Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Floris Gerts op staande voet ontslagen bij Tarteletto-Isorex

Gepost door lodjan 
lodjan 09 augustus 2019 09:54
Wielerflits

Floris Gerts op staande voet ontslagen bij Tarteletto-Isorex

Floris Gerts is door Tarteletto-Isorex op staande voet ontslagen. Volgens de Belgische ploeg heeft de Nederlander teamorders geweigerd en sponsors in diskrediet gebracht. Gerts ontkent en is van plan om samen met rennersvakbond CPA zijn ontslag aan te vechten.

De 27-jarige Nederlander maakte eind vorig jaar de overstap van Roompot-Nederlandse Loterij naar de Belgische continentale ploeg. Tussen de renner en de ploeg ontstond volgens Bauwens al vroeg wrijving over de Zannata-teamfiets. Gerts wijst erop dat hem contractueel een profwaardige fiets werd beloofd, maar in realiteit hem een fiets ter beschikking werd gesteld met versleten onderdelen.
“Hij heeft zes verschillende fietsen gehad en iedere fiets deugde niet”, weerlegt Bauwens. “Ligt het dan aan de fiets of aan de benen en het hoofd van de renner?”, stelt hij hardop de vraag.

De onvrede escaleerde vorige week in de Ronde van Wallonië. Gerts zou volgens Bauwens via WhatsApp dreigende taal hebben geuit naar een ploegleider. “Het waren grote woorden. In zestien jaar tijd heb ik dit nog niet meegemaakt. Wij zijn nog zo fatsoenlijk geweest om hem de Ronde van Wallonië te laten uitrijden. En in onze beslissing om hem te ontslaan zijn we niet over één nacht ijs gegaan, maar alle ploegleiders gaven aan niet meer met hem te willen werken. De UCI en KBWB (Belgische wielerbond, red.) hebben ons voor honderd procent gelijk gegeven”, aldus Bauwens.

Ontslag aanvechten
Gerts heeft inmiddels de hulp van rennersvakbond CPA ingeroepen en overweegt zijn ontslag aan te vechten. Hij ontkent de aantijgingen van Bauwens. “Ik weet niet waar hij het over heeft. Van mij mogen die WhatsApp-gesprekken worden gepubliceerd. In de Ronde van Wallonië kon ik starten met een versleten kettingblad of ik kon naar huis”, aldus Gerts. “Bauwens heeft zich herhaaldelijk niet aan de afspraken gehouden en het ontslag is onterecht. Er is simpelweg geen geldige reden geweest mij te ontslaan. Ik word gesteund door de CPA en ik wacht rustig de juridische gevolgen af. Ik ben heel teleurgesteld in de situatie.”

Bij Tarteletto-Isorex krijgen de renners een fiets in bruikleen die afgemonteerd is met materialen van de leveranciers van het team. “Maar geen rennerskont is hetzelfde dus zij mogen op eigen initiatief een ander zadel monteren”, legt Bauwens uit. “Gerts heeft achter de rug om van de mecanicien een heel trapstel vervangen door zelf een tien of twaalf jaar oud crankstel van Shimano te monteren. Toen hij materiaalpech kreeg, hield hij de ploeg verantwoordelijk. Hij heeft zelf de wijzigingen aangebracht, dan kan je de mecaniciens toch niet verantwoordelijk houden?” Bauwens wenst vanuit privacy-overwegingen de WhatsApp-gesprekken niet openbaar te maken. Na Kirill Pozdnyakov, Arne De Groote en Jelle Mannaerts is Gerts de vierde renner die de ploeg dit seizoen tussentijds heeft verlaten
Blueprint 09 augustus 2019 10:00
Quote

Na Kirill Pozdnyakov, Arne De Groote en Jelle Mannaerts is Gerts de vierde renner die de ploeg dit seizoen tussentijds heeft verlaten

Gaat lekker daar.
PVW 09 augustus 2019 10:05
De reden van vertrek voor de anderen is niet genoemd en het artikel lijkt daarmee suggestief.
opoeepo 09 augustus 2019 10:11
Eigenwijs studentje.
lodjan 09 augustus 2019 10:12
Ze kunnen hem niet zomaar ontslaan, maar ze kunnen hem wel niet meer opstellen. Dan gaat het dus om een paar maanden (laag) salaris. Ik weet niet of dat de moeite is.

Hup Floris!
Blueprint 09 augustus 2019 10:14
Er wordt netjes hoor en wederhoor toegepast. Dat er dit jaar nog drie andere renners zijn vertrokken, wordt verder nergens in het verhaal gebruikt, dus zo suggestief is dat niet. Het is echter wel opvallend dat een ploeg in korte tijd vier renners ziet vertrekken.
Arriere de la course 09 augustus 2019 10:20
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er wordt netjes hoor en wederhoor toegepast. Dat
> er dit jaar nog drie andere renners zijn
> vertrokken, wordt verder nergens in het verhaal
> gebruikt, dus zo suggestief is dat niet. Het is
> echter wel opvallend dat een ploeg in korte tijd
> vier renners ziet vertrekken.


De Groote en Mannaerts zijn in een kermiskoers gestart op een fiets van een ander merk dan dat ze van de ploeg hebben gekregen.
Ze weigerde nog te rijden op de Zannata`s van de ploeg,simpelweg omdat er niet op te koersen viel in hun ogen.

Daarmee contractbreuk en ontslagen......
lodjan 09 augustus 2019 10:26
In die zin wel te begrijpen dat Bauwens die whatsappberichten niet openbaar wil maken: slechte reclame voor de fietsen.
Slimmerd 09 augustus 2019 10:28
Werkt het ontslagrecht in België gelijk aan Nederland?
Wanny 09 augustus 2019 10:47
De UCI en KBWB (Belgische wielerbond, red.) hebben ons voor honderd procent gelijk gegeven”, aldus Bauwens

Lijkt me sterk dat deze organisaties per omgaande een standpunt in deze zaak kunnen innemen, zonder van alle kanten de ins en outs te kennen. Dus of die Bauwens lult uit zijn nek, of de UCI en KBWB hebben de processen niet op orde. Het is ook niet zo dat de bonden er alleen voor de ploegen zijn.
Pyama 09 augustus 2019 12:03
We hebben het hier wel over de kelder van het wielerpeloton. Een Zannata zal vast niet zo goed zijn als de BMC die Gerts gewend was, maar het is nu eenmaal behelpen als halve prof. Ik vond Gerts een leuke renner in zijn 1e BMC jaar, maar bij Roompot erg tegengevallen.
lodjan 09 augustus 2019 12:28
Toch was de tweede seizoenshelft bij Roompot zeker niet slecht. Hij had gewoon pech dat er renners uitmoesten vanwege de fusie. Ook dit jaar doet Floris het helemaal niet slecht, zeker gezien de kutfiets waar ie op moet rijden. Kijk voor de grap eens naar het verschil in resultaten van de Griek Polychronis Tzortzakis wanneer hij voor Tarteletto rijdt of voor de nationale ploeg. Hij rijdt voor de nationale ploeg op een andere fiets?
Pyama 09 augustus 2019 13:00
Iemand die ervaring heeft met die fiets hier?
Sub Culture 09 augustus 2019 13:16
Als je al de zoveelste renner bent die tussentijds opkrast bij een ploeg dan zegt dat ook wel iets over de algemene werking binnen die ploeg.
Anderzijds, als je als renner afglijdt naar deze ploeg.. heeft het dan nog wel zin.
Luijt 09 augustus 2019 13:49
Ik neig ernaar Floris z'n kant het verhaal te geloven en dus zijn kant te kiezen. Maar als z'n ploeg eerder belt klopt hun verhaal natuurlijk.
ton duk 09 augustus 2019 13:55
Veel kant noch wal lees ik vooral...
gr
De zwarte trui 09 augustus 2019 15:10
Als er geen versleten onderdelen opzitten kan geen enkele fiets écht slecht zijn. Mijn 12 jaar oude aluminium racefiets rijdt bijna nog net zo goed als mijn nieuwe carbon/disc 7 kg fiets. Ook in koers. Tuurlijk is er verschil, maar in vlakke wedstrijden gaat dit je geen %ten schelen. Om je (gebrek) aan prestaties hier aan op te hangen is dan nogal zielig.
Luijt 10 augustus 2019 20:01
Jawel, het.is klote als je op oud kutmateriaal moet fietsen.
Snorfietser 11 augustus 2019 10:27
Als dat echt zo is gegaan dan lijkt het me wel duidelijk dat het materiaal niet op orde is.
MarkV 11 augustus 2019 11:34
Als Ineos op jouw 12 jaar oude fiets de Tour had gereden dan hadden we een Nederlandse Tourwinnaar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen