Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Breschel stopt eind dit jaar

Gepost door Anony 
Anony 12 augustus 2019 22:28
Matti Breschel zet op het einde van het seizoen een punt achter zijn wielercarrière. Dat maakte hij maandag bekend in de Deense media.

Breschel, die eind augustus 35 wordt, is profrenner sinds 2005. Hij debuteerde op het hoogste niveau bij CSC (later Saxo) en reed daarna ook voor Rabobank, Tinkoff, Cannondale, Astana en (sinds 2018) EF Education First. Hij sukkelt al een poos met zijn gezondheid en besliste daarom zijn wielerplunje op te bergen.

Breschel won 22 wedstrijden, waarbij onder meer een rit in de Vuelta (in 2008), het Deense kampioenschap (in 2009) en Dwars door Vlaanderen (in 2010). Twee keer stond Breschel op het podium van het WK, in 2008 als derde (na Alessandro Ballan en Damiano Cunego) en in 2010 als tweede (na Thor Hushovd).

Het Nieuwsblad



Voor iemand die in 2008 en 2010 op het WK-podium stond, en in dat laatstgenoemde seizoen net als kopman Cancellara als een brommer door het voorjaar reed, een voornamelijk teleurstellende carrière. Nadien nog eens een zeldzame ereplaats of kleine overwinning, maar vooral veel ontgoocheling. Gezondheid lijkt mij niet de enige reden waarom het niet meer echt lukte gedurende de afgelopen acht jaar.
lodjan 12 augustus 2019 22:37
als een brommer door het voorjaar reed, een voornamelijk teleurstellende carrière. Nadien nog eens een zeldzame ereplaats of kleine overwinning, maar vooral veel ontgoocheling. Gezondheid lijkt mij niet de enige reden waarom het niet meer echt lukte gedurende de afgelopen acht jaar.

Als = op?
Anony 12 augustus 2019 23:29
Het was uiteraard geen toevallige metafoor.
Tinuz 13 augustus 2019 00:05
Breschel reed een periode heel hard toen de geruchten over motortjes in het peloton aanzwelden.
Eindhovuh 13 augustus 2019 07:12
Dan zijn het gezien zijn erelijst maar matige motortjes
Lucho Herrera 13 augustus 2019 09:39
4 x top 10 bij het WK: 2e, 3e, 4e, 7e.
Renners die een speciale band met het WK hebben. Dat fascineert me. Konychev had dat ook. En natuurlijk heb je ook types als Valverde die overal goed zijn. Maar ik doel nu op renners die in relatieve anonimiteit toewerken naar een WK en daar plots toch weer goed zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2019 09:40 door Lucho Herrera.
Tjappie2 13 augustus 2019 09:42
Kolobnev is ook zo'n type.
Lucho Herrera 13 augustus 2019 09:44
Eindhovuh 13 augustus 2019 10:55
Dat is het beste voorbeeld denk ik inderdaad.
Fabian Wegman had ik in mijn hoofd maar valt qua uitslagen wat tegen, net als Elminger.
veluweracer 13 augustus 2019 12:33
Prikdude 13 augustus 2019 13:48
(Internationale-) kampioenschapsrenners, echte coureurs. Of Andrej Hauptman nou ook een verfijnd renner was is te betwijfelen, maar hij hoort wel in het rijtje thuis.

Net als (vrijwel) zijn hele generatie was het voor Breschel omschakelen aan het begin van dit decennium. Van Riis naar het (vanwege Rasmussen en Dekker) plots heel rigide Rabobank en bovendien onaflatende pech, maakten die overgang voor hem (te) lastig.

Het is trouwens wel wat ondankbaar om die motorfiets van Matti in 2010 (hij was in 2008 en 2009 net zo goed, maar dat past de complottheorie (nóg) minder natuurlijk) te benoemen, aangezien de Deen 'm in 2011 aan Gilbert cadeau deed en het Waaltje op zijn beurt het weer af stond aan Boonen in 2012.

Tommeke moet er aan het eind van dat jaar per ongeluk met zijn Lamborghini overheen zijn gereden, want bij zijn carrièreverval in de jaren daarna verbleekt dat van Breschel bijna (Of mag het bij Boonen (wel) volledig aan de pech geweten worden? (wat grotendeels terecht is, doch ook de dubbele maatstaf door persoonlijke voorkeur duidt))

Tenslotte gaat Breschel ook nog de wielergeschiedenis in als de eerste -en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voorgoed enige- renner die in koers gevloerd werd door een rond vliegend matras. Dat, zijn WK-verdiensten en de motoraffaire maken hem verre van een grijze muis in de koers-annalen.

Everyone should care.
Walnoot 13 augustus 2019 15:25
Eens. Een decennium geleden was het een mooie renner.

Moet er wel bij zeggen dat als je me vanochtend had verteld dat Breschel al vier jaar was gestopt, ik geen moment aan je verhaal had getwijfeld.
Walnoot 13 augustus 2019 15:26
Navardauskas en Grivko schieten met te binnen. Maar het zou zomaar kunnen dat ik daar ook aan het extrapoleren ben van een enkele uitschieter.
Prikdude 13 augustus 2019 15:54
Is ook het voornaamste minpunt dat ik vergat te benoemen: de stille dood niet eerzaam belijden, maar in fucking augustus aankondigen dat je stopt (hallo, Ten Dam). Gewoon niks zeggen en opgaan in de alledaagsheid van je absentie is een veel schoner einde voor dergelijke renners (En in 2023 met een droog gelaat gewoon tegen Wielerflits beweren dat je nog altijd op zoek bent naar een contract).

Een beetje zoals Sneijder heeft gedaan. Al zat hij eerst als een humpty dumpty bezopen te keten op een Utrechtse auto, alvorens kennelijk toch nog publiek gemaakt moest worden wat iedereen eigenlijk al ter kennisgeving had aangenomen. Dus eigenlijk ook weer niet, al juich ik het van harte toe als Matti en Laurens over een paar maanden strontje lam gefilmd worden op een auto.

Maar voordat het zover is moet de Deense bondscoach niet vergeten Breschel te selecteren voor het WK.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2019 15:55 door Prikdude.
opoeepo 13 augustus 2019 16:39
De Deense Sebastiaan Langeveld.
Luijt 13 augustus 2019 17:19
Anony 13 augustus 2019 17:33
Boonen en Breschel. Dat is een van de meest manke vergelijkingen die ik hier ooit heb gezien. En dat wil wat zeggen eye rolling smiley

De laatste 12 maanden van Boonens carrière alleen al zijn nagenoeg evenwaardig aan de hele carrière van Breschel.
Prikdude 13 augustus 2019 17:36
Dus omdat jij in een wieler-necrologie indirect doch direct weer de vernedering van Boonen door Cancellara in twijfel moet trekken, door een renner die daar nauwelijks invloed op had (en i.t.t. jouw bewering al twee seizoenen lang de stenen uit de straat reed tot dat moment) te beschimpen, mag ik niet even aanstippen dat je dat doet op veronderstellingen die, voorbijgaand aan het pechgehalte (van beiden), ook uitermate goed toepasbaar zijn op jouw geliefkoosde koerspederast?
Anony 13 augustus 2019 17:40
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus omdat jij in een wieler-necrologie indirect
> doch direct weer de vernedering van Boonen door
> Cancellara in twijfel moet trekken, door een
> renner die daar nauwelijks invloed op had (en
> i.t.t. jouw bewering al twee seizoenen lang de
> stenen uit de straat reed tot dat moment) te
> beschimpen, mag ik niet even aanstippen dat je dat
> doet op veronderstellingen die, voorbijgaand aan
> het pechgehalte (van beiden), ook uitermate goed
> toepasbaar zijn op jouw geliefkoosde
> koerspederast?


De Breschel van 2010 was nog een andere dan die van de jaren voordien. Hij reed nooit beter dan toen. En, net als kopman Cancellara in die periode, was er bij hem sprake van een aantal onverklaarbare fietswissels. Bovendien hoor ik nog steeds van mensen die midden in het wielermilieu zitten dat er toen veel meer vuur was dan enkel maar rook. De vergelijking met een Boonen, alsook met een Gilbert, gaat absoluut niet op.
Prikdude 13 augustus 2019 18:28
Het spreekwoord is 'waar rook is, is vuur'. De rook was een verdachte handbeweging, een paar fietswissels en daaropvolgende bij elkaar gefröbelde youtube-video's. Vuur zou onomstotelijk bewijs betekenen. Of tenminste iets waar niemand aan zou twijfelen. En er kan niet méér vuur zijn; het is er of het is er niet.

Zelfs al zou ik de hier door jouw te berde gebrachte, heimelijke, doch kennelijk betrouwbare (en niet conformation-bias bevestigende) bronnen -die tot op de dag van vandaag wel het oor van Anony, maar bijvoorbeeld niet die van wieler-necrofiel Zonneveld hebben weten te vinden- ter kennisgeving zou aannemen, neemt het nog niet weg dat Cancellara Boonen voor de rest van zijn carrière grotendeels de baas is geweest, geen van de andere kasseien-Saxo's iets presteerde in die dagen en een daaropvolgend bestaand verbond tussen (enkel) Cancellara en Breschel nooit uit volgende ploegkeuzes is gebleken (al zou je complotdenkend nog kunnen ageren dat dat bewust was).

De enige asynchroniteit in het hele verhaal is eigenlijk Boonen in 2012. Die opeens (weer) rond reed alsof hij begeleid werd door Panoramix Warburton.

Nota Bene: Breschel was in 2009 echt (minstens) zo goed als 2010, mijn hele steken was puur omdat jij het toch (weer) niet kon laten, terwijl er zoals uiteengezet meerdere denkbare variabelen voorhanden zijn voor het fluctuerende vormpeil van alle protagonisten, máár ik kan ook niet 100% uitsluiten dat Cancellara en Breschel een kleine periode op elektro-mechanisch spul hebben rond gereden. Ondertussen is de veronderstelling dat alle drie tijdens hun carrière (linksom of rechtsom) hebben vals gespeeld de meest voor de hand liggende, met de daarop volgende conclusie: boeieuh.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2019 18:30 door Prikdude.
Lucho Herrera 13 augustus 2019 22:33
My name is nobody
Lucho Herrera 13 augustus 2019 22:35
Bij de burgerlijke stand in Lisse is toch echt Sebastian opgegeven als naam.
Cecchini 13 augustus 2019 22:36
Wij als intimi mogen Sebas zeggen
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen