Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

74th La Vuelta ciclista a España (2.UWT) Stage 15 » Tineo › Santuario del Acebo (154.4k)

Gepost door Clavan 
Clavan 08 september 2019 10:31
De zondagse preek van Wielerflits:

Na een verkapte rustdag voor het peloton op weg naar Oviedo, stuurt het etappeschema de renners zondag weer de hoogte in op weg naar Santuario del Acebo. Op deze klim mogen we opnieuw spektakel verwachten van de klassementsrenners. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours
De vijftiende etappe van de Vuelta a España kenmerkt zich door vier zware beklimmingen en andermaal een aankomst bergop. De organisatie legt de renners op de pijnbank in een relatief korte etappe van ruim 154 kilometer. Opvallend is dat de ‘tweede week’ een dag langer duurt dan normaal, dus deze rit is niet de laatste voor de rustdag.

De eerste klim van de dag is de Puerto del Acebo (8,2 km aan 7,1 procent) van eerste categorie. Deze beklimming met pieken tot tien procent is nog maar een opbouw voor wat komen gaat. Na een afdaling volgt een interessante vallei. Mogelijk kunnen hier enkele ploegen die een slag willen slaan, al enkele tactische spelletjes spelen; denk maar eens terug aan de verraderlijke etappe naar Fuente Dé in 2012, waar Alberto Contador de ronde naar zijn hand zette.

Na 61 kilometer begint de Puerto del Connio (11,7 km aan 6,2 procent) van eerste categorie, waarvan de top op 1.315 meter hoogte ligt. Daarna volgt een bijna twintig kilometer lange afdaling naar de voet van de Puerto del Pozo de las Mujeres Muertas van eerste categorie. De klim van ‘Put van de Dode Vrouwen’ doet pijn: elf kilometer lang aan 6,8 procent. Die cijfers zijn ietwat vertekend door twee relatief ‘vlakke’ kilometers halverwege.

De top van de Pozo de las Mujeres Muertas ligt veertig kilometer voor de finish. Met een boog gaat het terug naar de Puerto del Acebo, de eerste klim van de dag. Via een lange afdaling bereiken de renners de tussensprint (na 140 kilometer) en kort daarna de voet van de Santuario del Acebo, ook deze is van de eerste categorie.

De slotklim (van een andere, steilere kant dan de eerste klim van de dag) is 7,9 kilometer lang aan een gemiddelde stijging van 9,7 procent. Direct aan de voet liggen stroken tot vijftien procent en ook tussen kilometer twee en vijf loopt de weg regelmatig aan tien à elf procent omhoog. In de slotkilometer zwakt het niet af: met 8,5 procent moeten de renners met ambitie op ritwinst nog flink klimmen, voordat ze kunnen zegevieren op de streep.

Start: 13.18 uur in flag-es Tineo
Finish: 17.20 – 17.50 uur op flag-es Santuario del Acebo

Favorieten
Na de pseudo-rustdag naar Oviedo slaat de hoogtemeter weer stevig uit op weg naar het kerkje van Santuario de Nuestra Señora del Acebo. Zoals hiervoor beschreven schieten de percentages bij de vleet in de dubbele cijfers, waardoor de klassementsrenners elkaar wederom kunnen gaan bestoken. Opnieuw een dag om naar uit te kijken dus, na de eerdere bergop aankomsten op de Javalambre, Mas de la Costa, Cortals d’Encamp en Los Machucos.

In de afgelopen twee weken heeft Primož Roglič een vrijwel onwrikbare indruk achtergelaten. Als een ware sfinx verdeelt en heerst hij in de Vuelta a España. Na een valse start in de ploegentijdrit rond Torrevieja pakte de Sloveen al veel tijd terug in de volgende etappe naar Calpe. Vervolgens was hij niet meer weg te slaan uit de top van het klassement en met een fenomenale tijdrit in Pau veroverde hij de rode leiderstrui. Kan hij zijn trui nog eens in de verf zetten in Asturië?

In de etappe naar Los Machucos bewees Tadej Pogačar dat hij als enige in staat is Primož Roglič te kunnen volgen bergop. De Slovenen kennen elkaar goed en Roglič gunde zijn jonge landgenoot van amper 20 jaar zijn tweede ritzege. Ook in de verregende etappe naar Cortals d’Encamp had de renner van UAE-Emirates namelijk al eens toegeslagen. Daarom behoort hij ook op weg naar de kapel van Acebo tot de belangrijkste kanshebbers.

Movistar kwam met grote voornemens naar de Vuelta a España door Richard Carapaz, Alejandro Valverde en Nairo Quintana op te stellen. Carapaz viel nog voor La Gran Salida af en twee weken later is ook voor Valverde en Quintana de eindzege slechts een stip op de horizon. Valverde staat er nog het beste voor, maar door toedoen van onder andere de tijdrit volgt hij al op twee minuten. Voor Quintana is de schade al drieënhalve minuut en dus moeten de Movistars aanvallen!

Voor Miguel Ángel López zag het er lange tijd rooskleurig uit in de Vuelta. De Colombiaan mocht de eerste rode trui aantrekken na de gewonnen ploegentijdrit en ook na de vijfde en zevende rit werd hij kortstondig eigenaar van de leiderstrui. Net als iedereen kreeg hij in de tijdrit een flinke tik van Roglič en na de moeizame etappe naar Los Machucos staat hij op de vierde plaats op ruim drie minuten van de Sloveen. Ook hij moet aanvallen om tijd goed te maken.

In het spoor van bovengenoemd vijftal houdt Rafał Majka zich in de luwte kranig staande. Op de rode trui van Primož Roglič moet de Pool weliswaar al ruim zes minuten toegeven en op Nairo Quintana – die op de vijfde plaats een plekje hoger staat – bijna drie, maar daardoor kan hij zich mogelijk wel meer vrijheid permitteren in de jacht op dagsucces. In de Tour de France wist hij al drie etappezeges te pakken en ook in de Vuelta heeft hij er sinds 2017 een op zak.

Omdat de route weer steil omhoog gaat op de slotklim, moeten we ook weer voorzichtig kijken naar de springveren in het peloton. Denk hierbij naast Nairo Quintana aan zijn landgenoten Johan Esteban Chaves en Sergio Higuita. Mogelijk kunnen zij meespringen in de vroege vlucht en vanuit die uitgangspositie een heel eind komen, net zoals Pierre Latour in de etappe naar Los Machucos en Marc Soler al eens deden!


Favorieten volgens WielerFlits
**** Primož Roglič
*** Tadej Pogačar, Alejandro Valverde
** Miguel Ángel López, Rafał Majka, Nairo Quintana
* Esteban Chaves, Sergio Higuita, Pierre Latour, Marc Soler




Klassement na 14e etappe
1. Primoz Roglic (Slo)
2. Alejandro Valverde (Spa) + 2.25
3. Tadej Pogacar (Slo) + 3.01
4. Miguel Ángel López (Col) + 3.18
5. Nairo Quintana (Col) + 3.33
6. Rafal Majka (Pol) + 6.15
7. Nicolas Edet (Fra) + 7.18
8. Carl Fredrik Hagen (Noo) + 7.33
9. Wilco Kelderman (Ned) + 7.39
10. Dylan Teuns (Bel) + 9.58

Morgen ben ik er niet!
Slimmerd 08 september 2019 13:01
DNS Bevin
DNS Mezgec
merijntje mortirolo 08 september 2019 13:25
-
Slachtveld parcours. Prachtig om te zien. Zoiets kun je niet uittekenen aan de grijze Belgische kust.

Zou ik bijna willen zeggen.
opoeepo 08 september 2019 13:38
Vuelta. Ftutkoersje.
Komt allen naar Eeklo. 't Is daar dat het te doen is, vanaf 15.ooUur.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2019 16:37 door opoeepo.
El Chaba 08 september 2019 13:38
De eerste schermutselingen zijn reeds begonnen:

Vasil Kiryienka (WRU)
Nélson Oliveira (POR)
Casper Pedersen (DEN)
Sander Armée (BEL)
Mark Padun (OEK)

Hebben een minuut.
Slimmerd 08 september 2019 13:40
Movistar vindt dit niet ok, moest even wachten tot Erviti terug was na materiaalpech, nu rijdt deze op kop.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2019 13:40 door Slimmerd.
El Chaba 08 september 2019 14:09
Volop oorlog op de eerste klim dankzij een verschroeiend tempo van Movistar. Onder anderen Latour en Madrazo gelost.

Doorkomst op de top van de eerste klim:

Vasil Kiryienka (WRU)
Marc Soler (SPA)
Ruben Guerreiro (POR)
Mark Padun (OEK)

Dan het peloton op 18".



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2019 14:09 door El Chaba.
Slimmerd 08 september 2019 14:09
Soler kwam toch gewoon als eerste door voor Hart? Volgens mij is Kiryienka er al lang doorgezakt
El Chaba 08 september 2019 14:18
Op kop nu:

Tao Geoghegan Hart (GBR)
Mark Padun (OEK)
Marc Soler (SPA)
Vasil Kiryienka (WRU)
Ruben Guerreiro (POR)
Sander Armée (BEL)

Vier achtervolgers op 11"

Sergio Samitier (SPA)
Ion Izagirre (SPA)
Óscar Rodríguez (SPA)
Sepp Kuss (VS)

Peloton op 30".



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2019 14:19 door El Chaba.
El Chaba 08 september 2019 14:19
Ja Soler als eerste, ik bedoelde die vier samen als eerste boven. En Kiryienka zat daar wel bij hoor.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2019 14:19 door El Chaba.
El Chaba 08 september 2019 14:27
De vier achtervolgers hebbe de koplopers bij gehaald, maar de voorsprong op het peloton is slechts 21" dus het lijkt nog lang niet gespeeld dat deze kopgroep weg mag blijven.
El Chaba 08 september 2019 14:30
Enkele renners uit het peloton - Grmay, Craddock, Navarro, Jauregui en Jesus. Herrada - proberen de oversteek te maken. Het peloton lijkt nu te laten begaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2019 14:31 door El Chaba.
Slimmerd 08 september 2019 14:32
Kiryienka niet in de punten in ieder geval, dus niet bij de eerste vijf the finger smiley
Heisenberg 08 september 2019 14:33
Opvallend dat Powless of Bennett niet meer in de groep Roglic zat/zit.
Slimmerd 08 september 2019 14:33
El Chaba 08 september 2019 14:38
Klopt, ik zag het ook net. De Eurosport commentators zeiden in eerste instantie Jesus.
El Chaba 08 september 2019 14:39
Nog twee hebben de oversteek gemaakt:

Ben O'Connor (AUS)
Pawel Poljanski (POL)

Peloton al op drie minuten.
Curzio 08 september 2019 15:52
Toen ik zag dat Poels niet mee zat zei ik ook Jesus.
Slimmerd 08 september 2019 16:44
Als het zo doorgaat brengt de rode lantaarn vandaag de rode trui naar de finish.
tvm 08 september 2019 16:48
Antireclame voor de sport. En ja, ik ben een kritisch, verwende kijker.
Pyama 08 september 2019 17:27
Nu zijn jut en Jul Superman kwijt...
Eindhovuh 08 september 2019 17:50
Wat een triestige etappe voor de volgers
Slimmerd 08 september 2019 17:50
Genieten weer ja, je zou ook eens naar voren kijken. Voor het eerst dat ik me aan die twee begin te ergeren
Frederik D. 08 september 2019 17:51
De eindklim was best wel mooi qua wielrennen, vind ik. smiling smiley
Slimmerd 08 september 2019 17:51
1. Kuss

2. Guerreiro 39"
3. Hart 40"
4. O. Rodriguez 53"
5. Padun 1'49
6. O'Connor 2'05
7. Craddock 2'11
8. Roglic 2'14
9. Valverde
10. Armee 2'48
11. Lopez Moreno 2'55
12. Pogacar
13. Soler 3'03
14. Majka 3'13
15. I. Izagirre 3'29
16. Kelderman 3'50
17. Quintana
18. Pernsteiner
19. Higuita
20. Edet 4'04



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2019 17:54 door Slimmerd.
Curzio 08 september 2019 17:52
Mooi mooi mooi. 1x meegaan en onverbiddelijk afmaken. Fraaie stijl ook.

Dit alles in tegenstelling tot Geoghegan Hart, afschuwelijke coureur.
Curzio 08 september 2019 17:55
De onverslijtbare doet trouwens een gouden zaak voor het podium vandaag door vroeg aan te vallen en samen te werken met Roglic. Hopelijk heeft ook Nibali meegekeken.
Slimmerd 08 september 2019 17:56
AK

1. Roglic
2. Valverde 2'25
3. Pogacar 3'42
4. Lopez Moreno 3'59
5. Quintana 5'09
6. Majka 7'14
7. Edet 9'08
8. Kelderman 9'15
9. C.F. Hagen 9'44
10. Pernsteiner 11'39
11. Higuita 13'28
12. Nieve 14'58
13. Teuns 15'14
14. I. Izagirre 16'06
15. Soler 16'16
16. Guerreiro 16'32
17. Knox 18'42
18. Chaves 18'51
19. Frankiny 22'37
20. Fuglsang 22'41



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2019 17:58 door Slimmerd.
Slimmerd 08 september 2019 17:59
Hele fraaie klim, die hoop ik vaker te zien in koers
Ridder Kale Knikker 08 september 2019 18:25
Fraaie winst voor Kuss, leuk menneke. Slim gekoerst ook.
Pyama 08 september 2019 18:33
Opnieuw laat Kuss zien liever kopman dan knecht te zijn. Als Roglic morgen bergop iemand tekort komt zal deze etappe nog opbreken.
Curzio 08 september 2019 18:45
Ik heb nergens het gevoel gekregen dat Kuss hier tegen ploegorders in ging. Integendeel. Jumbo hanteert opnieuw de tactiek van de Tour: breed meespelen, winnen, goede sfeer houden. Dat komt ook de kopman ten goede. (Liever kopman zijn dan knecht is ook helemaal niet zo'n slechte houding voor een jonge renner btw.)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2019 18:46 door Curzio.
Orakel 08 september 2019 18:46
Door de matte aanloop kreeg de rest (buiten Martin) een rustdag.
Frederik D. 08 september 2019 18:47
Waarom refereer je aan Nibali? Raad je hem aan zo te koersen zoals Valverde vandaag op de slotklim deed? In elk geval alle lof voor Valverde. En ook, zij het toch iets minder, voor Kelderman, die zeer goed zijn best deed. Misschien kan hij nog een plaatsje opschuiven in het AK. Maar meer zit er niet in, denk ik. En als die Kuss inderdaad de beste klimmer is van Jumbo Visma (uitspraak van Van Emden), dan hebben ze volgend jaar nog een kopman bij JV. Misschien moeten ze JV dan maar splitsen in Jumbo en Visma. Wellicht kan Visma dan Nibali erbij nemen. Tenslotte weten ze hier op dit prikbord hoe Nibali het beste kan koersen. smiling smiley
Slimmerd 08 september 2019 18:52
Zoals hij zelf in het flashinterview zei wilde ze anticiperen op Astana en Movistar die ook iemand verstuurde in de vlucht. Hij kon op die manier Roglic nog bij staan als men hem eerser had durven aanvallen. Nu was de voorsprong van de kopgroep aan de alotklim gropt genoeg dat hij voor eigen kans mocht gaan
Curzio 08 september 2019 19:04
Ach, de situaties zijn natuurlijk niet volledig te vergelijken, maar Nibali deed het in de Giro wel voorkomen alsof Roglic een sleper was die nooit over wilde nemen en omdat hij zich alleen op Roglic bleef focussen heeft hij die ronde mogelijkerwijze verloren. Ik vind het wel aardig om te zien dat Roglic deze ronde helemaal niet in dit soort situaties komt.
Cyclad58 08 september 2019 19:09
Hoe krijg je het weer voor elkaar om een prachtige zege van een prima helper verbaal op een dergelijke wijze aan te vallen. Het was prima dat Kuss mee was, hij had Roglic kunnen helpen als de vlucht niet ver genoeg zou reiken en wanneer dat wel zo zou zijn had hij een prachtkans om de rit te winnen. Dit is alleen maar goed voor het moraal in de ploeg en zeker bij Kuss zelf. Zo jammer dat je altijd de negatieve benadering zoekt.
Frederik D. 08 september 2019 19:11
valse trage 08 september 2019 19:13
Wat een getrol.
pl0rk 08 september 2019 19:36
Als je 2 uur doorspoelt is het een leuke etappe. Soms loont het Formule1 live te kijken en daarna pas de Vuelta (soms ook niet geef ik grif toe).
Frederik D. 08 september 2019 19:53
Dat ook weer niet. Wel een zure opmerking. Maar ook dat perspectief hoort hier thuis. smiling smiley
Cecchini 08 september 2019 21:05
We gaan het zien met Kuss de komende dagen, maar Bennett kwam met Tony Martin over de finish en dat leek bepaald niet uit weelde te zijn, en met een mannetje minder in de cols wordt het toch wat kritieker, maar Roglic lijkt zo oppermachtig, dat het geen probleem hoeft te zijn
ton duk 08 september 2019 22:06
en Hofstede, meen ik toch ?
gr
Luijt 09 september 2019 08:50
Kelderman rijdt in de door hem zo geliefde schaduw zeker geen slechte Vuelta. Mag toch ook wel een keer gezegd worden, zelfs door ondergetekende.

.
Curzio 09 september 2019 09:10
Niet slecht nee, maar ook zeker niet goed. De mannen waar hij tussen staat, dat zegt het wel zo'n beetje.
ton duk 09 september 2019 09:15
Want van degenen die voor 'm staan had jij verwacht dat Kelderman daarvoor zou/gaat eindigen ?

Wel jammer dat we gisteren zijn laatste kilometer niet hebben gezien ...groepje uitgedund van 9 naar 4, meen ik ?
gr



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2019 11:01 door ton duk.
Curzio 09 september 2019 09:56
Nee hoor, ik heb Kelderman een paar dagen geleden nog verdedigd. Een topklassement viel niet te verwachten. Maar wat hij nu laat zien zegt in principe nog weinig, behalve dat het een aardige basis kan zijn. Als hij niet verder komt dan dit niveau dan heb je er weinig aan in elk geval.
MarkV 09 september 2019 10:39
Samenwerken? Waar heb jij naar gekeken?
Roglic bleef, terecht overigens, alleen in het wiel zitten van Valverde, tot de laatste paar honderd meter in een poging Valverde er nog af te rijden wat niet lukte.

Maar andere situatie dan de situatie met Nibali waar beiden belang hadden om te rijden maar het niet deden. Roglic had nu geen belang om Valverde te helpen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2019 10:41 door MarkV.
Horsie is back 09 september 2019 12:21
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kelderman rijdt in de door hem zo geliefde schaduw
> zeker geen slechte Vuelta. Mag toch ook wel een
> keer gezegd worden, zelfs door ondergetekende.
>
> .

Horsie, je wist dat die dag zou komen. Luijt een kudo geven.
Curzio 09 september 2019 13:24
Roglic heeft meermaals goed overgenomen, voor de laatste kilometer. En je mag wel iets minder aanvallend discussieren.
Slimmerd 09 september 2019 13:27
Bedoel je die constant meewerkende Roglic?
MarkV 09 september 2019 13:43
Ik val Roglic helemaal niet aan, ik zeg juist dat het begrijpelijk is dat hij zo gereden heeft.

Maar ik heb het wedstrijdverslag er even bij gepakt en daar staat ook dat ze samen hebben gewerkt, terwijl ik toch echt alleen maar Valverde (en Soler) op kop heb zien rijden tot de laatste kilometer. Ik zal het dan wel helemaal verkeerd gezien hebben of Roglic heeft precies tijdens de reclame op Eurosport overgepakt. Hoe dan ook, ik zat fout en ik vertrouw mijn eigen ogen en geheugen niet meer.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2019 13:44 door MarkV.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen