Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

World Championships WJ » Doncaster › Harrogate (86k) en World Championships U23 » Doncaster › Harrogate (173k)

Gepost door Clavan 
Clavan 27 september 2019 08:43
Voorbeschouwing wielerflits van de U23:
Normaal gesproken is de wegwedstrijd voor de beloften een mooie graadmeter om te zien hoe het er bij de profs aan toe gaat. Die vlieger gaat dit jaar niet op, omdat de aanloop voor de U23-renners nagenoeg vlak is én zij – na de parcourswijziging van de UCI dinsdagavond – ‘slechts’ twee keer de lokale ronde afwerken.
WielerFlits blikt vooruit.

Historie
Het WK voor beloften viert dit jaar een jubileum. Het kampioenschap staat namelijk voor de 25e keer op het programma. Dat is relatief jong in de geschiedenis van het WK. De beloftencategorie werd in 1996 in het leven geroepen en vervangt sinds die dag het WK voor amateurs. De laatste winnaar van die categorie is overigens een Nederlander: Danny Nelissen liet toen het Wilhelmus klinken. Bij de beloften waren de oranjehemden overigens een stuk minder succesvol. Nog nooit viel er een wereldkampioen uit Nederland te noteren. Thomas Dekker was er in 2003 (brons) en 2004 (zilver) dichtbij, maar daar bleef het bij.

In 2003 troefde Sergey Lagutin, Johan Vansummeren (links) en Thomas Dekker (rechts) af – foto: Cor Vos
België doet het wat dat betreft ietsjes beter, al zien we daar ook nog altijd geen gewonnen regenboogtrui. Johan Vansummeren pakte in 2003 het zilver, terwijl Tom Van Asbroeck sinds 2012 een bronzen plak in zijn kast heeft liggen. Vorig jaar deed de onlangs overleden Bjorg Lambrecht er nog een zilveren medaille bij. In de eerste jaren van dit evenement was het vooral Italië dat de klok sloeg, al is het nu alweer eventjes geleden sinds hun laatste wereldkampioen. Frankrijk nestelde zich sinds 2008 met vier titels naast de Squadra Azzurra. Twee seizoenen geleden was namens Les Blues Benoît Cosnefroy nog succesvol in deze leeftijdscategorie.

Laatste tien winnaars flag-wc WK-wegrit voor beloften
2018: Marc Hirschi
2017: Benoît Cosnefroy
2016: Kristoffer Halvorsen
2015: Kévin Ledanois
2014: Sven Erik Bystrøm
2013: Matej Mohorič
2012: Alexey Lutsenko
2011: Arnaud Démare
2010: Michael Matthews
2009: Romain Sicard

Vorig jaar
Na diverse schermutselingen aan het begin van de koers, ontbrandde het WK voor beloften in 2018 op het finale-parcours. Zwitserland greep de steile klim naar Igls aan om een coup te plegen. Dat lukte, want er raakten zeven renners weg. Vier daarvan kwamen uit het Alpenland, inclusief Marc Hirschi. In de achtergrond werkte België zich een uur in de rondte om kopman Bjorg Lambrecht terug in de vuurlinie te brengen. Zij slaagden in hun missie: in de slotfase reed hij samen met Jaakko Hänninen en – opnieuw – Hirschi weg. Die laatste verraste zijn medevluchters met een aanval in de afdaling. Ze zagen hem pas na de finish weer terug.

Top-5 WK-wegwedstrijd voor beloften 2018
1 Marc Hirschi in 4u24m05s
2 Bjorg Lambrecht + 15s
3 Jaakko Hänninen z.t.
4. Gino Mäder + 35s
5. Mark Padun + 37s

30.Pascal Eenkhoorn + 5m41s

Parcours
De beloften starten hun wedstrijd in Doncaster, een flink eind ten zuidoosten van het epicentrum van dit WK in Yorkshire. Daar beginnen ze met een neutralisatie van 7,7 kilometer. Vlak na de start passeren de renners de paardenrenbaan van Doncaster. Over lange, doorgaans vlakke en rechte wegen gaat het in noordelijke richting naar Monk Fryston, Tadcaster en Boroughbridge. Het gevaar tijdens deze fase van de wedstrijd zit hem niet in het parcours, maar in waaiers. De wind (windkracht vier) staat namelijk schuin in de rug. De vraag is in hoeverre de relatief kleine teams (van vijf tot een enkele keer zes renners) bij machte zijn om waaiers op te zetten en of de wind daar misschien niet net te zacht voor is.

Van Boroughbridge gaat het naar Ripon, net voor half koers. Voor sommigen overigens op bekend terrein, want vanuit die plaatst startte de U23-tijdrit en rijden ze over wegen die ze eerder deze week al eens onder de wielen geschoven kregen. Daarna krijgen de beloften de eerste, echt hellende stroken voor de kiezen. Na 110 kilometer ligt de top van een klimmetje die 2,1 kilometer lang is met een gemiddeld stijgingspercentage van 4,3%. Daarna gaat het op en af naar Pately Bridge, maar die hellingkjes gelden vooral als opwarmertje voor wat komen gaat.

Na 119,5 kilometer begint vervolgens de klim naar Greenhow Hill (3,4 kilometer aan 7,8%). Deze lastige en steile beklimming luidt de finale in. Na die helling gaat het in dalende lijn en gestrekte draf in de richting van Harrogate. Na 151 kilometer koers zullen ze aldaar voor de eerste keer de finishstrook op West Park passeren. Daarna zal de koers helemaal ontbranden, want op de technische en met klimmetjes bezaaide route is de wedstrijd moeilijk te controleren. Scherprechter in het rondje is Harlow Moar Road (1,1 kilometer aan 5,6%), waarna de meest technische passage volgt. De finishstrook is daarna licht oplopend.

In tegenstelling tot het profielkaartje die hieronder te zien is, zullen de beloften slechts twee keer het lokale circuit afleggen. De UCI besloot dinsdagavond om de slotronde te schrappen, omwille van het slechte weer dat is voorspeld. Zo kan de organisatie de veiligheid van de renners waarborgen. Door het slechte weer kan het ook wat vroeger donker zijn, waardoor de regie voor de tv-beelden in de knoei zou komen. “De televisieproducent kan nu ook een hoogwaardig product afleveren”, schreef de UCI in een verklaring. Er blijven zodoende 174 kilometers over. Mogelijk volgen er nog meer aanpassingen.

Datum: Vrijdag 27 september
Traject: Doncaster – Harrogate
Totale afstand: 179 kilometer (oorspronkelijk 193 kilometer)
Hoogtemeters: 1520 (oorspronkelijk 1766 hoogtemeters)

Start: 14.00 uur / 15.00 uur
Finish: 18.30 uur / 19.30 uur

Favorieten
Opmerkelijk genoeg is het parcours voor de beloften een stuk minder zwaar dan bij bijvoorbeeld de junioren. Dat was al zo, maar zeker nu de slotronde is komen te vervallen. De junioren leggen 31 kilometer minder af, maar krijgen wel 650 extra hoogtemeters op hun bord. Toch is het de vraag in hoeverre dat uitmaakt. De vlakke aanloop naar Harrogate toe zal de koers niet lamleggen. U23-wedstrijden staan erom bekend dat het oorlog is vanaf het startschot en dat zal vrijdag niet anders zijn. Het enige verschil is, is dat door het relatief makkelijke begin de mindere goden ook mee kunnen schuiven in een vlucht. Daardoor is deze misschien iets makkelijker te controleren.

Feit is wel dat de favorieten er nu vroeg aan moeten beginnen. Omdat er slechts twee rondes op het circuit van Harrogate overblijven, nemen de titelkandidaten een risico als ze tot daar wachten. Het lastigste punt van het circuit zit hem bovendien pas in de laatste zes kilometer van het rondje. Wanneer ze tot daar wachten, zijn er per saldo nog twintig kilometer over. Met andere woorden: ongeveer een half uur koers. Als een topsprinter als Alberto Dainese er dan nog aanhangt, zal hij er alles aan doen om erbij te blijven. Aan de andere coureurs om hem en de andere snelheidsduivels daarvoor al overboord te kieperen. Greenhow Hill is misschien opeens wel de scherprechter.

De absolute topfavoriet voor de regenboogtrui huist in de selectie van België. De bondscoach heeft een uitermate sterk blok gevormd, met WorldTour-renner Jasper Philipsen als ultiem uithangbord. Het 21-jarige talent van UAE-Emirates is een van de snelste mannen aan de start vrijdag, maar hij heeft in zijn eerste jaar bij de profs laten zien ook over genoeg inhoud te beschikken. Philipsen scoorde enkele heel korte uitslagen in een resem Belgische eendagsklassiekers en hij toonde zich ook al in de Tour de France. Het lijkt erop dat hij na bijna zeventig koersdagen nog altijd de energie vindt om op het WK te schitteren.

De grootste uitdagers komen uit het U23-circuit. Stefan Bissegger is de eerste die de revue passeert. De 21-jarige Zwitser boekte in de Tour de l’Ain al zijn eerste profzege en ook in de rest van het seizoen was hij succesvol. De jongeling is van origine tijdrijder, waardoor hij over een sterke motor beschikt. Maar ook steeds vaker laat hij zich op zwaardere parcoursen zien én wint hij sprints na lastige koersen. Zo wist hij in de Ronde van de Toekomst vorige maand bijvoorbeeld op die manier nog een etappe te winnen. Mocht Bissegger de titel grijpen, dan krijgt hij van zijn toekomstig ploeg EF Education First een mooie bonus.

Naast Bissegger is het voor Philipsen ook oppassen voor Kaden Groves. De 20-jarige Australiër heeft veel overeenkomsten met landgenoot Michael Matthews, die in 2010 de wereldtitel bij de beloften voor zich opeiste. De renner van SEG Racing Academy (volgend jaar Mitchelton-Scott) kan zomaar eens in zijn voetsporen treden. Groves gaat bergop namelijk lang mee, getuige zijn achtste plek in Luik-Bastenaken-Luik U23 eerder dit seizoen. Ook in het hooggebergte liet hij zich zien, waardoor ze hem er in Yorkshire niet gaan afrijden. Groves beschikt over een uitstekende sprint en reed ter voorbereiding veelal profkoersen. De hertekende finale spreekt in zijn voordeel.

Nog nooit lukte het Groot-Brittannië om een wereldkampioen bij de beloften af te leveren. De troef voor dit jaar heet Tom Pidcock. De 20-jarige wereldkampioen veldrijden U23 kende een ijzersterk seizoen, met onder meer winst in Parijs-Roubaix U23 en de Tour Alsace. Het parcours in Yorkshire is op maat van de thuisrijder, die er een WK op zijn trainingswegen krijgt. De jongeling hoort eigenlijk kort onder Philipsen te staan, maar hij viel zwaar in de Tour de l’Avenir. Daar begon hij overigens wel in topvorm. De laatste weken werkte Pidcock hard aan zijn herstel om hier zo goed mogelijk te zijn. Maar is dat genoeg voor goud?


Denemarken beschikt over een uiterst talentvolle lichting, waar ze binnen het huidige U23-circuit al een paar jaren op teert. Ze verschijnen met een erg sterk team aan de start, waarbij ze meerdere pionnen kunnen uitspelen. Na het afhaken van Niklas Larsen zullen zij echter alle pijlen richten op Andreas Stokbro. In de eerste maanden van het jaar liet hij zien lastige eendagswedstrijden goed aan te kunnen, door onder meer de Ronde van Vlaanderen voor beloften op zijn palmares bij te schrijven. De sterke en rappe Deen maakte dit jaar indruk in het shirt van Riwal-Readnyez, waarmee hij een WorldTour-contract bij Team NTT verdiende.

Hoewel het weer hen misschien niet meteen uitnodigt, hoopt ook Colombia het goed te doen in Yorkshire. Het Zuid-Amerikaanse land zet daarbij volop in op Sergio Higuita. De 22-jarige renner van EF Education First is een van de revelaties dit jaar. Hij toonde zich sinds zijn overgang naar het Amerikaanse team begin mei in diverse WorldTour-koersen. Hij werd achtereenvolgens tweede in de Tour of California, vierde in de Ronde van Polen en veertiende in de Vuelta a España. In die laatste etappekoers won hij bovendien een mooie rit. Wellicht is het voor Higuita niet zwaar genoeg in Yorkshire (zeker door het schrappen van de slotronde), maar kansloos is hij niet.

De Colombiaanse klimmer kan rekenen op snelle benen na een lastige koers, wat dan weer in zijn voordeel pleit. Wie ook al eens bewees over een behoorlijke sprint te beschikken, is Pascal Eenkhoorn. De 22-jarige Nederlander won vorig jaar een veredelde massasprint in de Tour of Utah. De tweedejaars beroepsrenner van Jumbo-Visma boekte al twee profzeges en weet dus hoe hij een koers moet afmaken. Desondanks staat-ie niet te boek als veelwinnaar. De laatste jaren is echter gebleken dat dit ook niet nodig is om het goud te veroveren bij de beloften. Eenkhoorns vijftiende plek in de Bretagne Classic eerder deze maand belooft veel goeds.

Een van de meest veelzijdige selecties van het beloften WK is zonder twijfel die van Duitsland. Max Kanter van Team Sunweb was hier normaal een van de topfavorieten geweest, maar hij kreeg dit seizoen af te rekenen met veel pech. Daardoor lijkt hij niet over de vorm te beschikken die nodig is voor winst. Voor Niklas Märkl is het misschien nog een jaartje te vroeg en Georg Zimmermann heeft liever een zwaarder parcours. Jonas Rutsch is daarom de aangewezen kopman. Hij won eind maart Gent-Wevelgem U23 en wist ook in andere lastige eendagswedstrijden kort te rijden. Rutsch is bovendien niet traag aan de meet.

De Amerikanen vormen in Yorkshire vrijdag ook een sterk blok. Met Ian Garrison hebben ze iemand die dit werk goed aan moet kunnen, terwijl het voor Brandon McNulty zaak is om de koers in de finale goed onder controle te houden. Als dat het geval is, dan creëren ze een mogelijkheid voor Kevin Vermaerke om een gooi naar de wereldtitel te doen. De pas 18-jarige krachtpatser heeft aangetoond op zwaardere omlopen zijn mannetje te staan. Hij won dit seizoen namelijk Luik-Bastenaken-Luik U23, waarna hij ook goed meekwam in de Tour de Yorkshire. Vermaerke beschikt over een vinnig eindschot en dat is nodig als je in Harrogate wilt winnen. Onlangs was hij nog vierde in Lillehammer GP.

Philipsen, Higuita, Eenkhoorn en Vermaerke zijn alle vier reeds prof. Daarmee hebben ze qua inhoud enige voorsprong op kunnen bouwen ten opzichte van anderen. Dat voordeel geldt ook voor Szymon Sajnok van CCC. Wat heet: op de slotdag van de Vuelta a España sprintte hij nog naar een derde plek in Madrid. Maar dat de spurter annex baanwielrenner meer kan, bewees hij bijvoorbeeld met korte ereplaatsen in Nokere Koerse en Bredene Koksijde Classic. Daarnaast werd hij tijdens de Tour de Wallonie tweede achter Arnaud Démare in de lastige vierde rit. De beloften zijn gewaarschuwd: neem Sajnok niet mee naar de streep. Hij zal de wijziging van het parcours met een lach ontvangen hebben.

Maar wat dan met grote wielerlanden als Frankrijk, Italië en Spanje? Het antwoord is simpel. Zij beschikken slechts over outsiders. Bij de Fransen moet het vooral komen van de sterke aanvaller Simon Guglielmi. De Spanjaarden hopen dan weer op een uitschieter van de snelle Francisco Galván. Italië heeft meerdere goede renners aan boord, waarbij allrounder Alexander Konychev waarschijnlijk het meest in aanmerking komt. Voor sprinter en Europees kampioen Alberto Dainese was het aanvankelijk iets te zwaar, maar wellicht kan hij de finale – nu er een rondje minder af te werken is – nu net wél overleven. In dat geval is de renner van SEG Racing Academy een aartsgevaarlijke klant. Voor mannen als Samuele Battistella en Alessandro Covi is de parcourswijziging dan weer een nadeel. Zij konden het verschil al moeilijk maken en dat is nu niet eenvoudiger.

Een ander sterk collectief is dat van Estland. Natuurlijk, favorieten voor de wereldtitel hebben ze niet meteen. Maar Rait Ärm verraste op het EK ook alles en iedereen met zijn bronzen medaille. Met Karl Patrick Lauk en Siim Kiskonen hebben ze nog twee sterke renners; wie weet zorgen ze opnieuw voor een daverende verrassing. Ook Portugal heeft een formatie gesmeed waarmee ze kunnen meedoen. Rondetalent João Almeida zal de aanval moeten zoeken, terwijl André Carvalho er een neusje voor heeft om in de finale met de juiste groep mee te schuiven. Bij Luxemburg hebben ze met prof Kevin Geniets, de afscheidnemende Pit Leyder en snelle man Colin Heiderscheid ook verschillende opties.

Nederland heeft eveneens meerdere ijzers in het vuur. Het kan ook zijn dat Eenkhoorn of rasaanvaller Ide Schelling namelijk de finale openen en dat ze snelle mannen Marijn van den Berg en Nils Eekhoff uitspelen. Datzelfde scenario zal ook in de ploegbus van de Denen passeren, die met Andreas Kron ook een sterke renner aan boord hebben die de aanval zal willen zoeken. Zwitserland zal daar tevens op willen inspelen. Met Robin Froidevaux en Johan Jacobs hebben ze renners in de ploeg die in zo’n situatie kunnen anticiperen. Vooral die eerste kan aan de finish rekenen op een sterk sprintje. Voor Jacobs geldt dat in mindere mate.

Toch lijken de twee sterkste selectie België en Groot-Brittanië te zijn. Philipsen kan rekenen op de hulp van Brent Van Moer, Ilan Van Wilder en Stan Van Tricht, die allen ook kunnen winnen met een late uitval. Stan Dewulf en Jens Reynders kunnen de sprint voor Philipsen aantrekken, maar ook zelf toeslaan als de kopman onverhoopt is afgehaakt in de finale. Datzelfde geldt voor de Britten. Wanneer Pidcock niet fit genoeg blijkt, kunnen ze ook gokken op de razendsnelle Jake Stewart of de sterke sprinter Matthew Walls. Met Alfred Wright hebben ze zelfs nog een vierde pion die via een aanval iets kan ondernemen.


Tot slot nog een aantal eenlingen die ook in staat zijn om hier een mooie prijs te rijden. Tobias Foss zal het in de finale namens Noorwegen sowieso een keer proberen. Maar wellicht is het voor hem niet zwaar genoeg. Van hetzelfde laken een pak voor de Finse klimmer Jaakko Hänninen, vorig jaar nog goed voor brons. De sterke Hongaarse allrounder Barnabás Peák zal in de finale ook bondgenoten proberen te vinden voor een aanval. De Sloveen Žiga Jerman zal zich graag laten meevoeren tot een eventuele eindsprint. Mocht het daarop uitdraaien, dan moet je ook rekening houden met sterke spurters als Dušan Rajović (Servië), Stanisław Aniołkowski (Polen) en Biniyam Ghirmay (Eritrea).

Favorieten volgens WielerFlits
**** Jasper Philipsen
*** Stefan Bissegger, Kaden Groves
** Tom Pidcock, Andreas Stokbro, Sergio Higuita
* Pascal Eenkhoorn, Jonas Rutsch, Kevin Vermaerke, Szymon Sajnok



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2019 08:51 door Clavan.
Clavan 27 september 2019 08:59




Junior Women: This route heads in a north-easterly direction out of Doncaster and follows a flat but rather exposed opening 60km where winds could play their part. It’s the gradual drag into Harrogate however that is likely to prove most decisive, especially given cumulative fatigue, and it could provide the springboard for a late attack. Expect to see the peloton thin out if the pace is kept high before a hard-fought finale in the centre of Harrogate.

Under 23 Men: This race is a tale of two halves with a flat opening 90km being followed by a tough and testing finale. The parcours might look easy between Doncaster and Ripon, but the riders will have to be alert to potential crosswinds before the climbing begins in earnest. The Blazefield Bank ascent comes just after Ripon, and a sharp descent into Pateley Bridge follows before the main climb of the day up Greenhow Hill.

Averaging an 8.6% gradient over 2.8km, this rise has proven selective during the Tour de Yorkshire and will no-doubt do so again here. Any riders that drifted back on the climb will have time to battle their way back into contention as the route drops gradually into Harrogate. The peloton must then take on three laps of the tough and technical Harrogate circuit (see page 26 for more details) before they muster one last push on the punchy drag to the finish line.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2019 09:00 door Clavan.
Sub Culture 27 september 2019 09:19
Ik blijf het toch een zeer bedenkelijk gegeven vinden dat profrenners die al een heel seizoen op WT-niveau hebben gereden hier ook mogen starten.
Blueprint 27 september 2019 09:22
Het is een WK voor renners tot 23 jaar, geen WK voor amateurs.
Siem 27 september 2019 09:35
Voor de tweede keer op rij dat de WK junioren ook direct overstapt naar de profs, een TdF winnaar van 22 jaar. De relevantie van deze categorie is sowieso aan het inboeten. Misschien daarom juist wel leuk dat dit weer terug aan prestige wint wanneer ook de profs (U23) dit serieus gaan nemen. Lekker voor 1 keer in het jaar terug in de speeltuin.
Wanny 27 september 2019 09:54
Was wel een stunt geweest als de Tourwinnaar gewoon bij het WK voor beloften gestart was.

Mooie kwisvraag voor over 50 jaar. Wie won er ooit het WK beloften en de Tour in hetzelfde jaar.
De zwarte trui 27 september 2019 12:23
Amerika boven dit jaar
lodjan 27 september 2019 12:30
Amerikaanse Jastrab liet zich lekker pacen door tijdritkampioene Gareeva uit Rusland. Achteropkomend verkeer strandde aan het wiel: 2e Julie de Wilde (Bel) en 3e Lieke Nooijen (NL).
Onze topfavoriete Shirin van Anrooij helaas uitgeschakeld door een val in de laatste rechte lijn. Ze had nog een goede kans op goud. Ze reed op de eerste rij van het peloton en werd van achteren aangetikt waardoor vele meisjes tegen de grond gingen. Mooi om te zien dat veel meisjes al rennend naast hun kapotte fiets er toch nog een zo goed mogelijk resultaat eruit probeerden te slepen.
Meneer 60% 27 september 2019 12:33
Wint het kleine België nu een medaille in een vrouwen/meisjes-categorie? Bijzonder. Die Garaeeva, die eerdere deze week de verkeerde kant op reed, was ook dit keer niet heel slim bezig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2019 12:34 door Meneer 60%.
El Chaba 27 september 2019 12:37
De fout die de UCI (nog steeds) maakt is simpelweg het feit dat ze blijven vasthouden aan een WK U23. Dat moet zeker tegenwoordig gewoon een WK U21 worden/zijn.
Horsie is back 27 september 2019 12:39
Yorkshire begint warempel het Running Up That Hill County te worden ter ere van Katie. Cloudbusting ging hier al aan vooraf.
Horsie is back 27 september 2019 12:41
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> De fout die de UCI (nog steeds) maakt is simpelweg
> het feit dat ze blijven vasthouden aan een WK U23.
> Dat moet zeker tegenwoordig gewoon een WK U21
> worden/zijn.

Jij was op je negentiende natuurlijk ook al volwassen. Sjakka.
Sub Culture 27 september 2019 12:46
Ik ben het op mijn 34ste nog altijd niet.
Heb ook die ambitie niet.

Ook in 2053 giechelt deze mooiboy nog als hij 'pijpajuin' of 'spermalie' hoort.

Meeste onder jullie zijn dan al dood.
De toekomst oogt goed.
Meneer 60% 27 september 2019 13:03
Over 'onder 23'. In andere sporten is het heel normaal dat er zo'n soort categorie is en dat die wordt beheerst door mannen of vrouwen die ook bij de 'grote mensen' meedoen. Jakob Ingebritsen was al Europees kampioen op de 1500 en 5000 meter toen hij in Tilburg Europees kampioen cross in de 'onder 20' werd. Van der Vaart en Robben speelden al in het grote Oranje toen ze het WK onder 20 speelde, net als veel andere voetballers. Het is dat we in het wierlennen die cultuur met een categorie voor amateurs hebben, anders vond niemand dit gek.

Ik houd zelf nooit van een onderverdeling op niveau bij een wereldkampioenschap. Leeftijd is een eerlijke scheidslijn. Als je dan wint dan mag je jezelf de beste van die leeftijdscategorie noemen. Als je gaat kijken naar Protour en Worldtour wordt het meer discutabel. Wat maakt dat je dan als je wint? Dan wil ik ook, overdreven gezegd, wel meedoen aan het WK tennis voor speelsterkte 8.

Verder eens dat onder 21 of onder 22 misschien beter is.
MarkV 27 september 2019 13:04
Of je laat volwaardige profs (lees: WT/PCT) gewoon niet meer toe, zoals het tot een aantal jaar geleden was.
Tinuz 27 september 2019 13:28
Wie gaat het hier voor de Nederlanders doen bij onder 23? Niemand schat ik in. Arensman niet eens geselecteerd. Die rijdt het hele seizoen al achteruit.
merijntje mortirolo 27 september 2019 13:42
-
smileys with beer
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2019 13:42 door merijntje mortirolo.
merijntje mortirolo 27 september 2019 13:44
-
Don't give up, Horsie.

Even though you don't have any friends.

I feel you, weetjewel?
Adje Wijnands 27 september 2019 14:27
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Yorkshire begint warempel het Running Up That Hill
> County te worden ter ere van Katie. Cloudbusting
> ging hier al aan vooraf.


Dan zal The Man With The Child In His Eyes wel winnen.
Wanny 27 september 2019 14:28
Eekhoff lijkt me toch wel aardig in vorm. Reed al wat koersen bij de grote jongens mee.

En Eenkhoorn moet toch ook wel meekunnen tot de finale.
Tinuz 27 september 2019 14:32
Eekhoorn en Eenkhoff. Inderdaad waarschijnlijk de renners met wat mogelijkheden hier. Beiden ook een ietwat redelijke sprint.
Luijt 27 september 2019 17:21
Ja, ik weet wel, we (wiel-)rennen hier die heuvel op tot we op Wuthering Hoogten komen.

And now for something completely different:

The large!

Is your uh, is your wife interested in....photography, ay? 'Photographs, ay', he asked him knowlingly?

Photography?

Snap snap, grin grin, wink wink, nudge nudge, say no more?
El Chaba 27 september 2019 17:48
Monty Python natuurlijk. Briljant!
Slimmerd 27 september 2019 18:56
Bissegger, Foss, Pidcock, Sajnok en Battistella in de laatste ronde met halve minuut.

Daarachter 13 man met o.a. 2 Nederlanders, Higuita



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2019 18:56 door Slimmerd.
Slimmerd 27 september 2019 19:04
Eeckhof, Higuita, Zimmerman en Kron zijn de achtervolgers op 20".

Sajnok lost bij een flinke versnelling van Bissegger, die iets wegrijdt van de rest
Slimmerd 27 september 2019 19:04
Op 5.5 km weer met vier samen vooraan, Sajnok bijna teruggevallen tot bij groep Eeckhof
Slimmerd 27 september 2019 19:06
Nog 4km, Kron komt met Eeckhof en Higuita op 14"
Slimmerd 27 september 2019 19:09
Nog 2km, 5" tussen de twee groepjes
MarkV 27 september 2019 19:09
8 seconden nog, ze komen terug
Slimmerd 27 september 2019 19:10
7 man binnen de laatste kilometer
Slimmerd 27 september 2019 19:12
1. Eeckhof
2. Batistelli
3. Biertjes
4. Pidcock
5. Higuita
6. Kron
7. Foss
8. Eenkhoorn 38"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2019 19:13 door Slimmerd.
MarkV 27 september 2019 19:12
Eekhoff wint de sprint van de stervende zwanen!
Orakel 27 september 2019 19:13
Wauw: de reus wint van de dwergen bergop.
predator 27 september 2019 19:13
Orakel 27 september 2019 19:15
Sunweb heeft goede jeugd, 2x op rij WK U23.
Erik S. 27 september 2019 19:16
voor het eerst dat ik zat te juichen voor een <23 koers. Mooi!
Slimmerd 27 september 2019 19:17
Zware dag voor Wimpie
Sub Culture 27 september 2019 19:19
Die zal wel blij zijn met een landgenoot die wint.
Proficiat Nederland.
Lobsen1 27 september 2019 19:22
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eekhoff lijkt me toch wel aardig in vorm. Reed al
> wat koersen bij de grote jongens mee.
>
> En Eenkhoorn moet toch ook wel meekunnen tot de
> finale.


Scherp
MarkV 27 september 2019 19:28
Results under investigation? Deklassering op komst? Waarom dan?
Kuiperberg 27 september 2019 19:31
Geweldige koers. Top gereden Eekhoff.
Orakel 27 september 2019 19:33
Erik S. 27 september 2019 19:33
MarkV Schreef:
-------------------------------------------------------
> Results under investigation? Deklassering op
> komst? Waarom dan?

Ik kan, ook in de herhaling echts niets onoorbaars ontdekken.
MarkV 27 september 2019 19:34
Jury decision in progress..

En Wuyts/De Cauwer hebben het nog steeds niet door.
MarkV 27 september 2019 19:38
Het zou gaan omdat hij in het begin van de koers terug kwam na een valpartij met hulp van de volgwagen.

Haal hem dan gelijk uit koers en niet pas achteraf..
Heisenberg 27 september 2019 19:48
Zou wel heel zuur zijn
MarkV 27 september 2019 19:54
Eekhoff gediskwalificeerd, Italiaan wint.
Anony 27 september 2019 19:55
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die zal wel blij zijn met een landgenoot die
> wint.
> Proficiat Nederland.


Alsnog zuur voor WDC en Nederland.
Anony 27 september 2019 19:56
Ik hoop voor Eekhoff en Nederland dat de beslissing stevig gegrond kan worden. Démare mocht wel zijn zege behouden in Sanremo.

(Lol, Michel en José lezen mee met wat ik schrijf.)
Horsie is back 27 september 2019 19:58
De Colombiaan geeft hier wel heel gauw zijn stokje door.
Slimmerd 27 september 2019 19:59
Als er bewijzen (beelden) zijn, is er genoeg grond natuurlijk voor een straf
Ridder Kale Knikker 27 september 2019 20:03
Dit gaat doorwerken in de koers de komende jaren. Alleen hoop ik dat de jury dan zo strand is om de betrokken renner gelijk uit koers te halen ipv de koers uit te laten rijden.
Ron de Renner 27 september 2019 20:16
Extra beelden hier. Zou fijn zijn geweest als dat nog een paar seconde door was gegaan. Gaat dus in ieder geval om een plakbidon....

Kan me sowieso niet herinneren dat er ooit een winnaar gecanceld is om iets wat 125km eerder gebeurde.
lodjan 27 september 2019 20:25
Hier zie ik niets bijzonders.

Nog twee diskwalificaties:

DSQ STOKBRO Andreas Denmark ,,
DSQ EEKHOFF Nils Netherlands ,,
DSQ KONYCHEV Alexander Italy 
Orakel 27 september 2019 20:26
Met weet niet of dit de beelden zijn. Het kan ook er voor of er na hebben plaatsgevonden. Overtuigend bewijs is dit in ieder geval niet.
Clavan 27 september 2019 20:40
Help mij even. Wanneer is wielrennen een jury sport geworden?
Meneer 60% 27 september 2019 20:41
Zo'n diskwalificatie, terecht of onterecht, moet in zo'n geval natuurlijk meteen gebeuren. Dan rijdt o.a. Eenkhoorn ook een heel andere koers. Dit slaat nergens op. En deze regel wordt sowieso extreem inconsequent toegepast. Wat enorm zuur voor hem.
Sub Culture 27 september 2019 20:42
Op basis van de beelden uit zijn achtervolging doet hij toch niks verkeerd?
Hij laveert langs en rijdt achter auto's ja, dat doet elke weldenkende renner in die situatie en het gebeurt talloze keren in elke koers.
Sub Culture 27 september 2019 20:45
Gezien de gigantische collectieve verontwaardiging zie ik men de uitslag alsnog wel in het voordeel van Eekhoff beslechten.

Zoniet wordt de wielersport vanaf vandaag helemaal anders.
Adje Wijnands 27 september 2019 20:47
Ik vermoedt dat ze Eeckhof aan de auto hebben zien hangen en een klacht hebben ingediend. Met een Italiaan, een Zwitser en een Engelsman in de jury heb je dan al snel een probleem.
Het lullige is dat je al gevallen bent en dus geen voordeel hebt behalve sneller terugkomen. Lullig voor die jongen, hij reed een mooie koers.
Ron de Renner 27 september 2019 20:51
Ik ook niet, maar was bang dat ik mijn oranje bril te veel op had. Maar zo op twitter rondkijkend vinden zeker niet alleen de Nederlanders het een bizarre beslissing. Misschien komen er nog andere beelden. Zo niet dan gaat hier nog heel lang over nagepraat worden.
Tinuz 27 september 2019 20:53
Pissig ben ik hier van. Schertsvertoning eerste klas.
Horsie is back 27 september 2019 20:57
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op basis van de beelden uit zijn achtervolging
> doet hij toch niks verkeerd?
> Hij laveert langs en rijdt achter auto's ja, dat
> doet elke weldenkende renner in die situatie en
> het gebeurt talloze keren in elke koers.

Hij dendert inderdaad eerst langs alle auto's heen (één achterblijver, die wel stayert is beduidend langzamer), rijdt een fikse 50 seconden achtervolging, wordt moeie en dan wordt hij verleid door de inzittenden van een mysterieuze YG19 JRE auto. Hier begint de plakbidon affaire. Het vlees is zwak.
Best gek, leest Horsie net, dat vrouwen hun wedstrijden veel intenser rijden dan de mannen en daar zal de kortere afstand niet gek aan zijn, maar nu kan de man zich niet inhouden en wil meteen er weer bij zijn en vervolgens wacht hij tot de laatste meters met zijn sprint.

De foto, die de Roemeen plaatst is wel heel erg onthullend.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2019 21:37 door Horsie is back.
Clavan 27 september 2019 21:07
De NOS maakt melding van stukken van boven de 100 km/u wat na de wedstrijd gecheckt is
Ron de Renner 27 september 2019 21:18
Dat roept toch ook weer de nodige vragen op. Wat is de foutmarge van dat soort metingen? En kunnen ze dat dan niet real-time zien, en hadden ze dus niet eerder kunnen ingrijpen?
opoeepo 27 september 2019 21:23
De straf lijkt terecht. Het is de willekeur, die het onverteerbaar maakt. En, natuurlijk, het tijdstip. Na het constateren
van de overtreding(en) direct uit koers nemen en schorsen voor eerstkomende koers.

Nils, vanavond lekker aan het Pils.smileys with beer
Ron de Renner 27 september 2019 21:26
Juryrapport meldt DSQ vanwege 'erg lang achter wagen rijden'. Dus niet vanwege de plakbidon. En dus ook niet op basis van de snelheid neem ik aan, want ze benadrukken de duur.

Blijft erg vreemd. Hoe kun je niet lang stayeren als je zo'n hele colonne voorbij moet? Heb toch nog nooit gezien dat renners dan compleet aan de andere kant van de weg gaan rijden.
Adje Wijnands 27 september 2019 21:27
Haha, boven de 100 is wel pittig maar dat gebeurt zo vaak. Er wordt nu een standaard gezet die heel veel gezeik gaat opleveren en die niet bij mijn beleving van koers behoort. Laten we het er maar op houden dat de UCI in het kader van de heilige verspreiding van de wielersport opeens een beetje bleek en misselijk werd van het vooruitzicht op 3x Nederlands goud op rij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2019 21:44 door Adje Wijnands.
Clavan 27 september 2019 21:41
Eekhoff: "Ik ben gevallen, hard op mijn schouder. Kon fiets niet zelf in elkaar zetten. Deed mecanicien. Daarna in achtervolging. Auto kwam voorbij. Achter gezeten. Twee minuten, volgens de jury. Geen waarschuwing gekregen, ik niet, auto niet."
Via Thijs Zonneveld

Dus wrs hebben de italianen protest ingediend ????
Eqquipo 27 september 2019 21:56
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eekhoff: "Ik ben gevallen, hard op mijn schouder.
> Kon fiets niet zelf in elkaar zetten. Deed
> mecanicien. Daarna in achtervolging. Auto kwam
> voorbij. Achter gezeten. Twee minuten, volgens de
> jury. Geen waarschuwing gekregen, ik niet, auto
> niet."
> Via Thijs Zonneveld
>
> Dus wrs hebben de italianen protest ingediend ????

"Harro-gate"
Luijt 27 september 2019 22:07
Opmerkingen van Sonneveld zoals zo vaak: spot on.
lodjan 27 september 2019 22:18
Volgens de jury heeft wel meer dan 10 tot 15 seconden gestayerd en verdient dat de hoogste straf.

[sporza.be]
Inigo 27 september 2019 22:31
Re. reactie van Veneberg ("gaan niet klagen in het belang van de sport want we vinden dat de jury al het respect verdiend"winking smiley en de speculaties hierboven. Nederland speelt weer eens het braafste jongetje van de klas en de Italianen hebben er lekker lak aan als het hen zelf goed uitkomt.
Inigo 27 september 2019 22:33
Foutmarge lijkt me met de weersomstandigheden (bewolking) en bomen over de route redelijk groot (indien GPS). Zeker als het een enkele uitschieter betreft.
Inigo 27 september 2019 22:33
Morgen vrouwenploeg allemaal voetbalsokken aan laten trekken en staken bij de start?
Kuiperberg 27 september 2019 22:37
We hebben die kut VAR.. en nu dit ook al. Haal hem dan direct uit de koers.. Geflikt door die Italiaanse wielermaffia.
Horsie is back 27 september 2019 22:50
In het beruchte filmpje dat op het web rondwaart is er nauwelijks sprake van stayeren, al weten we sinds Brocken wel hoeveel voordeel het oplevert op niet al te grote afstand te rijden. Eekhoff dendert namelijk alle wagens in die file voorbij en alleen aan het einde zie je hem even met de bidon kleven of het was natuurlijk om zijn leeggedronken bidon te vervangen voor een volle. Deze hele actie duurt rond een minuut. Waar is de andere minuut, waarvan sprake zou zijn?

Tja, dan kun je beter nogal Wiebes heten, die vanochtend de oren werd gewassen, omdat hij en plein public toe had gegeven achterin geen autogordel te dragen.
Vlaflip76 27 september 2019 22:51
"Consistency is very important for us"
Goeie mop!
pl0rk 27 september 2019 22:52
Ongelofelijk. Zwaar teleurgesteld in de jury en in de NL opstelling. Nog nooit in het wielrennen is er zoiets bestraft op deze manier en er dan nu mee beginnen... als het nou 20 km voor de streep gebeurd valt het te bespreken (en dan nog zou diskwalificatie een straffe beslissing zijn) maar 125 km voor de streep????

Waarom vecht NL ploeg dit niet met man en macht aan? Zijn ze gek geworden??? Stelletje fucking lafaards.
opoeepo 27 september 2019 23:17
Je naam ( 'Een Eekhoffje' doen) voor eeuwig aan het wielrennen verbinden is
ook wel wat waard.
Horsie is back 27 september 2019 23:20
Horsie heeft het allemaal niet gevolgd. Maar als Eekhoff zo stevig is gevallen met allerlei mechanische problemen als gevolg, die hij zelf niet kon oplossen, dan was er misschien wel sprake van een opgelopen afstand van zo'n 3 kilometer (4 minuten à 45 km/h). Als je dit wil inhalen door 10 km/h harder te gaan rijden (55 dus) dan duurt het 18 minuten voordat de schade gerepareerd is, alhoewel de rijder natuurlijk dan wel een fikse tijdrit heeft gereden. Zelfs bij 60 km/h duurt het nog altijd 12 minuten. Rijd je echter 1 minuut achter of hangend aan een auto, dan ben je in één klap meer dan de helft van je achterstand kwijt.

In etappekoersen is er een ongeschreven regel, dat er op een gevallen truidrager als dit uiteraard kan, gewacht moet worden.
In individuele koersen is dit niet, ook onbegonnen werk.

De morele vraag is natuurlijk: Moeten we juist in de sport (geldt niet voor het normale leven) niet ook het ongeluk zijn geluk gunnen? Zo van waarom zouden we altijd de wielrenners, zeker als het werkelijk ergens om gaat, de kans moeten geven op oneigenlijke wijze in het peloton terug te keren? De motard, die gisteren gemeen van de Colombiaan wegreed, had hem toch ook stiekem een lift kunnen geven, totdat er een nieuwe fiets gegeven kon worden.
Nelis! 27 september 2019 23:52
Ik vind de instelling van de KNWU (in de persoon van Veneberg) echt beschamend. Geblaat als "in het belang van het wielrennen" en nog erger "onze juryleden" en uitweiden over dat je samen regels hebt afgesproken. Onderdeel van die regels is dat je ze niet willekeurig kan toepassen en als je vindt dat jou onrecht wordt aangedaan, dat je - volgens diezelfde regels - in beroep kan.

Diep treurig dat Veneberg niet vierkant achter zijn renner (en de betrokken ploegleider) gaat staan. Elk land zou dat doen. Of is er ergens nog een ander belangetje dat meespeelt? Baantje bij de UCI of zo?
pl0rk 28 september 2019 00:04
Direkt ontslaan die Veneberg, hoe kun je zo diep zinken???
Horsie is back 28 september 2019 01:31
Ook de KNWU zat in het complot en kon dus moeilijk protesteren, nadat de beelden werden getoond.
Lieve jongeman, maar dan die zwetende, dampende meisjes in Doha, bezig met een marathon. Dat is nog wel iets anders dan de van Dam tot Dam loop.
Heisenberg 28 september 2019 02:53
Latino 28 september 2019 10:47
Curzio 28 september 2019 11:21
Ron de Renner 28 september 2019 11:27
Willekeur zou veronderstellen dat de jury dat de ene keer wel maar de andere keer niet bestraft. Hier gaat het om een geval wat, voor zover ik weet, nog nooit eerder zo zwaar gestraft is, dus dat maakt het extra wrang. En ook heel vreemd dat nu de boodschap is dat terugkeren na pech achter de auto niet mag, terwijl de jury vaak nota bene volgwagens aanspoort om zich zo te positioneren dat renners met pech makkelijker terug kunnen komen. Het kan dat de UCI opeens een ander beleid wil voeren hierin, maar dan kondig je duidelijk van tevoren aan dat hier veel strenger op gelet gaat worden (zoals ze bijvoorbeeld wel duidelijk hebben gedaan bij het rijden op fietspaden).

Maar goed, blijkbaar mag je vanaf nu nooit langer dan 15 seconde achter een volgwagen rijden. Dan is terugkomen na een valpartij of lekke band überhaupt niet meer mogelijk als het peloton een beetje vaart heeft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2019 11:29 door Ron de Renner.
valse trage 28 september 2019 13:04
grinning smiley

Een schrale troost. Moet Ducrot hier wel meelezen. En als het in volle finale gebeurt is het een Nibali'tje of een Demaar'tje?
Orakel 28 september 2019 14:00
We moeten natuurlijk niet doen alsof stayeren nooit bestraft wordt. Het wordt heel vaak bestraft, echter nog veel vaker gedoogd.
Zo uit mijn hoofd hebben Kriijswijk, Gesink, Dumoulin (Tour), Bardet (Parijs-Nice), Meersman (ging om leiderstrui ergens), Groenewegen (in Oman of Dubai) 20 seconden of een dsq achter hun naam gekregen wegens dit vergrijp.
Jaarlijks komen er duizenden renners mee weg en worden er zeker honderd bestraft. De straf an sich is dus niet heel uitzonderlijk. De consequentie uiteraard wel.
Sub Culture 28 september 2019 14:15
Net de beelden gezien van Eeckhoff die stayers achter de auto van de Nederlandse ploeg.
Dat is natuurlijk wel heel wat anders dan de eerder getoonde beelden van terugkeren tussen diverse wagens en een bidon vastpakken.
Op basis daarvan wel een terechte diskwalificatie.
veluweracer 28 september 2019 14:38
Sommigen zien dingen anders dan anderen. Die jongen is gewoon wereldkampioen. Zijn trui en medaille is alleen op listige wijze gestolen door een Italiaantje. Die het ook nog presteerde om er schaamteloos mee te pronken op het podium.
merijntje mortirolo 28 september 2019 14:47
-
Godverdomme, ik heb gister iets gemist, blijkbaar.

Morgen ben ik er bij.
Vlaflip76 28 september 2019 15:35
Ach laat hem er maar 15 min van genieten. De rest van het jaar zal hem toch tegenvallen want de disq zal altijd aan zijn trui plakken
MarkV 28 september 2019 16:01
Daar maalt in Italië (lees: buiten Nederland) niemand om en hij rijdt volgend jaar sowieso niet in die trui in de WT.
pl0rk 29 september 2019 10:47
Je bent een kei in het #zegetrein roepen maar van wielrennen heb je geen verstand als je dit een goede beslissing vond.
Horsie is back 29 september 2019 13:33
pl0rk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je bent een kei in het #zegetrein roepen maar van
> wielrennen heb je geen verstand als je dit een
> goede beslissing vond.

Je hebt toch niet per ongeluk Tjappie2 gelezen. grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen