijn en bij de andere niet of minder (bijvoorbeeld iemand in de achtervolging op een die eerder ontsnapt)

Kortom, zorg dat voor iedere alleen rijdende renner (tijdrit of ontsnapt) de motorensituatie vergelijkbaar is en het probleem bestaat niet meer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2019 13:29 door Arsimo.
Eindhovuh 29 juni 2019 14:39
Uit onderzoek is gebleken dat renners die in de afdaling rijden een significant snelheidsvoordeel hebben t.o.v. renners die nog bergop rijden.
Horsie is back 29 juni 2019 14:55
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Uit onderzoek is gebleken dat renners die in de
> afdaling rijden een significant snelheidsvoordeel
> hebben t.o.v. renners die nog bergop rijden.

Haha. Zo heeft de Gamma ook speciale spijkers om in het plafond te kunnen slaan. De kop zit namelijk onderaan.
Horsie is back 29 juni 2019 14:57
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vroeg me wel ineens af, is dit verhaal nu allemaal
> wel zo erg?

Hep U vaker last van zulke sombere bespiegelingen? smiling smiley
Frederik D. 29 juni 2019 16:46
Tja, dat zag ik gisteren ook op TV.
Curzio 29 juni 2019 17:03
Als je je snelheid verhoogt achter een motor, dan heb je daar natuurlijk langer voordeel van dan alleen het moment achter de motor zelf.
Luijt 29 juni 2019 17:22
Goed, dat lachebekje er achter.
Horsie is back 29 juni 2019 23:17
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je je snelheid verhoogt achter een motor, dan
> heb je daar natuurlijk langer voordeel van dan
> alleen het moment achter de motor zelf.

Op 50 meter afstand van de motorrijder zou het nog altijd gemeten over een volle minuut dan 1,4 seconden winst opleveren.
Dus pas bij zo'n 70 m zou het effect nihil moeten zijn. Dit alles geldt uiteraard alleen bij absolute windstilte en buiten is het daar lastig zoeken naar.
Blocken en zijn team hebben alleen standaardsituaties gemeten, in feite dus de steady-state, wat het meestal dan ook is.

Evident is dat bij prologen en tijdritten er gemakkelijker oneerlijke situaties kunnen optreden. Flyers, die harder gaan, dan verwacht, kunnen dan wel weer onverwacht tijdwinst pakken als de motorrijder een beetje zit te slapen. De motorrijder moet wel in het zicht blijven en dus zo veel mogelijk een eenparige snelheid aanhouden.

Volgende opties voor Blocken projecten: de kwartetstart bij schaatsen, de team sprint en de match sprint bij het wielrennen. smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen