Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wat was hét wielermoment van 2019?

Gepost door Bummetje 
Bummetje 13 oktober 2019 21:50
Peiling
Er zijn 232 stemmen ontvangen.
Alle bezoekers mogen stemmen.
Wat was hét wielermoment van 2019?




Na dit weekend zit het wegseizoen er helaas wel echt op. Ja, er worden nog wat koersjes gereden in China en andere verre uithoeken, maar het echte wegseizoen zit er wel op. Tijd voor een terugblik. Schroom niet om aan te vullen.
lodjan 13 oktober 2019 22:04
Nils Eekhoff (geen) wereldkampioen.
Sjorsoll 13 oktober 2019 22:45
Ik dacht zonder de antwoorden te zien meteen aan één moment: Mathieu in Limburg. Ik heb nooit eerder zoiets gezien in zo'n grote wedstrijd.
Tjappie2 14 oktober 2019 01:35
Met Teunissen die geel pakt als hele goede tweede.
Eindhovuh 14 oktober 2019 07:39
Leuk overzicht! Was een memorabel seizoen.
De AGR met vd Poel was voor mij het mooiste moment, kwam zoveel in samen.
Maar ook de gele trui van Teunissen, het wk en Lombardije bond ik bijzonder.
Een echte chauvinistische kijker dus.
ton duk 14 oktober 2019 07:41
Sjorsoll Schreef: namens DUK
-------------------------------------------------------
> Ik dacht zonder de antwoorden te zien meteen aan
> één moment: Mathieu in Yorkshire. Ik heb nooit
> eerder zoiets gezien in zo'n grote wedstrijd waar ik me al rijk rekende....

AGR, Brussel's geel , Yorkshire en Lombardije ...
Als ik nog 's zou mogen kiezen, ga ik nu voor Mollema in Lombardije door het aantal kilometers intense spanning
gr
Anony 14 oktober 2019 07:52
Chauvinisme of niet, een 19-jarige juniorenwereldkampioen die San Sebastian wint (en goud op het EK en zilver op het WK tijdrijden pakt) geen groter moment vinden dan een Nederlandse gele trui of zege in een monument, is natuurlijk ronduit belachelijk. Enkel Van der Poel in de Gold Race is wat mij betreft concurrentie.
Orakel 14 oktober 2019 08:11
Je kunt natuurlijk moeilijk verlangen dat anderen het één mooier vinden dan het ander.
Sub Culture 14 oktober 2019 08:15
Ik vind een 20-jarige die 3 ritten en het podium haalt in een grote ronde indrukwekkender.
Eqquipo 14 oktober 2019 08:34
Pogacar. Als neoprof podium rijden in zijn eerste grote ronde, inclusief 3 etappes.

Ik heb nog steeds niet kunnen bedenken welke neoprof beter deed. Iemand?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2019 08:35 door Eqquipo.
Cecchini 14 oktober 2019 09:20
De valpartij in de Giro van Dumoulin mag ook niet onvermeld blijven, het begin van een never ending story.
opoeepo 14 oktober 2019 09:23
Het verhaal Dumoulin is toch al uit?
Heisenberg 14 oktober 2019 10:28
Grappig. Iedereen die het niet eens is met jou dat een prestatie van jouw landgenoot het hoogtepunt van het jaar is, is een chauvinist.
Anony 14 oktober 2019 10:32
Het maakt me zelfs niet uit dat het een Belg is. Wat Pogacar doet is ook ronduit indrukwekkend, maar de prestatie van Evenepoel is nog ongeziener.
Ridder Kale Knikker 14 oktober 2019 10:34
Heel veel memorabele momenten, eigenlijk erg lastig om te kiezen. Omdat ik het hardst uit mijn dak ben gegaan na de bizarre ontknoping van de AGR, heb ik daarvoor gekozen. Maar eigenlijk was voor mij de eerste etappe van de Tour nog bizarder. De grote favoriet die op zijn muil gaat in de laatste kiliometer waarbij ik op dat moment enorm gevloekt heb, waarna Teunissen dan uiteindelijk wint en de neerslachtigheid plaats maakte voor euforie.
Eindhovuh 14 oktober 2019 10:38
Vind ik niet. Lastig te vergelijken. Allebei knap. We gaan het zien hoe ze het komend jaar gaan doen op het allerhoogste podium(monumenten/Tour).
Cecchini 14 oktober 2019 10:39
Wat Pogacar deed was 3 weken van ongekend en stabiel nivo en zeker geen toevalstreffer (hij won daarnaast ook nog eens Algarve en California). Evenepoel kreeg de zege min of meer in de schoot geworpen. Koersverloop, en een matig en uitgepierd deelnemersveld, zaten hem niet bepaald tegen. Zeker een grote prestatie van deze 19 jarige renner, maar de andere eendagskoersen, die hij daarna nog reed zetten San Sebastian wel een bepaald perspectief. Je kunt je zelf afvragen of deze zege achteraf gezien misschien carriere matig gezien wel zo " handig " was.
Wanny 14 oktober 2019 11:00
Het is maar hoe je de vraag leest.

Ik interpreteer het als het moment dat me het meest is bijgebleven. Dat is toch de AGR.

San Sebastian heb ik niet zoveel mee en het was een vrij saaie koers.
ton duk 14 oktober 2019 11:08
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het maakt me zelfs niet uit dat het een Belg is.

Nee, dat is puur toeval smoking smiley
gr
Sub Culture 14 oktober 2019 11:19
In de schoot geworpen krijgen vind ik wel wat kort door de bocht.
Dan kan je evengoed stellen dat Mollema en Wallays dat afgelopen weekend ook voor hadden, dat men er niet in slaagt een georganiseerde achtervolging op poten te zetten of dat de renners die er achter rijden uiteindelijk niet dichter komen pleit voor de aanvaller.

Die andere eendagkoersen (de 2 Canadese WT-koersen) die hij daarna reed vatte hij puur aan in functie van het WK en met een zware stage in de benen.

Voorts is het mij een compleet raadsel waarom zijn zege in San Sebastian carrière matig nadelig zou kunnen zijn.

Voorts geheel akkoord, zoals eerder aangegeven, dat het seizoen en de prestaties van Pogacar toch net iets indrukwekkender zijn.
Hij is maar een 2-tal jaar ouder dan Evenepoel en waar die laatste zich dit seizoen reeds profileerde als nu al een van de beste hard- of tijdrijders van het pak moet ik het nog zien hoe hij in het echte hooggebergte voor de dag komt.
Al lijkt het er op dat hij met zijn lichaamsbouw en ongelofelijke vermogen alles mee heeft om ook daar te schitteren.
Ridder Kale Knikker 14 oktober 2019 11:35
Luijt 14 oktober 2019 11:42
De winst van Bauke ligt misschien te vers in het geheugen om objectief naar zo'n overzicht te kijken. Maar ik denk dat ik over een paar maanden nog steeds de prestatie van Bauke als mooiste van het jaar zal waarderen. Het is al heel lang een persoonlijke favoriet.

Van der Poel komt wat mij betreft op de tweede plaats. Niet alleen omdat ie waarschijnlijk nog mooiere koersen gaat winnen, maar ook omdat Alaphilippe en Fuglsang wel heel dom bezig waren de laatste kilometers (al dan niet mede omdat ze verkeerde info over hun voorsprong kregen).
Luijt 14 oktober 2019 11:44
Als ik Belg was geweest had ik trouwens op Evenepoel gestemd, natuurlijk, met afstand, enz enz
Luijt 14 oktober 2019 11:45
En als Colombiaan op Bernal, de jongste tourwinnaar in 100 jaar. Logisch toch om op hem te stemmen?
Remko 14 oktober 2019 11:53
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> In de schoot geworpen krijgen vind ik wel wat kort
> door de bocht.
> Dan kan je evengoed stellen dat Mollema en Wallays
> dat afgelopen weekend ook voor hadden, dat men er
> niet in slaagt een georganiseerde achtervolging op
> poten te zetten of dat de renners die er achter
> rijden uiteindelijk niet dichter komen pleit voor
> de aanvaller.
>
> Die andere eendagkoersen (de 2 Canadese
> WT-koersen) die hij daarna reed vatte hij puur aan
> in functie van het WK en met een zware stage in de
> benen.
>
> Voorts is het mij een compleet raadsel waarom zijn
> zege in San Sebastian carrière matig nadelig zou
> kunnen zijn.
>
> Voorts geheel akkoord, zoals eerder aangegeven,
> dat het seizoen en de prestaties van Pogacar toch
> net iets indrukwekkender zijn.
> Hij is maar een 2-tal jaar ouder dan Evenepoel en
> waar die laatste zich dit seizoen reeds
> profileerde als nu al een van de beste hard- of
> tijdrijders van het pak moet ik het nog zien hoe
> hij in het echte hooggebergte voor de dag komt.
> Al lijkt het er op dat hij met zijn lichaamsbouw
> en ongelofelijke vermogen alles mee heeft om ook
> daar te schitteren.

Ze schelen maar een jaar en vier maanden.....
MarkV 14 oktober 2019 12:01
Inderdaad, daar heb ik zelfs als niet Colombiaan op gestemd. Al is daar niet echt een specifiek moment bij aan te wijzen, meest in herinnering zal toch het afkappen van die ene rit blijven.
Clavan 14 oktober 2019 12:05
Puck Moonen die Iserbyt aan de kant zet. En al stiekem al langer met een Nederlandse DJ rondhupt.
Eindhovuh 14 oktober 2019 12:06
Dat laatste vind ik nou net een "smet" op zijn overwinning(waar hij niets aan kan doen natuurlijk.) Omdat het onduidelijk zou blijven hoe die etappe was afgelopen, en hij qua tijd daar wat voordeel had en hoe de dag erna met zwaardere benen was verlopen.
ton duk 14 oktober 2019 12:08
haha, een collega vroeg hier net hoe het komt dat die Iserbyt nu ineens alles wint...
Tis uit met Puck, was mijn verklaring
gr
Bummetje 14 oktober 2019 12:33
Inderdaad, het meest memorabele moment van de Tour 2019. En omdat er op de Tour steevast het meest wordt teruggeblikt, zal dat hagelbui-moment waarschijnlijk het moment worden waar over een jaar of 10 nog wel eens over gepraat gaat worden. Meer dan over Bernal's zege an sich.
Horsie is back 14 oktober 2019 12:35
Nu kan Horsie ook niet langer achterblijven.

Er was voor Horsie maar één wielermoment en dat was het moment waarop in de tijdrit van Yorkshire Miss niet op haar hoofdje gevallen als een TGV trein à la Indurain die de latere 7-voudige TDF winnaar het schaamrood op de kaken joeg langs één van haar opponenten raasde. Ongekend.

Als reserve wellicht hoe een onder de vleugels van Molly olijk en fris de wereld inkijkend jochie van 12 op de heilige wielerbaan van Cochabamba ene Peter de Grote Sagan en en passant ook nog onze nationale trots, Bird of Paradise, een UUR lang liet zien wat joie de vivre is.

Of het racemonster project Tokyo 2020 genaamd, dat recent het daglicht zag. Dat Theo Bos dat nog mee mag maken.
Het eerste racemonster uit 2006, bedoeld om Theo Bos in 2008 nog Greater te maken bleek nogal nukkig van karakter.
Theo Bos zag zich daarna gepummeld door Chris Hoy genoodzaakt naar het wegwielrennen af te zakken. grinning smiley

Het wielermoment van het jaar is misschien ook wel het moment, dat niet plaatsvond.

Disclaimer: Theo Bos wilde in 2009 natuurlijk ook wel weten, waarom die mannen in lycra het toch altijd over dat magische wegwielrennen hadden.
tvm 14 oktober 2019 12:45
Een Colombiaan die bij zijn tweede deelname aan een grote ronde de Tourzege pakt, dat vind ik toch wel een hoogtepunt.
Cecchini 14 oktober 2019 12:51
Wallays, ach die overwinning laat ik maar buiten beschouwing (al heeft hij er lang en goed voor gereden en meer dan verdiend gewonnen, maar het deelnemersveld gisteren was wel zeer bescheiden), maar de zege van Mollema wil ik in zekere zin nog wel vergelijken met die van Evenepoel. Beiden kregen de zegen voor een ontsnapping,met alleen het verschil dat Mollema demarreerde uit een selecte kopgroep met grote vedettes (Mollema zat daar na een zware koers nog bij), en zijn demarrage was een zeer tactische en slimme manoeuvre van Bauke, Evenepoel, die al eerder in de koers gelost was reed weg uit een groot peloton. Volgens mij niet met de bedoeling voor de zege te gaan, maar zag tot zijn grote verbazing, dat er niet of nauwelijks achter hem gereden werd. Knap van hem, dat hij in de slotfase wel zijn tempo kon vasthouden en de gekregen voorsprong niet meer uit handen gaf, maar de volgende keer gaat hem dat niet meer lukken, vrees ik voor hem. Blijft natuurlijk wel een puike prestatie van een groot talent.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2019 13:16 door Cecchini.
Eindhovuh 14 oktober 2019 13:14
@Horsie. Dit is echt bijna onleesbaar voor mij.
Horsie is back 14 oktober 2019 13:41
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> @Horsie. Dit is echt bijna onleesbaar voor mij.

De tijdrit van Chloe Dygert-Owen toch wel gezien mag ik hopen. Dus wellicht ook de inhaaljacht, die och arm, Roxane deed verzuchten "wordt Brennauer nu al ingelopen", daarna volgden er nog een paar. Historisch is ook de tijdrit, zo uit het hoofd in 1993, waarin Indurain echt als een TGV langs Armstrong stoof. Misschien is daar wel het moment geboren, dat de Texaan dacht, ik zal die Europeanen wel eens een poepie laten ruiken. Eerst door nog een diep dal en de rest weten we.

Recent (het was hier al te lezen) reed een 12 jarig jochie (Esteban Mejia Morales) een WUR voor 12-jarigen in elk geval met 38,875 km, dat er eerst nog uitzag als een aanval op het record van Victor, want veel sneller in de eerste ronde. Molly is de Prof of Law Molly Shaffer van Houweling, met wie 12-jarige Esteban op de foto stond, want Molly was in die week ook in Cochabamba. Peter Sagan schijnt ooit op 12-jarige leeftijd in een uur 35,7 km te hebben afgelegd. En Bird of Paradise, een Zeeuws kind, dat nu op de Veluwe woont, was ook in Cochabamba, maar kwam nooit tot een poging een UUR vol te maken. Watervrees neem ik aan.

Project Tokyo 2020 heeft een nieuw racemonster afgeleverd (de Volkskrant ruimde twee sportpagina's hiervoor in), naar verluidt 0,4 seconde winst op de teamsprint van 750m. In 2006 was er het beruchte Koga Kimera project met Theo Bos als groot boegbeeld, maar 2008 bleek achteraf een dramatisch jaar voor Theo Bos, omdat de Engelsen ook niet bepaald hadden stilgezeten en Theo Bos helaas moest afdruipen, waarop het jaar daarop de overstap volgde naar de wegsprint.
De motieven daarvoor waren waarschijnlijk een beetje dubbelhartig. Op de baan echt onttroond en het wegcircuit lonkte als nieuwe uitdaging.

Het zou fantastisch zijn als Theo Bos erin zou slagen (Cecchini doet nu even niet mee) dit nieuwe paradepaardje 13 of zelfs 14 jaar later te mogen berijden.

Het wielermoment, dat nooit plaatsvond, moge toch wel evident zijn.
Prikdude 14 oktober 2019 13:42
In een jaar waarin de Ronde van Vlaanderen, Dwars door Vlaanderen, Amstel Gold Race, Parijs-Nice, Tour de Suisse, Giro d'Italia, Tour of California, Tour de France, BinckBank Tour, Clasica San Sebastian, Volta a Catalunya, de Ronde van Turkije, Eschborn-Frankfurt, WK Weg en Ronde van Polen gewonnen werden door 12 verschillende renners met de gemiddelde leeftijd van 23 jaar, lijkt het niet direct een sterk argument om de jeugdigheid in een zege aan te stippen als onderscheidende factor.

[semantisch gemuggezift]Bovendien wordt er specifiek naar hét (/een) moment gevraagd. Teunissen en Van der Poel voldoen daar aan omdat er in een kort ogenblik iets spectaculairs / verrassends voltrok. 'Momenten' van renners als Evenepoel of Mollema, die na een lange(re) solo winnen, waarvan de zegekans richting de streep steeds zekerder is geworden, zouden minder in aanmerking moeten komen. Het officiële moment dat Pogacar op het podium eindigde in de Vuelta, was toen hij volstrekt anoniem ergens in de buik van het gelijk over de streep bolde in Madrid. Ook niet direct het kenmerk van een episch moment. Dan zou het specifiek zijn derde ritzege zijn waarin hij Quintana van het podium wipte - al was het ook hier na een lange solo.[/semantisch gemuggenzift]

Bernal is een betere kandidaat. En dus niet het carnavalsmomentje in Parijs, maar het tevens vernoemde modderchaos incident in etappe 19, waar Bernals zijn zege eigenlijk effectief behaald. Die twee momenten zijn een moment. Bernal met de ballen om een aanval op de eindzege in te zetten die we sinds Landis niet meer gezien hebben, abrupt afgebroken door totale chaos. Of Bernal daarmee goed weg kwam blijft altijd de vraag, maar het is sowieso uniek en een beloning voor zijn lef. En dat hij daarmee de jongste Tourwinnaar in (tegen de) 100 jaar (sinds Maes in 1935) werd en daarmee bovendien de eerste Zuid-Amerikaanse (en tevens eerste niet-Westerse?) zege ooit bewerkstelligde, maakt het toch flink wat historischer dan andere jonge(re) renners die ook wat aardigs presteerden. Misschien gaan we in de toekomst naar een minderjarige winnaar toe in de WT, dat kan dan op leeftijdsgronden wellicht doorslaggevend zijn.

Ondertussen zal Van der Poel deze poll altijd winnen, ook als hij gehouden zou worden op fora of sites in andere landen (misschien uitgezonderd in België of Colombia). Er gebeurde daar in een paar honderd meter meer dan soms in grote ronden van drie weken gebeurd. Met een grote schatplichtigheid aan de gebrekkige regie, die soms juist bij kan dragen aan de koersbeleving (op het WK droeg het waarschijnlijk ook als uitzondering positief bij, dat in een fase waarin niet veel gebeurde, we het moesten doen met twee vaste doorkomstbeelden per ronde waardoor daar toch meer spanning in zat (zou er iemand gedemarreerd zijn? Wie rijden er op kop? Waar zitten Evenepoel en Gilbert nu?) dan er normaliter in die fase van de koers zou zijn geweest).

Of is het in een wielerjaar waarin de belofte van een nieuwe wielertoekomst zich ongezien nadrukkelijk opdrong toch juist die daar pal tegenover staande, vantazwarte uitzondering in Polen, waarin de toekomst een duik nam tot een herinnering aan een veel te kort verleden?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2019 13:49 door Prikdude.
Eindhovuh 14 oktober 2019 13:50
Tinuz 14 oktober 2019 14:17
De overwinning van Mollema in Lombardije is gewoon fantastisch. Kan niks aan tippen dit seizoen. Not by a long shot.
Koppizoektwachtwoord 14 oktober 2019 14:17
Zoetemelk werd wereldkampioen toen hij tweemaal zou oud was als Evenepoel nu. Zeer indrukwekkend.
Maar ook ik wil dus niet aan leeftijdsdiscriminatie doen (je kunt je bovendien afvragen of het medisch gezien wel verstandig is om zo jong zo goed te zijn).
Veel van Bommetjes mooie lijst heb ik niet live gezien. Dat maakt zo'n moment al bijna kansloos om te te winnen. Sorry Van der Poel.
De eerste etappe van hét wielerevenement van het jaar. Gans het Nederlandsche volk rekent op Groenewegen en het eerste geel in 30 jaar. Niks mis met een portie gezond chauvinisme. Groenewegen valt. Kut kut kut. Maar geen nood: Teunissen wint 'gewoon'. Fantastisch!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2019 14:37 door Koppizoektwachtwoord.
Cecchini 14 oktober 2019 14:29
ik heb toch altijd gedacht, dat hij Groenewegen heet
Heisenberg 14 oktober 2019 14:32
Veel prachtige koers gezien, maar ik heb juist de overwinningen van Gilbert en Evenepoel niet live gezien. De Gold Race heb ik ook slecht kunnen volgen, waardoor mijn waardering daarvoor misschien wat lager is. Pogacar was fantastisch, maar op een of andere manier was de Vuelta bergop vaak niet erg spannend (het spannendst was de waaierrit met Quintana en Kelderman voorop). Het WK was natuurlijk ook prachtig, maar doet nog een beetje pijn doordat Van der Poel niet won.

De eerste gele trui sinds ik wielrennen volg was voor mij het meest bijzonder, gevolgd door de eerste zege in Lombardije sinds ik wielrennen volg. Omdat de prestaties van renners die ik supporter me het meest bijblijven, is dit mijn top-5:

1. Teunissen (Tour)
2. Mollema (Lombardije)
3. Van der Poel (AGR)
4. Groenewegen (Parijs-Nice)
5. Kruijswijk (Tourmalet)

Volgend jaar staat Dumoulin op 1 met de eerste Tourzege sinds ik wielrennen volg.
ton duk 14 oktober 2019 14:32
In ieder geval was het een hele mooie overwinning van Gert-Jan
gr
Koppizoektwachtwoord 14 oktober 2019 14:34
12 verschillende renners met de gemiddelde leeftijd van 23 jaar? Ionica Smeets kan daar wel wat mee.
Koppizoektwachtwoord 14 oktober 2019 14:36
Groenewegen? Dat staat er toch? cool smiley
En die van Adri was uiteraard ook heel mooi.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2019 14:41 door Koppizoektwachtwoord.
ton duk 14 oktober 2019 14:37
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> 4. Groenewegen (Parijs-Nice)

Bij Groenewegen denk ik dan weer aan zijn blik van overmacht 43rd Driedaagse Brugge-De Panne
gr
Orakel 14 oktober 2019 15:47
Dat komt omdat voorsprong en achterstand twee verschillende dingen zijn.
Orakel 14 oktober 2019 15:50
Op zich eens, maar het is zo moeilijk 'in een moment' te vangen. Meest opzienbarende prestatie: akkoord.
Orakel 14 oktober 2019 15:54
Heel wijs omschreven Prikdude, het verschil tussen 'een moment' en het binnenharken van een bepaalde klassering die al enige minuten (of dagen) in de lucht hangt.
El Chaba 14 oktober 2019 17:40
Ik meen me te herinneren dat hij eerder niet gelost was maar moest afhaken door een mechanisch defect. Verder grosso modo wel eens met je betoog.
El Chaba 14 oktober 2019 17:41
Dat is op die leeftijd bij de profs nog altijd een behoorlijk verschil hoor..
Luijt 14 oktober 2019 17:45
Maar daarmee niet relevant geworden.
Luijt 14 oktober 2019 17:47
Ik heb t interview met die Iserbyt op de radio gehoord. 't Kan ook zijn dat Puck 'm gewoon niet verstond.
El Chaba 14 oktober 2019 17:59
Uitstekend betoog!
lodjan 14 oktober 2019 18:29
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Het wielermoment, dat nooit plaatsvond, moge toch
> wel evident zijn.

Natuurlijk, de huldiging van Wereldkampioen Nils Eekhoff!
El Chaba 14 oktober 2019 18:41
Wees eens eerlijk, Luit, heb je het überhaupt wel gelezen of is dit weer je gebruikelijke, standaard anti-Horsie reactie?
El Chaba 14 oktober 2019 19:09
Horsie is back 14 oktober 2019 20:11
Het allerergste is natuurlijk, dat in de lijst van Bummetje (Peer zei nog zo goed geen bommetje) geen enkele wielermoment voorkomt, dat verwijst naar wat Horsie altijd the opposite sex pleegt te noemen. Dit weerhoudt sommige usual suspects uiteraard niet om daar smuikend over te doen.

Voorstel van Horsie: Alvardo zet Van Vleuten op een ronde. cool smiley Just having fun.
Horsie is back 14 oktober 2019 20:20
Het wielermoment kan ook de constatering van de Fin zijn, dat de moderne wielrenner niet meer zo vaak naar zijn werk gaat.
Want ga maar na: sinds 2007 zijn er steeds minder renners te vinden met meer dan 90 wedstrijddagen. Nog maar twee. Alleen de Belgen blijven kennelijk nog trouw, want hoe is anders te verklaren dat de top-30 wielrenners met de meeste wedstrijdkilometers uit 11 Belgen bestaat. Of zou Ionica Smeets hier tegen inbrengen, dat de Vlaamse races steevast wel erg lang zijn?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2019 21:11 door Horsie is back.
lodjan 14 oktober 2019 20:29
Alvarado. Ceylin del Carmen Alvarado.
Sjorsoll 14 oktober 2019 22:15
Zeker, beide keuzes gedreven door een handje vol cheauvinisme. Maar ik denk dat ook buiten Nederland veel wielerliefhebbers nog wel eens terugdenken aan Van der Poel in de AGR.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/10/2019 22:15 door Sjorsoll.
lodjan 14 oktober 2019 22:30
Mollema-ma weet het wel: [twitter.com]
Andere Peter 15 oktober 2019 01:00
Ook gestemd op MVDP/AGR. De term 'moment' leidt wel tot een voorselectie. Alaphilippe in de Tour, dat was vooral meeslepend.
Luijt 15 oktober 2019 07:52
Zoals Jimmy Connors al zei:

I'm trying man, for god sake I'm trying!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2019 08:33 door Luijt.
ton duk 15 oktober 2019 09:27
Het schijnt dat Roger Federer gisteren dan weer zei:
I'm trying man, for good sake I'm trying!
gr
Blueprint 15 oktober 2019 09:32
Als fan van Pinot vond ik zijn aanvallen op de Tourmalet en met name Foix ook wel memorabel, alsmede het uitvallen door knieproblemen. Hij leek bergop echt de sterkste in de Tour, reed vol zelfvertrouwen, eindelijk op weg om zijn belofte in te lossen. Die dramatiek hoort bij hem en maakt het Pinot-drieluik voor mij hét wielermoment van 2019.
Luijt 15 oktober 2019 09:56
Connors vs Arthur Ashe (denk ik).
Luijt 15 oktober 2019 10:00
Lieven beelden, die moeder.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2019 10:02 door Luijt.
ton duk 15 oktober 2019 10:10
Ik weet zelf 100% zeker dat Ma DUK ,als ze nog geleefd had, mij zaterdagmiddag net na de finish opgebeld zou hebben : Mooi hè,van Bauke
gr
Aerts 15 oktober 2019 12:30
Een solo van 100 km en dan wereldkampioen worden. Dat is voor mij het wielermoment van het jaar.
Ongeacht uit welk land je komt. Al word je behandeld door ibarguren of al heb je bloedzakjes in je bidonhouder.
Voor mij ben je dan echt de held en hoor je bij de grootste wielrenners aller tijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2019 12:31 door Aerts.
punt 15 oktober 2019 12:38
Het moment was voor mij de bizarre wending in etappe 19. Beter kon de onzinnigheid en het falen van de UCI en de jury's anno nu niet worden weergegeven. Hoeveel onkunde en gebrek aan kennis van wielrennen moet je hebben om tijdens de etappe, terwijl de renners nog volop aan het koersen zijn, te besluiten dat de wedstrijd afgelopen is en dat de finish 10 kilometer eerder was? Zonder dat iemand het wist op het moment van 'finishen'?

2019 was het jaar van het falen van de jury. De jury die in de Vuelta ploegleiderswagens tussen het peloton en een groep achtervolgers laat zodat ze terug kunnen komen. De jury die vervolgens de wereldkampioen U23 diskwalificeert omdat hij achter de wagen terug is gekomen. Dezelfde jury die zich de hele week van het WK belachelijk maakte door soklengte te meten.
Horsie is back 15 oktober 2019 15:21
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alvarado. Ceylin del Carmen Alvarado.

Dank U, secondant.
Curzio 15 oktober 2019 16:43
Jaha, de jury heeft het gedaan. En de buitenlanders, die ook. Vooral de buitenlanders in de jury.
opoeepo 15 oktober 2019 17:27
Presentatie Tourschema 2020.
Kuiperberg 15 oktober 2019 21:38
Natuurlijk vd Poel in de AGR. Zo onverwachts, zo bizar qua laatste kilometers, zo sensationeel, dat maak je zelden mee.
.
Ik vond trouwens de vlucht van Evenepoel in de Duitsland Tour waarbij hij steeds verder wegreed op een in topsnelheid rijdend peloton nog knapper dan San Sebastian. Hij werd uiteindelijk wel ingelopen, maar het gehele veld was uit elkaar geslagen en lag compleet op apegapen..
De overwinning van Wallays in Parijs-Tours staat er niet bij, maar heb toch vol bewondering naar deze lange Belg gekeken. De achtervolgers stonden echt niet stil ( natuurlijk het deelnemersveld was niet bepaald sterk te noemen) maar vond het al met al een hele knappe solo.
Ps ik ben geen Belg...smileys with beer
Andere Peter 16 oktober 2019 01:22
Pfff... wat een onzinnig gejank. Het was geen wielermoment, maar een weermoment. Besluit was juist. Ze konden niet veel anders. Doorrijden was onverantwoord. Misschien hadden ze het iets eerder meten weten.

Jammer dat er geen Plan B is voor uitvaletappes: voor al die sleuteletappes een vast parcours op ca 100 km afstand. Voor de Alpen bv altijd uitwijken naar de Ventoux (met een heel ander weertype). Een vast traject uitstippelen. Plaatje van de reserve-etappe vooraf in rondeboek publiceren. Ineos/Jumbo gaat daar gewoon verkennen. Eerst via Sault de Ventoux op. Dalen naar Malaucène. Dan via Bédoin opnieuw naar boven. Waardige rit. Makkelijk af te zetten.

Voor de Pyreneën benoem je een alternatieve reserverit. Ventoux lijkt me dan iets te ver.
punt 16 oktober 2019 08:37
Buitenlanders? Waar heb je het over?
punt 16 oktober 2019 08:48
Bedankt voor je respectvolle reactie. Je hebt mijn bericht niet goed gelezen. Doorrijden was inderdaad onverantwoord. Maar de jury kon wel anders, namelijk de etappe aflasten en niet mee laten tellen voor het AK bijvoorbeeld. Het is absoluut onzinnig om tijdens een etappe te zeggen: de etappe wordt gestopt en oh, de finish lag 10 kilometer terug. Nu was er een finishlijn waarvan niemand wist dat die er was en waarvan niemand kon vermoeden dat die er was. Koersverloop en koerstactiek zijn gebaseerd op de finishlijn. Je kunt die lijn niet verleggen zonder het renners en ploegleiders te vertellen. Pure waanzin. Als de omstandigheden dwingen de etappe onverwacht te staken, dan tel je de etappe niet mee.
Curzio 16 oktober 2019 09:16
Ach, dat was zo'n associatie als je het hebt over 'DE jury' om tenminste drie verschillende instanties te beschrijven.
ton duk 16 oktober 2019 10:37
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ach, dat was zo'n associatie als je het hebt over
> 'DE jury' om tenminste drie verschillende
> instanties te beschrijven.

Een associatie die mij breed deed glimlachen trouwens
gr
El Chaba 16 oktober 2019 11:25
Volledig mee eens.
Luijt 16 oktober 2019 11:50
Horsie is back 16 oktober 2019 12:04
"Koersverloop en koerstactiek zijn gebaseerd op de finishlijn".

Dat zei Victor Campenaerts ook: "Waarom breken jullie uitgerekend nu de wedstrijd af, ik was net zo geweldig op dreef".

of

"Waarom hebben jullie geen bord omhoog gehouden, waarop stond dat het nog tien minuten was, dan had ik nog effe een eindsprint gedaan."



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/10/2019 12:12 door Horsie is back.
lodjan 16 oktober 2019 13:44
Andere Peter 18 oktober 2019 01:49
Het blijft geen wielermoment, maar een jurymoment of een procedureel ding.

Alsof je tegen de kok zegt dat het gerecht van het jaar die keer was dat de ober alles uit zijn handen liet vallen.
Horsie is back 19 oktober 2019 19:52
De bekendmaking van de naam voor het racemonster met de mysterieuze Japanse naam Kinsei. Je verwacht zo'n naam uiteraard niet van een Japanse firma.
Horsie had trouwens ook al een naam bedacht voor het racemonster: Ret2Vit. Driemaal raden roadies.

De beroemde uitspraak van Eddy Merckx (d'en Eddy voor intimi) over d'en fiets, die rijdt U, krijgt met het nieuwe racemonster weer meer reliëf.

Disclaimer 1: Kinsei niet te verwarren met Kinsai zou zoiets betekenen als vroeg modern.
Disclaimer 2: Voordat Horsie weer een Belgische posse achter 'em aan krijgt: de naam komt op het conto van een Belg, een zekere Patrick de Roo, die het Japanse woord wel zinnig vond, omdat dat volgens hem stond voor "gemaakt voor goud" en ook wel betekenis had qua symmetrie, balans en kwaliteit.

Nu Eekhoff zijn zaak bij het CAS aanhangig heeft gemaakt, zal "snel, smal stuurtje" wel volgen. Met Kinsei had hij de puntenkoers, dat desondanks een prachtig 12 minuten slot kende, met twee vingers op het malle stuurtje gewonnen. grinning smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2019 01:53 door Horsie is back.
Horsie is back 05 november 2019 14:08
Filippo Ganna, die het wereldrecord 4km individuele achtervolging richting de 4 minuten van Roger Bannister stuwt, door zeker de angelsaksische wereld nog altijd beschouwd als het breken van de mooiste barrière.

Naar verluidt van La Gazetto dello Sport met een verzet van 60x14 en een gemiddeld vermogen van 607W en bij 76 kg dus rond 8w/kg.
Zoals Horsie al schreef betekent dit virtueel een zekere duik onder de 4 minuten in Cochabamba.

Toch werd aan Der Töff von Ittgen way back when ook wel dit wattage toegeschreven, dus zo bijzonder is dit dan niet meer. Nou ja.
Dus toch technologie en sportwetenschap, die een steeds sterkere greep op de topsport krijgt.
Kortom, topsport raakt steeds meer los gezongen van de alledaagse werkelijkheid. al wil Horsie niet eens wijzen op het terugdringen van de ruimte, waar zekere wereldrecords alleen gebroken kunnen worden op één bepaalde wielerbaan van een lengte van 250 meter.

Victor slaapt nu nog lekker na een prima seizoen, maar na het Olympische seizoen 2020, zal hij toch vaker rechtop in bed gaan zitten, nu Filippo heeft aangekondigd een doel te maken van het verbreken van het WUR in .. alweer hogere sferen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen