Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

74th La Vuelta ciclista a España (2.UWT) Stage 21 » Fuenlabrada › Madrid (106.6k)

Gepost door Clavan 
Clavan 15 september 2019 14:06


Bron: Touretappe

De taaiste sprinters in de Vuelta houden het helemaal vol tot het einde en op de slotdag krijgen ze in Madrid eer naar werken. De Ronde van Spanje van 2019 eindigt zo goed als zeker met een massasprint.

De uitzwaaietappe van de Vuelta is een vlakke rit van ruim 100 kilometer. Het gros van die afstand bestaat uit rondjes door het centrum van de Spaanse hoofdstad. Tienmaal leggen de renners het circuit van 5,8 kilometer af.

De slotronde is geen exacte kopie van vorig jaar, maar het komt wel op hetzelfde neer. Toen was Elia Viviani de snelste en hij trad zo in de voetsporen van Matteo Trentin (2017), Magnus Cort (2016), John Degenkolb (2015, 2012), Michael Matthews (2013) en Peter Sagan (2011).

Bennett en Jakobsen wonnen de eerste twee sprints in de Vuelta. De kampioen van Ierland deed dat met overmacht in de 3e etappe, terwijl de Nederlands kampioen hem met millimeters klopte in rit 4.

In de 14e etappe lag het halve peloton in de finale op de grond. De sprinters niet, en Bennett al helemaal niet. De Ier liet er geen onduidelijkheid over bestaan wie de snelste coureur in de Vuelta is en won met zoveel overmacht dat hij op de streep nog rustig kon omkijken.

Favorieten 21e etappe Vuelta a España 2019
*** Sam Bennett
** Fabio Jakobsen, Max Walscheid
* Fernando Gaviria, Edward Theuns, Marc Sarreau
Klassement na 20e etappe
1. Primoz Roglic (Slo)
2. Alejandro Valverde (Spa) + 2.33
3. Tadej Pogacar (Slo) + 2.55
4. Nairo Quintana (Col) + 3.46
5. Miguel Ángel López (Col) + 4.48
6. Rafal Majka (Pol) + 7.33
7. Wilco Kelderman (Ned) + 10.04
8. Carl Fredrik Hagen (Noo) + 12.54
9. Marc Soler (Spa) 22.27
10. Mikel Nieve (Spa) + 22.34
merijntje mortirolo 15 september 2019 15:14
-
Prachtparcours!
Prikdude 15 september 2019 16:10
Godzijdank, het zit er op.
Slimmerd 15 september 2019 16:11
Eindelijk een parkoers waarbij de ogen even dicht mogen vallen
Sub Culture 15 september 2019 19:55
Slimmerd 15 september 2019 19:55
1. Jakobsen
2. S. Bennett
3. Sajnok
4. Aberasturi
5. EBH
6. Theuns
7. Van der Sande
8. Venturini
9. Sarreau
10. Smith



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2019 19:57 door Slimmerd.
predator 15 september 2019 19:57
ton duk 15 september 2019 19:59
lodjan 15 september 2019 20:10
Heerlijk helder smileys with beer

#104
ton duk 15 september 2019 20:15
Hoho, Lodjan, Predator had het wel over lekker hè
gr
Eindhovuh 15 september 2019 20:39
Bizar goed jaar voor Jumbo.
Het beste uit de geschiedenis van de ploeg en haar voorgangers denk ik.
Winst Vuelta, podium Tour, 4 etappes Tour, 2 in Giro, 2 in Vuelta, 4 WT kortere rondes.
Roglic en Groenewegen de veelwinnaars, maar uiteindelijk zijn er 10 verschillende koers of etapppewinnaars.
Alleen in de klassiekers was afwezig op van Aert na.
ton duk 15 september 2019 21:07
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Alleen in de klassiekers was afwezig op van Aert
> na.

Niet helemaal natuurlijk met 5 en 7 DvPoppel ( G-W en DdV) en Teunissen 7e in P-R
gr
Eddy Veen 15 september 2019 21:31
Nou Slimmerd, ik heb toch goed voorspeld dat Jakobsen enkele ritten zou winnen (en Roglic het AK).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2019 21:31 door Eddy Veen.
Cecchini 15 september 2019 22:33
podium Giro vergeet je
Tinuz 15 september 2019 23:29
Hoe je het ook wendt of keert, bij Quick-Step zitten een paar geslepen vossen die de stiel doorgronden.
Blueprint 15 september 2019 23:30
Plus wint in UAE, Tirreno, Romandie en BinckBank Tour.
ton duk 16 september 2019 07:23
Nu won de Plus enkel in BB-Tour ...maar Eindhovuh benoemde die andere winsten ook al via 4 WT kortere rondes
gr
ton duk 16 september 2019 07:25
Wel knap van Jakobsen . Waar we allen wel twijfelden over zijn uitrijden Vuelta , wint ie gewoon de slotetappe
En in tegenstelling zijn 1e winst in 4e etappe , welke we vooral op conto van de ploeg konden schrijven, was de winst gisteren toch overtuigender
gr
Heisenberg 16 september 2019 10:20
Richeze is wel gedeklasseerd, maar zal daar om lachen. Had Jakobsen ook kunnen winnen zonder deze actie?
Eindhovuh 16 september 2019 10:49
Die was ik nog vergeten. Die rondes die Blueprint noemt had ik er wel bij staan.

Inhoudelijk wordt mijn punt blijkbaar niet betwist. spinning smiley sticking its tongue out
Eindhovuh 16 september 2019 10:51
We zijn zo verwend de laatste jaren dat 2 sprintetappes winnen in de Vuelta door een jong talent vrij lauw wordt ontvangen.
Zonde en doet geen recht aan zijn super knappe prestatie.
ton duk 16 september 2019 11:11
Dat is idd best typisch . Zeker als je ziet hoe buitenlandse talenten hier worden opgehemeld na een rits ereplaatsen !
gr
Cyclad58 16 september 2019 11:28
Zeker.

We moeten de prestatie van Jakobsen op waarde schatten.
Het is ontzettend knap om in je rondedebuut meteen 2 ritten te winnen. Vrijwel iedereen was ervan overtuigd dat Jakobsen de Vuelta niet zou uitrijden. Dat lukte hem wel en zonder al te veel problemen (al had hij het, zoals vrijwel iedereen, mentaal af en toe zwaar). Jakobsen gaat nog sterker en nog beter worden, het is bijna uitzonderlijk dat Nederland in Groenewegen en Jakobsen 2 sprinters heeft die tot de wereldtop in deze discipline behoren.
Heisenberg 16 september 2019 11:53
Aan zijn snelheid en kwaliteit twijfel ik niet. IJzersterke sprint. Maar wel nadat Richeze de weg voor hem vrij maakt op een manier die niet mag.
Cyclad58 16 september 2019 12:02
Daar is Richeze dan ook terecht voor gestraft.
Het zou ook veel te ver voeren om ook daarvoor Jakobsen te diskwalificeren, niet? Bovendien is Bennett door de actie van Richeze niet opgehouden, dus ik vind het een beetje lafjes om er weer mitsen en maren bij te halen.
opoeepo 16 september 2019 12:14
Als Jakobsen volgend jaar geen sprint meer wint, lag het (winnen) dus aan Richeze.
Eindhovuh 16 september 2019 12:16
Ach de keren dat hij zelf ingesloten raakt/ gehinderd wordt waardoor hij niet kan winnen zou je dan net zo goed moeten tellen.
Dit soort discussie is vrij zinloos. Er is zelden een sprint zonder incidenten. Welk punt moet er worden gemaakt.
Heisenberg 16 september 2019 12:18
Ik haal geen mitsen en maren aan over Jakobsen, je hoeft je niet aangevallen te voelen. Ik vraag me alleen af hoever een lead-out mag gaan. Er moet ergens een grens zijn. Voor de veiligheid en eerlijkheid moet er wat mij betreft iets bedacht worden om de gevaarlijke knechten echt te bestraffen. De boete en strafpunten die Richeze kreeg, staan niet in verhouding tot wat het heeft opgeleverd.
ton duk 16 september 2019 12:19
Alsnog uit koers zetten, die Richeze...
gr
Cyclad58 16 september 2019 12:30
Cyclad58 16 september 2019 12:34
Ik voel me absoluut niet aangevallen, maar probeer de situatie en de gevolgen te duiden.
Wat had je dan gewild? Richeze uit koers zetten heeft weinig zin op zo'n slotdag. Een hogere boete geven? Jakobsen deklasseren kan echt niet.
De jury kan niet anders doen dan situationeel beoordelen en dienovereenkomstig straffen. In elke sprint gebeuren wel incidenten en niet elk incident is even zwaar. Ik geloof niet dat de jury anders iets anders had moeten besluiten.
Pyama 16 september 2019 14:14
Groenewegen/Riesenbeek/Jakobsen. Staat genoteerd.
Siem 16 september 2019 14:24
Interessant idee is om de Lead-Out als officiele rol te gaan benoemen, waarin de jury vrij is om dit te benoemen. Wanneer deze gevaarlijk is, wordt de kopman uit de uitslag gehaald. Op deze manier krijg je wel meer grip op de veiligheid in de sprints die, en dan vooral met het uitzakken, steeds vaker te wensen overlaat.
Luijt 16 september 2019 14:36
Kelderman heeft zijn klassement behoorlijk opgeleukt door 2x goed mee te zitten in een ontsnapping. Bergop moest ie er bijna altijd af bij de besten. Dat is toch wel echt een verschil met 2 jaar terug.
Zou Wilco zelf tevreden zijn? Ik denk van wel.
ton duk 16 september 2019 14:53
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kelderman heeft zijn klassement behoorlijk
> opgeleukt door 2x goed mee te zitten in een
> ontsnapping.

Wat zo ongeveer voor elke renner gold vanaf plek 7...

Ja, hij is , net zoals ik, zelfs zeer tevreden
gr
Eindhovuh 16 september 2019 15:22
En toch hoop ik dat hij volgend jaar weer een stap zet.
Want het is wel een feit dat hij in 2017 4de werd op 3:17 van Froome, net achter Nibali en Zakarin, maar voor Contador, Angel Lopez en Kruijswijk.
Zijn niveau lag toen echt beduidend hoger. Hopelijk hebben de blessures hem niet definitief teruggeworpen zoals bij Gesink.
El Chaba 16 september 2019 15:32
Inderdaad, ook ik was er van overtuigd dat hij de Vuelta niet zou uitrijden en heb me daarin dus flink vergist. Dat hij dan de laatste etappe ook nog eens duidelijk weet te winnen van iemand als Sam Bennet, is een enorme knappe prestatie..!
Ere wie ere toekomt..
Cyclad58 16 september 2019 15:33
Naar mannetje ben je toch! smiling smiley
El Chaba 16 september 2019 15:35
Origineel maar ook heel goed idee in theorie dan. Bovendien ook praktisch makkelijk uitvoerbaar.
Maar gezien het conservatieve wielerwereldje gaat zoiets natuurlijk nooit gebeuren..
Slimmerd 16 september 2019 16:13
Een heerlijke positieve verrassing inderdaad, nu al benieuwd naar de stappen die hij in 2020 gaat zetten. Nu de komst van een nieuwe sprinter nog altijd niet rond is bij DQS, lijkt hij mij de nieuwe nummer 1. Helaas verliezen ze wel Sabatini, Gilbert en Richeze in de voorbereiding, maar een trein met Lanpaert, Asgreen, Morkov rijdt ook wel soor
Slimmerd 16 september 2019 16:13
Laatste etappes in een grote ronde worden altijd lauw ontvangen, helemaal als deze in het weekend op een avond worden verreden.
Horsie is back 16 september 2019 17:20
Kelderman schijnt volgens onderzoek een energie slurpende motor te hebben. Eerst bijtunen, denkt Horsie voordat Kelderman aan het hogere mag denken.
Wim De Craene 16 september 2019 19:27
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kelderman schijnt volgens onderzoek een energie
> slurpende motor te hebben. Eerst bijtunen, denkt
> Horsie voordat Kelderman aan het hogere mag
> denken.

Louis Delahaije heeft bij Kelderman veel schade veroorzaakt.
Cyclad58 16 september 2019 19:31
Is dat een aanname of wetenschap?
Horsie is back 16 september 2019 19:34
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is dat een aanname of wetenschap?

Nou geen aanname, Horsie zou niet durven.
Kijk even op twitter van Jurgen van Teeffelen en wel op 12 september.2019.
Wim De Craene 16 september 2019 19:38
In 2014 liet hij de jonge Kelderman te veel koersen rijden. Dat gaf Louis Delahaije later ook toe in een artikel in de Volkskrant. Misschien is Cecchini wel zo vriendelijk om dat artikel op te speuren en hier te plaatsen.
Horsie is back 16 september 2019 20:03
Wim De Craene Schreef:
-------------------------------------------------------
> In 2014 liet hij de jonge Kelderman te veel
> koersen rijden. Dat gaf Louis Delahaije later ook
> toe in een artikel in de Volkskrant. Misschien is
> Cecchini wel zo vriendelijk om dat artikel op te
> speuren en hier te plaatsen.

Als 23 jarige reed Kelderman met de Giro en Vuelta de helft van het aantal koersdagen in 2014 en juli was "vakantiemaand".
Laat onverlet, dat er altijd fouten kunnen worden gemaakt in de opbouw van training en wedstrijden.
Om uit het wedstrijdprogramma te willen concluderen, dat de La Haye veel schade bij hem heeft gemaakt lijkt me gratuite.
Cyclad58 16 september 2019 20:35
Luijt 16 september 2019 22:08
Zinnige opmerking. Pet gaat af.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen