Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

EK Alkmaar: dag 2

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 08 augustus 2019 08:03
Programma van dag 2:

Tijdrit – Vrouwen U23
09.00 – 10.15 uur

Tijdrit – Vrouwen Elite
10.45 – 12.00 uur

Tijdrit – Mannen U23
12.45 – 14.15 uur

Tijdrit – Mannen Elite
15.00 – 16.30 uur

Meen dat alles sowieso te volgen is via de Sporza livestream.
lodjan 08 augustus 2019 09:02
Die Sporza livestream doet het niet in Nederland.

Opvallend dat Britt Knaven meedoet voor België.
Eddy Veen 08 augustus 2019 09:56
Als Mathieu van der Poel maar voor Nederland mee blijft doen. Zou hij zich ook Nederlander voelen?
Sub Culture 08 augustus 2019 10:07
Heeft naar eigen zeggen meer voeling met België dan Nederland.
Mag ze worden gezien als talentvol?
D, Marrage 08 augustus 2019 10:10
Quote
NOS
Vanaf 10:40 live op NOS.nl
EK wielrennen in Alkmaar: tijdrit voor vrouwen
rustdag 08 augustus 2019 10:12
Donderdag 08 augustus

Sporza wielrennen op één, 10u45

Met LIVE verslag van de tijdrit bij de vrouwen op het EK wielrennen. Commentaar: Renaat Schotte en José De Cauwer.



Sporza wielrennen op één, 15u00

Met LIVE verslag van de tijdrit bij de mannen op het EK wielrennen. Commentaar: Renaat Schotte en José de Cauwer.
rustdag 08 augustus 2019 10:15
Starttijden Nederlandse rensters
10:54 – flag-nl Lucinda Brand
11:15 – flag-nl Ellen van Dijk

Starttijden Belgische rensters

10:51 – flag-be Julie Van de Velde
11:12 – flag-be Ann-Sophie Duyck

Starttijden top-10

11:06 – flag-de Lisa Klein
11:07 – flag-il Rotem Gafinovitz
11:08 – flag-cz Jarmila Machačová
11:09 – flag-ru Anastasiia Pliaskina
11:10 – flag-ua Valeriya Kononenko
11:11 – flag-ie Kelly Murphy
11:12 – flag-be Ann-Sophie Duyck
11:13 – flag-gb Hayley Simmonds
11:14 – flag-dk Pernille Mathiesen
11:15 – flag-nl Ellen van Dijk
Sub Culture 08 augustus 2019 10:29
De 19-jarige Hannah Ludwig heeft Duitsland zijn eerste gouden medaille op het EK wielrennen op de weg bezorgd. Ludwig kaapte het beloftegoud weg na 22,4 km tijdrijden in Alkmaar. Vorig jaar was de youngster goed voor zilver bij de junioren.
Ludwig was bijna 40 seconden sneller dan de Russin Maria Novolodskaja en de Italiaanse Elena Pirrone
Eindhovuh 08 augustus 2019 10:36
[twitter.com]

Only in the Netherlands. Boete tijdens parcourverkenning voor fietsen door een winkelstraat.
Waarschijnlijk dacht die Noor dat die stadswachten echte agenten zijn. Anders was hij gewoon vrolijk doorgefietst.
Maar wat een treurnis.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2019 10:36 door Eindhovuh.
Horsie is back 08 augustus 2019 11:01
Vittoria Ketonic Bussi van de baan naar de weg.
Arriere de la course 08 augustus 2019 11:12
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> [twitter.com]
> 101120
>
> Only in the Netherlands. Boete tijdens
> parcourverkenning voor fietsen door een
> winkelstraat.
> Waarschijnlijk dacht die Noor dat die stadswachten
> echte agenten zijn. Anders was hij gewoon vrolijk
> doorgefietst.
> Maar wat een treurnis.

Fake news.

"Going viral in the Netherlands! ????
Not allowed to cycle in the pedestrian zone, but escaped a fine, and was given assistance with an alternative route to the hotel???? All right, otherwise it is so well adapted for bicycles."
Slimmerd 08 augustus 2019 11:56
1. Van Dijk
2. Klein
3. Brand

17. Belg I
19. Belg II
Eindhovuh 08 augustus 2019 12:09
Sub of Anony, wellicht al vaker besproken hoor, maar hoe komt het dat het dameswielrennen in België zo relatief in de marge blijft qua prestaties?
Slimmerd 08 augustus 2019 12:14
Ter verdediging, de nationale kampioene deed niet mee (reed op BK iedereen op meer dan minuut) en die had hier misschien mee kunnen doen voor top-8, maar Kopecky is zaterdag al de kopvrouw en vindt dat logischerwijs belangrijker
Horsie is back 08 augustus 2019 13:03
Ellen van Dijk (EK Alkmaar) heeft dus het Fern-Duell van (koppie weer in orde) Chloe Dygert (Pan Am Lima) gewonnen.
Om precies te zijn met 47,801 km/h tegen 47,034 km/h. Maar binnen of buiten rijden is een dingetje. Vittoria Bussi, werelduurrecordhoudster in het hoog gelegen Aguascalientes, alhoewel Jeannie Longo nog steeds de snelste ooit is, zat vandaag 3 km/h onder haar WUR gemiddelde. Er zou vandaag sprake geweest zijn van windsnelheid 26 km/h. Bij pure staartwind is dat voor snelle Eddy (niet d'en Eddy) al snel richting 60 km/h bij nauwelijks 300 Watt. Sailing on land, CC.
Sub Culture 08 augustus 2019 13:31
Geen idee.
Het krijgt de laatste jaren wel veel aandacht en airtime.

Maar als ik puur voor mezelf mag spreken, heb respect voor de dames in het wielrennen maar het interesseert me eigenlijk niet of nauwelijks.
ton duk 08 augustus 2019 13:39
Ik las gisteren best een goede verklaring : Wie gaat het eten 's avonds dan klaarmaken?
gr
Ron de Renner 08 augustus 2019 13:47
De U23 tijdrit is inmiddels bezig. Bjerg bij tussenpunt 1 pas 4e voorlopig. Daan Hoole daar op 5. Bij de Belgen zal Van Wilder geen medaille gaan halen vandaag maar Van Moer is nog onderweg (gestart als laatste).
ton duk 08 augustus 2019 13:49
Dank je,Ron
gr
Ron de Renner 08 augustus 2019 13:49
De snelste man op het moment, Price-Pejtersen, klopte Berg trouwens onlangs al bij de Deense kampioenschappen.
Ron de Renner 08 augustus 2019 13:52
Van Moer een fractie sneller dan Berg bij punt 1, maar toch al op 11 seconde van PP.
ton duk 08 augustus 2019 13:55
Hoeveel km rijden deze gasten ?
gr
Ron de Renner 08 augustus 2019 13:58
Hoole 4e aan de finish. Er komen er nog 4 na hem. Wordt waarschijnlijk een 7e plek.

Berg komt aan de finish tekort. Tweede op 11 tellen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2019 13:59 door Ron de Renner.
Ron de Renner 08 augustus 2019 14:00
22.4 km zag ik net ergens staan.
ton duk 08 augustus 2019 14:01
Wel wat kort, vind ik persoonlijk
gr
Sub Culture 08 augustus 2019 14:02
Van Moer valt zwaar tegen, leek me toch een zekerheidje op een medaille.
Ron de Renner 08 augustus 2019 14:03
Het verdict:

1. Price-Petersen 25'53
2. Berg 11''
3. Bisseger 13''

Van Moer nog buiten de top 10 gevallen. Hoole op een nette 6e plek.
Ron de Renner 08 augustus 2019 14:05
Eens, maar de profs rijden zo dezelfde afstand...
Ron de Renner 08 augustus 2019 14:07
Twee Denen, twee Noren en een Zwitser in de top 5. Hoole de eerste man van de ding-flof-bips'ers
ton duk 08 augustus 2019 14:14
Sub Culture 08 augustus 2019 15:04
Interessant om eens af te toetsen hoe ver Evenepoel zou komen als hij in 'zijn' leeftijdscategorie zou gereden hebben.
rustdag 08 augustus 2019 15:05

is windkracht 7 niet te gevaarlijk



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2019 15:09 door rustdag.
Ron de Renner 08 augustus 2019 15:08
Vergeleken met de vrouwen-profs zijn de espoirs ruim 2 minuten sneller. Geen idee hoe die verhoudingen normaal liggen maar dat vind ik toch best fors over zo'n korte afstand.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2019 15:09 door Ron de Renner.
Sub Culture 08 augustus 2019 15:16
János Zsombor Pelikán

Beste naam ooit.
Clavan 08 augustus 2019 15:31
Er is overleg.
Sub Culture 08 augustus 2019 15:37
Had Evenepoel meegedaan bij de beloften had hij met een minuut voorsprong de rest verpletterd.
Clavan 08 augustus 2019 15:42
Maar vooral op dit moment over bebording etc in het kleine stuk buitengebied. In de stad kan het meevallen
Ron de Renner 08 augustus 2019 15:47
Dat verpletteren doet hij in dit veld ook...

Iedereen langs punt 1 en niemand in de buurt van Evenepoel.
Sub Culture 08 augustus 2019 16:01
Nu we toch bezig zijn, ook maar eventjes Europees kampioen tijdrijden worden, denkt Remco.
Inigo 08 augustus 2019 16:01
Evenepoel wint.

Als klein mannetje op vlak, zeer winderig parcours. Bizar.
predator 08 augustus 2019 16:06
Mooi gezicht tussen die reuzen.
Sjorsoll 08 augustus 2019 16:08
Wat een held. Ik zat in de trein te kijken en raakte zelf ook een beetje bewogen door zijn emotie.
Anony 08 augustus 2019 16:20
Vrouwen kunnen de dag van vandaag best sterk fietsen, zeker in vergelijking met een gewoon geoefende man, maar in verhouding tot profs van het andere geslacht merk je gewoon nog altijd een groot onderling verschil.
Anony 08 augustus 2019 16:21
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van Moer valt zwaar tegen, leek me toch een
> zekerheidje op een medaille.


Van Wilder wel eens te meer bevredigend.
Sub Culture 08 augustus 2019 16:23
Yep, heb nog geen zicht op de selectie voor de Tour de l'Avenir maar met Van Wilder, Vansevenant, Verschaeve, Van Gils .. moeten we enkel voor de Colombianen onder doen qua klimtalent.
Wat een weelde.
Ron de Renner 08 augustus 2019 16:34
Met de profs natuurlijk sowieso, maar ik vond het verschil met wat 20-jarige gastjes ook nog aardig groot (met een zeker 19-jarige nog groter natuurlijk, maar dat is een geval apart).

Price-Pejtersen was met zijn tijd trouwens 10e geworden bij de profs, dus dat is ook erg sterk. De wind leek me toen niet veel anders, en er zat ook niet veel tijd tussen.
Anony 08 augustus 2019 16:42
Tjonge jonge. Wat een onwaarschijnlijk fenomeen. Nu al een erelijst om u tegen te zeggen, 19 jaar en 195 dagen oud.

De beelden van hem tussen de twee andere medaillisten, en vooral zijn emoties, zijn inderdaad prachtig.

Best mogelijke eerbetoon aan Bjorg Lambrecht (en Stef Loos).

"Sterren voor de sterren." Chapeau.
Fcdh 08 augustus 2019 16:57
Remco wie? Haha niet normaal die jongen op 19-jarige leeftijd. Na Nederland (MvdP) heeft Belgie ook zijn fenomeen het is ze gegund na al die jaren.
Dat worden leuke grote rondes in de toekomst met Bernal, Evenepoel en Pogacar.
Alle 3 zeer aanvallend rijdende coureurs laten we hopen dat dat een beetje zo blijft.
Nelis! 08 augustus 2019 17:06
Heeft een generatiewisseling zich ooit zo duidelijk voorgedaan?
Sub Culture 08 augustus 2019 17:09
De generatiewissel met de jongens uit '80 -'81 mocht er ook wel zijn (Boonen, Valverde, Cancellara, Pozzato..)

Het frappante aan het Evenepoel verhaal is dat hij eigenlijk al de generatie is na de generatie MVDP
Eddy Veen 08 augustus 2019 17:17
Zou Evenepoel bij het Belgisch kampioenschap een beetje ziek zijn geweest?
Anony 08 augustus 2019 17:25
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou Evenepoel bij het Belgisch kampioenschap een
> beetje ziek zijn geweest?


Nee hoor, hij was toen gewoon nog maar 19 jaar en 153 dagen oud.
Eddy Veen 08 augustus 2019 17:38
valse trage 08 augustus 2019 17:39
Ongelofelijk... inderdaad, op een vlak parcours met harde wind ook nog eens. Welke wedstrijd kan Evenepoel NIET winnen in zijn carriere?? Het grootste talent ooit gezien? Het begint er op te lijken...
Slimmerd 08 augustus 2019 17:45
Wow, gaan we in Nederland nu ook in de overdrijf-modus.. kijk even naar sit deelnemersveld en je kan me toch een partij relativeren. Niks mis met de zege van Evenepoel uiteraard, één van heel veel uiteindelijk
MarkV 08 augustus 2019 17:50
valse trage Schreef:
-------------------------------------------------------
> Welke wedstrijd kan Evenepoel NIET winnen in zijn carriere??

Het Nederlands kampioenschap.
Clavan 08 augustus 2019 17:59
rustdag 08 augustus 2019 18:13
Oke, we gaan het zien. maar een Massa sprint lijkt me onmogelijk grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2019 18:13 door rustdag.
Eddy Veen 08 augustus 2019 18:30
Misschien moet Mathieu van der Poel zich toch maar op veldrijden en mountainbiken gaan richten... Het is toch bijna ontmoedigend voor het overige wielertalent?
Heisenberg 08 augustus 2019 18:49
Wat een onzin om nu al over drie namen te spreken. Kijk bijvoorbeeld baar de top-4 in Polen vandaag. Allemaal jonge gasten. Je weet nooit wie er nog een stap gaat zetten en ook nooit wie vroeg zijn topniveau bereikt.

Wie kende drie jaar terug Carapaz? Of vijf jaar terug Roglic? En van Dumoulin dacht ook niemand dat hij een grote ronde kin winnen. Quintana had ik daarentegen al drie keer met het geel in Parijs verwacht.
Cyclad58 08 augustus 2019 18:59
Wat een topper. Wat een overmacht. Geweldig.
valse trage 08 augustus 2019 20:37
Ja, ik heb het deelnemersveld gezien.. Een hoop 'powerhouses', Kueng, Dowsett, Van Emden, etc. die een geweldige tijdrit op het vlakke kunnen neerzetten en met hun zware lijf geen berg overkomen worden bijna gedeklasseerd door een 19-jarig lichtgewicht. Wat wil je daar aan relativeren?
valse trage 08 augustus 2019 20:39
VDP kan nog wel wat sprintjes winnen, maar ik vrees dat we heel veel onbeantwoorde 'pak eens over'-elleboogjes van Evenepoel gaan zien de komende jaren. Wel overpakken betekent even later los uit het wiel gereden worden.
Horsie is back 08 augustus 2019 21:20
MarkV Schreef:
-------------------------------------------------------
> valse trage Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Welke wedstrijd kan Evenepoel NIET winnen in
> zijn carriere??
>
> Het Nederlands kampioenschap.

Nou nee, PSV - Haugesund, want hij werd niet geselecteerd. cool smiley
rustdag 08 augustus 2019 21:22
Op deze manier maakt Evenepoel de koers Kapot, er zullen straks geen mensen meer komen kijken. Sponsors zullen weg lopen.
Horsie is back 08 augustus 2019 21:33
De voorsprong van Evenepoel bedroeg nauwelijks iets meer dan een 250 m startronde van our Flying Dutchman.
Zo waar is de overmacht?

2009 Berlijn toen de aanstaande winnaar nog eens omkeek, zo waar blijven jullie en daarmee kostbare honderdsten van seconden verloor.
Dat was nog eens overmacht.
Horsie is back 08 augustus 2019 21:34
rustdag Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op deze manier maakt Evenepoel de koers Kapot,
> er zullen straks geen mensen meer komen kijken.
> Sponsors zullen weg lopen.

Ironymus rustdag.
Horsie is back 08 augustus 2019 21:36
valse trage Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ongelofelijk... inderdaad, op een vlak parcours
> met harde wind ook nog eens. Welke wedstrijd kan
> Evenepoel NIET winnen in zijn carriere?? Het
> grootste talent ooit gezien? Het begint er op te
> lijken...

Op de Grootschermerweg stond ie ongetwijfeld flink teuge.
Horsie is back 08 augustus 2019 21:51
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vrouwen kunnen de dag van vandaag best sterk
> fietsen, zeker in vergelijking met een gewoon
> geoefende man, maar in verhouding tot profs van
> het andere geslacht merk je gewoon nog altijd een
> groot onderling verschil.

De dag van vandaag zal spoedig eindigen.
Volgens Strava was Alex Dowsett bij het tussenpunt maar 55 seconden sneller dan Ellen van Dijk. De omstandigheden in het vervolg moeten dus fundamenteel verschillend geweest zijn, wat verklaart, waarom de onderlinge verhoudingen Horsie meteen al zo vreemd overkwamen.

Remember Annemieke van Vleuten was vorig jaar bij het WK tijdrijden in Innsbruck maar 70 tellen langzamer dan Remco Evenepoel.
Dat de vrouwen fysiek/fysiologisch nooit het tijdrit niveau van mannen kunnen benaderen laat staan evenaren staat buiten kijf.
Maar de moderne vrouwensport bestaat al heel lang niet meer uit liefdewerk oud papier.
lodjan 09 augustus 2019 06:47
Dat mag, maar eerlijk gezegd denk ik dat ze voor België kiest omdat de concurrentie dan minder is om op Kampioenschappen en Spelen uit te kunnen komen. Net als de dochter van Nico Verhoeven die op het WK veldrijden voor België reed. Al zullen ze dat niet graag toegeven:

Servais Knaven (48) is ploegleider van Team Ineos, Nico Verhoeven (57) vult al jarenlang dezelfde rol in bij Team Jumbo-Visma. Toch verdedigen hun respectieve dochters Britt en Suzanne simpelweg de Belgische kleuren.

Britt Knaven (18) reed vandaag het EK tijdrijden in de Belgische driekleur. Haar vader Servais is Lid in de Orde van Oranje Nassau, een gelauwerd sportman dus met onder anderen winst in Parijs-Roubaix op zijn palmares. Het weerhoudt Britt er niet van om voor België uit te komen. Logisch, de familie Knaven - hij is gehuwd met voormalig wielrenster Natascha den Ouden - woont al jaar en dag in grensdorp Meerle waar hun vier dochters ook geboren zijn.

“Ik woon al heel mijn leven in België, in Meerle, en ga er naar school… Ik studeer wel Rechten aan de Universiteit van Tilburg, maar dat is gewoon omdat dat het dichtste bij huis is. Ik voel gewoon geen link met Nederland. Ik heb in de jeugd twee EK’s gereden en stond vorig jaar in Innsbruck nog op het WK. Voor Nederland. Maar een koers rijden in dat oranje shirt deed mij niks, dus koos ik voor de Belgische nationaliteit. Ik ben vandaag supertrots dat ik België vertegenwoordig. Ik voel mij Belg.”

Haar drie zussen kiezen nog voor Nederland. “Ik ben de enige met een Belgisch paspoort”, grijnst ze. “We zien wel als ze ouder zijn. Mijn ouders begrepen mijn keuze, ze zagen wel dat ik niks voelde bij Nederland. Als ik België bekijk: dat is gewoon mijn land. En mijn ouders hebben mij meteen gesteund in mijn keuze. Ik ben ook supporter van de Rode Duivels. Als ze tegen Nederland spelen, dan juich ik voor De Bruyne en Hazard en co. Op het WK was dat fel (lacht).”

Papa Servais won, als Nederlander uiteraard, onder anderen Parijs - Roubaix. “In die tijd was ik niet echt geïnteresseerd in koers”, klinkt het. “Maar nu kijk ik wel naar beelden van vroeger, toen hij Parijs-Roubaix won bijvoorbeeld. Ik besef nu wel wat hij allemaal heeft gepresteerd. Als ploegleider kwamen er wel eens wat renners bij ons thuis, zoals Bradley Wiggens. Maar mijn eerste idool was Tony Martin. Dat zei ik hen toen ook (lacht).”

Opmerkelijk: tijdens de Tour deed ze een verkenning voor Team Ineos. “Tijdens de Tour was ik met vriendinnen op vakantie in de Vogezen. Dus vroeg papa of ik die nieuwe gravelstrook op La Planche des Belles Filles wou verkennen. Ik heb zo’n installatie gemaakt met mijn telefoon op mijn stuur en ben erop gereden. Best lastig, want het was heel steil.”

Over haar toekomst als wielrenster tast Knaven nog een beetje in het duister. “Op termijn wil ik er staan in de klassiekers en kleinere rittenkoersen. Want ik heb een goede tijdrit in de benen. Maar er is nog veel werk aan de winkel. Crossen doe ik niet, mijn zussen wel. Maar ik overweeg wel om op de piste te rijden.”

Suzanne Verhoeven

Een gelijkaardig verhaal bij Suzanne Verhoeven. De 23-jarige is geboren en getogen in Oud-Turnhout, de Kempense gemeente waar vader Nico zich destijds vestigde. “Ik ben in België geboren, maar mijn beide ouders komen uit Nederland en beslisten 25 jaar geleden om in België te gaan wonen. Ik ben hier altijd naar school geweest, dus was het geen moeilijke keuze om twee jaar geleden de Belgische nationaliteit aan te nemen”, aldus Verhoeven.
Nelis! 09 augustus 2019 09:29
Ik snap het wel als je je hele leven ergens woont, dat je met dat land meer binding hebt. Lijkt me logisch en natuurlijk.
lodjan 09 augustus 2019 09:48
Dat snap ik wel, maar om nu actief je Nederlandse nationaliteit in te wisselen voor de Belgische om voor België uit te kunnen komen, dan denk ik toch dat er vooral sportieve redenen spelen.
Cecchini 09 augustus 2019 09:49
Is dopingebruiker Servais Knaven lid van de Orde van Oranje Nassau ? Een soort Marco Kroon dus.
merijntje mortirolo 09 augustus 2019 10:39
-
Ridder Boogerd bestaat ook.
MarkV 09 augustus 2019 12:11
Er zijn wel foutere personen onderscheiden dan wielrenners met een dopingverleden.
Tjappie2 09 augustus 2019 13:04
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
>Een soort Marco Kroon dus.

confused smiley

Jij hebt aanwijzingen dat Kroon zich niet als militair, in dienst van het Koninkrijk der Nederlanden, zich in den strijd door het bedrijven van uitstekende daden van moed, beleid en trouw, heeft onderscheiden?

Of vind jij soms dat we de wetten die we in dit land hebben niet meer moeten toepassen? Kennelijk hebben we hier naast ridders in diverse ordes ook de nodige moraalridders. Dat laat overigens onverlet dat Kroon zich niet al te handig presenteert (to put it mildly), maar op dit moment is er (nog) geen wettelijke grondslag hem zijn onderscheiding af te nemen.
Cecchini 09 augustus 2019 14:06
ton duk 09 augustus 2019 14:16
waarbij de Willemsorde natuurlijk van geheel andere orde is dan die andere Ridder van - onderscheidingen
gr
Prikdude 09 augustus 2019 14:36
De grote Edoardo Affini op 21 seconden gereden.
Tjappie2 09 augustus 2019 14:54
thumbs up

Thanks, Marcel!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen