Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Jumbo-Visma ook aan de ketonen

Gepost door lodjan 
lodjan 15 juli 2019 09:45
Blijkbaar werkt dat goedje goed. Sunweb doet niet mee. Dat Dumoulin een ploeg moge kiezen die wel meedoet.

[www.wielerflits.nl]
ton duk 15 juli 2019 10:06
Wel "grappig" dat Thijs Zonneveld de ketonenvraag NIET stelde bij de Avondetappe aan de voedingsdeskundige aan tafel...
gr
Sub Culture 15 juli 2019 10:18
Waarom wordt er altijd over ketonen bericht alsof het iets kwaadaardig is?
Koppizoektwachtwoord 15 juli 2019 10:45
Best opmerkelijk dat Plugge in plaats van een vaag verhaal op te hangen gewoon zegt 'ja wij gebruiken dat'. #transparantie
Dosering, tijdstip; het zal allemaal wel een rol spelen in de manier waarop het werkt. Blijkbaar is Jumbo daarin goed bezig.
Tjappie2 15 juli 2019 11:08
Inderdaad. Zolang het de prestaties bevordert en niet verboden is gewoon gebruiken lijkt me. En ook simpelweg bevestigend antwoorden als er naar gevraagd wordt.

(geen idee trouwens of het gebruik van ketonen schadelijk is. Is er een dokter in de zaal?)
El Chaba 15 juli 2019 11:17
Waar zie/lees jij dat?
El Chaba 15 juli 2019 11:17
Tinuz 15 juli 2019 11:33
Het moet vrij frustrerend zijn voor Dumoulin en andere renners van het Sunweb Ascetic Centre om die ketonenbommetjes te zien rijden.

Zonneveld maakt hier een goed punt: je kan argumenteren dat ketonen tegen 'spirit of sport' zijn.
Horsie is back 15 juli 2019 11:50
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inderdaad. Zolang het de prestaties bevordert en
> niet verboden is gewoon gebruiken lijkt me. En ook
> simpelweg bevestigend antwoorden als er naar
> gevraagd wordt.
>
> (geen idee trouwens of het gebruik van ketonen
> schadelijk is. Is er een dokter in de zaal?)

Horsie adviseert even het artikel van de aan de weg timmerende free lance journalist Jürgen van Teeffelen te raadplegen met zijn artikel Ketonen.
Ach, had Fedderrer gisteren maar een druppel gedronken net voor zijn match points, nietwaar vrindje @Luijt?
Leon 15 juli 2019 11:52
Het slaat een beetje door met die spirit of sport.
Stop dan ook met de wattmeters en oortjes tijdens de koers, en ga weer op biefstuk en gebakken aardappelen rijden.
Tjappie2 15 juli 2019 11:52
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zonneveld maakt hier een goed punt: je kan
> argumenteren dat ketonen tegen 'spirit of sport'
> zijn.

Ik vind dat altijd een moeilijk punt. Waar ligt de grens wat dat betreft? (ik heb de argumentatie van Zonneveld niet gelezen, dus ik durf niet te zeggen of ie een punt heeft)
El Chaba 15 juli 2019 11:54
Onzin inderdaad. Schaf ook meteen de windtunneltesten, dichte wielen, vitaminepreparaten en voedselsupplementen af..
Tinuz 15 juli 2019 12:00
Iemand zou mij dan het wezenlijke verschil moeten uitleggen tussen synthetisch vervaardige ketonen en synthetisch vervaardigde testosteron, cortisonen en EPO.
En hoe dit zich verhoudt tot 'gewone' voedingssupplementen.
Volgens mij zijn deze ketonen ook nog lang niet zo doorwrocht onderzocht als bijvoorbeeld vitaminepreparaten.
Horsie is back 15 juli 2019 12:02
Honderd jaar geleden hadden ze veel aan ketonen gehad, want toen was het vrij normaal tijdens zo'n TDF (overigens veel zwaarder dan tegenwoordig) tot wel 5 kg te verliezen. Nu zou dat "nekkie eraf" betekenen.
Horsie is back 15 juli 2019 12:19
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Iemand zou mij dan het wezenlijke verschil moeten
> uitleggen tussen synthetisch vervaardige ketonen
> en synthetisch vervaardigde testosteron,
> cortisonen en EPO.
> En hoe dit zich verhoudt tot 'gewone'
> voedingssupplementen.
> Volgens mij zijn deze ketonen ook nog lang niet zo
> doorwrocht onderzocht als bijvoorbeeld
> vitaminepreparaten.

Ketonen zijn bij uitstek het "survival" product en werken dus vooral in die regionen. EPO zal bij 100% fitheid ook niet maximaal werken.
Het voedingsregime is tegenwoordig al vrij goed uitgebalanceerd en het is al lang niet meer zo, dat aan einde TDF de weegschaal meer dan 5 kg minder aangeeft.
Recent is vastgesteld, dat het lichaam bij continue dagelijkse belasting bij meer dan 2,5 keer het basaal metabolisme aan energieverbruik op grenzen stuit.
In een grote ronde zitten daar natuurlijk mogelijkheden, maar het is nog steeds "experimenteren". Horsie ziet nog te veel renners sneuvelen op de meest onverwachte momenten. Mattie is de laatste, al zag die naar eigen zeggen, de bui al hangen.
Horsie is back 15 juli 2019 12:21
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Onzin inderdaad. Schaf ook meteen de
> windtunneltesten, dichte wielen,
> vitaminepreparaten en voedselsupplementen af..

And above all: het placebo effect, waarmee prof Harm altijd zo graag koketteerde.
Luijt 15 juli 2019 12:27
Ja, Van Teeffelen, als ik het niet dacht. Goedoemme.
Volgt verwijzing in het Engels naar middle of the road kutnummer uit de jaren '70, een vergelijking met een baanwielrenner en/of een atletieker me zo'n kek broekje en/of een bij de bijnaam genoemde dameswielrenner.
Disclaimer: RF gebruikt al jaren DYN.
Horsie is back 15 juli 2019 12:30
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tinuz Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zonneveld maakt hier een goed punt: je kan
> > argumenteren dat ketonen tegen 'spirit of sport' zijn.
>
> Ik vind dat altijd een moeilijk punt. Waar ligt de
> grens wat dat betreft? (ik heb de argumentatie van
> Zonneveld niet gelezen, dus ik durf niet te zeggen
> of ie een punt heeft)

De grens ligt bijna altijd op het vlak van algemene beschikbaarheid. Niet als enige een sneller wiel bijvoorbeeld.

Op de 100m sprint in de atletiek is er sprake van absolute gelijkheid totdat het startschot klinkt. Feitelijk pas tot 0,10 s.
Iemand, die een motorische reactietijd heeft van 0,11 s mag door, net als iemand van 0,18 s. Voorsprong 0,07 s.
Stel nu, dat degene met hier de langzaamste reactietijd op de finish maar 0,06 s achter ligt, dan heeft ie toch gewonnen. grinning smiley
Horsie is back 15 juli 2019 12:33
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, Van Teeffelen, als ik het niet dacht.
> Goedoemme.
> Volgt verwijzing in het Engels naar middle of the
> road kutnummer uit de jaren '70, een vergelijking
> met een baanwielrenner en/of een atletieker me
> zo'n kek broekje en/of een bij de bijnaam genoemde
> dameswielrenner.
> Disclaimer: RF gebruikt al jaren DYN.

Misschien een lesje Googlen van Horsie volgen? hot smiley
lodjan 15 juli 2019 12:40
predator 15 juli 2019 17:31
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom wordt er altijd over ketonen bericht alsof
> het iets kwaadaardig is?

Snap ik ook niet. Waarom er sowieso een topic hierover wordt aangemaakt, verbaast me al.
opoeepo 15 juli 2019 18:01
Heeft te maken met de 'K'.
Ketonen, het is een onsympathiek woord met een harde klank.
Zou het b.v. gaan om Altonen, zou er veel meer begrip en veel minder ophef zijn.
Horsie is back 15 juli 2019 18:07
predator Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sub Culture Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Waarom wordt er altijd over ketonen bericht
> alsof
> > het iets kwaadaardig is?
>
> Snap ik ook niet. Waarom er sowieso een topic
> hierover wordt aangemaakt, verbaast me al.

Waarover Horsie zich weer verbaasd.
Horsie is back 15 juli 2019 18:10
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inderdaad. Zolang het de prestaties bevordert en
> niet verboden is gewoon gebruiken lijkt me. En ook
> simpelweg bevestigend antwoorden als er naar
> gevraagd wordt.
>
> (geen idee trouwens of het gebruik van ketonen
> schadelijk is. Is er een dokter in de zaal?)

Het prestatiebevorderend effect is waarschijnlijk indirect en dat kan dan moeilijk verboden worden.
Annemiek van Vleuten traint ook specifiek harder dan haar concurrenten. Ze heeft er vooral haar tijd over gedaan.

Voor recorddoeleinden kan een 100 m sprint met 4 m rugwind niet erkend worden, want prestatiebevorderend.
De winnaar komt echter wel terecht op de hoogste trede. Je kunt de wind nu eenmaal niet kapittelen voor te hard waaien.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2019 18:14 door Horsie is back.
Fcdh 15 juli 2019 20:07
Mooi dat Plugge het ook gewoon toegeeft en zo te zien gaan ze er wel harder van rijden dat kan haast geen toeval zijn.
Vind het inderdaad ook een vrij negatieve lading krijgen in alle berichten in de media maar wat is de reden dat dit nog niet op de dopinglijst staat? Of anders gesteld wanneer komen producten op de dopinglijst te staan? Als het schadelijk is voor de gezondheid?
Walnoot 15 juli 2019 20:09
Clandestien farmaceutisch middeltje dat nogal een game changer blijkt te zijn. Je mag zelf een favoriet uit de drie kiezen.
Horsie is back 15 juli 2019 21:51
Fcdh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Of anders gesteld wanneer komen producten op de dopinglijst te staan? Als het schadelijk is voor de gezondheid?

Niet alleen.
Er moet minimaal aan twee van de drie onderstaande criteria voldaan worden en dan nog is het aan de beoordeling van de WADA of er geplaatst wordt.

1. (mogelijk) prestatie bevorderend;
2. (mogelijk) schadelijk voor de gezondheid;
3. in strijd met de Spirit of Sport

Bij Ketonen zijn er vooralsnog te veel mitsen en maren. Als oorspronkelijke legersurvivaldrug komt 2 nu niet in aanmerking. Te veel ineens aan water is ook dodelijk. Prestatie bevorderend in directe zin is volgens Horsie (nog) niet aangetoond. Blijft echter over interpretatiemogelijkheid mogelijk.
Over 3 kun je nog het meeste twisten. maar dan kom je ook weer op budgettair, te sterke ploegen et cetera.
Nomath 15 juli 2019 22:53
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom wordt er altijd over ketonen bericht alsof het iets kwaadaardig is?

Omdat je ten koste van alles moet vermijden dat wielrennen een sport wordt tussen farmaceutische multinationals en tussen have-en-havenot's.
Daarvoor is Formule-1 het afschrikwekkende voorbeeld. Hoe goed de coureur is, doet er nauwelijks meer toe.
Als je zo'n artificieel voedingssupplement legaliseert of niet snel verbiedt, zullen ook alle junioren én hun ouders voor de verleiding bezwijken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2019 22:54 door Nomath.
Sub Culture 15 juli 2019 22:58
Update ... We have arrived at the (dangerous) point where ketones are cleared by WADA as not being doping, but nevertheless are made suspicious by trolls who see doping and motorized bikes behind every corner. Only because some teams AND JOURNALISTS didn’t do their homework.

Aldus Hans Vandeweghe
opoeepo 16 juli 2019 00:06
C'est la (K-)tone, qui fait la musique.
Horsie is back 16 juli 2019 00:30
opoeepo Schreef:
-------------------------------------------------------
> C'est la (K-)tone, qui fait la musique.

U draait nog steeds op 78 toeren?
veluweracer 16 juli 2019 06:37
Ketonen lijken een goede oplossing voor het dopingprobleem in de wielersport. Ze kunnen nu allemaal iets legaals nemen en er allemaal harder door gaan fietsen. Plots draait het niet meer om zuurstof maar gaat het om voeding.
Fcdh 16 juli 2019 06:45
Bedankt Horsie voor de duidelijke uitleg wanneer iets eventueel op een dopinglijst komt te staan.
Wat Nomath aanhaalt (strijd tussen farmaceuten) zou je onder noemer "in strijd met de Spirit of Sport" kunnen aanhalen maar het is toch geen overdreven duur middel? Komt op mij meer over als een zoveelste gelletje wat ook gemeengoed is geworden in het peloton.
Sub Culture 16 juli 2019 08:02
De ploegleiding van Jumbo-Visma heeft bevestigd dat zijn renners ketonen gebruiken. Het middel geeft extra energie wanneer het lichaam door de reserves heen is, maar staat vooralsnog niet op de dopinglijst.


Dit soort journalistiek is dus het probleem.
merijntje mortirolo 16 juli 2019 08:19
-
Exact. Wielrennen zal voor (en door) het volk en de persmuskieten eeuwig in het verdomhoekje blijven, maar goed, mede daarom zal ik er van blijven houden, zo koppig ben ik ook wel weer.

Waar lees jij die zin, eigenlijk, Sub?

Op nos.nl vind ik ze nog redelijk (verbazingwekkend, bijna) objectief.

Quote
NOS.nl
Het wereldantidopingagentschap (WADA) heeft regelmatig onderzoek gedaan naar de brandstof en heeft geen argumenten om het middel op de dopinglijst te zetten. De onderzoekers spreken van een wonderdrankje.

Al kun je je vraagtekens zetten bij de term wonderdrankje, maar vooruit.
Cecchini 16 juli 2019 12:01
Gisteren zat de aardige Chantal Blaak (2 jaar geleden nog wereldkampioene) aan tafel bij de Avondetappe en vertelde tot mijn grote verbazing (en m.i. oprecht) dat ze tot gisteren nog nooit van ketonen had gehoord. Het vrouwenwielrennen moet m.a.w. nog volwassen worden
Horsie is back 16 juli 2019 12:25
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gisteren zat de aardige Chantal Blaak (2 jaar
> geleden nog wereldkampioene) aan tafel bij de
> Avondetappe en vertelde tot mijn grote verbazing
> (en m.i. oprecht) dat ze tot gisteren nog nooit
> van ketonen had gehoord. Het vrouwenwielrennen
> moet m.a.w. nog volwassen worden

Zou Horsie dit een kort-door-de-bocht redenering mogen noemen? Bij lange na niet zo erg als Johan Soccer Bluessnor, maar toch.
MarkV 16 juli 2019 13:25
Chantal Blaak is niet het vrouwenwielrennen en ook vrouwen kunnen liegen.
Horsie is back 16 juli 2019 13:48
Gefundenes Fressen: Je gaat er niet harder door fietsen, bij 3 zware weken misschien minder achteruitgang als je niet meer genoeg eet.
Dus, prikkers, houdt de € per ml maar in je zak of doneer het aan een goed doel.
veluweracer 16 juli 2019 16:49
Natuurlijk ga je er wel harder van fietsen. Als je het niet neemt zul je dat vast wel merken.
opoeepo 16 juli 2019 16:52
Volgens Jumbo Visma is het geen wonderdrank. Ze zijn het immers gewend vier van de
eerste tien etappes te winnen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen