Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Parcours Giro 2020

Gepost door Luijt 
Luijt 18 oktober 2019 13:17
Van Wielerflits.nl

Volgende week donderdag 24 oktober presenteert organisator RCS de route van de Giro d’Italia 2020. Tijd om alle geruchten even op een rijtje te zetten. De Giro staat bekend om haar vele beklimmingen en vaak immens zware slotweek. Welke beklimmingen doen ze volgend jaar aan? Wordt de trend van zo min mogelijk tijdritkilometers nu ook doorgezet in Italië? Als de geruchten enigszins kloppen, finishen de renners onder andere op de Etna en in skioord Sestriere, meldt website La Flamme Rouge.



Start in Hongarije en drie ritten op Sicilië
Dat La Grande Partenza plaatsvindt in Boedapest was al bekend. Op zaterdag 9 mei vangt de Giro aan met een korte individuele tijdrit van tien kilometer door de hoofdstad van Hongarije. Na de tijdrit blijft de Giro nog twee dagen in Hongarije met twee sprintersritten. Daar is niet veel bijzonders aan. Na drie dagen door Hongarije trekt het peloton naar Sicilië voor de vierde etappe. Bijzonder is het feit dat tussen de derde en vierde etappe geen rustdag zou zitten. De renners gaan, vermoedelijk, dus een grote verplaatsing tegemoet.

Vermoedelijk finisht de zesde etappe op de Etna
Na de transfer naar Italië volgt een lastige heuvelrit tussen Catania en Porto Empedocle. Maar wie aan de Giro op Sicilië denkt, denkt automatisch aan de Etna. Dat is niet zo gek, de vulkaan is de laatste jaren een vaak terugkerende finishplaats tijdens de eerste grote ronde van het jaar. Ook komend seizoen zou volgens de geruchten de zesde rit finishen op de Etna, nadat er gestart wordt vanuit Messina, de geboorteplaats van meervoudig Giro-winnaar Vincenzo Nibali.

Adriatische kust
Na drie ritten op Sicilië trekt het peloton naar het vasteland. Van de punt van de laars begeven de renners zich in de richting van de Adriatische kust. Gedurende de tweede week blijft het peloton langs de Adriatische Zee koersen. Hier liggen kansen voor de sprinters, maar ook voor punchers. Na de heuveletappe richting Vieste volgt de eerste rustdag voor de coureurs. De rit naar Vieste is niet de enige heuvelachtige rit langs de kust; zo is er de rit met start en finish in Cesenatico. Deze lastige en verraderlijke rit is volgens de geruchten een exacte kopie van de Nove Colli Gran Fondo. Wat opvalt is dat de Tyrreense kust dit jaar helemaal niet wordt aangedaan.

Na de zes dagen langs de Adriatische kust trekken de renners verder door naar het noorden, waar de renners een lastige individuele tijdrit staat te wachten. Na de chronorit volgt de volgende echte bergrit. Deze vijftiende etappe finisht op de slotklim naar Piancavallo. In 2017 finishte de Giro hier ook al eens. Mikel Landa ging toen met de zege lopen, terwijl Tom Dumoulin zijn roze trui verspeelde na een slechte dag. Een dag later staat de tweede en laatste rustdag op het rooster.


Zware derde week
De laatste week wordt, als de geruchten kloppen, de week van de waarheid. Van de laatste zes etappes, worden drie bestempeld als zware bergritten. Met aankomsten op de Madonna di Campiglio, Laghi di Cancano en Sestriere krijgen de renners een zware slotweek voorgeschoteld. Vooral de ritten naar de Laghi di Cancano en Sestriere zullen vooraf wat angst inboezemen. Voor de finish in Laghi di Cancano staan de renners de Passo del Tonale en de Passo di Mortirolo te wachten voor de slotklim naar Cancano. Na de eerste twee bergritten heeft de organisatie gekozen om de sprinters nog een kans te geven.

Als het klassement nog niet beslist is, valt de beslissing hoogstwaarschijnlijk twee dagen later tijdens de koninginnenrit naar Sestriere. Voor de slotklim naar het skioord wacht de renners een zwaar drieluik met een uitstapje naar Frankrijk. Zo moeten de renners over de Col d’Agnello, het dak van deze Giro. Na deze Cima Coppi dalen de renners af om in Frankrijk over de Col d’Izoard te trekken. Na de Izoard keert het peloton terug naar Italiaanse grond naar de Monginevro en de Sestriere. De aankomstplaats keert zeer regelmatig terug in de Ronde van Italië. Op de laatste dag staat een individuele tijdrit naar Milaan gepland. Meer tijdritkilometers in deze Giro dus dan in de Tour de France van volgend jaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/10/2019 13:18 door Luijt.
Luijt 18 oktober 2019 13:18
Het is duidelijk dat Vergouwen hier node gemist wordt.
Le Puncheur 18 oktober 2019 23:16
Vooral de etappe naar Sestriere schijnt een extreem zware bergrit te worden met de Agnello, Izoard, Montgenevre, klim naar Sestriere, en dan waarschijnlijk aankomst op een gravelpad op 2700 meter boven Sestriere.

Mooie en uitgebalanceerde ronde. Alleen jammer dat ze in Hongarije geen uitdagender parcours hebben uitgetekend. Maar dat zullen de etappes in Sicilie wleer goed maken.
Slimmerd 18 oktober 2019 23:34
Tot de sneeuw weer roet in het eten gooit, deze rit schreeuwt om een prima alternatief
Andere Peter 19 oktober 2019 14:07
Haha, helemaal eens. Zeker zo vroeg in het jaar. Bij zo'n rit maak je dus een uitwijk-etappe in de omgeving.
Luijt 19 oktober 2019 17:26
Met die tijdrit op de laatste dag en de zwaarste bergetappes kort daarvoor zou het wel eens spannend tot het eind kunnen blijven. Deze opbouw van de ronde lijkt me voor Kruijswijk niet ongunstig.
Tom staart hopelijk zijn ogen niet blind op surplus aan tijdritkilometers tov de Tour.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen