Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Victor Campenaerts belooft klaar te zijn voor het WK tijdrijden in Yorkshire

Gepost door Wim De Craene 
Wim De Craene 03 september 2019 07:36
Quote

Victor Campenaerts belooft klaar te zijn voor het WK tijdrijden in Yorkshire

Na het Belgisch kampioenschap tijdrijden reed Victor Campenaerts geen enkele wedstrijd meer. Vanmiddag maakte de werelduurrecordhouder wel zijn opwachting in het dernycriterium van Wetteren, waar hij de eerste reeks won. De focus ligt nu volledig op het wereldkampioenschap tijdrijden.

In Yorkshire wil Campenaerts woensdag 25 september gaan voor een podiumplaats. Een afscheidscadeau voor zijn team Lotto Soudal, dat hij volgend seizoen inruilt voor Team NTT, in 2020 de nieuwe benaming voor Team Dimension Data.

“Na het Belgisch kampioenschap trok ik op stage. Ik besliste om slechts één koers te rijden, hier in Wetteren. Mijn volgende competitiewedstrijd wordt het wereldkampioenschap tijdrijden. Een titelstrijd waar ik met heel veel vertrouwen naartoe trek. In Yorkshire wil ik zo goed mogelijk voor de dag komen en wil ik op het podium staan. Ik wil daarmee de lijn van vorig jaar doortrekken.” In Innsbruck werd Campenaerts derde, na de Australiër Rohan Dennis en de Nederlander Tom Dumoulin.

“Ik mag terugblikken op een mooi seizoen. Het werelduurrecord was daar de absolute uitschieter van. Bovendien werd ik drie keer tweede in een WorldTourkoers (tijdrit Ronde van Romandië en tijdritten Giro) en won ik er één (tijdrit Tirreno-Adriatico). Niet mis. Ik ben tevreden dat ik volgend seizoen de overstap maak naar NTT. Bij mijn nieuwe ploeg liggen veel mogelijkheden voor mezelf. Het zou mooi zijn om afscheid te nemen van Lotto Soudal met een wereldtitel, maar die zal ik zeker niet op bestelling krijgen. Aan mijn voorbereiding zal het zeker niet liggen. Ik legde al na het BK helemaal de focus op het wereldkampioenschap.” (belga)

[www.standaard.be]

Dat dernycriterium werd overigens gewonnen door Laurentius.

Quote

Remco Evenepoel gaat onderuit in Dernycriterium Wetteren, Laurens De Plus wint: “Blessures vallen mee”

Laurens De Plus (Jumbo-Visma) heeft maandagavond het Dernycriterium in het Oost-Vlaamse Wetteren gewonnen. De eerste reeks werd gewonnen door werelduurrecordhouder Victor Campenaerts, de finale door De Plus. Remco Evenepoel, in strijd verwikkeld met De Plus voor de eindzege, kwam in de laatste bocht ten val en liep daarbij schaafwonden op. Belgisch kampioen Tim Merlier werd tweede, voor Oliver Naesen. Iljo Keisse eigende zich de vierde plaats toe, Jasper Philipsen de vijfde.

Daags na de Deutschland Tour was Remco Evenepoel de absolute blikvanger. De start van de eerste reeks van 15 ronden werd gegeven door AA Gent-trainer Jesse Thorup, met in zijn gezelschap assistent Gunther Schepens. Halfkoers vormde zich een kopgroep met Merlier, Keisse, Evenepoel en Otto Vergaerde. Publiekslieveling Laurens De Vreese zorgde op vijf ronden van het einde voor een hergroepering en lag vervolgens aan de basis van een ontsnapping met ook nog Campenaerts, Jasper De Buyst en Michael Vanthourenhout. In de sprint haalde Campenaerts het op overtuigende wijze, voor De Buyst en De Vreese. Evenpoel finishte op een onopvallende negende plaats.

Hard tegen nadarhekken

In de tweede reeks, de finale over 30 ronden, lag het tempo meteen heel hoog. Merlier zonderde zich halfkoers van het peloton af. Wat later loste Oliver Naesen hem af. Met nog vier ronden voor de boeg smolt alles opnieuw samen. Het sein voor De Plus, Evenepoel, Keisse, Naesen en Merlier om een aanval op te zetten.

Net voor het ingaan van de slotronde koos Evenepoel voluit voor de aanval, met De Plus als bondgenoot. De recente winnaar van de Binck Bank Tour sneed als eerste de laatste bocht aan en kwam die ook goed door. Remco Evenepoel, die De Plus van kortbij volgde, had minder geluk. Het goudhaantje van Patrick Lefevere schoof, bij het nemen van de bocht, onderuit en knalde redelijk hard tegen het nadarhekken. De Plus kreeg zo een vrijgeleide naar de zege:


“Blessures vallen mee”

Het talrijk opgekomen publiek greep zich naar de haren. Niemand had aandacht voor de zege van De Plus, alle blikken waren gericht op Evenepoel. Het goudklompje van Deceuninck-Quick Step bleef een halve minuut tegen het asfalt liggen maar trok zichzelf nadien recht en nam opnieuw de fiets ter hand. “Ik weet niet wat er gebeurde, ik hoorde alleen een plof achter mij” stelde Evenepoels gangmaker Eric Schoefs.

Remco Evenepoel zelf vond de moed om terug op de fiets te kruipen en overschreed in wandeltempo en met een pijnlijke grimas op het gezicht, maar onder luid applaus, de eindmeet. Dit had erger kunnen aflopen.

In sporthal Warande werd de eerste schade opgemeten. Dat viel al bij al mee. Het godenkind, omringd door vader Patrick en moeder Agna, kreeg de eerste zorgen toegediend.

“De gangmaker van Evenepoel draaide iets te enthousiast de laatste bocht in, waar Remco onderuit glipte. Het valt allemaal best mee. De lichamelijke schade blijft beperkt tot enkele schaafwonden. Niets laat vermoeden dat zijn komend programma in gevaar komt”, vertelde Stefanie Clerckx, persverantwoordelijke bij Deceuninck-Quick Step.

Remco Evenepoel richt de blik nu op de Canadese wereldbekerwedstrijden in Québec en Montreal die op 13 en 15 september worden verreden.

[www.standaard.be]

Met Victor Campenaerts en Remco Evenepoel beschikt het kleine België over twee ijzersterke tijdrijders. Het zou daarom niemand verbazen mocht een van deze twee krachtige atleten het tijdritgoud uit Yorkshire meenemen naar huis. En voor de wegrit op dat WK kent België ook al zo'n sterke ploeg. Want onlangs nog reden de Belgen zeer overtuigend in Bretagne op een parcours dat niet veel verschilt van Yorkshire. De laatste en tevens enige keer dat een land de dubbel pakte was volgens mij op het WK in Duitama (1995). Toen won Indurain de tijdrit en won Olano de wegrit voor Spanje. Zou het kleine België in 2019 de dubbel kunnen pakken?
Nelis! 03 september 2019 08:07
Worden we nu elke dag verwend Wim?
Lucho Herrera 03 september 2019 08:40
WK 1997: Jalabert de tijdrittitel en Brochard de snelste op de weg.
Clavan 03 september 2019 08:59
Die Remko ligt wel erg vaak op z'n snufferd. Of lijkt dat maar zo?
ton duk 03 september 2019 09:03
Nee, dat is zo ( maar Stef Clement zal dit ontkennen)
gr
Luijt 03 september 2019 09:24
"Remco Evenepoel zelf vond de moed om terug op de fiets te kruipen en overschreed in wandeltempo en met een pijnlijke grimas op het gezicht, maar onder luid applaus, de eindmeet. Dit had erger kunnen aflopen.

In sporthal Warande werd de eerste schade opgemeten. Dat viel al bij al mee. Het godenkind, omringd door vader Patrick en moeder Agna, kreeg de eerste zorgen toegediend."

Dit is niet een quote van onze Wim de C, maar uit de Standaard zelf. Grappig.
Kijk maar goed Valentijn, zo kan het ook!
Cyclad58 03 september 2019 09:52
De dubbel als in tijdrit 1 en 2? Ja, dat kan.
Ik zie Belgie de wegrit niet winnen, ook niet door Evenepoel.
Vlaflip76 03 september 2019 20:52
Rohan Dennis en Bling kunnen ook best voor de dubbel gaan.
Dennis is lekker uitgerust en Bling voelt het juk van Dumoulin niet langer



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2019 21:00 door Vlaflip76.
Prikdude 04 september 2019 09:05
Britse dubbel: Thomas en Swift.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen