Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Einde carrière Karsten Kroon

Gepost door D. Marrage 
D. Marrage 18 oktober 2014 14:23
De Japan Cup van morgen (vannacht) wordt de laatste koers uit de loopbaan van Karsten Kroon...
NOS
diravi 18 oktober 2014 14:47
Leuke renner, ook wel een brokkenpiloot.
Sub Culture 18 oktober 2014 14:50
Toch al een 5-tal jaar niks noemenswaardig meer gepresteerd als profrenner.
Sehnsucht 18 oktober 2014 16:12
En nu natuurkunde doceren?


Uit de oude doos:
Quote

In de slotfase toont studentje zijn slimheid

Wonderlijk genoeg is het juist anti-pool manager Jan Raas die altijd het vertrouwen heeft behouden in 'ons studentje', zoals ploegleider Theo de Rooy zondag etappewinnaar Karsten Kroon typeerde....

Van onze verslaggever Marcel van Lieshout 15 juli 2002, 00:00 0
Overmand door emoties bleef het oogvocht maar stromen bij de als 'nuchter' te boek staande Drent. Karsten Kroon is er zo één die alles relativeert. Zo sterk is het relativeringsvermogen dat, volgens sommigen in zijn naaste beroepsomgeving, het een hinderpaal is om uit te groeien tot een échte renner.

'Juist Jan Raas is altijd in me blijven geloven. Hij is heel belangrijk geweest voor mijn zelfvertrouwen', sprak de 26-jarige Tourdebutant na een enerverende Hollandse dag op Frankrijks nationale feestdag. Een, twee (Servais Knaven) en drie (Erik Dekker) werden de Nederlanders; vier, vijf en zes de Fransen.

Maar bij het Franse leed kon Kroon niet stilstaan. Wel bij dat van zijn beste vriend ('Zijn vriendin van 25 is een paar dagen geleden aan een hartstilstand overleden. Dat relativeert alles, daar werd ik erg emotioneel onder') en bij eerder, zelf ondergaan, leed.

'Wielrennen is voor tachtig procent tegenslag en frustratie', zei de winnaar van de achtste etappe. Om vervolgens te bekennen dat hij meermalen met de gedachte heeft gespeeld de sport voor gezien te houden. In drie jaar beroepsfietsen was winnen er voor Kroon maar zelden bij, tegenslagen en frustratie daarentegen wel.

Als amateur was Kroon wel veelvuldig winnaar en vooral ook een geslepen finalerijder. Juist de slimheid van 'ons studentje' (na zijn atheneum ging Kroon technische natuurkunde en werktuigbouwkunde studeren) sprak manager Jan Raas zeer aan. Zo ook de mondigheid van Kroon. Hij komt voor zijn mening uit en durft verantwoordelijkheid te nemen.

'Ik schrik niet zo gauw voor iets terug', vervolgde Kroon zondagmiddag zijn zelfanalyse. 'Ik onderneem graag iets, maar winnen bij de profs is moeilijk.' In 2000 droeg hij enkele dagen de bergtrui in de Giro, vorig seizoen was het dan eindelijk eens raak toen hij de Grote Prijs Gippingen won.

Dat hij een uitgekookt finalerenner is bewees Kroon op het parkoers waar twee jaar geleden het WK werd verreden. Juist nadat het peloton de voederzakjes had gekregen even voorbij Saint-Méen-le-Grand, kozen zes renners voor de aanval.

Kort daarop gevolgd door een zevende, eentje die Kroon met plezier zag aankomen. 'Erik Dekker is zó slim', zwaaide de winnaar de routinier alle lof toe. 'Ontstellend dom' vond hij het rijden van mede-vluchter Raivis Belohvosciks. 'Die was misschien wel de sterkste, maar op de lastige stukken deed hij alles fout.'

Eenmaal in het zicht van de finish deed Kroon alles goed. Vergeten was het gemopper van dit voorjaar in Italië ('Ik wil ook wel eens kopman zijn', zei de Drent terwijl Dekker op dat moment de Tirreno-Adriatico ging winnen), vergeten was het falen tijdens Dwars door België toen hij inderdaad kopman was.

Kroon, over die laatste koers: 'Ik stak mijn vinger op. We hadden daar een jonge ploeg. Iemand moet toch de leiding nemen.' Ploegleider De Rooy over die Belgische voorjaarskoers: 'Dat heeft Jan Raas juist gewaardeerd, dat Karsten toen zijn vinger opstak.'
Rudy t. 18 oktober 2014 17:41
Erg onderschat altijd vind ik.

Zowel in Vlaanderen als in bv Waalse pijl top 5 gereden dat kunnen er niet heel veel zeggen...
Lucho Herrera 18 oktober 2014 17:52
Een mooi en intellligent mens. Een duidelijke mening, passie voor de sport, maar ook relativeringsvermogen. Jammer dat hij in 2009 tijdens de Amstel Gold Race niet was opgewassen tegen Sergei Ivanov. Dat had de kroon op zijn carrière kunnen/moeten zijn. Bedankt voor de mooie jaren Karsten. Het ga je goed.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/10/2014 17:53 door Lucho Herrera.
Massimo 18 oktober 2014 19:00
Sympathieke en intelligente renner. Schreef ook altijd leuke columns in het DvhN. Wellicht een idee voor de NOS om hem als analist o.i.d. aan te trekken. Denk dat hij daar wel geschikt voor is.
Poggio 18 oktober 2014 22:25
LIjkt me inderdaad zeer geschikt als commentator. NPO, grijp je kans.
Blueprint 19 oktober 2014 10:51
De laatste van de Boogerd-generatie?
veluweracer 19 oktober 2014 13:02
Slimme nuchtere noeste arbeider. Mooie pedaleur ook. Ik bedank hem voor de mooie momenten.
Lucho Herrera 19 oktober 2014 13:54
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> De laatste van de Boogerd-generatie?


Hoe bedoel je? Boogerd werd prof in 1994, Kroon in 1999. Ik vind niet dat zij tot dezelfde generatie behoren.
D. Marrage 19 oktober 2014 20:34
42ste in zijn laatste koers!
Eindhovuh 20 oktober 2014 12:31
Had voor zijn palmares wel een klassieker mogen winnen, was in zijn topjaren dichtbij.
Nu blijft die Tour etappe het hoogtepunt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen