Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Evenepoel, Campenaerts en Lampaert spreken tijdritambitie uit

Gepost door Wim De Craene 
Wim De Craene 24 september 2019 06:35
Quote

Remco Evenepoel blikt vooruit naar zijn eerste WK-tijdrit bij de profs: “Mijn doel? Top vijf”

Nooit eerder waren Deense tv-stations aanwezig op een WK-persconferentie van de Belgische tijdrijders. Voor Remco Evenepoel vinden ze dat plots wel de moeite. De ex-wereldkampioen tijdrijden bij de junioren wordt door Victor Campenaerts als topfavoriet beschouwd en mocht dat meteen verklaren. “Het is mooi als Victor dat zegt, maar ik denk dat hij zichzelf ook zeker niet mag onderschatten. Hij is naar verluidt fris en goed. Dat heeft hij mij zelf gezegd. Ik denk dat hij zeker ook een grote kans maakt op… minstens het podium.”

Voel jij je nog fris na zo’n lang eerste seizoen bij de profs?

“Dat zal ik woensdag moeten aanvoelen. Ik voel mij nog goed en ik heb naar deze tijdrit toegewerkt. Hopelijk valt alles in zijn plooi en kan ik woensdag met een goed gevoel en een mooi resultaat afsluiten.”

Wat is een mooi resultaat voor jou?

“Met hoeveel starten we? Ik wil zeker niet de laatste zijn. We hebben ons niet vastgepind op één bepaald resultaat. We willen gewoon zien waar het schip strandt. Het is de eerste keer dat ik zo’n lange tijdrit zal rijden. Ik heb nog nooit eerder een wedstrijd van een uur op die tijdritfiets gezeten. Het wordt stoempen. Ik ben benieuwd hoe mijn lichaam zal reageren op zo’n inspanning. Pas achteraf zal ik kunnen zeggen dat mijn lichaam er klaar voor was, of dat het is tegengevallen. Het is vooral een ontdekkingstocht.”

Je hebt op het EK bewezen dat je heel snel de aansluiting vond met de wereldtop. Is dit voor u een nieuwe test om uit te maken waar je staat?

“Het is opnieuw een test. Voor mij was elke koers dit jaar nieuw en dus een test. Ik denk dat ik zeker niet ontevreden mag zijn over mijn seizoen, en dat ik dus zonder stress aan de start zal staan. Maar ik ben van nature uit een winnaar, dus wil ik het wel zo goed mogelijk doen. Als ik heb gedaan heb wat ik moest doen, en er zijn er anderen beter, dan is dat maar zo. Zo gaat dat in sport.”

Yves Lampaert zegt dat hij op de top tien mikt. Victor Campenaerts ambieert minstens het podium. Kan jij iets preciezer zijn over jouw ambitie?

“Top vijf. Maar als ik dat niet haal, zal ik zeker niet teleurgesteld zijn.”

Het parcours is lang en technisch. Veel mensen zeggen dat het parcours ideaal is voor jou. Ga je daar mee akkoord?

“Ik vind het niet echt een technisch parcours. Het lijkt technisch omdat er veel hagen en bomen langs de wegen staan in Engeland. Moesten die bomen weg zijn, lijkt het eigenlijk één lange, rechte lijn van de start naar de finish. De lastigheidsgraad is wel de moeite. Het parcours bevat meer dan vijfhonderd hoogtemeters. Dat kan tellen. Er is één zone die echt lastig is en waar het constant op en af gaat. Die zone zal doorslaggevend zijn. De laatste drie kilometer zijn ook zeer zwaar. Het zal voor iedereen lastig zijn, ook om in te delen. Momenteel geven ze geen wind. Is die wind er wel, wordt het een veldslag.”

Je hebt zondagochtend het parcours al verkend. Hoe verliep dat?

“Toen ik hier aankwam, kende ik het parcours niet. Ik vond het belangrijk deze omloop goed in mijn geheugen te printen. De eerste vijftien kilometer heb ik slechts één keer gereden. Vanaf de eerste helling heb ik het parcours een paar keer verkend. Ik heb ook het geluk gehad dat ik het parcours zowel in droge als in natte omstandigheden heb kunnen bekijken. Zo ben ik voorbereid op alle scenario’s. Het grote werk zit er al een tijdje op. Na de wedstrijden in Canada heb ik nog een ministage ingelast in Canada. Hier in Yorkshire was het vooral de bedoeling op de conditie te onderhouden. Ik heb niet zot meer gedaan. Het belangrijkste is om niet ziek te worden.”

Je reed nooit eerder zo’n lange tijdrit van 54 kilometer. Hoe kijk je daar naar uit?

“Ik weet het niet. Bij de junioren was de tijdrit 20 km lang. Dit is dus volledig nieuw.”

Heb je vooral toegewerkt naar de tijdrit van woensdag of de wegrit van zondag?

“Ik heb mij vooral geconcentreerd op de tijdrit. Mijn trainer Koen Pelgrim en bondscoach Rik Verbrugghe waren ervan overtuigd dat als ik klaar zou zijn voor de tijdrit, ik dat ook zal zijn voor de wegrit. Die wegrit vat ik aan als een ervaring, die mij moet helpen richting vorig jaar, waar ik een parcours vindt dat mij helemaal moet passen.”

Wie verwacht je naast Primoz Roglic nog als grootste buitenlandse concurrent?

“Kasper Asgreen. In de Ronde van Zwitserland was hij tweede achter Yves en op het EK tweede achter mij. Hij hoort zeker bij de favorieten. Zo iemand mag je nooit achterwege laten in de voorbeschouwingen.”

Is België bij de mannen op dit moment het beste tijdritland ter wereld?

“Ik denk het wel. Als je ziet: Yves, werelduurrecordhouder Victor, Wout en ik. We hebben overal al een tijdrit gewonnen dit jaar. Dat kunnen niet veel landen ons nazeggen.”

[www.standaard.be]

Quote

Victor Campenaerts voor WK tijdrijden: “Parcours nagetekend in Overijse”

De nummer drie van de WK-tijdrit vorig jaar – Victor Campenaerts – verscheen op de persconferentie met een opvallende sik. Volgens Yves Lampaert om de afscheidnemende Nederlandse renner Laurens ten Dam te eren, maar de werelduurrecordhouder had een andere uitleg. “Mijn vriendin Fanny vind het mooi als ik mijn baard zal staan, maar ik ga die sik voor de tijdrit nog wel afdoen.”

In een voorbeschouwing van zijn ploeg Lotto-Soudal zei Campenaerts dat Remco Evenepoel volgens hem de topfavoriet is op de regenboogtrui van woensdag. “Zet daar ook maar Primoz Roglic bij. Ik vermoed dat hij misschien nog wat vermoeid zal zijn van de Vuelta en hij allicht liever een lastiger parcours wil. Ik ben ook benieuwd naar Rohan Dennis.”

Over zijn eigen kansen en ambitie is Campenaerts ook duidelijk. “Vorig jaar eindigde ik derde. Alles minder dan het podium zal aanvoelen als een teleurstelling. Al besef ik dat het geen certitude is dat ik zover ga geraken. Mijn voorbereiding was speciaal, maar ik voel dat ik er klaar voor ben. Ik heb thuis in Overijse een gelijkaardig parcours als dat van de tijdrit uitgetekend en ik ben hier ook al meer dan een week in Yorkshire voor wat extra sleuteltrainingen. Dat geeft mij een zeker rust. Of dit een unieke kans voor mij is om wereldkampioen nu Tom Dumoulin niet aan de start staat. “Ach, er staan altijd wel sterke mannen aan de start. Het is zeer moeilijk om wereldkampioen te worden, maar na mijn werelduurrecord in Mexico ben ik klaar om nog één orgelpunt te plaatsen”, aldus Campenaerts die woensdag als voorlaatste renner van start zal gaan. Titelverdediger Rohan Dennis start als laatste.

[www.standaard.be]

Quote

Yves Lampaert voor WK tijdrijden: “Ik hoop op de top tien”

Yves Lampaert start woensdag als eerste van de drie Belgen aan de tijdrit. De West-Vlaming van Deceuninck-Quick Step won zaterdag nog de Ronde van Slovakije en kwam zondagavond na een lange reis via Amsterdam aan in Yorkshire. “Ik voel mij nog een beetje moe, maar ik denk dat die vermoeidheid tegen woensdag wel zal weg zijn. Voor mij is de wegrit op dit WK belangrijker dan de tijdrit.”

Lampaert werd in 2016 al eens zevende op de WK-tijdrit. “Ik weet niet waar ik ga stranden. Het is een zeer lange tijdrit en vrij lastig, maar ik denk wel dat een goeie uitslag er in zit. Top tien moet misschien wel lukken.”

Wil Lampaert zich verzekeren van de tijdrit op de Olympische Spelen in Tokio moet hij bij de eerste acht eindigen. “Ik denk dat dit moeilijk wordt. Mocht het wat korter zijn, zou het er misschien wel inzitten. Maar ik denk dat met Victor en Remco de twee mannen voor Tokio bekend zijn. Ze verdienen dat ook.”

[www.standaard.be]

Ik ben het geheel eens met Remco Evenepoel dat het kleine België momenteel het beste tijdritland van de wereld is. Dat is niet alleen voor morgen een leuk vooruitzicht maar ook voor Tokio. Heerlijk hoor om morgen een tijdrit te kunnen aanschouwen met serieuze kansen op medailles voor het kleine België. De grootste kanshebber daarop is denk ik de guitige Evenepoel. Deze jongeling is zo enorm getalenteerd die kent gewoonweg zijn grenzen nog niet als hij die al überhaupt heeft.
Sub Culture 24 september 2019 07:31
Geen enkele Belg pakt morgen een medaille op het WK ITT bij de elite.
Nelis! 24 september 2019 07:48
Fijn dat Evenepoel zich richt op het WK van vorig jaar. Wellicht is hij de enige, dat maakt hem tot de absolute topfavoriet.

Als de Belgen zich echt het beste mannelijke tijdrijdersvolk van de wereld voelen, dan zullen ze zich kapot moeten schamen vanwege de wanvertoning van zondag.

Evenepoel, Campenaerts en Van Aert zijn zeker goede tijdrijder die zich kunnen meten met de wereldtop. Of ze ooit het niveau van de absolute wereldtop zullen evenaren, vraag ik mij af. Dumoulin, Dennis, Roglic en Froome in vorm, schat ik nog altijd een stuk hoger in.
merijntje mortirolo 24 september 2019 08:59
-
Quote
Victor Campenaerts
Mijn vriendin Fanny vind het mooi als ik

Dat met die Carlien is niets geworden?

Kan die journalist van de Standaard dt-fouten horen? Bij Evenepoel ook al:

Quote
Remco Evenepoel
waar ik een parcours vindt dat mij helemaal moet passen.

Ik zal het wel tof vinden als Evenepoel op het podium eindigt. Ik zie enkel Roglic en Dennis als 'beduidend beter' en Campenaerts zo ongeveer als zijn gelijke, met misschien figuurtjes als Asgreen, Affini, Bevin, Van Emden, Küng en Ganna daar in de buurt. Die koekenbakkers zou je bijna uit gewoonte al onder Evenepoel zetten, maar hebben natuurlijk wel een afstand als deze veel vaker gereden, dat scheelt vast. Remco echter is een wereldwonder, dus de strijd om brons wordt best spannend.

Fucking jammer dat Van Aert zo dom was om die bocht iets te scherp aan te sturen, daaro in de Tour. Was, in mijn ogen, de enige geweest die Dennis en Roglic zou hebben kunnen bedreigen.

Dennis is een (klein) vraagteken, maar het zou mij niet echt verbazen alsie 'gewoon' in topvorm is. Hoeveel wedstrijdritme heeft een pure tijdrijder nodig? Niet veel, dunkt mij. Naar aanleiding van het afgelopen seizoen gun ik het het meest aan Roglic. En Remco natuurlijk, al hep het afgelopen seizoen daar geen reet mee te makuh.

Turrouwwuns, als ik zo naar het parcours kijk moet Schiedamse Jos toch best top vijf kunnen rijden, of zie ik iets over het hoofd? Heb me nog niet heel erg verdiept in dat Angelsaksische ritje en gisteren ook niets gezien van (het parcours bij) de junioren.
Blueprint 24 september 2019 09:22
Alles minder dan drie medailles zou een enorme teleurstelling zijn voor het nietige België.
Wanny 24 september 2019 09:39
België het beste tijdritland van de wereld? Dat is wel een goeie.
lodjan 24 september 2019 10:05
De tijdrit is (denk ik) wat aan de lange kant voor Jos.
Wanny 24 september 2019 10:29
Jos zou sowieso niet in de buurt van de medailles komen is mijn verwachting.
Meneer 60% 24 september 2019 10:40
Het is een ideale kans voor Campenaerts en Evenepoel. Niet om glans weg te nemen van een eventueel zege, maar het deelnemersveld is zwakker dan ooit. Geen Dumoulin en Froome. Dennis is een heel heel groot vraagteken. Martin is gehavend en gaat geen rol spelen. Roglic heeft er een zware Vuelta opzitten. Het parcours zal zeker Evenepoel goed liggen. Ik zie hem toch als de grootste kanshebber.
Eddy Veen 24 september 2019 11:01
En te geaccidenteerd.
Curzio 24 september 2019 11:08
Ik zou mijn geld zetten op Campenaerts, die toch een beetje onderschat wordt als tijdrijder in mijn ogen. In de Giro kwam hij op een zwaar parcours akelig dichtbij Roglic, ondanks een dramatische fietswissel.
Blueprint 24 september 2019 11:17
Wel geen koers meer gereden sinds het NK. Was niet in vorm voor het EK, maar zegt nu weer op de goede weg te zijn. Best bijzonder trouwens dat hij als een van de sterkere renners bij Lotto slechts 41 koersdagen heeft.
veluweracer 24 september 2019 11:25
Catweazle met zijn bakkes besmeurd met snot en slijm. Ik kan er vaak slecht tegen.
veluweracer 24 september 2019 11:26
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Catweazle met zijn bakkes besmeurd met snot en
> slijm. Ik kon er vaak slecht tegen.
Curzio 24 september 2019 11:50
Is weer zo'n typische Lotto-Soudal pret-begeleiding.
Tjappie2 24 september 2019 12:16
Evenepoel met het goud zou ik geweldig vinden.
Van Campenaerts met een medaille krijg ik op voorhand al buikpijn.
Horsie is back 24 september 2019 12:27
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Evenepoel met het goud zou ik geweldig vinden.
> Van Campenaerts met een medaille krijg ik op
> voorhand al buikpijn.

Huh klinkt het nu in alle talen van de wereld.
Luijt 24 september 2019 13:14
Nou Wimpie, als ik dit zo lees moet het wel haast een Belg worden. Ik hoop t maar voor je.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen