Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Presentatie Tourschema 2020

Gepost door Cecchini 
Cecchini 15 oktober 2019 09:42
'Tour 2020 wordt heel veel klimmen, maar geen Alpe d'Huez of Ventoux'

[nos.nl]
Slimmerd 15 oktober 2019 10:02
Lijkt erop dat Groenewegen de Tour niet eens hoeft te overwegen, wat het met al die AK-mannen binnen Jumbo-Visma meteen weer wat makkelijker maakt.

Nu nog even afwachten hoeveel we gaan tijdrijden
ton duk 15 oktober 2019 10:08
en voor veel wielerfans is dat een spannend moment..
Ik hoor dan weer 's niet bij die veel (ook niet bij wielerfan ,hoor ik enkelen nu denken)...
VKA-moment waarvan er deze maand nog 2 volgen..
Wel mooi om straks de reacties te lezen op het schema.
gr
Luijt 15 oktober 2019 10:31
Goed dat die 2 carnavalsbergen worden overgeslagen. Vooral Alpe d'Huez is verworden tot een bierdouche- en rookbommentraject waar de kans dat de koers vervalst wordt door rondspringend wild ongeveer 80% is.
Frederik D. 15 oktober 2019 11:09
Alpe d'Huez is een pretberg, een monument in de decadente pretcultuur. Eigenlijk zouden alleen echte wielerfans welkom moeten zijn op de bergen waar gefietst wordt. Speciale pasjes die je pas verkrijgt na een zwaar examen. Wie won in 1957 de zesde etappe in de Vuelta en wat voor dag was het toen? Van dat soort vragen.
Cecchini 15 oktober 2019 11:21
Miquel Chacon won toen op die dag de etappe van Valladolid naar Madrid. In mijn herinnering was het toen stralend weer in Spanje, maar in Nederland wat frisjes voor de tijd van het jaar. Wout Wagtmans werd die dag eindwinnaar van de etappe wedstrijd Roma Napoli Roma, jammergenoeg verdwenen van de wielerkalender.
Slimmerd 15 oktober 2019 12:08
Dumoulin kan met Groenewegen mee naar de Giro.

Slechts één tijdrit, de Planches del belles Filles op welteverstaan.
Eddy Veen 15 oktober 2019 12:19
Bernal wint de Tour, al hoopt Christian Prudhomme op Pinot. Dumoulin gaat zich toch volledig richten op Tokio.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2019 12:25 door Eddy Veen.
Tjappie2 15 oktober 2019 12:26
Eerste zondag rond Nice lijkt wel leuk te worden.
Eindhovuh 15 oktober 2019 12:39
Je ridiculiseert dit nu, maar ik stoor mezelf ook aan de taferelen op de Alp.
Veel mensen die amper wielrennen volgen en daar dan een feestje hebben waarbij ze vooral de renners in de weglopen.
Eindhovuh 15 oktober 2019 12:40
Lijkt me wel wat voor een Contador in vorm.
Slimmerd 15 oktober 2019 12:48
Piek moet er pas zijn in week 3, maar daarvoor al zoveel kansen om de Tour te verliezen.

Tijdrit is 36km, slechts één rit boven de 200km
Fcdh 15 oktober 2019 13:16
Wat een parkoers voor Tour begrippen.
"Normaal" waren het altijd 5 bergetappes verdeeld over de Alpen en de Pyreneeën en dan 1x een andere keten (Jura, Vogezen etc.) met totaal 3 a 4 aankomsten bergop. Buiten etappe 2 mis ik ook compleet de heuveletappes met bijvoorbeeld een aankomst bergop van 2 a 3km in lengte.
Bergetappes 4,6,8,9,13,15,16,17,18,20 is niet normaal en kijk er nu al naar uit.
Individuele tijdrijders komen er wel heel bekaaid vanaf met enkel een klimtijdrit al vind ik dat ook het minste onderdeel en vaak 'gratis' winst als je het beheerst. Aan de andere kant wel zelden beslissend gelukkig.
Slimmerd 15 oktober 2019 13:20
Die mist de ultrakorte bergrit (tussen 80 en 110km)
Luijt 15 oktober 2019 13:26
De tour 1957, leuk dat je erover begint:
Ik organiseerde ooit een tourkwis in een hotel aan de Weissensee.
1 van de vragen was: Wie won de tour in 1957?
Schreeuwde een goede vriend van mij: ja, Anquetil natuurlijk! Maar wie werd er tiende in die tour? Nou...Nou...iemand? Nee? Dotto natuurlijk! Wat een kutkwis!
Cecchini 15 oktober 2019 13:37
De Weissensee in Berlijn ?
Luijt 15 oktober 2019 13:39
Prima parcours voor Alaphilippe, weinig aankomsten bergop, wel veel dalen vlak voor de finish.
Dumoulin moet hier trouwens ook best uit de voeten kunnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2019 13:39 door Luijt.
Tinuz 15 oktober 2019 14:04
Prima parkoers voor Wout Poels en Bartje Mollema, zo op het eerste gezicht. Veel mogelijkheden om koers te maken en de boel op stelten te zetten.
Prikdude 15 oktober 2019 14:11
Zou mooi zijn als het trio van Trek met de messen geslepen aan de start verschijnt en van pech bespaard blijft. Wellicht de enige ploeg die wat aan de overmacht van Ineos en Jumbo kan doen?
Tinuz 15 oktober 2019 14:27
Porte lijkt me wat uitgefietst, maar Trek zou hier inderdaad best eens erg goed voor de dag kunnen komen als men zich erop richt. Ik weet niet hoe graag Nibali de Tour nog wil rijden.
Orakel 15 oktober 2019 14:33
Hierbij alle etappes

[pbs.twimg.com]
tvm 15 oktober 2019 14:39
Mocht em starten en er voor gaan: ***** MvdP groene trui
Cecchini 15 oktober 2019 14:48
Nou daar moet je geen sprinter naar toesturen, en met zoveel bergen zal ook Alaphilippe uiteindelijk wel er door heen zakken
Prikdude 15 oktober 2019 15:08
Daar zeg je idd wat. Even vergeten dat ik sterk het gevoel heb dat Nibali in zijn nadagen meer geïnteresseerd gaat zijn in het verbreden dan verdiepen van zijn palmares. Liever de Spelen, Luik of het WK dan nog eens een grote ronde. Of misschien wil ik dat liever zien. Zijn erelijst is (in deze tijden) zo uniek dat gevoelsmatig nog wat nieuwe grote koersen veel meer zouden betekenen dan nog eens een Giro, Vuelta of zelfs Tour.

Zoals Gilbert als kind van de Redoute nu toch echt nog het liefst MSR zou winnen en niet LBL.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2019 15:09 door Prikdude.
aartstyle 15 oktober 2019 15:09
lekker klimmetje hoor die col de la loze smiling smiley

[www.youtube.com]
Luijt 15 oktober 2019 15:13
Weinig lange beklimmingen, veel finishes in het dal. Alaphillippe gaat ver komen.
Luijt 15 oktober 2019 15:18
Die Col de la Loze met z'n nieuw geasfalteerde slotkilometers is natuurlijk wel een dingetje. Daar zullen ze Julian moeten slopen.
Curzio 15 oktober 2019 16:23
Lucho Herrera 15 oktober 2019 16:24
Positief is dat de ASO al vroeg in de 1e week heuvel- en bergritten in de route opneemt. Maar in totaliteit slaat de balans nu wat door. Hardrijders / sprinters / allrounders hebben weinig meer te winnen in de Tour. Het is te bergachtig geworden. En slechts 1 tijdrit en 1 ritje van meer dan 200km vind ik ook tegenvallen. Die slottijdrit kan me overigens wel weer zeer bekoren. Geen pure klimtijdrit. De eerste 25km zijn gemaakt voor Dumoulin en Roglic. Eerst vlak, daarna km of 7 vals plat en stukjes van 4 a 5% tot aan de top van de col de la chevestraye. Uit ervaring weet ik dat dat een pittig stuk is. Mannen als Bardet worden daar helemaal gefileerd. Denk niet dat Bardet binnen 3 minuten van de winnaar finisht in deze tijdrit.
Wanny 15 oktober 2019 16:47
Alaphilippe gaan ze nu geen ruimte meer geven natuurlijk. P
lodjan 15 oktober 2019 17:07
Ik vind het een heel mooi parkoers!

(Is een keer iets anders, het hoeft niet ieder jaar vergelijkbaar)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2019 17:13 door lodjan.
Bummetje 15 oktober 2019 17:31
Die gaat dus niet starten met zijn hoofddoel zo'n 2 weken later en aan de andere kant van de wereld. Zou al leuk zijn mocht ie de Vuelta doen...
Prikdude 15 oktober 2019 17:32
Laten we toch vooral hopen dat ze eindelijk de goede weg zijn ingeslagen. Geen overdadig lange (en vlakke) tijdritten meer, die daadwerkelijke 'koers' corrumperen. Geen overschot aan vlakke ritten, die als slaapmedicatie dienen en controle in de hand werken. En waar het mogelijk is, interessante ritten neer plaveien.

Enkel het hooggebergte iets minder heftig en een flinke kasseienrit (liefst als voorlaatste etappe) en de Tour is klaar om een aantrekkelijke koers te worden.
D.R.E. 15 oktober 2019 17:48
Slaat naar mijn mening wat door met maar 3 vlakke ritten, geen ploegentijdrit en geen vlakke tijdrit
Prikdude 15 oktober 2019 18:16
Oppervlakkige mening, als ik zo TonDuk mag zijn...
Vlaflip76 15 oktober 2019 18:21
Nibali doet ongetwijfeld Giro + OS
Eindhovuh 15 oktober 2019 18:39
Mee eens. Prima parcours, maar had gewoon 1 echte tijdrit ingehoord.
valse trage 15 oktober 2019 18:47
De Ronde van Zuid-Frankrijk.
Horsie is back 15 oktober 2019 18:48
"The course for next year is brutal", zegt één van de favorieten, die wel in het midden liet of het de koers als zodanig was of de rit er naar toe.
valse trage 15 oktober 2019 18:53
Precies, een flinke kasseienrit, waarin de man in het geel nog even zijn sleutelbeen breekt. thumbs up
Lucho Herrera 15 oktober 2019 18:57
Met Utrecht, Düsseldorf en Brussel als startplaatsen hebben we de voorbije jaren al vaak genoeg in het noorden vertoefd. Geen onlogische keuze om het nu eens zo te doen en het centraal massief meer aandacht te geven.
Prikdude 15 oktober 2019 19:57
Zou toch prachtig zijn? Vergelijk dat met drie mogelijke winnaars die al in de week weg kukelen.

De Man In Het Geel moet ook over kasseien kunnen rijden. Dat hoort veel meer bij koersen dan een sterke tijdrit kunnen rijden.
opoeepo 15 oktober 2019 21:26
Michel Wuyts: "Ik voorspel een Tour met veel afwisseling".
Dat wordt dus een saaie bedoening.
Eindhovuh 15 oktober 2019 21:53
Sven Nijs gaf desgevraagd aan dat er op dit parcours voor veel renners veel mogelijk is, mits ze een goede voorbereiding hebben en niet te kampen krijgen met te veel miserie.
tvm 15 oktober 2019 23:21
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sven Nijs gaf desgevraagd aan dat er op dit
> parcours voor veel renners veel mogelijk is, mits
> ze een goede voorbereiding hebben en niet te
> kampen krijgen met te veel miserie.

Heeft Nys geen deuren thuis?
Andere Peter 16 oktober 2019 01:05
Mijn eerste beeld is toch dat het onevenwichtig is. Ja, dat zou een keer leuk kunnen zijn. De profieltjes zijn weergaloos mooi. Maar ik vrees dat er dikke kans is op pretbedervers. De kans is reëel dat na 2-3 waardemetingen het klassement al een bijna definitieve plooi krijgt. Ineos en Jumbo die elkaar als twee zwaargewicht boksers omklemmen, de hele Tour verstikkend. Inclusief de volgers. Alsmaar wachten op een bijna dagelijks explosietje van de sprokkelende nr 3 Julian.

Of erger nog. Ze hebben geen zin om vanaf de Tim Krabbé-etappe alles te controleren en ze laten in al die fraaie profielletjes steeds kansloze groepjes gaan. Tot het eind van de Tour geen favorieten die om de dagzege strijden. Sagan-in-topvorm is 7x mee, wint een bergetappe en eindigt 8e in het algemeen klassement omdat hij steeds een kwartier wint. Vanaf het kaliber Fuglsang/Mollema gaat iedereen voor een Moncoutieetje.

Zijn er overal bonificatieseconden? Dan is het voor de meeste klassementsploegen nog aantrekkelijker om dagelijks een groepje te laten rijden.

Ik snap dat men niet graag wil dat er eentje 2 min pakt in een vroege vlakke tijdrit. Maar doe dan een kleintje van pakweg 15 km.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/10/2019 01:06 door Andere Peter.
opoeepo 16 oktober 2019 01:16
Of gooi er een 'mixed relay' (bij voorkeur 100km)tussendoor. Heeft HOL in ieder geval wat te juichen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/10/2019 01:17 door opoeepo.
Blueprint 16 oktober 2019 09:37
ASO is sinds Wiggins een beetje doorgeslagen in het beperken van tijdritkilometers.
predator 16 oktober 2019 09:54
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bernal wint de Tour, al hoopt Christian Prudhomme
> op Pinot. Dumoulin gaat zich toch volledig richten
> op Tokio.

Eens met deze man. En Roglic tweede.
Eddy Veen 16 oktober 2019 11:30
Daar ga ik in mee. Dumoulin zelf hult zich in stilzwijgen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/10/2019 11:32 door Eddy Veen.
Noot 16 oktober 2019 13:01
De col de la Lusette van etappe 6 is ontzettend fraai. Allemaal kijken!
Andere Peter 16 oktober 2019 13:26
Ja, zoals steeds de laatste jaren zitten er wel weer juweeltjes in. Mont Aigoual kan voor een heel nieuwe generatie reden worden om De Renner te lezen. Puy Mary, de rit door de Chartreuse naar Villard-de-Lans...
lodjan 16 oktober 2019 13:43
En de Grand Colombier is ook mooi om te zien.
Luijt 16 oktober 2019 14:48
Ja maar wordt wel van de mooiste, maar helaas niet van de steilste kant beklommen. Hoewel, ik zie nu dat ie van 3 verschillende kanten beklommen zal worden. Als de beklimming van de Grand Colombier vanuit Artemare, en dan via Virieu le Petit over de D120C omhoog, er in zit, dan graag speciale attentie. Daar kan het verschil worden gemaakt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/10/2019 15:20 door Luijt.
valse trage 16 oktober 2019 23:23
Klopt, Onze-Lieve-Man-in't-Geel kan alles, van fladderen in de bergen tot triomferen over door zomerse hagelbuien spekglad geworden kasseien op de voorlaatste Tourdag. De patroonheilige van Prud'homme (en Lefevere) moet vooral 'vinnig' muurtjes op kunnen sprinten.
valse trage 16 oktober 2019 23:26
Inderdaad, Tim Krabbé zal in zijn nopjes zijn met de aanstaande herdrukken in alle wielertalen. Ik ben enorm benieuwd naar die etappe.
Luijt 17 oktober 2019 13:12
Als beklimming valt die Aigoual behoorlijk tegen. Ik schat 2e categorie.
Koppizoektwachtwoord 17 oktober 2019 22:47
Ja, het is wel een echte loper. De Puy Marie vond ik een stuk zwaarder.
Puy Mary, pardon.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2019 22:48 door Koppizoektwachtwoord.
Andere Peter 18 oktober 2019 01:37
Het is wat extreem, maar dat wordt wel vaker afgewisseld. In de jaren er omheen komen Bretagne en het Noorden wel weer goed aan bod.
Luijt 18 oktober 2019 13:05
Kan je nog eens uitleggen hoe dat ook alweer zit met die keuzes voor bepaalde gebieden wel of niet?
Cecchini 18 oktober 2019 14:17
Niet zo vilein Luijt
Andere Peter 19 oktober 2019 14:03
Gut wat lollig. Maar ik hap graag, ik vind de etappekaartjes-historie razend interessant. Streven (dus geen harde wet) van ASO is om minimaal ééns per 4 jaar in alle departementen van het Franse vaste land (Corsica en Guadeloupe tellen dus niet mee) een passage te hebben gehad. Op onderstaande site kun je de historische kaartjes mooi naast elkaar of over elkaar leggen. Dan zie je dat dit voor elk van 4 opeenvolgende jaren in bijna alle gevallen klopt.

[www.touratlas.nl]

Voor de mensen die niet weten wat departementen zijn (er zijn er nu 95, dus om aan het streven te voldoen moet gemiddeld elke etappe ruim één department aandoen):

[%C3%A9partements_et_provinces_de_France.png" rel="nofollow">nl.wikipedia.org]
lodjan 24 oktober 2019 21:48
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen