Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Deutschland Rundfahrt 2019

Gepost door Luijt 
Luijt 22 augustus 2019 15:22
Op 29 augustus a.s. begint de Ronde van Duitsland.

Thomas, Alaphilippe, en Buchmann aan de start.

Duurt slechts 4 dagen, terwijl ik al jaren denk dat Duitsland een wielernatie met zoveel potentie is dat het de Vuelta zo van de kaart zou kunnen blazen. Een ronde die twee weken duurt met prachtige parcoursen door middel- en hooggebergten, omzoomd met honderdduizenden toeschouwers zouden mogelijk moeten zijn.

Maar niets is minder waar. 4 dagen fietsen slechts, als gezegd. Een amateuristische klote site, die alles lelijk maakt, zelfs Miss Duitsland. Ik wens ze toch veel succes.
lodjan 22 augustus 2019 16:04
MarkV 22 augustus 2019 16:20
Het is lastig een jaarlijkse drieweekse ronde in Duitsland te maken met een gevarieerd en toch uitdagend parcours, tenzij er een Re-Anschluss komt.
Er is geen enkele staat met een berg boven de 1500 meter behalve Beieren en ook daar zijn het er niet heel veel, laat staan dat er weg op die hoogte ligt. Niet voor niets week men destijds al vaak uit naar Oostenrijk (denk aan de Rettenbach met superklimmer Jens Voigt).
Luijt 22 augustus 2019 16:50
Ik had het ook over twee weken in plaats van drie. En voor mooi klimwerk hoef je Duitsland echt niet uit. Bovendien, wat is er tegen om af en toe de grens over te gaan.?
Tjappie2 22 augustus 2019 16:52
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
>Bovendien, wat is er tegen om af en toe de
> grens over te gaan.?

Met betrekking tot Duitsers is dat een serieuze vraag?
MarkV 22 augustus 2019 17:21
Je hebt het over een ronde die de Vuelta van de kaart zou kunnen blazen, ten eerste de vraag waarom je dat überhaupt zou willen en ten tweede is er echt nauwelijks serieus klimwerk te vinden in Duitsland. Je kunt ritten in het Zwarte Woud of in Thüringen echt niet vergelijken met de zwaarste bergritten in de Vuelta, dan moet je iedere keer opnieuw dezelfde paar klimmen in Beieren (als ze daar al te vinden zijn) en Oostenrijk gaan opzoeken.
Laat die Ronde van Duitsland maar gewoon een leuke eenweekse ronde worden. Als je een soort 4e grote ronde ergens artificieel wilt creëren doe het dan maar in Colombia.
Koppizoektwachtwoord 22 augustus 2019 19:27
Een week tot tien dagen moet toch kunnen. Ook uitwijken naar Polen, Zwitserland, de Vogezen, de Ardennen, Zuid-Limburg, de regio Arnhem/Nijmegen, het Montferland en de VAM-berg zijn uiteraard opties, mochten die Nachbarn echt niks kunnen vinden.
ton duk 23 augustus 2019 07:17
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Luijt Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> >Bovendien, wat is er tegen om af en toe de
> > grens over te gaan.?
>
> Met betrekking tot Duitsers is dat een serieuze
> vraag?
smoking smiley
gr
Luijt 23 augustus 2019 10:35
Het land met de hoogste bergen is niet per se het meest geschikte land voor een grote ronde.
In Spanje is de publieke belangstelling al tig jaar niet fantastisch. En wat mij betreft wordt er in Spanje wel erg vaak een muur van 20% op geknald in de laatste kilometers. Op een gegeven moment weet je wel hoe de klimverhoudingen liggen en ga je bijna verlangen naar wat meer vlakke etappes.
Die gaan dan meestal weer door eindeloze woestijnen daar in Spanje.

In Duitsland is de (potentiële) publieke belangstelling veel groter.

Mijn voorstel zou zijn: Vuelta een weekje korter en de Ronde van Duitsland ook twee weken. Plaats op de kalender is wel lastig.
MarkV 23 augustus 2019 13:18
Klopt, ik pleit dan ook niet voor een grote ronde in Nepal winking smiley Je hebt echter voor een interresante grote ronde wel de mogelijkheden nodig om een interessant parcours uit te tekenen en die mogelijkheden zijn er in Spanje net als in Italië vrijwel overal (of ze er op de beste wijze gebruik van maken is weer een andere discussie), in Frankrijk al een stuk minder en in Duitsland echt te weinig. Zéker in de gebieden waar de meeste mensen wonen en de vermeende belangstelling waar jij het over hebt het grootst zal zijn. Frankfurt en Hamburg bv zijn zo'n beetje de minst interessante koersen van de WT, hoeveel mensen er ook staan.

Over die belangstelling, dat zal verwacht ik ook tegen vallen. Als er zoveel behoefte was aan koersen in Duitsland dan zouden ze er wel zijn, geld en ondernemerschap zijn er genoeg. De rondjes schoten als paddenstoelen uit de grond na het succes van Ullrich, maar verdwenen ook allemaal weer snel na wat dopingschandalen. Het is simpelweg geen wielerland. Het is net zoals in Nederland, je moet grote belangstelling als de Tour of Vuelta (!) eens langs komt niet verwarren met serieuze interesse voor het wielrennen. Die mensen staan er alleen omdat ze toch in de buurt wonen, niets hoeven te betalen en het een noviteit is. Doe het ieder jaar en het nieuwe is er al snel van af en mensen zullen vooral klagen over dat hun wegen afgezet worden en wielrenners aso's zijn die denken dat de weg van hun is.
Belangrijker dan hoeveel mensen er langs de kant staan is de internationale belangstelling wat dan weer nauw samen hangt met het parcours, startveld en de uitstraling/historie van een koers. Punten waarop de Vuelta het altijd zal winnen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen