Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Dnf: Bjorg Lambrecht (22)

Gepost door tvm 
tvm 05 augustus 2019 19:24
Overleden als gevolg van een zware valpartij in de ronde van Polen:
[sporza.be]

Wat een klap zeg. Gvd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2019 19:26 door tvm.
Frederik D. 05 augustus 2019 19:33
Ik las het net op Nu.nl. Ik zei tegen mezelf: GVD. Wat een rotnieuws.

Aanvulling:
Uiteraard wens ik de nabestaanden heel, heel veel sterkte.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2019 19:37 door Frederik D..
Vortax 05 augustus 2019 19:34
Pfff, verdomme. Wat een afschuwelijk nieuws.
Eazster 05 augustus 2019 19:39
verschrikkelijk.Tranen in m'n ogen. Alles is soms zo relatief. Veel sterkte voor Familie,vrienden en nabestaanden.
opoeepo 05 augustus 2019 19:51
Negen dagen geleden nog maar; aan tafel bij 'Vive le velo' , samen
met Eddy Planckaert en Hendrik Redant.
Vol plannen en enthousiast over zijn toekomst......en nu dit.

Life sucks.
rustdag 05 augustus 2019 19:52
Wat een klote nieuws, echt verschrikkelijk. Zo zie je hem bij Vive le Vélo en zo is het gedaan. Uit het leven gerukt echt niet te bevatten.

Veel sterkte voor Familie,vrienden en nabestaanden.
Eddy Veen 05 augustus 2019 19:53
Ik schrik hiervan en heb er verder geen woorden voor. Het lijkt wel of onze zuiderburen onevenredig veel wielerleed te verwerken krijgen.
Anony 05 augustus 2019 20:03
Ik ben het echt, echt kotsbeu dat onze sport zoveel (jonge) (Belgische) atleten verliest.

'Belgische' staat tussen haakjes omdat dat niet het belangrijkste is, maar vergeef me, tegelijk voelt dat gewoon nog zoveel dichter en confronterender aan. We hebben er de laatste pakweg tien jaar veel te veel moeten afgeven op dat hoogste niveau. Het lijkt zo oneerlijk.

Aan Bjorg gingen we ook echt nog veel plezier beleven. En bovenal was het een schitterende gast. Een waar je als vanzelf voor supporterde.
Fcdh 05 augustus 2019 20:15
WTF is dit zeg?
Man man wat kan veel in het leven toch betrekkelijk zijn.
Zie hem nog zitten aan de tafel bij Vive le Velo vertellend over zijn succesvolle voorjaar en plannen voor de Vuelta / toekomst.
veluweracer 05 augustus 2019 20:39
Afschuwelijk bericht. Zeer onwerkelijk. Mede door zijn gast-zijn in VLV. En nu weggegrepen uit het leven. België heeft het de laatste jaren al flink voor de kiezen gehad wat betreft plotseling overleden coureurs.
Meneer 60% 05 augustus 2019 20:47
Het lijkt alsof er een vloek rust op het leven van jonge Belgische talenten. Verschrikkelijk, wat een lijst. Sterkte voor wie hem kende.
Nomath 05 augustus 2019 20:48
Ik keek ook naar Vive le Velo en vond hem een erg interessante renner om te volgen. Een rennerstype waar de Vlamingen naar hunkeren, een mogelijke Lucien van Impe.
Grote valpartijen horen bij deze sport en in de marge daarvan is er een kans op een fatale afloop.
Relatief niet zoveel als bij alpinisme en parachutespringen, maar vaak wel met bekende gezichten omdat het een profsport is. Dat komt dan extra hard aan.
Sub Culture 05 augustus 2019 21:05
Zo onwerkelijk.
Kan me nauwelijks voorstellen wat zijn directe omgeving nu moet doormaken.
tvm 05 augustus 2019 23:04
Ik zag em nog de heuvel opvliegen dit voorjaar, gepiloteerd door Vanendert, zijn leermeester. Alaphilippe won die rit, maar moest alles uit de kast halen om deze knaap terug te halen.

Vermoedelijk stappen de Soudalrenners niet meer op morgen.
opoeepo 05 augustus 2019 23:09
De rit van morgen is in ieder geval in zijn geheel geneutraliseerd.
Sjorsoll 05 augustus 2019 23:34
Andere Peter 05 augustus 2019 23:44
Niet te bevatten.
Ridder Kale Knikker 06 augustus 2019 09:52
Wat een verschrikkelijk nieuws, nauwelijks te bevatten. Wat moet dit verschrikkelijk zwaar zijn voor zijn ouders, familie, ploeggenoten en andere naasten. Iedereen heel veel sterkte gewenst bij dit immense verdriet. Een nieuwe klap voor onze sport en het Belgische wielrennen in het bijzonder. Het was nog zo'n jong menneke, rust in vrede lieve Bjorg.
De zwarte trui 06 augustus 2019 14:43
RIP Bjorg.

Zo vaak gaat het nét goed, verschrikkelijk dat we weer geconfronteerd worden met de kwetsbaarheid van de fietser.

Sterkte aan al zijn geliefden en bekenden.
veluweracer 06 augustus 2019 15:22
Gisteren nog eens VLV terug gekeken. VLV sloot af met beelden van de dag begeleid door een song van Avicci genaamd "I think i just died".
Dat kunnen ze nu bij zijn uitvaart gebruiken.
Anony 06 augustus 2019 16:42
Aangrijpende beelden aan de 'aankomst' vandaag.

Bjorg had er kunnen winnen.
El Chaba 06 augustus 2019 18:05
'Chot's wegen zijn ondoorgrondelijk'

Pfffffff, denk ik als ik dat hoor of lees. Fuck Chot..!!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2019 18:06 door El Chaba.
Horsie is back 06 augustus 2019 19:33
Lijst van eenentwintigste eeuw (in wedstrijdverband, de lijst is veel langer)

2019 val
2019 hart
2018 hart
2017 val
2017 auto
2016 hart
2016 motard
2016 hart
2011 val afdaling
2010 auto
2008 hart
2006 val baan
2005 hart
2004 hart
2003 val
2001 val
2000 auto
jonglins 06 augustus 2019 19:39
Onbeschrijfelijk verdrietig dit.

Op de een of andere manier komt deze heel hard binnen. Veel harder nog dan andere trieste sterfgevallen van de laatste jaren. Ik was fan en ben er echt kapot van.

Vreemd, vind ik, dat hier in deze draad, zo'n 24 uur na het bekend worden van dit nieuws, slechts 22 reacties zijn gepost. Is Wielerflits nu ook qua discussieforum het plekje van het prikbord aan het overnemen?
(Sorry voor dit banale gedachtenspinsel bij zo'n groter gebeurtenis.)

Heel veel sterkte aan al zijn dierbaren.
tvm 06 augustus 2019 19:43
jonglins Schreef:
-------------------------------------------------------
> Onbeschrijfelijk verdrietig dit.
>
> Op de een of andere manier komt deze heel hard
> binnen. Veel harder nog dan andere trieste
> sterfgevallen van de laatste jaren. Ik was fan en
> ben er echt kapot van.

Bij mij hetzelfde gevoel. Hij was natuurlijk ook een uitzonderlijk talent die veelbelovend was waar iedereen naar uitzag om dat te zien bloeien. Daarnaast een bescheiden en zachtaardig karakter.


>
> Vreemd, vind ik, dat hier in deze draad, zo'n 24
> uur na het bekend worden van dit nieuws, slechts
> 22 reacties zijn gepost. Is Wielerflits nu ook qua
> discussieforum het plekje van het prikbord aan het
> overnemen?

Ik denk dat je gelijk hebt, al is het zo dat je zelf ook niet veel post in 5 jaar tijdwinking smiley
veluweracer 06 augustus 2019 20:13
Eigenlijk is het onverklaarbaar waarom wielrenners alle risico's van de sport als aanvaardbaar beschouwen.
tvm 06 augustus 2019 20:19
Renners sterven niet,
ze verdwijnen alleen maar uit het zicht,
eens zij de laatste finish hebben overschreden
en de snelheid van het leven hen met stijve spieren achterlaat.

Want koersen blijven ze,
ook al vallen hart en wielen stil,
zij gaan in duizend hoofden door met duwen
en nooit doodgaan hun zweet geeft blijvend glans aan het asfalt.

Weet dat wanneer de aarde hen dan toch met tegenzin bedekt,
hun naam voor altijd als een echo tussen bergen zal weerklinken.
Eindhovuh 06 augustus 2019 20:19
Dat denk ik niet. Lang niet iedereen voelt de behoefte om in dit type topic iets te posten. Veel usual suspects ontbreken.
Heb er zelf ook altijd wat moeite mee. Je vervalt al snel in een pathetisch cliché, plus het feit dat wss niemand van de dierbaren het leest.
tvm 06 augustus 2019 20:28
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb er zelf ook altijd wat moeite mee. Je vervalt
> al snel in een pathetisch cliché, plus het feit
> dat wss niemand van de dierbaren het leest.

Ik weet niet of er pathetische clichés bestaan eigenlijk.
Daarenboven is het uiten van medeleven en emoties ook een onderdeel van het rouwproces. Ongeacht of het ontvangen wordt.
Sub Culture 06 augustus 2019 22:33
De dood van Bjorg Lambrecht nam liefst een klein kwartier in beslag bij het begin van het algemene Journaal op de openbare omroep (ongeveer 1 miljoen kijkers).
Mijn vriendin, al dan niet fictief, die nog nooit had gehoord van Bjorg Lambrecht en het niet zo begrepen heeft op de wielersport (ik voed haar nog wel te goei op) stelde hardop de vraag waarom dat in godsnaam nodig is, los van het ongelofelijke leed.

Weet eigenlijk niet wat voor punt ik probeer te maken hier, allicht dat de media in Vlaanderen zowel in opperste euforie alsook diepste tragedie compleet doorgeslagen kan reageren.
Naar supporterscafés gaan (zouden er profrenners zijn zonder supoorterscafé in Vlaanderen?) en verwanten en kennissen de tranen uit de ogen vragen vind ik een beetje gênant en ongemakkelijke tv.
Ik vind dat je ook op een serene manier ode en afscheid moet kunnen brengen aan te vroeg overleden jongen, wat dat betreft hebben ze het in Polen heel keurig aangepakt vandaag.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2019 22:36 door Sub Culture.
Tjappie2 06 augustus 2019 23:04
De Nederlandse media zijn wat dat betreft niet beter hoor.
Verder hebben de nabestaanden en direct betrokken er geen zak aan als ene Tjappie2 op een marginaal forum opmerkingen gaat maken over hun overleden kind/relatie, dus hier houd ik het bij.
Koppizoektwachtwoord 06 augustus 2019 23:22
Frederik D. 06 augustus 2019 23:39
Mooi bericht van je, Sub.
Horsie is back 06 augustus 2019 23:45
In principe staat dit forum op een (behoorlijke) afstand van de persoonlijke levenssfeer van de veelbelovende wielrenner, die niet meer leeft.
Als Horsie zegt, dat ze in de OK Coral ver hiervandaan eens heel goed moeten nadenken en daarop handelen in plaats van steeds weer te bidden en vervolgens niks te doen, dan zegt iedereen wellicht goed gezegd. Maar als Horsie nu eens stelt, moeten ze in België niet eindelijk eens fundamenteel gaan nadenken wat er toch aan de hand is met het "jonge" Belgische wielrennen, dan wordt het stil of er wordt een posse gevormd.
veluweracer 07 augustus 2019 15:31
Toch vreemd dat er mensen hier op de prik niet schijnen te begrijpen dat het overlijden van een atleet in je meest geliefde sport toch wel een behoorlijk indruk op iemand kan maken. En daar zou dan niet al te uitgebreid en lang bij stilgestaan mogen worden want het is volgens sommigen sensatiezucht.
Heisenberg 07 augustus 2019 17:51
Dat geldt voor mij.

Maar met een gemiddelde van 1 bericht per 2 weken, is het wat vreemd om het beperkt aantal reacties aan te kaarten.
lodjan 07 augustus 2019 19:05
Ryszard Wisniewski, wedstrijddokter in de Ronde van Polen, heeft dinsdagavond meer details vrijgegeven over de laatste ogenblikken van de maandag overleden wielrenner Bjorg Lambrecht (22). “Net na het ongeval heb ik nog met hem kunnen communiceren”, vertelde hij het Poolse agentschap PAP. “‘Niet goed, slecht, slecht’, zei hij. We hadden ons niet aan zo’n ernstige verwondingen verwacht. Zijn bloedsuikerspiegel was extreem laag. In de ambulance verloor hij het bewustzijn.”

“Als een renner valt, is er een automatische reflex om de armen uit te strekken, om de val te breken. Alles wijst erop dat Lambrecht dat niet gedaan heeft. Het was een harde klap. Zijn milt was gescheurd, zijn lever verbrijzeld. We hadden genoeg bloed bij, maar niets hielp. Hij was een kleine, magere renner, had geen beschermend kussen in de vorm van vetweefsel.”

“Hij had geen enkele kans die duiker te ontwijken”

De Poolse renner Marek Rutkiewicz zag het ongeluk gebeuren. “Er zaten misschien een achttal renners tussen ons in. Ik zag hoe hij de controle over zijn fiets verloor. Meteen dook hij de gracht in. Jammer genoeg raakte hij die betonnen duiker. Hij had geen enkele kans die te ontwijken, ging er recht op af. Ik zag hem in elkaar gedoken in de gracht liggen. Aan de aankomst kregen we het vreselijke nieuws.”

Dinsdag stond de vierde etappe helemaal in het teken van de betreurde renner. “Het was een speciale dag, een dag van rouw”, zegt koersdirecteur Czeslaw Lang. “Gisteren hebben we tot laat in de nacht gepraat over hoe we het gingen aanpakken, hoe we Lambrecht het beste konden eren. We hadden allemaal nood aan een moment van bezinning.”

Het Nieuwsblad
merijntje mortirolo 07 augustus 2019 21:04
-
Hier overigens beelden van het fatale moment: [www.tuttobiciweb.it]-
merijntje mortirolo 07 augustus 2019 21:06
-
De paniek van die mensen aan het eind is hartverscheurend.
Frederik D. 07 augustus 2019 21:28
Met alle respect voor je gevoelens ben ik echter van mening dat men hier zeer fatsoenlijk reageert op en omgaat met het tragische ongeval. En ik denk dat we geen strijd moeten maken over hoe we reageren en zouden behoren te reageren.
Cecchini 07 augustus 2019 22:18
Raar dat mensen daar naar willen kijken. Het is al erg genoeg.
Horsie is back 07 augustus 2019 22:47
Je ziet alleen maar hoe hij op onverklaarbare wijze ongecontroleerd van de weg afraakt.
Het deed me meteen denken aan dat merkwaardige incident van Theo Bos met Daryl Impey in de Ronde van Turkije.
Beiden rijden echter nog steeds heel goed hun rondjes. Daar houdt de vergelijking met Bjorg Lambrecht helaas op.
Als de exacte oorzaak niet vastgesteld kan worden komt toch de onverbiddelijke vraag naar boven: Verloor hij de macht over zijn lichaam?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2019 22:49 door Horsie is back.
merijntje mortirolo 08 augustus 2019 07:53
-
Dat mag men zelf wel bepalen, toch? Neutraler dan dit kan ik het niet brengen. Het gaat ook niet om willen, maar om aankunnen. Ik kan het aan, maar het kost me wel moeite.

Ik wil het, met name in dit topic, graag on topic houden, dus zal proberen het redelijk vaag te houden: er zijn de afgelopen decennia genoeg gebeurtenissen geweest waarvan ik de beelden bewust gemeden heb en nog altijd mijd.

Ik ben geen Telegraaf of Panorama, hè?! Dan had ik wel iets geschreven als: "Bekijk hier de sen-sa-tio-nele beelden van de dramatische val van de jonge Belgische wielrenner B..." Het liefst nog in Caps Lock.

Als de beelden explicieter waren geweest, had ik de link overigens niet geplaatst.

Don't shoot the messenger.
El Chaba 08 augustus 2019 08:05
Iedereen die anders is, denkt of doet dan jij, vind jij raar. Dat is al erg genoeg.
Cecchini 08 augustus 2019 09:20
Vermoeiend. Ik zeg nergens dat iemand niet zelf mag bepalen of er naar vreselijke beelden wordt gekeken. Maar ik mag het raar blijven vinden. Zoals ik het ook raar vind, dat massa's mensen bij ongelukken e.d. met hun mobieltjes klaarstaan om de beelden daarvan vast te leggen. In dit topic over het overlijden van Bjorg Lambrecht wil ik daar verder ook helemaal geen discussie over starten, maar ik wil alleen maar zeggen, dat ik die beelden van zijn fatale val liever mijd. Het zien van het leed van mens en dier laat ik liever aan mij voorbijgaan.
merijntje mortirolo 08 augustus 2019 09:55
-
Hoe lullig het ook klinkt, de beelden zijn niet 'vreselijk.' Dan had ik de link werkelijk niet geplaatst en zou ik van mezelf balen dat ik ze gezien had.

Je ziet Lambrecht heel vreemd zo ongeveer dwars over de weg heen gaan / uit de buik van het peloton verschijnen en aan de linkerkant van de weg de berm invliegen. Naar hoe hij neerkomt kunnen we enkel gissen naar aanleiding van de paniek van het publiek. Moet echt vre-se-lijk zijn geweest.

Ik moet denken aan het slot van La Haine: l'importance n'est pas la chute, c'est l'atterrissage.
Cecchini 08 augustus 2019 10:01
Ik begrijp je, en mijn eerste reactie was zeker niet als terechtwijzing bedoeld. En het woord "vermoeiend" was ook zeker niet voor jou bedoeld, maar zoals zo vaak (bijna altijd) voor El Chaba.
veluweracer 08 augustus 2019 14:38
De beweging die Lambrecht maakt lijkt veroorzaakt te worden doordat hij het achterwiel van een voorganger aan de rechterkant toucheert. Ik heb het moment van de val heel vaak teruggekeken. Ook dacht ik even te zien dat er een renner van links opzij opschoof om vervolgens naar rechts voorlangs Lambrecht te rijden. Maar dat is heel lastig te zien.
El Chaba 08 augustus 2019 19:09
Misschien begrijpen we mekaar niet zo goed, dat zou kunnen.
Mijn punt is een beetje, dat je het woord 'raar' gebruikt. Dat is toch een negatieve kwalificatie t.a.v. andere meningen/gevoelens.
Je kan ook zeggen dat jij het lastig vindt om dergelijke beelden te zien, maar dat verder iedereen dat zelf moet weten, zoals je in deze post ook enigszins verduidelijkt.

En voor wat het waard is:

Het zien van het leed van mens en dier laat ik liever aan mij voorbijgaan.

Daar ben ik het persoonlijk volledig mee eens, zo ben ik ook.

Maar wat mij betreft is iedereen, die daar niet zo over denkt in de eerste plaats anders en dus niet per se raar..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2019 19:10 door El Chaba.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen