Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

86th World Championships - Road Race (ME) One day race » Leeds › Harrogate (285k)

Gepost door Clavan 
Curzio 29 september 2019 20:58
Op meerdere kaarten spelen in de voorfinale. Op zn Pedersens. Wat Belgie ook had moeten doen.
Andere Peter 29 september 2019 21:10
De beste wint. Mooie koers, maar om de verwachte toppers vooraan te krijgen had de koers misschien 40 km korter moeten zijn. Van der Poel: mooi verloren.

Het is de Belgen in elk geval goed gelukt de koers hard te maken. Kwamen net de 8e kopman tekort, denk ik .
Andere Peter 29 september 2019 21:36
Ik heb niet het gevoel dat hij een Ottenbrosje is. Eerder een Freiretje. In de zin dat zijn verrassende wereldtitel zijn definitieve doorbraak betekent.
Horsie is back 29 september 2019 21:56
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb niet het gevoel dat hij een
> Ottenbrosje is. Eerder een
> Freiretje. In de zin dat zijn verrassende
> wereldtitel zijn definitieve doorbraak betekent.

Horsie wees alleen op de doorbraak twee keer achtereen te winnen. Maar Mad Pedersen was natuurlijk al een coming-man, maar geen veelwinnaar.

Dit WK was hoe je het ook bekijkt in zekere zin 'n loterij. Niet in de betekenis, dat elke goede renner had kunnen winnen, zoals in een echte loterij, maar daar houdt het bijna mee op. Trentin bijvoorbeeld beleefde de nachtmerrie van zijn sportieve leven door op het moment suprême volledig te blokkeren.
Niettemin heeft de winnaar altijd gelijk, behalve natuurlijk als je Eekhoff heet. cool smiley
Andere Peter 29 september 2019 22:49
Het was ook niet als tegenwerping op jouw post bedoeld.
Horsie is back 30 september 2019 01:11
Horsie leest her en der weer over de zogenaamde hongerklop als ultieme oorzaak voor de oerplotseling pruttelende motor van Mathieu.
Zelf wil hij daarvan niet weten, want in zijn belevenis immers niets verkeerds gedaan. Want wat kan er nu gebeurd zijn? Wellicht ook het ingrijpen van het interne stemmetje in het hoofd (de centrale governor) in de trant van je begeeft je nu in voor het lichaam gevaarlijk terrein, geen hitte-collaps maar misschien wel het omgekeerde. Ook was er sprake van duizelig zijn, maar het kan ook gewoon misselijkheid en beroerd worden geweest zijn natuurlijk. Hij was tenslotte niet bezig met een stroll door een Engels park. Evident is, dat er ineens een fysiologische rem in werking treedt. De hoeveelheid vet als energiebron is immers nog gigantisch.

Het gegeven, dat er zeker met het moderne voedingsregime minder vaak een heuse hongerklop voorkomt, kan ook betekenen, dat er eerder wordt teruggeschakeld of de finish haalt in het kielzog van 'n dik peloton. Zoals bekend kan zelfs Opoe in de meest ideale situatie meepeddelen. Het klinkt onwaarschijnlijk, maar klopt wel.
Maar zo'n afvalrace zoals vandaag in Yorkshire laat zich nog maar moeilijk vergelijken met een normale pelotonsprint in een vlakke etappe met ruim 50km/h.

Met vetverbranding kun je dagen achter elkaar rijden, als je tenminste de slaap goed kunt monitoren. Maar hard rijden is er dan niet bij, want koolhydratenstapelen is prachtig, maar je stapelt beslist geen 8000 à 9000 kcal alleen al voor een wedstrijddag als vandaag noodzakelijk.

Het geheim van Wielrennen becijfert voor snelly Eddy bij continu 300W zonder koolhydraatstapeling voor of tijdens de wedstrijd een hongerkloploze periode van maar 2,12 uur. Met koolhydraatstapeling kan dat uitgebreid worden tot 3,8 uur. Onderweg bijstapelen levert ook nog wel 0,36 uur, tezamen dus 4,16 uur.
Dit alles uiteraard bij continu 300W, hier het zogenaamd Aneroob Drempel Vermogen van snelle Eddy voor maximaal een uur lang. Bij profs natuurlijk hoger.

Een wielerwedstrijd heeft een dynamisch karakter, waarbij de benen sparen een beproefde tactiek is om maar energie te besparen, en tegenwoordig is er ook al het zogenaamde ketonen wapen. Dat Mathieu vandaag beslist niet in huis had.

De crux van vandaag was dus hoeveel extra energie het lichaam vreet ten behoeve van de primaire functies, zoals o.a. temperatuurregulatie.
Hierbij speelt lichaamsbouw dus wel degelijk een rol. Omdat er bovendien in grens bereiken wordt gereden speelt ook de begintoestand een rol. Hoe fris is iemand nog aan het einde van het seizoen, fysiek, maar ook mentaal. Het is natuurlijk geen toeval dat de Vuelta toppers konden worden gerangschikt als .. also ran.

Bij de moeder aller sporten is het nog mooier. Abdalla denkt, ik doe eens ruig en loopt de 400m in 48,72 seconden, terwijl hij er 800m moet lopen.
Iedereen laat hem natuurlijk gaan. Abdalla wordt ingehaald en eindigt als laatste, zijn tweede ronde in 58,15 seconden afraffelend. Vergelijkenderwijs.

Het mooie voor Horsie is natuurlijk, dat een hongerklop nicht im Frage kommt, want sprinters hebben daar geen last van.
Wel een ander fenomeen. Op een gegeven moment raakt het anaeroob energiedepot geleidelijk leeg en dan gaat de contractiesnelheid achteruit en krijg je wat de Oosterburen Substanzverlust zouden kunnen noemen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/09/2019 13:07 door Horsie is back.
Wanny 30 september 2019 08:33
Ja, Bauke hebben we niks van gezien. Hij en Terpstra als schaduwkopmannen niet in het stuk voorgekomen.
Langeveld ook niet in koers geweest door die valpartij.

De rest heeft zijn werk voor Mathieu prima gedaan.

Achteraf jammer dat Gesink hier niet startte. Met zijn taaiheid en in zulke zware omstandigheden had ie kunnen doen wat Moscon nu deed.
Luijt 30 september 2019 10:31
Zullen we afspreken dat we Van de Poel hier geen Matje gaan noemen. Dat ie niet wint is al klote genoeg.

"D'n Eddy" is evenzeer afgrijselijk, maar dat schip zal wel gevaren zijn.

Ik heb de Tv uitgezet toen Van de Poel moest lossen of, zoals hij het zelf zo mooi noemt, "de rol moest lossen".
Wie heeft er gewonnen?
Ik gok Pedersen. Je kon aan het gezicht van Trentin de hele koers al zien dat het niks ging worden.
Horsie is back 30 september 2019 12:37
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zullen we afspreken dat we Van de Poel hier geen Matje gaan noemen. Dat ie niet wint is al klote genoeg.

Vertel dat Pa ook even!

> "D'n Eddy" is evenzeer afgrijselijk, maar dat schip zal wel gevaren zijn.

Als Luijt de passie predikt, boerenzonen (Pedersen) pas op je gouden eieren.

> Ik heb de Tv uitgezet toen Van de Poel moest lossen of, zoals hij het zelf zo mooi noemt, "de rol moest lossen".

Het verbaast Horsie nog, dat de tv niet poedelnaakt het raam uit ging.

> Wie heeft er gewonnen? Ik gok Pedersen. Je kon aan het gezicht van Trentin de hele koers al zien dat het niks ging worden.

Disclaimer: Pa vindt het wel goed zo. Het had niet gekker moeten worden. Die eindeloze vlucht naar de zon.
Curzio 30 september 2019 13:23
Haha.

Trentin heeft me hier toch wel positief verbaasd eigenlijk. Hij was de enige die met Van der Poel mee ging (lees: kon) en zelfs krachtig overnam. Ondertussen zaten de Van Avermaets, Sagans, Matthewsen, Kristoffs enzovoorts van deze wereld te sukkelen in dat groepje dooien.
Wanny 30 september 2019 13:53
De Belgen vielen me nog het meest tegen. Met zoveel goeie renners hadden die toch juist de koers moeten openen? Zeker nadat hun kopman eruit lag.

Wat Moscon, Kung en Pedersen deden, hadden Teuns, Wellens en Lampaert toch ook wel gekund. In plaats daarvan blijven ze volharden in het gokken op Van Avermaet, die in dit gezelschap eigenlijk geen kans heeft om te winnen tenzij ie solo aankomt.
MarkV 30 september 2019 14:01
Teuns probeerde het en Lampaert kan dat niet. Die was net zo snel als Teunissen er weer af gereden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/09/2019 14:02 door MarkV.
Horsie is back 30 september 2019 14:18
Als Horsie nu aan een aantal UKkie riders vraagt, wat is je beste tijd op de Lofthouse, komt steevast hetzelfde antwoord: "Daar ben ik nooit geweest". smiling smiley
Annemiek van Vleuten heeft haar gegevens van de solo, behalve haar vermogens (Strava heeft ze wel geschat, maar dat is niet serieus te nemen), op Strava gezet.
Het gaat dus om de eigenlijke 6% klim van 4,52 km lengte met een hoogteverschil van 273m. Chloe Dygert zat op 48 seconden. 263 Watt.

Op Cycling Weekly valt nog een artikel over haar Ride to Yorkshire na te lezen.
Simeone 30 september 2019 14:49
De Belgen vielen mij niet tegen, ze hadden maar 2 renners die een Monument/ klassieker kunnen winnen!
Daarvan viel er al 1 uit door pech en de ander heeft geen uitzonderlijk jaar achter de rug.

De andere 4 ( Evenepoel en Declerq reken ik niet mee) winnen alleen wedstrijden waarvan de kwaliteit van het peloton
een pak minder is dan tijdens een WK.

Dus de verwachtingen waren mss iets te hoog vooraf!
El Chaba 30 september 2019 15:31
Eens.
Komt vermoedelijk ook omdat sommige prikkers de dorpsgek van het prikbord - Wim De Craene - (te) serieus nemen.
Wanny 30 september 2019 16:02
Ja, maar Pedersen, Kung, Moscon en Trentin rijgen de zeges in de monumenten ook niet bepaald aaneen.

Kan me voorstellen dat Van Avermaet achter de hand werd gehouden, hoewel ik die ook geen monumenten meer zie winnen. Maar zeker toen Teunissen en Moscon overstaken, had er iemand mee moeten zitten. Zeker Wellens had dat toch moeten kunnen.
Curzio 30 september 2019 16:10
Het gaat niet om het resultaat, maar om de koerswijze. Ze hebben één keer initiatief genomen, en dat was toen Declerq op kop ging rijden terwijl Gilbert op achterstand lag. Voor het overig of afzijdig of in het defensief. Op een parcours wat hun selectie goed zou moeten liggen. De bondscoach gaf zelfs aan dat hij zeven renners opstelde die wereldkampioen konden worden! Dit werd door de Belgische analisten beaamd. In dat licht hebben ze beschamend gekoerst.
Simeone 30 september 2019 16:58
De bondscoach en analisten overschatten ook de sterkte van het peloton wat start in de Vlaamse voorjaars klassiekers.
In die klassiekers zijn er een beperkt aantal favorieten/ kanshebbers( veel Belgen) die zich hier speciaal op focussen.

Terwijl types zoals Moscon, Teunissen Kung etc.. vanuit hun ploeg andere prioriteiten in het seizoen krijgen opgelegd!
ton duk 30 september 2019 18:08
Teunissen stak over met Pedersen maar werd toen al een 1e keer gelost...om daarna alleen toch het gat te dichten
gr
opoeepo 30 september 2019 18:28
Ik denk eerder beschamend geanalyseerd.
pl0rk 30 september 2019 21:59
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/09/2019 22:01 door pl0rk.
pl0rk 30 september 2019 22:01
Ben er nog steeds niet goed van. Wat een kutzooi zeg dat Mathieu dit niet kon afmaken.
Horsie is back 30 september 2019 22:41
pl0rk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben er nog steeds niet goed van. Wat een kutzooi
> zeg dat Mathieu dit niet kon afmaken.

Mathieu nam niet de verkeerde afslag maar verloor van zichzelf, liep zodanig tegen zijn grenzen aan, dat een onzichtbare kracht de fysiologische rem er op gooide, zoals dat ook met een hitte collaps het geval is. Het is een pure overlevingsstrategie. Bij een hitte collaps zakt iemand door zijn hoeven, bij wielrennen kun je een matige snelheid nog wel aanhouden, maar hard rijden is onmogelijk. Sport is hoe je het ook wendt of keert gebonden aan wetmatigheden, die je maar beter kunt respecteren, wil je bovenop eindigen. In Doha moest een 19-jarige in winnende positie ook ervaren, dat de eindstreep toch te ver was. Van 1 naar 5. Het was natuurlijk weer een vrouw, die een dubbele van Vleuten deed, namelijk door van start tot finish voorop te lopen.
Tinuz 30 september 2019 22:52
Je doet net alsof deze situatie met VDP vaak voorkomt. Noem mij eens vergelijkbare voorbeelden van wat hier gebeurde.
Dit was een bizarre omwenteling.
pl0rk 30 september 2019 23:29
Je lijkt me best een aardige kerel maar het lukt je elke keer weer om zoveel onzin op een zodanig onzinnige manier op te schrijven dat ik je posts skip.
Horsie is back 30 september 2019 23:52
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je doet net alsof deze situatie met VDP vaak
> voorkomt. Noem mij eens vergelijkbare voorbeelden
> van wat hier gebeurde.
> Dit was een bizarre omwenteling.

De simpele reden is natuurlijk, dat veel sporters eerder zelf op de rem trappen. "We" kunnen natuurlijk alleen maar afgaan op wat we waarnemen, kunnen interpreteren, en ook wat we van de persoon in kwestie komen te weten. Als het toch zo zou kunnen zijn dat iedereen door alleen maar met de kop door de muur te willen rennen gemakkelijk zou kunnen winnen, dan zouden er veel winnaars zijn. Aangezien er geen goede evidente reden is aan te wijzen voor dit echec kun je alleen maar concluderen, dat in de gegeven situatie Mathieu duidelijk tekort kwam. Voorbeelden, zeker in bergetappe's zijn er in overvloed, alleen zelden zo eclatant als nu. Je zou je zelfs kunnen afvragen of er ook niet een psychische component in het spel is geweest.

Verder moet je alles wel in de context willen zien van dit WK verreden onder uitzonderlijke omstandigheden, dat afgelopen week (Horsie heeft nu eenmaal geen verstand van atletiek, daarom toch maar de cross-referentie) nog vele malen sterker werd overtroffen door de nachtelijke marathon in Doha.
Horsie is back 01 oktober 2019 00:02
pl0rk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je lijkt me best een aardige kerel maar het lukt
> je elke keer weer om zoveel onzin op een zodanig
> onzinnige manier op te schrijven dat ik je posts
> skip.

Advies van Horsie: sluit je aan bij de Flat Earth Society.
pl0rk 01 oktober 2019 00:07
Horsie is back Schreef:
--
>
> Advies van Horsie: sluit je aan bij de Flat Earth
> Society.


Dit bedoel ik dus. smileys with beer
Horsie is back 01 oktober 2019 00:43
pl0rk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --
> >
> > Advies van Horsie: sluit je aan bij de Flat
> Earth
> > Society.
>
>
> Dit bedoel ik dus. smileys with beer

Horsie tegen leerling plOrk: "Je weet dat de aarde niet plat is, hé?"
Leerling plOrk tegen Horsie: "Ik woon er zelf"

Disclaimer: Geen smiley want geheelonthouder.
Eindhovuh 01 oktober 2019 07:23
There are stars in the southern sky
Southward as you go.
Frederik D. 01 oktober 2019 08:10
Zoiets is mij ook wel eens gebeurd. Toevallig in de buurt van Vleuten, jawel, de plaats waar Van Vleuten oorspronkelijk vandaan komt. Het weer leek veel op dat bij York van zondag. Op een gegeven moment vloeide alle kracht weg uit het lichaam. Voelde ik me het vorige ogenblik nog van staal, een ogenblik later was ik als een viezige, slappe vaatdoek. Wat doe je ertegen? Op zoek gaan naar een uitspanning. Koek eten, warme drank drinken.
Orakel 01 oktober 2019 08:46
Horsie is juist uitstekend op dreef. Schopenhauer zag het al: Het genie woont slechts één verdieping hoger dan de waanzin.
Blueprint 01 oktober 2019 09:34
Ik heb Taaramae ooit eens zien bergop zien aanvallen in de Vuelta om vervolgens volkomen stil te vallen.
Horsie is back 01 oktober 2019 12:10
De hongerklop van Mathieu van der Poel stal ook vanochtend nog de show.
Is ook bij Cecchini de veer nog gebroken, omdat hij de column van hedenochtend door Peter Winnen nog niet heeft geplaatst.

Verder is voor Horsie NOP nu ineens een beetje nope geworden. Het grote brein achter het Nike Oregon Project, Alberto Salazar, ziet eveneens als die gele trui fanaat van weleer, eindelijk het zwaard van USADA vallen. Voor vier jaar geschorst. Saillant detail uiteraard, dat hij ook de trainer is van de beste hardloopster van dit moment van de wereld, Sifan Hassan, alhoewel de veroordeling gaat over de periode, voordat Sifan tot deze elite trainer en groep toetrad.

Als antwoord op @ Eindhovuh: Time is an ocean, but it ended for Mathieu at the british shore of Yorkshire.
veluweracer 01 oktober 2019 12:27
Hilarisch dat Van Vleuten in Vleuten is geboren. Wist ik niet.
Cecchini 01 oktober 2019 13:02
Ik begin er niet meer aan
Horsie is back 01 oktober 2019 13:13
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik begin er niet meer aan

Fair. Toch bedankt voor de plaatsingen tot nu toe.
Orakel 01 oktober 2019 15:20
Is toch logisch? Nico Naaktgeboren kwam ook zonder lichaamsbedekking op deze wereld.
Frederik D. 01 oktober 2019 19:21
Hoorde ik gister bij Pauw uit de mond van Van Vleuten zelf. Haar vader is overleden. Dus dat haar moeder zo betrokken is bij haar dochter, is ook wel logisch. Mijn gezeik over paps en mams is dus dom gezeik. Sorry, Annemiek. Wel moet ik opmerken dat Annemiek zich af en toe van clichés bedient. Ik bedoel maar, ik ben een fan maar wel een kritische fan. Zoiets als Van der Laak, een soort collega van Clavan. smiling smiley
Horsie is back 01 oktober 2019 19:47
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoorde ik gister bij Pauw uit de mond van Van
> Vleuten zelf. Haar vader is overleden. Dus dat
> haar moeder zo betrokken is bij haar dochter, is
> ook wel logisch. Mijn gezeik over paps en mams is
> dus dom gezeik. Sorry, Annemiek. Wel moet ik
> opmerken dat Annemiek zich af en toe van clichés
> bedient. Ik bedoel maar, ik ben een fan maar wel
> een kritische fan. Zoiets als Van der Laak, een
> soort collega van Clavan. smiling smiley

Zo dacht je, komt ze is over de finish en het eerste wat ze doet is om haar moeder roepen. Daar had M ...

Dat is inderdaad soms raar, als je ineens moet toegeven, dat topatleten net als iedereen ergens vandaan komen en niet Aus der Retorte, obwohl .. bij die blonde met 400 keer over 7 m heeft Horsie zijn twijfels. Maar bij haar altijd milder dan bij degene, die feitelijk maar bij 4 gelegenheden schitterde.
Prikdude 01 oktober 2019 20:00
Pl0rk bedoelt wellicht dat Horsie wel heel overdadig en met schijnstelligheid hier zaken probeert te duiden, doch ondertussen als zijn eigen reddingsboei aan de oppervlakte blijft drijven. Kennelijk is er nog een verdieping tussen dat van het genie en de waanzin: die van de betweterigheid.

De enige constante is wederom dat een zeer jeugdig renner voor de zoveelste keer dit seizoen aan het langste eind trekt - in een koers waar je dat juist niet verwacht.

Het was een natte, koude freakshow en er kan geen enkele conclusie aan verbonden worden. Of het moet zijn dat de Belgen (zonder oortjes) er een blauwdruk van hebben gemaakt hoe je NIET moet rijden. Ongeacht alle tactische keuzes hadden er met terugwerkende kracht slechts drie renners kunnen winnen: Pedersen, Sagan en Küng.
Horsie is back 01 oktober 2019 20:40
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pl0rk bedoelt wellicht dat Horsie wel heel overdadig en met schijnstelligheid hier zaken probeert te duiden, doch ondertussen als zijn eigen reddingsboei aan de oppervlakte blijft drijven. Kennelijk is er nog een verdieping tussen dat van het genie en de waanzin: die van de betweterigheid.

Overdadig, ja, daar zeg je me wat, Prikdude! Pensionado nietwaar, als Horsie niet slaapt of traint tijd te over. Maar dezer dagen lijkt het ook wel of iedereen naar de Maan is met Jonathan. Of ze hebben van Cor te horen gekregen, dat ze lijden aan de Hollandse Ziekte. Beterschap. Projecteer echter niet op Horsie!!

En wat PlOrk bedoelde zal wel nooit meer duidelijk worden; door het zeewater uitgewist.
Tinuz 01 oktober 2019 21:46
Voorlopig hou ik het op subliminale sabotage vanuit het Belgische kamp, de feiten en omstandigheden in oog genomen.
pl0rk 01 oktober 2019 22:27
Ik bedoelde wat ik zei; dat je een hoop onzin uitkraamt in een onzinnige stijl.

Nu ik daadwerkelijk ook wat posts van je lees vind ik dat je daarbij ook een nodeloos aanmatigend toontje aanslaat, maar ja, wat kun je anders verwachten van iemand die in de derde persoon enkelvoud over zichzelf praat.
Horsie is back 01 oktober 2019 22:49
pl0rk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik bedoelde wat ik zei; dat je een hoop onzin uitkraamt in een onzinnige stijl.
>
> Nu ik daadwerkelijk ook wat posts van je lees vind ik dat je daarbij ook een nodeloos aanmatigend toontje aanslaat, maar ja, wat kun je anders verwachten van iemand die in de derde persoon enkelvoud over zichzelf praat.

Nodeloos aanmatigend? Dat Horsie zich vaak wil verdedigen in onderhand honderden persoonlijke aantijgingen en treiterijen? Graag vanuit andere perspectieven zaken wil benaderen en op zijn minst een poging doet wat joie de vivre op dit prikbord te etaleren.
Die derde enkelvoud is nogal een dingetje. Het is wel het unieke wapen om veel meer te kunnen zeggen dan ik als persoon zou kunnen en kennelijk heeft dat effect.

Als iemand onzin uitkraamt, dan lijkt met me primair de ultieme strategie om daar op te wijzen, maar het blijft maar al te vaak oorverdovend stil.

Je moet je laatste zin nog eens nalezen. Je struikelt over je eigen benen.
Tinuz 03 oktober 2019 13:47
VDP maakt vandaag zelf gewag van hongerklop. Toch te weinig gegeten en gedronken.
Dat lijkt me de meest logische verklaring. Op een dergelijke bruuske manier instorten zo diep in de finale na de beslissende slag zelf te hebben geforceerd vermeend omdat de limieten bereikt zijn, is onlogisch.
Horsie is back 03 oktober 2019 18:10
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> VDP maakt vandaag zelf gewag van hongerklop. Toch te weinig gegeten en gedronken.
> Dat lijkt me de meest logische verklaring. Op een dergelijke bruuske manier instorten zo diep in de finale na de beslissende slag zelf te hebben geforceerd vermeend omdat de limieten bereikt zijn, is onlogisch.

De limiet was onder die omstandigheden wel degelijk bereikt, waarom anders bijna voetstaps verder rijden?
De vraag beantwoorden waar dat dan allemaal precies te danken is geweest, vermag niemand te beantwoorden.
Horsie verzet zich tegen de in zijn ogen al te gemakkelijke aanname van velen (omdat van der Poel van der Poel is), hij simpelweg door wat optimaler te hebben gegeten en gedronken, dit echec zodanig had weten te voorkomen dat hij daarna alsnog als glorieuze winnaar te voorschijn zou zijn gekomen.
Dat is toch een vorm van magisch denken, die Horsie liever aan kinderen overlaat.

Niet kunnen winnen is in buitengewoon veel gevallen tekort komend ten opzichte van anderen.
Dus graag enige ruimte voor de zienswijze van Horsie.
El Chaba 04 oktober 2019 18:54
Ik snap je punt, mede omdat je nu niet in raadselen praat winking smiley en jouw zienswijze sluit ik dus ook zeker niet uit.

Maar als ik zou moéten kiezen dan schat ik deze zienswijze (die van de hongerklop) toch iets waarschijnlijker in dan de jouwe.
Laten we zeggen 70%-30%.

Bij nader inzien, een combinatie van beide zienswijzen in dezelfde percentages is wellicht nog het meest waarschijnlijk.

Kun je daar mee leven..? winking smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2019 18:55 door El Chaba.
Luijt 05 oktober 2019 15:50
Nee, Van der Poel had gewoon wat meer moeten vreten. Was veruit de sterkste man in koers. De eindeloze knollenverhalen zijn gezwets.
Tjappie2 05 oktober 2019 18:27
Precies: kwestie van gebrek aan ervaring en de gedachte dat er ongestraft van veldrijden naar mtb naar weg kon worden geswitcht hebben mvdp genekt. Om WK te worden moet je ten eerste een wegrenner zijn, niet per se een talent.
Horsie is back 06 oktober 2019 02:55
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik snap je punt, mede omdat je nu niet in
> raadselen praat winking smiley en jouw zienswijze sluit ik dus
> ook zeker niet uit.
>
> Maar als ik zou moéten kiezen dan schat ik deze
> zienswijze (die van de hongerklop) toch iets
> waarschijnlijker in dan de jouwe.
> Laten we zeggen 70%-30%.
>
> Bij nader inzien, een combinatie van beide
> zienswijzen in dezelfde percentages is wellicht
> nog het meest waarschijnlijk.

>
> Kun je daar mee leven..? winking smiley

Excuses, El Chaba, je post helemaal gemist. Horsie heeft het ook zo druk met trainen (199). Zie ander topic.
Weinig zin in armpje drukken. Overigens, waarom zou hiermee niet te leven zijn?
Je snapt toch wel, dat Horsie hier voor het nodige weerwerk moet zorgen, alhoewel Tjappie2 zich ditmaal ook niet onbetuigd laat.
Niet slecht voor iemand, die zoveel verstand van atletiek heeft.

Knol Horsie leest in Het Geheim van Wielrennen, dat snelle Eddy met een Algemeen Duur Vermogen van 300W (1 uur) door onderweg 1 liter isotone sportdrank te nuttigen op het niveau van datzelfde ADV voor slechts 0,36 uur is afgerond 22 minuten vooruit kan met glycogeen. Dat is niet zo heel veel als in zo'n door vooral de weersomstandigheden monsterachtige race al 6000 kcal (zonder een goed deel van het basale verbruik) verbruikt is, zo niet meer op basis van hoger gewicht.

Het bijzondere van dit WK is echter ook het sterk individuele karakter, niet een enorme posse die achter een voortvluchtige aanzit, dus het befaamde Brocken effect is veel minder, ergo het sparen van energie is ook veel moeilijker.

Om nog een cross-referentie met Max te maken. Daar wordt precies berekend hoeveel energie er nodig is voor welke afstand om ook te kunnen berekenen, waar het beste bijgetankt kan worden. Een miscalculatie, alhoewel we dat tegenwoordig nog maar zelden zien, al kijkt Horsie zelden Formule-1 werk, doet de bolide tot stilstand komen. Het is wel eens gebeurd, dat dit in het zicht van de haven gebeurde. Het lijkt Horsie bij de edele sport van het wielrennen fysiologisch bekeken nog wel wat ingewikkelder te liggen, zo ook bij Mathieu. Ook psychische zaken kunnen een rol gespeeld hebben.

Laten we het erop houden, dat de "hongerklop" als fenomeen ook niet totaal wordt begrepen.
Dit geldt ook voor Horsie one way or another. grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/10/2019 03:23 door Horsie is back.
Luijt 06 oktober 2019 11:10
Het is niet erg hoor, als je zo af en toe iets mist omdat je weer aan het "trainen" bent. Echt niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/10/2019 11:11 door Luijt.
Horsie is back 06 oktober 2019 18:55
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is niet erg hoor, als je zo af en toe iets mist omdat je weer aan het "trainen" bent. Echt niet.

Daar zeg me je wat, Luijt. Want kom er nu pas achter, dat er gisteren inderdaad wat gemist werd na de training, waardoor er te weinig tijd overbleef om de vraag Wat gebeurde er met Mathieu van der Poel? nog beter te kunnen beantwoorden. Want miste zaterdagavond door tijdgebrek de weekendkrant, in dit geval de NRC, die doorgaans qua Sport nou laten we zeggen de tweede viool speelt in de vergelijking met de Volkskrant.

Durf te vragen en wat leest Horsie?

Van der Poel is ongelooflijk begaafd en getalenteerd, maar hij is hier tegen zijn fysieke grenzen aangelopen, door de abnormale klimatologische omstandigheden... vermoedt dat er bij de Nederlandse wielrenner sprake was van het "falen van meerdere orgaansystemen tegelijkertijd". Dan hebben we het over de thermo regulatie, de bloedvoorziening en het maagdarmkanaal. Alleen hongerklop zal het niet geweest zijn. Hij had absoluut geen kracht meer in zijn benen en zelfs zijn coördinatie leek aangetast, zo slingerend reed hij.

Zou extra eten van der Poel hebben kunnen redden?

"Het is bekend dat bij slecht weer de stofwisseling harder gaat werken om warm te blijven" . "je hebt als sporter in de koude regen dus meer energie nodig dan je gewend bent." Het is dus de vraag of Van der Poel met een paar gelletjes het noodlot had kunnen afwenden. Je lichaam moet die suikertjes ook nog kunnen verwerken. Op een gegeven moment heb je gewoon meer energie nodig - voor de inspanning, voor de warmte - dan je kan produceren, hoeveel eten je er ook in stopt.

Vanwege de privacy worden de twee hoogleraren hier niet met naam en toenaam genoemd. grinning smiley

Nagekomen mededeling: Ook Mikkeltje is niet ongeschonden uit het WK gekomen. Ziekjes oftewel hönggerklöppje in het Deens. Dus geen DUR aanval.
Orakel 07 oktober 2019 11:55
Las het artikel ook op indeleiderstrui.nl en moest hier aan denken. Frank Backx en Hein Daanen hebben meer kennis en kunnen dus verder kijken dan de leek.
Luijt 07 oktober 2019 14:33
Heb 't inmiddels ook gelezen en geef mijn mening graag voor een betere. De hoogleraren, en in hun gezelschap het hinnikende opperwezen, zullen het ongetwijfeld bij het rechte eind hebben. Dat ie z'n coördinatie kwijt was waag ik wel te betwijfelen. Sterker nog, geloof er niets van.
Tjappie2 07 oktober 2019 15:16
Dat MvdP enorm aan het slingeren was is mij eigenlijk ook niet opgevallen. Maar goed.
Horsie is back 07 oktober 2019 18:15
Net nog eens gekeken. Erg zeker zag het er niet meer uit, laten we zeggen een beetje onder invloed. In een veldrit was hij geen zandheuvel meer opgekomen.
Dat echte slingeren hoort meer bij een hitte collaps, maar dan is het ook echt snel over en kun je geen 12 kilometer ook al is dat niet veel harder dan een snelwandelaar zoals Mathieu doorfietsen respectievelijk doorlopen. Het laatste grote voorbeeld dateert van 2 jaar geleden in de Marathon van Warschau, waarin de Keniase Recho Kosgei een 3 minuten voorsprong verspeelde met nog geen kilometer te gaan. Haar opponent was geen Barmhartige Samaritaan en liep haar straal voorbij.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen