Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Zelfs Roger de Vlaeminck bezingt het fenomeen Evenepoel

Gepost door Cecchini 
Cecchini 12 augustus 2019 09:47
Door Peter Winnen



Als zelfs Roger De Vlaeminck de loftrompet steekt over Remco Evenepoel moet er iets aan de hand zijn. Roger wordt vaak door de Vlaamse wielerpers benaderd voor een opinie over deze of gene renner. Ik heb stellig de indruk dat dit gebeurt omwille van de komische noot. Roger vindt zichzelf de maat waaraan alles en ­iedereen moet worden afgemeten: Merckx waartegen hij zo vaak koerste was misschien wel net zo goed als hij.

Roger zegt dat Remco Evenepoel misschien ook wel net zo goed als hij was in zijn jonge jaren. Het is dat toen een directe overstap van de juniorencategorie naar de professionals onmogelijk was, anders had hij op nog iets jongere leeftijd dan Evenepoel heel grote koersen ­gewonnen. Kortom, Roger duldt Evenepoel in zijn nabijheid; dat is een teken.

De rest van België is er intussen zeker van: Evenepoel, dat is Merckx revisited. Ik schreef het al eerder op deze plaats: zonder de verlosser Merckx was België een ander land geweest. Op 25 januari van het jaar 2000 werd Evenepoel geboren in Aalst. Ik heb het nagezocht in de krantenarchieven, maar nergens wordt gewag gemaakt van een uitzonderlijk heldere ster boven Aalst, laat staan dat een os en een ezel een spruit in een kribbe bewasemden.

België vergaloppeert zich vaak bij het uitroepen van een opvolger van Merckx. De opvolgers doken vaak schielijk onder in drugs en andere vormen van nederigheid. Monumentaal is de teloorgang van het wonderkind Frank Vandenbroucke. Het uitblijven van de nieuwe Merckx heeft de natie soms tot wanhoop gedreven. Maar wil het jongetje Evenepoel überhaupt tot de nieuwe verlosser gebombardeerd worden? ‘Merckx’ moet hij wellicht eerst googelen om te weten wie dat was.

Hij sloeg een categorie over: van de junioren ging hij rechtstreeks het profpeloton in. Dat is nog niet eens het meest bijzondere. Twee jaar geleden had hij nog geen fiets gezien; hij bereidde zich voor op een carrière als beroepsvoetballer. Een zeker vooruitzicht op de reservebank zette hem toen in het smalle zadel. Dus een ventje zonder wieleropleiding, en niet te vergeten, een ventje zonder wielerharding, wint na de Clasica San Sebastián met al die hoogtemeters en royale afstand ook nog het Europews kampioenschap tijdrijden op een vlak en winderig parcours dat niet op zijn lichaamsbouw was afgestemd. Hoe kan dat?

Roger zou zeggen: alleen ik kon hetzelfde als ik in de gelegenheid was geweest.

Moeilijk te duiden is het. Natuurlijk zijn er data, getallen, indicaties van Vo2 max en wattages, maar cijfers zeggen niet alles. Veldrijders als Mathieu van der Poel en Wout van Aert spotten al langer met de wielerwetten, Evenepoel doet er een schepje bovenop. Goddelijk geïnspireerd zijn ze, deze machtige maar onleesbare poëten.

Sub Culture 12 augustus 2019 09:52
Roger wordt de laatste jaren vaak een soortement karikatuur, uiteraard deels te wijten aan zichzelf.
Beetje jammer ergens wel want als je 's mans palmares er bij neemt is dit zonder twijfel een van de allerbeste renners ooit, zeker als je weet dat hij dat palmares bijeenfietste tijdens de hoogconjunctuur van Merckx.

Mss wel de meest veelzijdige renner ooit.
veluweracer 12 augustus 2019 11:06
Een geweldige man die nog zijn mening durft te delen. Ook al staat anderen dat niet aan. In deze wereld van hielenlikkers en meelullers is een man als hij een verademing.
Frederik D. 12 augustus 2019 11:35
Merckx had het maar gemakkelijk met tegenstanders als De Vlaeminck. smiling smiley
El Chaba 12 augustus 2019 11:38
Deels..?

Echte een fantastische erelijst, ja, maar een van de allerbeste renners ooit? In het ééndagswerk akkoord, maar in het rondewerk stelde hij natuurlijk niet veel voor.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/08/2019 11:38 door El Chaba.
Tjappie2 12 augustus 2019 11:42
Als er iemand is die steeds precies zegt wat iedereen verwacht is het Roger De Vlaeminck wel. Daarom belt de krant hem ook steeds op. Je weet wat je krijgt, voorspelbaarheid ten top.
El Chaba 12 augustus 2019 12:01
Haha, hou toch op, die man wordt toch door niemand meer serieus genomen.
Sub Culture 12 augustus 2019 12:44
Ja, met absolute zekerheid een van de allerbeste renners ooit.
El Chaba 12 augustus 2019 13:06
Iemand die niet eens een grote ronde op zijn palmares heeft staan, kan en zal ik nooit één van de allerbeste renners ooit vinden.
Maar goed dat is dus een definitie kwestie van het woord 'allerbeste'.
Sub Culture 12 augustus 2019 13:11
Het zegt veel over RDV dat hij een van de besten ooit is en dat zonder grote ronde op zijn palmares.
Cecchini 12 augustus 2019 13:35
Even nagekeken. Hij heeft 13 keer deelgenomen aan een Grote Ronde. Negen keer aan de Giro, waarvan de eerste 4 keer uitgereden, 22 etappes gewonnen, en 4e, 7e en 2 x 11e in het eindklassement. Daarna nog 7 keer deelgenomen en 7 keer uitgevallen. Hij stond 3x aan de start in de Tour, nimmer uitgereden, en ook geen enkele etappe gewonnen. Eénmaal deelgenomen aan de Vuelta, ook uitgevallen. Geen etappe zege.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/08/2019 14:29 door Cecchini.
Prikdude 12 augustus 2019 13:39
Zo is Noël Vanthygem ook een van de allerbeste renners ooit omdat zijn erelijst complementair is aan die van Merckx.

Tschabalala Nqobizitha.

En volgens de grootste renner die nooit een grote ronde, monument of WK won, Boogie, ben je eigenlijk geen renner als je de Tour niet eens (uit) rijdt. Voor Roger de Vlaeminck is Parijs nog altijd ver.
Wim De Craene 12 augustus 2019 13:42
Is de Volkskrant eigenlijk akkoord dat hun artikelen die achter een betaalmuur zitten op de deze website structureel voor noppes worden weggegeven? Het is wel een overtreding van de huisregels die op deze site staan. Maar dat zegt niks omdat de moderatoren van deze site niet op basis van die huisregels modereren maar op basis van hun persoonlijke voorkeuren.
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de Volkskrant akkoord is want dit ondermijnt hun verdienmodel. Daarom toch maar eens informeren bij de Volkskrant.
MarkV 12 augustus 2019 13:44
En geen wereldkampioen.

Of hij één van de allerbeste ooit was ligt aan je definitie van die term.
Beste 3? Nee.
Beste 5? Nee.
Beste 10? Misschien, maar ik neig naar nee.
Beste 100? Ja

Maar het wordt een nadeel genoemd dat hij in de tijd van Merckx reed. Ik noem het geen toeval dat er in dezelfde tijd een paar van de "grootste" renners leefden die bijna alle soorten koersen konden winnen. De top was simpelweg vrij smal. Ik zet hem in een ranglijst aller tijden ergens rond Tom Boonen neer.
Cecchini 12 augustus 2019 13:53
Familie van Tjappie 2 ?
Luijt 12 augustus 2019 14:24
dat eeuwige gevergelijk van prestaties van anderen met die van hemzelf is wel vermoeiend. Gelukkig doorstaat Roger al die vergelijkingen met glans.
Orakel 12 augustus 2019 14:31
Bij de volgende zoektermen in Google >> Remco Evenepoel Roger De Vlaeminck Peter Winnen
Krijg je gewoon het artikel gratis. [www.volkskrant.nl]
"Dit artikel krijgt u cadeau. Lees de eerste 4 weken onbeperkt"
Tjappie2 12 augustus 2019 14:39
Denk het niet. Ik heb geen problemen met de moderator(s).
veluweracer 12 augustus 2019 15:05
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo is Noël Vanthygem ook een van de allerbeste
> renners ooit omdat zijn erelijst complementair is
> aan die van Merckx.
>
> Tschabalala Nqobizitha.
>
> En volgens de grootste renner die nooit een grote
> ronde, monument of WK won, Boogie, ben je
> eigenlijk geen renner als je de Tour niet eens
> (uit) rijdt. Voor Roger de Vlaeminck is Parijs nog
> altijd ver.

Die Sjappielalala was een protégé van RDV in zijn cyclocross real life soap.
Zorro 12 augustus 2019 15:12
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Merckx had het maar gemakkelijk met tegenstanders
> als De Vlaeminck. smiling smiley


grinning smileygrinning smileygrinning smiley
Tjappie2 12 augustus 2019 15:14
Je krijgt maar een aantal artikelen gratis (4 dacht ik). Daarna gaat het achter de betaalmuur. Die is overigens wel te omzeilen mocht iemand van mening zijn dat journalisten hun werk maar gratis moeten doen.
Cecchini 12 augustus 2019 15:23
Peeter krijgt gewoon betaald hoor.
Tjappie2 12 augustus 2019 15:25
Oh, dan is het goed. thumbs up
El Chaba 12 augustus 2019 16:48
Helemaal mee eens. Jij snapt het.. winking smiley
El Chaba 12 augustus 2019 16:53
Drie artikelen.

En natuurlijk kan je dat omzeilen. Gewoon meer emailadressen aanmaken, want op je emailadres wordt gecheckt, niet op je IP-adres.
Overigens doe ik dat niet, ik ben juist blij dat de kranten een nieuw verdienmodel hebben ontdekt. Ik moet er niet aan denken dat er geen kranten meer zouden zijn..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/08/2019 16:53 door El Chaba.
Frederik D. 12 augustus 2019 17:32
Op elk artikel rust copyright. Je mag niet zomaar andermans artikel in zijn geheel ergens anders plaatsen. Je mag wel beperkt citeren maar dan altijd met een duidelijke bronvermelding: naam auteur, naam van tijdschrift/boek/site en jaar.

Dus eigenlijk is er sprake van een illegale daad. De heer Winnen zou een klacht kunnen indienen. Maar wellicht is hij mild en vindt hij het wel grappig dat zijn stukje hier door oprechte wielerliefhebbers wordt besproken.

Eigenlijk zou men hem beleefd moeten vragen wat hij ervan vindt dat zijn stukje hier staat. En als hij er niet mee eens is, dan dient men hem verontschuldigingen aan te bieden.

Maar er is geen sprake van poging tot geldelijk gewin over de rug van Winnen.

En eigenlijk zou de heer Winnen hier af en toe ook moeten schrijven.
El Chaba 12 augustus 2019 18:43
Klopt, helemaal.
En ik denk niet dat hij het heel erg vindt dat een paar honderd hard core wielerfans zijn column lezen..
Eindhovuh 12 augustus 2019 21:46
Redelijk en bilijk.
Sjorsoll 13 augustus 2019 00:34
Luijt 13 augustus 2019 17:24
Heren, jullie verliezen de AVG en de Wwft volledig uit het oog. Jammer.
Horsie is back 14 augustus 2019 12:07
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Door Peter Winnen

> Moeilijk te duiden is het. Natuurlijk zijn er data, getallen, indicaties van Vo2 max en wattages, maar cijfers zeggen niet alles.

Wat WUR betreft is 20 jaar geleden een poging gedaan verschil in prestatievermogen tussen Merckx vooral en de meest recente uur prestaties in kaart te brengen.
Conclusie, dat 60% op naam kon worden geschreven van verbeterd materiaal, voornamelijk op het aerodynamisch vlak en 40% op basis hogere vermogensoutput.
Dit gold met name voor Indurain, Rominger en Boardman. Problematisch daarbij was vergelijken van binnen- en buitenbanen, laagland en hoogland.

Horsie ziet graag eens een mooie vergelijking tussen Merckx en Evenepoel en van der Poel.
Dat 525 wedstrijden winnen in ons tijdsgewricht niet meer kan heeft vele redenen. Overigens zou Merckx ook nooit zo veel hebben gewonnen zonder Mother's Little Helper, to keep him awake, zal Horsie maar zeggen. Horsie beschouwt Merckx en Zoetemelkd ondanks dat ze bij tijden infringed zijn gewest, als globaal clean,
Andere Peter 15 augustus 2019 02:11
Hennie Kuiper.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen