Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Preluderen op het Tour de France schema 2020

Gepost door Cecchini 
Cecchini 05 oktober 2019 22:46
Nog maar 10 dagen, en weten we alweer hoe de ritten in de Tour van 2020 er uit zien. Normaal zou er al het nodige uitgelekt zijn, maar dit jaar is het opvallend stil, waarschijnlijk omdat Frits Wester in een afkickkliniek zit. Wat wel bekend is, dat er een aankomst op de Mont Aigoual is, hét decor van Tim Krabbé's meesterlijke De Renner. De gast voor de Avondetappe van die dag is dus al bekend.





[www.touretappe.nl]
lodjan 05 oktober 2019 23:08
Leon 06 oktober 2019 00:41
Vrij veel onzekerheden nog op dit moment, t.o.v. voorgaande jaren.
Maar wat al wel heel opvallend is: een Vuelta-achtige eerste week met maar liefst 2 aankomsten bergop en wat zwaar geaccidenteerde ritten..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/10/2019 00:41 door Leon.
ton duk 06 oktober 2019 08:15
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar wat al wel heel opvallend is: een
> Vuelta-achtige eerste week met maar liefst 2
> aankomsten bergop en wat zwaar geaccidenteerde
> ritten..

Vrijbrief voor TJV.NL om Groenewegen alvast in te delen bij de Giro en Vuelta ?
gr
Slimmerd 06 oktober 2019 08:41
En hierdoor lijken we op weg naar een dodelijke saaie tweede week, dood een gegarandeerd aantal sprintritten.
Eerste week lijkt wel zeer veel belovend
lodjan 06 oktober 2019 09:32
Het lijkt een a-typische Tour te worden met bergetappes verdeeld over de hele ronde. Slechts één etappe in de Pyreneeën en de Alpen worden twee keer kort aangedaan. Andere bergketens komen ook aan bod (bv Cevennen, Puy Marie, Vogezen). Benieuwd naar het aantal tijdritten en tijdritkilometers. Geen ploegentijdrit? Wel een klimtijdrit naar La Planche des belles Files? Nu al zin in!
MarkV 06 oktober 2019 09:35
Parcours op maat gemaakt voor Alaphilippe?
Eindhovuh 06 oktober 2019 09:41
Dat zou best weleens kunnen. Minder hele lange klimmen, veel zwaar korter werk.
lodjan 06 oktober 2019 09:42
Mmm, lijkt geen slecht parcours te zijn voor Alaphilippe inderdaad. Doet ASO dat bewust? Dit jaar was het een parcours op maat voor Bardet. We weten hoe dat afliep. Kon hij de druk niet aan? Zat ie niet aan de ketonen?
Leon 06 oktober 2019 10:23
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het lijkt een a-typische Tour te worden met
> bergetappes verdeeld over de hele ronde. Slechts
> één etappe in de Pyreneeën en de Alpen worden
> twee keer kort aangedaan.

Ik tel 2 Pyreneeenritten (8e en 9e).
En de Alpen heb je dus op dag 4 al, plus nog 3 ritten in de laatste week. Drie ritten vind ik niet 'kort'.

Het gevaar van de saaie tweede week zie ik ook. Maar anders dan wanneer al die vlakke ritten in de 1e week zitten, zal het nu iedere rit afwachten zijn of er een massasprint komt of dat en vluchtgroep de zegen krijgt.
El Chaba 06 oktober 2019 10:25
Het parcours was op maat gemaakt voor Bardet én Pinot. Zonder die val van Pinot was hij heel dicht kunnen komen.
lodjan 06 oktober 2019 10:43
Ik ga uit van het kaartje van Velowire van Thomas Vergouwen. [www.velowire.com]
Daarop zie ik één Pyreneeënrit en 2x de Alpen.

Die site is in het verleden altijd het betrouwbaarst gebleken.

Edit: op dit kaartje zijn pas 16 ritten ingetekend. Er zullen aan de tweede Alpenpassage dus nog wel wat ritten toegevoegd worden. Evenals een extra Pyreneeënritje.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/10/2019 10:46 door lodjan.
Sub Culture 06 oktober 2019 10:56
Ik heb het boek 'De Renner' nog nooit gelezen.
Is dat, objectief gezien, een aanrader? Of is dat gewoon zo'n boek dat terloops een eigen leven is gaan leiden en buitensporig wordt gecultiveerd door wielergekke mannen van middelbare leeftijd en ouder?
Luijt 06 oktober 2019 11:06
Dat is een aanrader
Ridder Kale Knikker 06 oktober 2019 11:12
Ik weet niet hoe je dit objectief kunt zien, is toch echt een kwestie van smaak zoals alles wat met kunst en literatuur te maken heeft maar naar mijn mening is het een meesterwerk. Schitterend boek, aanrader dus
Luijt 06 oktober 2019 11:38
Ook geschreven in een tijd dat er nog nauwelijks over fietsen geschreven werd door mensen die behoorlijk konden schrijven. Een van de redenen waarom De Renner zo'n bijzondere plaats inneemt in de vaderlandse literatuurgeschiedenis.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/10/2019 11:39 door Luijt.
Eddy Veen 06 oktober 2019 12:58
De ASO voelt zich vrij om welk parcours dan ook te presenteren nu Tom Dumoulin zeker van de partij is.
Cecchini 06 oktober 2019 13:08
Meyrueis, Lozère, 26 juni 1977. Warm, bewolkt weer. Ik pak mijn spullen uit mijn auto en zet mijn fiets in elkaar. Vanaf terrasjes kijken toeristen en inwoners toe. Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me.’

Tim Krabbé, die een kleine duizend wielerwedstrijden reed, beschrijft in De Renner de driehonderdnegende: de Ronde van de Mont Aigoual, een zware klimkoers in Zuid-Frankrijk. Het boek, dat voor het eerst verscheen in 1978, werd een klassieker in de Nederlandse literatuur.

‘De Renner is geen sportboek, De Renner is een briljant boek dat tot de canon van de Nederlandse literatuur behoort.’
Bert Wagendorp, de Volkskrant

‘Krabbé doet wat geen enkele Tour de France-verslaggever ooit heeft gedaan: hij neemt de lezer mee in het hoofd van de renner.’
Los Angeles Times

‘Tim Krabbé heeft het gevoeld. Hij heeft het meegemaakt.’
Gerrie Knetemann

‘Het is aan de ene kant een literair meesterwerk dat om die reden over honderd jaar nog gelezen zal worden, en aan de andere kant is het het beste sportboek in de Nederlandse taal.’
Nico Scheepmaker

‘Ligt recht in de lijn van Kees de Jongen… Ik heb het zes keer gelezen.’
Kees van Kooten

‘Na 1978 moet een schrijver over sport verantwoording afleggen aan De Renner.’
Arthur van den Boogaard
valse trage 06 oktober 2019 14:03
El Chaba 06 oktober 2019 14:17
Inderdaad, beiden!

Wat mij betreft, ik ben in het algemeen behoorlijk allergisch voor Nederlandse (wieler)literatuur. Zo kon bijvoorbeeld dat boek van Peter Winnen (Van Santander tot Santander) mij maar weinig bekoren.
De Renner is echter een boek dat wezenlijk anders is en voor mij één van de weinige uitzonderingen is die de regel bevestigt.
opoeepo 06 oktober 2019 15:03
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb het boek 'De Renner' nog nooit gelezen.
> Is dat, objectief gezien, een aanrader? Of is dat
> gewoon zo'n boek dat terloops een eigen leven is
> gaan leiden en buitensporig wordt gecultiveerd
> door wielergekke mannen van middelbare leeftijd en
> ouder?


Voordat je tot aanschaf overgaat:

[www.bicycling.com]
Andere Peter 06 oktober 2019 16:45
Het zal wel. Maar ik hoor al 30 jaar dat het parcours op maat is gemaakt voor Fransman XYZ. Dat loopt sinds 1986 niet zo heel lekker. Elk jaar won gewoon de beste ronderenner.
Cecchini 06 oktober 2019 18:56
Ja waar ben je niet allergisch voor, en wat kan je wel bekoren ? Vermoedelijk dubieuze grapjes over de genocide in Ruanda
Blueprint 06 oktober 2019 19:12
Het lijkt erop dat de ploeg van Bardet nogal ouderwets opereert.
El Chaba 06 oktober 2019 19:17
Ben je weer ongesteld?

Of is het de gebruikelijke reactie van de forumgestapo t.a.v. van een prikker die een andere smaak of mening heeft dan jij?
Cecchini 06 oktober 2019 20:16
Ach, ach een spiegel in Huize El Chaba zou niet misstaan. Hij heeft niet in de gaten dat ie zowat met iedereen in de clinch ligt. Waarom was het trouwens ook al weer jammer dat 2 Nederlandse renners terecht kunnen bij een Deense wielerploeg ? Je maakt denk ik een vergissing, dat elke mening qua waarde gelijk is aan een andere.
opoeepo 06 oktober 2019 23:20
Maybe just a case of drinking a 'Strange Brew' in the 'White Room' on 'Memory Lane'.


RIP Ginger.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2019 00:03 door opoeepo.
Andere Peter 07 oktober 2019 08:53
Het wordt inderdaad wat gecultiveerd, maar het boek is en blijft een aanrader.

Het is ook geen dikke pil, hè? Het zal je geen moeite kosten. Je leest het vlot, het is pakkend geschreven. Je wordt echt meegenomen in het hoofd van de renner. Ik vind het stempel 'literair' zonder twijfel terecht. Tijdloos ook. Het speelt in 1977, maar 1955, zelfs 1933, 1999 of 2022 had net zo goed gekund.

Sommige namen en kreten zullen je altijd bijblijven. Bv 'de man van Cycles-Goff'. Zo'n renner in een groepje die (nog) tamelijk naamloos is en die alleen maar wordt omschreven door wat er op zijn trui staat. Heel herkenbaar, zo gaan die dingen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2019 08:55 door Andere Peter.
Luijt 07 oktober 2019 09:51
Ik vind het best gek om in het algemeen behoorlijk allergisch te zijn voor Nederlandse (wieler)literatuur.

Dan wordt er best veel gediskwalificeerd wat best het lezen waard is, zou ik denken. Maar goed. 't Kan natuurlijk. Allergieën zijn vaak lastig te bestrijden ook, heb ik wel eens gehoord.

Wel fijn voor Tim dat ie de dans ontspringt.
Cecchini 07 oktober 2019 10:10
Ja gelukkig Luijt, dat onze literaire boekenclub (El Chaba en Andere Peter) Tim Krabbé het voordeel van de twijfel hebben gegeven. Toch een hele geruststelling.
tvm 07 oktober 2019 12:42
opoeepo Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>
> Voordat je tot aanschaf overgaat:
>
> [www.bicycling.com]
> 85212/magie-van-de-renner/

Dank je voor de link! Ik heb het artikel met plezier gelezen.
Cecchini 10 oktober 2019 09:06
Wat Dumoulin in de Tour te wachten staat: klimtijdrit op de voorlaatste dag - Volkskrant

Grote kans dat de Tour de France volgend jaar voor Tom Dumoulin wordt beslist op de voorlaatste dag met een individuele klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles, de 1.142 meter hoge bergtop in de Vogezen. Volgende week presenteert Amaury Sport Organisation (ASO) het parcours, maar zoals elk jaar is het rittenschema al grotendeels uitgelekt via de website Velowire.com.

Drijvende kracht achter de site is Thomas Vergouwen. Voor het dertiende jaar op rij heeft hij door vernuftig speurwerk nagenoeg alle start- en finishlocaties al onthuld op Velowire.com. ‘Het wordt klimmen, klimmen en nog eens klimmen’, voorspelt hij.

Zo voeren rit 4 en 6 volgens zijn informatie direct al naar twee bergtoppen, respectievelijk Orcières-Merlette 1850 en Mont Aigoual. Ook interessant: in de tweede week staat een rit in West-Frankrijk van het ene naar het andere eiland (Île d’Oléron naar Île de Ré) op de rol, een logistiek lastige operatie.

Vergouwen is een 40-jarige ingenieur uit Breda, woonachtig en werkzaam in Frankrijk. Toen hij in 2007 een zomerbaantje in de Tourkaravaan had en graag wilde weten hoe de ronde er een jaar later uit zou zien, besloot hij op onderzoek uit te gaan. Zijn bevindingen zette hij op zijn website. Binnen de kortste keren was het virtuele parcours duizenden keren aangeklikt.

Het is in de loop der jaren een sport op zich geworden om het parcours al te onthullen voor de officiële presentatie, vertelt hij. Niet alleen nieuwsgierige renners en wielerliefhebbers zijn hem dankbaar, ook journalisten en sponsoren uit de reclamekaravaan. Zij kunnen nog op tijd een hotel in de buurt van start of finish boeken. ‘Men rekent er op. Toen ik een keertje het artikel in september nog niet had geplaatst, vroeg iemand zich af of ik misschien was overleden.’

Haribo
Vergouwen komt op drie manieren aan zijn informatie. Ten eerste checkt hij de hotelovernachtingen. ‘De Tour werkt samen met een grote hotelketen. Op hun website kun je op data naar overnachtingen zoeken. Als nou blijkt dat ze die ene dag die jij toch al vermoedde helemaal zijn volgeboekt, heb je beet.’ Verder: de regionale kranten, al is dat steeds lastiger geworden. ‘De Tourorganisatie heeft de gemeenten sinds een paar jaar een spreekverbod opgelegd.’ Dus is hij steeds meer afhankelijk van zijn derde bron: een netwerk van tipgevers. Wie hem interessante informatie verschaft, krijgt als dank een zakje Haribo-snoepjes opgestuurd.

De laatste jaren klopt het parcours van Vergouwen voor bijna 100 procent. ‘Soms blijkt het niet het ene dorp te zijn, maar een gemeente een paar kilometer verderop. Dat is balen, maar dan zit ik dus heel dicht in de buurt.’

De ASO is niet blij met de onthullingen van Vergouwen, omdat ze het liefst zelf exclusief het parcours willen presenteren. Maar ergens heeft het Franse organisatiebureau ook wel weer respect voor zijn speurwerk, merkt hij. ‘Christian Prudhomme, de Tourbaas, heeft weleens gezegd: volgens mij heeft Thomas stiekem een camera in de directiekamer geïnstalleerd. Als wij een start- of finishlocatie op het oog hebben, dan staat het soms al een paar uur later op zijn website.’

Grote vraag voor 2020: wordt het de Tour van Tom? Vergouwen is voorzichtig. ‘Die individuele klimtijdrit zou in zijn voordeel moeten zijn, maar vooralsnog lijkt het de enige tijdrit te zijn. Ik mag dan wel nagenoeg alle start- en finishplaatsen weten, maar wat daartussen gebeurt, is ook voor mij nog een grote vraag.’
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen