Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De laatste Nederlandse medaille - WK San Sebastian 1997

Gepost door Lucho Herrera 
Lucho Herrera 27 september 2019 16:41
Het luiden van de bel bij het wereldkampioenschap wielrennen vind ik persoonlijk altijd 1 van de mooiste sportmomenten van het jaar. De weemoed die je bekruipt, omdat je weet dat het WK bijna voorbij is, maar tegelijk ook nog de torenhoge verwachtingen en spanning die zo'n laatste ronde met zich meebrengt.

In 1997 was ik 19 jaar. Zojuist begonnen aan mijn 1e studiejaar in Maastricht. En wat zat ik op het puntje van de stoel bij het luiden van de bel......
(uit verveling / gekte / plezier / interesse, heb ik het hele verslag van de laatste ronde uitgeschreven)


WK wielrennen 1997 – wegwedstrijd mannen – 12 oktober 1997: verslag laatste ronde

Mart Smeets: Nou, nog 1 ronde jongens. Heras en Moerenhout aan de leiding van dit wereldkampioenschap van de professionals. Korte voorsprong van 5 seconden. Aus is de nummer 3. Daar komt Brochard en de hele bups d’r achteraan.

Jean Nelissen: En ik kan je vertellen dat Leon van Bon er heel goed bijzit. Heel ontspannen, heel rustig. Want mislukt het met Moerenhout voorin, dan heeft van Bon nog altijd een kansje. 40 kilometer en 707 meter. En onze landgenoten spelen werkelijk een belangrijke rol. Hier komt op 42 seconden.

Mart Smeets: Camenzind

Jean Nelissen: Camenzind, de winnaar van de Wilhelm Tell. In dit peloton nog Erik Breukink, in dit peloton nog Michael Boogerd, in dit peloton nog Bart Voskamp. 5 uur en 58 minuten koers. We gaan naar de 6 uur toe. Daar zit u Hein Verbruggen in die witte regenjas. Dat is de voorzitter uit Helmond van de internationale wielerunie en lid van het IOC.

Mart Smeets: Zo kwamen we hier door de finish. En zo hebben we een nieuwe situatie nu. Want het is nu Vierhouten. Moerenhout bijgehaald. Vierhouten gaat. Bortolami, Brochard achter hem aan.

Jean Nelissen: En laten we van Bon niet vergeten jongens.

Mart Smeets: We zullen het niet doen.

Jean Nelissen: Die kwam hier zo ontspannen door, die heeft nog reserves.

Mart Smeets: Volgende! Alonso. Hamburger gaat mee. Museeuw gaat mee. Jalabert gaat mee. Als Museeuw en Jalabert elkaar vinden. Dit is Alonso. Hamburger zit nog goed. De laatste ronde van het wereldkampioenschap. In het verleden verreden meet alleen maar grote kanonnen. Nu heeft zich een hele nieuwe generatie, niet alleen Nederlanders, maar ook anderen gemeld, in de finale. Jongens die ook meer dan die 200 kilometer aankunnen.

Jean Nelissen: Pak die Lauri Aus bijvoorbeeld.

Mart Smeets: Op achterstand komt hier Ivanov langs. De jonge Rus van de TVM ploeg, die is eruit gereden.

Jean Nelissen: Dufaux kijkt om. En nu? Want het kapitaal ligt voor het oprapen hè. Als die regentrui in de juiste handen terecht komt, levert dat, nou een miljoen op?

Steven Rooks: Je kan aardig wat contractverbetering opleveren, maar er zijn natuurlijk ook renners die al een aardig salaris hebben, dus die hebben daar niet zoveel aan. Het is natuurlijk op een gegeven moment, belangrijkste wat telt is wereldkampioen worden in je leven, in je fietscarrière, is natuurlijk fantastisch.

Jean Nelissen: Daar is de 1e groep. 19 man.
Mart Smeets: 6 man ligt vooruit. Museeuw aan de leiding. Hamburger vlak d’r bij.

Jean Nelissen: Udo Bolts. Dufaux zit erbij. En van Bon sluipt mee. Nieuwe demarrage.

Mart Smeets: Alonso. Rechts van de weg.

Jean Nelissen: Dat was de man die altijd op dezelfde fiets als Indurain reed. Meesterknecht. Jarenlang zich opgeofferd, weggestoken, maar nu bevrijd. Alonso voor eigen publiek. En achter hem wordt gekeken en gekeken. Alonso gaat door. Ja.

Mart Smeets: Je leven lang als knecht rijden en dan kom je in de finale van het wereldkampioenschap alleen voorop. Alonso.

Steven Rooks: En die Alonso kan een poepie alleen rijden. Geef hem niet teveel ruimte. Het is natuurlijk toch nog een vreselijk eind. Maar je ziet het. Op dit moment wordt hij weer genaderd door meen ik een nieuwe Duitser, die ik nog niet van voren heb gezien, maar, Christian Henn, zou dat kunnen zijn?

Mart Smeets: Zou kunnen hè, die zat in het groepje van Bartoli hè.

Steven Rooks: Ja.

Jean Nelissen: De aanvallen volgen elkaar natuurlijk heel snel op. Hier komt Bölts. Bölts . Udo Bölts. Een dertiger.

Smeets: Met Rebellin in zijn wiel.

Jean Nelissen: En vlak die Rebellin niet uit hè, in de sprint. Als het een sprint wordt.

Mart Smeets: 22 man tel ik bij elkaar.

Jean Nelissen: Opnieuw Bölts in de aanval. Goed coureur. Werd al eens 10e in de Tour de France. Brochard. Weer breekt het even.

Mart Smeets: Hamburger. 6 man licht vooruit.

Jean Nelissen: Brochard, de Fransman.

Mart Smeets: Die gaat. En Bölts houdt nu zijn benen relatief stil hè. Brochard is weg.

Jean Nelissen: Dat deed ie ook in de Tour hè, in die bergetappe.

Mart Smeets: Waar je toch Jalabert zou verwachten op dit moment.

Jean Nelissen: Ik denk dat die wacht tot de helling. Daar zal de laatste ruk gegeven moeten worden aan het tempo. Aus nu in laatste positie.

Mart Smeets: Daar moet je nu niet zitten. Want nu gaat het echt hard.

Jean Nelissen: En Moerenhout gaat weer goed mee.

Mart Smeets: Museeuw komt makkelijk eroverheen. Waar is nu Jalabert? Brochard kan nog naar het wiel toe van Museeuw.

Jean Nelissen: Museeuw die maandag nog meldde dat hij 39 graden koorts had. En die dinsdag pas besliste om naar San Sebastian te gaan. De regerende wereldkampioen. Was al sterk in…

Mart Smeets: En kijk eens wie eraan komt?

Jean Nelissen: Van Bon!

Mart Smeets: Juist. Het is jaren geleden dat de Nederlandse afvaardiging bij een wereldkampioenschap, zich zo heeft laten gelden.

Jean Nelissen: Museeuw, Brochard en Bert Dietz, die ook verbazingwekkend goed rijdt.

Mart Smeets: Hamburger gaat mee. Hamburger heeft goede benen vandaag. Dat heeft ie al een paar keer laten zien. Kijk eens hoe makkelijk die bij Dietz wegrijdt.

Jean Nelissen: Ja. Hamburger op weg naar de kop. Dietz laat een gaatje vallen.

Mart Smeets: Dus Museeuw, van Bon, Brochard, Hamburger. Museeuw zit te rekenen

Jean Nelissen: Rij maar door jongens!. Het is voor het podium. Ja je zag het bij de voorgaande passage, hoe gemakkelijk onze landgenoot nog de pedalen ronddraaide.

Mart Smeets: Gaatje naar Dietz. En wat gebeurt daarachter? Daar zitten de Spanjaarden te kijken. Alonso, Rebellin, Jalabert, Dufaux. Daar komt Rebellin.

Jean Nelissen: En daar rekent men hè. Ik vind het wel een uitermate boeiende finale. En zeker voor ons land.

Mart Smeets: Fantastisch. Fantastisch is dit. Fantastisch. Museeuw. En maar kijken. Waar blijft Jalabert? Je hoort Museeuw denken.

Jean Nelissen: Hamburger sluit aan.

Mart Smeets: Een Nederlander bij de eerste 4 op dit ogenblik.

Jean Nelissen: Casagrande gaat. Francesco 6e in de Tour, probeert naar de 4 koplopers te rijden. En Hier valt het stil. Dit is…

Mart Smeets: Brochard iets los. Van Bon aan de binnenkant op hangen en wurgen mee.
Casagrande komt eraan.

Jean Nelissen: Ja.

Mart Smeets: Met zijn vijven dan. Daar komt Bartoli! Met Jalabert en Dufaux. Even uitpuffen. Daar gaat Hamburger. Casagrande gaat mee.

Jean Nelissen: En wat doet van Bon!!! Mee…

Mart Smeets: Hij zit te kijken.

Jean Nelissen: …als je kunt

Mart Smeets: Ja, dat is wat anders.

Jean Nelissen: Jalabert komt met Dufaux.

Mart Smeets: Het kan zo samenlopen voor een sprint van 20 man. Dit gaatje is te groot nu. Ja, hier stopt het. Dit is eraf. Dit is eraf. Bij Heras, Bortolami, Alonso, Moerenhout zo te zien. Van Bon heb je goede benen ja of nee? D’r komen er nog wat bij. Een stuk of 10 man bij elkaar jongens, denk ik.

Jean Nelissen: En Museeuw windt zich op. Hij zegt, moet ik het alleen doen? Ja, als het zo gebeurt. Dufaux demarreert. Nee, ik dacht dat die.. ja daar gaat ie….Dufaux. Huppa.

Mart Smeets: En wat doet Brochard? Rijdt ie achter zijn ploeggenoot aan?

Jean Nelissen: hehehehehe.

Mart Smeets: Ja.

Jean Nelissen: Ja Ja

Mart Smeets: Ja. Het is wel zo ja.

Jean Nelissen: vermakelijke situatie. Het hele jaar zitten ze aan tafel. Ja, maar als Brochard dit niet doet zal de Franse natie hem verketteren.

Mart Smeets: Nou.

Jean Nelissen: Dufaux. Er spelen toch altijd sponsorbelangen?

Steven Rooks: Tuurlijk. Sponsorbelangen spelen altijd Jean. In dit soort situaties is natuurlijk zo. Dat zie je ook. Festina’s, dat ze samenwerken. Brochard is erg sterk, die springt op dit moment ook weer mee. Jalabert is ook van voren bij die groep gekomen. Mauri is dit.

Mart Smeets: Mauri is dit. Met Brochard.

Jean Nelissen: Wat een boeiende finale. Dat hebben we al in geen jaren beleefd. Goh.

Mart Smeets: Mauri aan de leiding. Brochard in zijn wiel. En dan? Aus sluit weer aan. Kijk eens aan zeg. Voluit. Mauri, Brochard. Daar komt van Bon.

Jen Nelissen: Ja!

Mart Smeets: Van Bon is goed

Jean Nelissen Goh. Mauri.

Mart Smeets: Ja, laat hem niet alleen gaan rijden hè. Want dat kan die hè. Dat kan die hè. Zo legde hij ooit de basis voor de overwinning in de Vuelta, weliswaar 6 jaar geleden.

Jean Nelissen: Van Bon komt!

Mart Smeets: aan Bon ziet het.

Jean Nelissen: Nog 4,5 kilometer in dit wereldkampioenchap in San Se bastian. Gestart om kwart voor 10 vanochtend, regen, wind, stormwind getrotseerd. Van Bon in 2e positie achter de Catalaan Mauri. En Gianetti zit hier nog goed. De nummer 2 van vorig jaar met Udo Bölts. Gianetti. Daar is Jalabert, in dat groepje daarachter.

Mart Smeets: Van Bon aan de leiding, voor Mauri en brochard. Van Bon, Mauri, Brochard, klein gaatje. Hier is het afwachten. Gianetti geeft nu af.

Jean Nelissen: Ja

Mart Smeets: Rebellin? Daar in 2e positie. Dit zijn de koplopers. Mauri Prat. Dubbele naam. Catalaamse naam. Brochard. Van Bon.

Jean Nelissen: En als van Bon met die 2 kan sprinten. Nou? Oh. Maar zover is het nog niet. Verschillen zijn uitermate klein. Ligt eraan of de drie zich voluit willen geven. Mauri in ieder geval. Van Bon ook. En ik heb de indruk dat Brochard een beetje nu linkebalt.

Mart Smeets: Dat is. De man die hier aan de leiding rijdt is Glenn Magnusson, de Zweed. Met die rode broek

Jean Nelissen: Kijk eens van Bon. Ontketend. Hij moet alles eruit geven, alles eruit halen, want anders komen de anderen terug. Beetje risico nemen. Kijken. En op de grote versnelling naar beneden voor het laatst naar het centrum van San Sebastian. 1 medaille heeft Nederland, een gouden medaille bij de dames junioren, maar dit zou natuurlijk mooi zijn, als hier een 2e medaille erbij komt, dan is dit wereldkampioenschap meer dan geslaagd voor ons land.

Mart Smeets: Het gaatje is er nog steeds. Het is misschien 30, 40 meter. Mauri wil wel. Mauri aan de leiding. Brochard volgt. Van Bon in het wiel. Nou, we zijn er bijna. Wat moet ie nou doen Steef?

Steven Rooks: Het is natuurlijk nog een vlakker gedeelte dat we naar de finish krijgen. Daar staat de wind nog op de kop. De groep, je ziet het, volgt heel kortbij. Van Bon heeft de keuze genomen om proberen te ontsnappen met een klein groepje, waardoor hij kansen creëert. Hij creëert nu kansen om te winnen. Maar dan moet de samenwerking wel goed zijn. Is dat niet zo, worden ze teruggepakt.

Mart Smeets: Mauri wil dat er gereden worden. Daar gaat ie weer. Van Bon gaat!

Steven Rooks: Dit zijn ook zijn mogelijkheden. Hij rijdt. Je ziet dat hij naar die groepen toerijdt met zo’n groot gemak. Hij heeft gewoon de kracht van zijn leven. De kansen die hij nu heeft moet hij benutten gewoon.

Mart Smeets: Leon van Bon! Nu. Komen ze op zijn wiel ja of nee? We gaan in de laatste kilometers komen.

Jean Nelissen: En van Bon en Mauri waren ook op kop, weet je dat nog, vorig jaar in die etappewinst, daar in de ronde van Frankrijk. Maar Mauri pakt hem terug. Mauri pakt hem terug.

Mart Smeets: 3 man. En daar komen er 2 achteraan. Een d3e sluit daarbij aan. Van Bon

Jean Nelissen: Heeft ie niet teveel gegeven? Dat is de vraag. Mauri komt langszij.

Mart Smeets: Je moet toch iets doen. Mauri aan de leiding. Van Bon volgt. Waar is Brochard? En wie zijn de kerels die daar achteraan komen? Zijn deze 3 het die gaan strijden voor die laatste klap? Bo Hamburger is er in ieder geval bij. 3 man blijven samen.

Jean Nelissen: Wie heeft na 256 kilometer nog macht in de benen, want er wordt op de grote versnelling gesprint. En de anderen komen terug. Wat een sensationele finale.

Mart Smeets: Gianetti, Hamburger en wie is dat. Die Duitser? Ja, Hamburger maakt het sprongetje als 1e.

Mart Smeets: Kilometer nog te rijden.

Jean Nelissen: Hundertmark is de Duitser.

Mart Smeets: Brochard gaat. Brochard gaat voor het wereldkampioenschap. Van Bon springt over. Prat gaat mee. Laurent Brochard, dan Leon van Bon, dan Mauri, dan Hamburger, Gianetti en daarachter is het gedaan. 5 man kunnen nog voor het wereldkampioenschap. Tunneltje in is ook tunneltje uit. Kom op jongens, waar is van Bon?

Jean Nelissen: 700 meter voor de streep.

Mart Smeets: Brochard bijgehaald door van Bon. Hamburger blijft kijken aan de achterkant. Is het een Fransman of is het een jonge vent uit Apeldoorn? Hij heeft een Olympische zilveren medaille, heeft hij al. En nu? 6 man bij elkaar, Gianetti sluit ook aan. Hamburger komt eraan met Mauri. Borchard van de kop af. Van Bon is rap. Van Bon is rap.

Jean Nelissen: En hij heeft nog macht denk ik.

Mart Smeets: Daarachter de geklopten. Aus komt springt nog over. Brochard vanaf de kop. En dan. Leon van Bon. Mauri.

Jean Nelissen: Sprint wordt van heel ver aangegaan. Van Bon aan de leiding. Kan die het houden?

Mart Smeets: Leon van Bon, ja die moet het gaan winnen. Leon van Bon Apeldoorn, Leon van Bon, Leon van Bon, Leon van Bon, Brochard komt ie erover of niet, Van Bon kom op, geef hem door, geef hem door, geef hem door, trek hem door, nee!! Hij haalt het niet. Het is Laurent Brochard, 2e is Bo Hamburger, 3e is van Leon van Bon, 4e. Ai! Wat is dat jammer. Hij haalt het net niet. En het is Laurent Brochard die de finish als 1e toch pakt. Wat is die er dicht bij geweest en wat kwam hij net tekort. Hier is Museeuw, die klopt op zijn stuur, voor de andere geklopten. Maar wat zijn we dichtbij een wereldkampioenschap geweest met de Nederlandse profwielrennerij. Leon van Bon heeft een fantastische race gereden! Hij kwam misschien iets te snel aan de leiding.
Tinuz 27 september 2019 17:26
Interessant. Een WK dat volledig aan mij voorbij was gegaan. Ik heb wel herinneringen aan Valkenburg 1998.
Mooie vent die Jean Nelissen. Zulke maken ze tegenwoordig niet meer. Een sigaartje, een wijntje en wat romantiek. Gecompliceerder hoef je het niet te maken.
Een verademing ten opzichte van het postmoderne gezeikstraal van tegenwoordig.
El Chaba 27 september 2019 17:44
Niet dat ik het huidige duo goed vind - zeker niet - maar Nelissen vond ik ook weinig verheffend. Hij was perfect op de hoogte van het feit dat de zus van een bepaalde renner het had gedaan met de achterneef van de plaatselijke kapper in zijn geboortedorp, maar hij had à la Ducrot totaal geen overzicht over de situatie in de koers, met name in de bergetappes, simpelweg omdat hij het te druk had met het vertellen van zijn verhalen, die in de Privé/Story niet zouden misstaan.
Luijt 27 september 2019 17:47
Nelissen en Mart herkenden zelfs in het helmloze tijdperk niemand.
Nelissen had wel een zeer aangename stem wat mij betreft.
Dit dan weer in tegenstelling tot Heinze Bakker die in 20 jaar schaatsverslaggeving niet te betrappen is geweest op één opmerking die iets toevoegde aan wat je toch al zag op het scherm.
Prikdude 27 september 2019 18:02
Irritant dat die Rooks de hele tijd door het kundige commentaar van Mart en Nel door lulde.

Nelissen wel spot on met Van Bon.
Lucho Herrera 27 september 2019 18:04
Gianetti die steeds wordt genoemd is Dufaux. En zo zitten ze er wel vaker naast. Maar toch kijkt en luistert die laatste ronde van het WK heerlijk weg met Jean en Mart. Alleen Steven Rooks is een stoorzender. Zijn zinnen lopen voor geen meter.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2019 18:04 door Lucho Herrera.
Lucho Herrera 27 september 2019 18:13
Nelissen was een echte nieuwsjager. Hij was ook nog chefsport van ‘de Limburger’ , en daar stond toch echt wat meer in dan alleen wat roddelverhaaltjes. Om alle nieuwtjes snel en als eerste te verzamelen had Nelissen ook een vaste telefoon op zijn toilet laten installeren. Misschien wel meerdere telefoons (voor exacte anekdote check de mooie biografie over de Neel van Bart Jungmann).
Horsie is back 27 september 2019 18:46
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nelissen en Mart herkenden zelfs in het helmloze
> tijdperk niemand.
> Nelissen had wel een zeer aangename stem wat mij
> betreft.
> Dit dan weer in tegenstelling tot Heinze Bakker
> die in 20 jaar schaatsverslaggeving niet te
> betrappen is geweest op één opmerking die iets
> toevoegde aan wat je toch al zag op het scherm.

Ga daar maar aan staan, Luijt?
Andere Peter 27 september 2019 20:13
Toch had dit het absolute moment in de carrière van Leon van Bon moeten zijn. Hij zou toch 8 van de 10 keer Brochard hebben geklopt. Hij voelt wel aan dat Brochard nog veel macht heeft, hij heeft de kans om na de demarrage van Brochard over te nemen, maar dan blijft hij zitten. Vervolgens gaat hij in de sprint (ik geloof dat Van Bon wel hield van een lange sprint) misschien iets te vroeg aan, misschien vanwege de druk van achteruit.

1997

Het was een schitterende finale. in die tijd was er niks mis met Smeets in zo'n finale, toen noemde hij renners prima bij naam (niet altijd door ze te herkennen, maar wel door te weten wie je waar kunt verwachten). Rooks had in die rol geen meerwaarde.
valse trage 27 september 2019 20:22
Mooi verslag Lucho, dank!

Zwiepende Brochard met z'n "business up front, party in the back", wat kon die wildeman hengsten op een fiets.
Ik herinner me nog dat ik erg verbaasd was dat er Nederlanders om de knikkers meededen. Nederlanders... vooraan in een wielrenwedstrijd, dat kón toch helemaal niet? smiling smiley
Frederik D. 27 september 2019 20:25
Frederik D. 27 september 2019 20:27
Nelissen zat voortdurend zijn eerdere notities te bestuderen. Zo kon hij veel achtergrondinformatie geven terwijl Smeets de koers zelf versloeg.
Lucho Herrera 27 september 2019 22:06
Lucho Herrera 27 september 2019 22:29
Parijs - Roubaix 2005 is veel minder bekend, maar had ook het moment uit zijn carrière kunnen zijn. Als Pozzato doortrekt en Boonen meeneemt, kunnen Flecha en Cancellara niet volgen. Van Bon neemt over en rijdt Cancellara en Flecha uit het wiel. Daarna komt het tot een kopgroep van 6 man. Van Bon verklaart later zijn beste benen ooit in Parijs - Roubaix te hebben. Maar hij rijdt lek. En kan in zijn eentje niet meer terugkomen. Hij wordt teleurgesteld 6e.
MarkV 27 september 2019 22:57
De Ronde van Vlaanderen die Wesemann won had ook zijn moment kunnen/moeten zijn.
Clavan 28 september 2019 07:58
Leuk om weer terug te zien en lezen nu het voetbal hier eruit ligt en ik tijd heb.
Lucho Herrera 28 september 2019 09:57
Deze passage trof ik aan in een oude Volkskrant vlak na het overlijden van Jean in 2010:

Aan de oud-commentator kleeft nu het beeld van een oude, zich moeilijk bewegende en ook enigszins verwarde man. In die hoedanigheid was hij tot aan 2007 te zien in het programma De Avondetappe. Maar in zijn goede jaren was Jean Nelissen een volbloed journalist, een echte nieuwsjager. Journalistiek was in zijn visie een dagtaak
ton duk 28 september 2019 10:01
Al meelezend had vBon veel momenten kunnen hebben...
Nu klikt hij zijn momenten , en dat ook met klasse
gr
Wanny 28 september 2019 10:04
Kan me deze koers nog goed herinneren. Van Bon liet zich opjagen door de achtervolgers en ging de sprint wat te vroeg aan. Terwijl ie normaal gezien de rapste was.

Daarna eigenlijk alleen nog een keertje met Koos en Boogerd in de buurt gekomen van een wereldtitel.
Curzio 28 september 2019 10:10
Mooi. Als je het commentaar leest, dan krijg je wel de indruk dat Brochard de titel erg verdiende, terwijl je bij het bekijken van de beelden ziet dat hij de laatste kilometers geen kopwerk heeft gedaan, in tegenstelling tot Van Bon.
valse trage 28 september 2019 12:59
Klopt ja. Mauri was de grootste op-kop-zwoeger. Brochard zat flink te linkeballen, terecht natuurlijk met Jalabert in de achtergrond. Van Bon leek echt het sterkst/meest explosief...
Slimmerd 28 september 2019 13:01
.

Mooi werk



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2019 13:01 door Slimmerd.
Prikdude 28 september 2019 13:12
Bedoel je met Boogerd en Moerenhout enkel Madrid 2005? Dan heb je wel heel veel WK's gemist want in die categorie 'dichtbij' of dichter had je ook nog Boogerd in Valkenburg 1998, Erik Dekker die 4e werd in 2001, Boogerd mee met het elitegroepje en 5e in 2003, opnieuw Boogerd die de best klimmende man in koers was en even goed los leek in 2004, dan Madrid in 2005, in 2010 reed Terpstra nog alleen voorop in de laatste km., Boom werd 5e in 2012, Leezer met z'n demarrage in Doha en Dumoulin werd vorig jaar nog vierde.

Zoals ik hier al eens eerder brabbelde is het al met al best knap dat Nederland in 21 edities geen enkele plak haalde. Benieuwd of ze die losing streak nog een jaartje kunnen verlengen morgen.
Luijt 28 september 2019 22:27
"Het kundige commentaar van Mart en Nel"
Mwoah
Luijt 28 september 2019 22:30
Kijk maar eens wat tourettappes terug uit de die tijd. Mart was er wel, maar was geen kenner, althans geen herkenner.
Hoeft ook niet altijd hoor, van mij.
opoeepo 29 september 2019 23:29
De topic-titel zal Marianne Vos wel aanspreken.
Wanny 30 september 2019 09:17
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bedoel je met Boogerd en Moerenhout enkel Madrid
> 2005? Dan heb je wel heel veel WK's gemist want in
> die categorie 'dichtbij' of dichter had je ook nog
> Boogerd in Valkenburg 1998, Erik Dekker die 4e
> werd in 2001, Boogerd mee met het elitegroepje en
> 5e in 2003, opnieuw Boogerd die de best klimmende
> man in koers was en even goed los leek in 2004,
> dan Madrid in 2005, in 2010 reed Terpstra nog
> alleen voorop in de laatste km., Boom werd 5e in
> 2012, Leezer met z'n demarrage in Doha en Dumoulin
> werd vorig jaar nog vierde.
>
> Zoals ik hier al eens eerder brabbelde is het al
> met al best knap dat Nederland in 21 edities geen
> enkele plak haalde. Benieuwd of ze die losing
> streak nog een jaartje kunnen verlengen morgen.

Ja, maar voor mijn gevoel was de kans in 2005 echt het grootst. Dekker, Terpstra, Leezer, Boom, Dumoulin, dat was allemaal leuk geprobeerd maar kansloos. In 2005 had ik echt even het idee dat het ging lukken.
ton duk 30 september 2019 09:22
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Benieuwd of ze die losing
> streak nog een jaartje kunnen verlengen morgen.

we blijven op onze honger zitten..
gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen