Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Cauwer: "WK-selectie wordt moeilijk ingangsexamen voor Verbrugghe"

Gepost door Wim De Craene 
Wim De Craene 04 september 2019 13:26
Quote

De Cauwer: "WK-selectie wordt moeilijk ingangsexamen voor Verbrugghe"

Maandag maakt bondscoach Rik Verbrugghe zijn selectie bekend voor het WK van 29 september in Yorkshire. De Belgische gegadigden vallen dezer dagen met bakken uit de lucht. Ex-bondscoach José De Cauwer maakt zelf de denkoefening: "Moeten er wel knechten meegaan?"

"In de breedte kunnen we de beste ploeg hebben"

Bondscoach van de Rode Duivels zijn is geen evidente opdracht. Maar ook als bondscoach van de Belgische profs kun je anno 2019 putten uit een zeer grote weelde."Ik denk niet dat er nu wielerjournalisten of -liefhebbers zijn die een WK-selectie kunnen opstellen zonder daarbij twijfels te hebben", legt José De Cauwer uit.
"Er zullen veel renners teleurgesteld zijn, omdat we voor dat parcours 10 à 12 renners kunnen opstellen. Het wordt een heel moeilijk ingangsexamen voor Rik Verbrugghe."
"We zullen niet de beste renner op het WK hebben, want we hebben geen Julian Alaphilippe of Mathieu van der Poel, die sterk en rap is."
"Weinig Belgen kunnen Van der Poel verslaan in de sprint. Maar in de breedte kunnen we wel de beste ploeg van allemaal hebben op dat parcours."

"En dan zwijgen we nog over Evenepoel..."

"De bondscoach heeft keuze uit Van Avermaet, Gilbert, Naesen, Benoot, Vanmarcke, Stuyven, Lampaert… Dat zijn al 7 namen die stuk voor stuk getoond hebben in de klassiekers dat ze op dit WK-parcours uit de voeten kunnen", gaat José De Cauwer verder.
"Van Avermaet is op klassiek gebied nog altijd onze beste renner. Samen met een formidabele Naesen in het voorjaar. Philippe Gilbert is Philippe Gilbert en zal de komende 2 weken in de Vuelta zeker nog gebruiken om op een beter niveau te geraken."
"Lampaert sprint in de Ronde van Duitsland heel goed mee tegen snelle mannen, dat was heel sterk. Maar een Benoot, Vanmarcke en Stuyven in vorm kunnen dat parcours ook heel goed aan. Dan hebben we ook nog Dylan Teuns en Wellens." Thomas De Gendt, die nog een joker kon zijn voor Verbrugghe, heeft besloten om niet deel te nemen.
"We mogen ook De Plus niet vergeten. Hij won op een formidabele manier de BinckBank Tour, nadat hij in de Tour in dienst van de ploeg gereden had. En dan zijn er nog jongens zoals Wallays, Declercq en Devenyns, die misschien wel de beste knecht van allemaal is op zo’n parcours. Devenyns heeft de leeftijd en de rust."
"Er is ook nog Xandro Meurisse, de Belgische verrassing in de Tour. En dan zwijgen we nog over Evenepoel. Als je Evenepoel bezig ziet in San Sebastian en de Ronde van Duitsland, denk je: “Wat kan die jongen niet?”"

"4 kopmannen en 4 knechten: dan verliezen we onze kansen"

Aan kopmannen is er geen gebrek, aan luxehelpers ook al niet. "Ik vraag me af of er wel knechten moeten meegaan", oppert José De Cauwer. "Ik zou niet kiezen voor extra knechten om het werk op te knappen in het peloton."
"Renners zijn voldoende getraind om in het peloton te rijden. Ze kunnen klassiekers rijden en het WK is een klassieke wedstrijd. Ze moeten het zelf doen. Als team moet België ervoor zorgen dat het altijd in een gunstige positie zit en niet in een positie zit waarin je moet werken."
"Wij hebben zo veel goede renners die op dat WK-parcours iets kunnen doen. We moeten eigenlijk altijd de bovenhand hebben."
"Als we moeten knechten tijdens het WK, verliezen we de wedstrijd. Als we kiezen voor 4 kopmannen en 4 knechten, verkleinen we onze kansen. We moeten met zo veel mogelijk goede renners in de finale geraken. En dan gaan voor één Belgische overwinning."

"Ze mogen allemaal kopman spelen, maar ze moeten eerlijk zijn"

Alle Belgen op één lijn krijgen wordt misschien de grootste uitdaging. "Het zal heel moeilijk worden om van al die goede renners in de breedte een heel sterk team te maken."
"Ze mogen en moeten allemaal een beetje kopman spelen. Maar ze moeten vooral eerlijk zijn als ze meegaan in een vluchtersgroep waarvan ze denken: die renners kan ik aan, dus nu rijd ik mee in de kopgroep of die renners kan ik niet aan, dus rijd ik niet mee."
"We moeten altijd proberen mee te zijn in de bewegingen, desnoods met 2 of 3 renners. We hebben de meeste kans op het WK te winnen, als we proberen mee te gaan in een kopgroep waarin we in de breedte het sterkst zijn."
"Het is ook belangrijk dat de bondscoach met elke renner individueel een heel goed diepgaand gesprek heeft. De renners moeten voor één keer hun “eigen ik” kunnen opzijzetten om samen proberen te winnen."
"Dat “eigen ik” opzijzetten, wordt misschien wel het moeilijkste van allemaal. Want iedereen denkt bijna: “Dit is mijn kans of dit wordt mijn laatste kans.” Want de volgende WK’s zijn lastig en voor andere type renners."
"Bondscoach Verbrugghe zal een probleem hebben, hij zal sowieso een pak renners moeten ontgoochelen. Het is een luxeprobleem. Volgend jaar zal dat probleem er niet zijn op een zwaar parcours."

[sporza.be]

Maandag wordt een grote dag voor de wielersport. Want dan maakt Rik Verbrugghe de WK selectie bekend van de Belgische ploeg. Hoewel België een klein landje is en dus genoodzaakt is te werken met kleine vijvers hebben ze daar toch de beschikking over ontzettend veel kwaliteit. De definitieve selectie die voor België de wegrit gaat aanvangen kan zelfs met gemak bestaan uit enkel kopmannen! Daarmee is het kleine België uniek in de wereld want geen enkel ander land op deze aardbol kan hetzelfde. Wanneer Rik voor een dergelijk concept kiest dan rijst uiteraard de vraag botert dat wel al die kopmannen in een team? Zal bijvoorbeeld Gregorius zich wel willen opofferen voor Laurentius als de situatie daarom vraagt? Goede afspraken maken vooraf zijn daarom noodzakelijk maar is Rik daarvoor wel capabel genoeg? Mocht dat wel het geval zijn dan komt de 27ste wereldtitel voor het kleine België wel heel dichtbij.
Prikdude 04 september 2019 13:35
Zou even opschieten met die naturalisatie van Ben Swift.
tvm 04 september 2019 13:37
De beste kandidaten gaan Stuyven en Vanmarcke zijn. Wellicht van Avermaet nog.
lodjan 04 september 2019 13:48
Dus als België geen wereldkampioen levert, kan Rik Verbrugghe afgeserveerd worden als bondscoach?
Anony 04 september 2019 14:43
tvm Schreef:
-------------------------------------------------------
> De beste kandidaten gaan Stuyven en Vanmarcke
> zijn. Wellicht van Avermaet nog.


Ik ben geneigd te zeggen: Van Avermaet, Naesen en eventueel Evenepoel.
Wanny 04 september 2019 14:45
Van Avermaet, Gilbert, Naesen, Benoot, De Plus, Devenyns, Lampaert, Teuns en Wellens.

Klaar.
Meneer 60% 04 september 2019 14:45
Altijd dat calimerocomplex van jullie. Er zijn ruim twee keer zoveel kleinere als grotere landen dan België in de wereld. Dus gewoon een gemiddeld groot land waar zo'n beetje als enige land ter wereld wielrennen volkssport nummer één is. Goud op de wegrit én de tijdrit is wel het minste wat we van jullie mogen verwachten, verdomme. Wees eens trots, nondeju. Borst omhoog, kin vooruit.
Prikdude 04 september 2019 14:45
Vraag me inmiddels af wat ik meer vrees: Van Evenepoel die wint na een solo van 40 kilometer of Van der Poel die wint op een mountainbike. De overname door de jeugd dit jaar is mijn (wieler-) autisme een beetje te machtig.
Anony 04 september 2019 14:57
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van Avermaet, Gilbert, Naesen, Benoot, De Plus,
> Devenyns, Lampaert, Teuns en Wellens.
>
> Klaar.


Ik zie echt wel Evenepoel meegaan, zeker ook omdat hij de tijdrit afwerkt.
Prikdude 04 september 2019 15:05
Zijn geen Olympische Spelen, al ken ik de (wellicht nijpende) financiële situatie van Zuid-Holland niet.
predator 04 september 2019 15:10
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van Avermaet, Gilbert, Naesen, Benoot, De Plus,
> Devenyns, Lampaert, Teuns en Wellens.
>
> Klaar.

Gezien het parcours, Evenepoel en Vanmarcke ipv Devenyns en Teuns. Misschien ook nog Stuyven.
Tinuz 04 september 2019 15:27
Aan de andere kant, het valt me eerlijk gezegd al een tijdje op hoe brutaal en grofgebekt de huidige generaties Belgen zijn.
Ik herinner in de jaren negentig contacten met jonge Belgen op de camping die toen al bewust bezig waren om bepaald gedrag van Nederlanders te imiteren en zelf toe te passen, met name in de assertieve sfeer.
Dit terwijl Nederlanders meer en meer gedomesticeerde pussies zijn geworden.

Dat Calimerocomplex van de Belgen is volgens mij anno 2019 vooral een tool, een dekmantel van de Belgen om zaken gedaan te krijgen.
Frederik D. 04 september 2019 15:38
Slovenië, net iets meer dan twee miljoen inwoners. En met zeker twee topwielrenners. België heeft ruim tien miljoen inwoners. Als Slovenië dit jaar de Vuelta wint, dan kan België volgend jaar de Giro winnen. Maar ja, in België voelt men zich zo gauw gebelgd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2019 15:39 door Frederik D..
Wim De Craene 04 september 2019 16:26
In welk opzicht volkssport nummer één? De jeugd kiest tegenwoordig minder vaak voor de wielersport dan voorheen.

Quote

Geef jonge coureurs veiliger trainingskansen, vraagt minister Muyters aan de gemeenten

Autovrije straten moeten Vlaamse wielersport redden

Gisteren om 02:00 door Guy Fransen & Kristof Bohez

De instroom van jongens en meisjes in de wielersport slabakt, en daar wil minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) iets aan doen. Hij roept op om meer straten autovrij te maken en BMX-terreinen aan te leggen. Twee actiepunten waarmee de minister de verantwoordelijkheid bij steden en gemeenten legt. “Maar dit alleen gaat de wielersport niet redden.”

Vlaanderen wielerland? Niet bij de min 19-jarigen, zo blijkt. Nog geen 4.000 minderjarigen zijn aangesloten bij een wielerclub. Het stelt weinig voor in vergelijking met de 170.000 kinderen bij voetbalclubs, de 132.000 jonge turners of de 42.000 zwemmertjes. Een van dé redenen: het is te gevaarlijk op de weg. Ouders zijn simpelweg bang om hun kind in het verkeer te sturen.

Veurne vangt dat op door op woensdag een aantal plattelandswegen verkeersvrij te maken, en in Heusden-Zolder dient het autoracecircuit ook als trainingparcours. Maar die enkele projecten volstaan niet. De cijfers van nieuw ge­registreerde renners onderschrijven dat: van 123 naar 99 aspiranten (12 tot 14-jarigen), van 396 naar 229 nieuwelingen (15-16 jaar) in tien jaar tijd.

Daarom werkt Philippe Muyters aan een witboek koers, een beleidsplan waarmee de minister steden en gemeenten wil “aanmoedigen”, zodat in elke provincie twee tot drie afgesloten om­lopen worden gerealiseerd. Ter vergelijking: ­Nederland heeft er in totaal meer dan vijftig.

Met name de Vlaamse steden en gemeenten worden tot actie aangemoedigd. Bijvoorbeeld met één document voor de aanvraag van wielerwedstrijden, waardoor steden en gemeenten die aanvragen minder willekeurig behandelen. Of nog: meer tijdelijk verkeersvrije fietsparcours. En last but not least: meer aan te leggen terreinen voor het BMX-fietsen. Want BMX blijkt een ideale opstap voor jongeren die willen koersen, vanaf vijf jaar al. Het beleidsplan zal erop wijzen dat subsidies voor BMX-terreinen mogelijk zijn. De kostprijs van één terrein draait rond de 250.000 euro, iets minder dan de prijs voor een hockeyveld, veel minder dan de aanleg van een zwembad.

Gemeenten maar matig enthousiast

De vereniging van Vlaamse steden en gemeenten VVSG toont zich matig enthousiast over de oproep. “Tegen de promotie van de wielersport bij jongeren kan je niet zijn”, zegt woordvoerster Nathalie Debast. “Maar het is te vroeg om te zeggen of alle gemeenten zullen meewerken. Het is niet voor elke gemeente evident om straten af te zetten, daarvoor is ook mankracht zoals politie nodig. Ook de aanleg van BMX-infrastructuur moet lokaal bekeken worden. Subsidies kunnen wel een stimulans zijn. Al denken we niet dat ­deze plannen volstaan om de wielersport te redden. Daar is wellicht meer voor nodig.”

[www.nieuwsblad.be]
Remko 04 september 2019 18:49
België in de breedte de sterkste selectie van alle landen. Verzilveren wordt niettemin moeilijk.
MarkV 04 september 2019 19:11
Je hoeft niet bij een bond aangesloten zijn om te fietsen of hard te lopen, dus je als je de grootte van sporten wilt afmeten aan het aantal leden van de bond dan komen deze twee sporten er altijd kleiner uit dan ze zijn. In Nederland zijn de wielerbond én de schaatsbond ook kleiner dan onder andere de bonden voor golf, turnen, paardensport, skiën, bridgen en de hengelsport.

Er kunnen dan wel meer turnertjes zijn volgens de officiële cijfertjes, maar er kijkt geen Mechelse herdershond naar de professionele turnsport terwijl het hele land massaal langs de weg staat of aan de buis gekluisterd zit tijdens de grootste wielerkoersen. En dan hebben we het nog niet eens over supporterscafés. Een fenomeen dat in Nederland nauwelijks bestaat, laat staan in de rest van de wereld.
Arsimo 04 september 2019 19:36
Verzilveren zie ik nog wel gebeuren. Vergouden echter...



..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2019 19:37 door Arsimo.
opoeepo 04 september 2019 20:15
Ach, zolang ze er maar mee verguld zijn.
Blueprint 04 september 2019 20:22
Alle onzin terzijde geschoven, heeft België in de breedte inderdaad een zeer sterke ploeg. Ik zie 12 renners om uit te kiezen, dus de bondscoach is inderdaad niet te benijden.
- Philippe Gilbert
- Greg van Avermaet
- Jasper Stuyven
- Tiesj Benoot
- Tim Wellens
- Dylan Teuns
- Dries Devenyns
- Laurens de Plus
- Sep Vanmarcke
- Remco Evenepoel
- Oliver Naesen
- Yves Lampaert

Lampaert zou ik dan thuislaten (geen teamplayer en meer hardrijder dan puncher), De Plus zie ik zijn vormpiek niet doortrekken tot eind september. Dan nog Vanmarcke (parcours net iets te lastig) en Dylan Teuns (het is geen Waalse Pijl) eruit en je hebt best aardige medaillekansen.
Anony 04 september 2019 21:44
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dan nog Vanmarcke (parcours net iets te lastig) en
> Dylan Teuns (het is geen Waalse Pijl) eruit en je
> hebt best aardige medaillekansen.


Teuns vooral omdat hij al doortrekt sinds de Tour. Vanmarcke lijkt me wel in vorm, als Canada ook nog meevalt zal die sowieso meegaan. Met Plouay op zak lijkt hem thuislaten mij nu al redelijk moeilijk.
Blueprint 04 september 2019 22:12
Maar wie moeten ze dan thuislaten voor Vanmarcke?
Eindhovuh 04 september 2019 22:40
Beetje zoals Nederland ook vaak heeft. Zat goede renners, maar weinig echte afmakers.
Paar jaar geleden waren Gilbert en van Avermaet dat natuurlijk, maar in een sprintje kan je daar niet meer op rekenen.
Het koersverloop zal een beetje mee moeten zitten. Een beetje zoals Kwiatkowski hem won.
Blueprint 09 september 2019 14:53
Zeker van hun plekje zijn:

- Philippe Gilbert
- Greg van Avermaet
- Remco Evenepoel
- Oliver Naesen
- Dylan Teuns

Tijdrit: Campenaerts, Evenepoel, Lampaert
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen