Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sam Bennett met loods Archbold naar Deceuninck

Gepost door lodjan 
lodjan 30 oktober 2019 07:35
Dispuut opgelost: Lefevere heeft met Sam Bennett zijn topsprinter tóch beet

Patrick Lefevere is in blijde verwachting. Van een ultieme, belangrijke toptransfer voor 2020. Sam Bennett, dan tóch. Na lang palaveren. “Het zou jammer zijn voor die jongen mocht hij niet naar zijn ‘dream team’ kunnen komen.”

(Joeri De Knop HLN)

Jongens toch, wat een soap. En zeggen dat Lefevere en Bennett in de aanloop naar de Tour al een mondeling akkoord bereikten. Het was enkel nog wachten op de officiële handtekening in augustus. Formaliteit, meer niet. Tot Ralph Denk, teammanager van Bennetts ploeg Bora-Hansgrohe, de Ier wees op een bepaalde contract­optie die de deur plots voor hem dichtsloeg. Er ontstond een patstelling, waarbij de UCI zou moeten beslissen over het lot van de renner. Denk stelde Lefevere een ultieme ruildeal voor: Bennett voor de (van zware blessures herstellende) Colombiaan Hodeg. Lefevere wist niet wat hij hoorde. En bedankte niet zo vriendelijk. “Ik sta niet op de beestenmarkt om vee te verhandelen.”

Drie weken later klaart de hemel op. En ziet ­Lefevere de zon weer schijnen. “«Het beweegt. In positieve zin”, klinkt het aanvankelijk nog eerder aarzelend. “Helemaal zeker ben je natuurlijk pas als je een getekend contract in handen hebt. Maar… ja, het staat op afronden. En maar goed ook, want de zaak sleept nu al zo lang aan. Ik vermoed dat ze bij Bora-­Hansgrohe zo lang mogelijk zullen hebben gewacht. Om Bennett nerveus te maken, zodat hij zou betalen. Maar dat ze uiteindelijk wel inzien dat je weinig kan aanvangen met een renner die je tegen zijn zin wilt houden. (lacht) Ik ben dus in blijde verwachting.”

13 zeges, 11 WorldTour

Mét Bennett komt ook zijn vaste sprintloods Shane Archbold over naar Deceuninck-Quick.Step. De Nieuw-Zeelander maakt deel uit van het transferpakket. Waardige alternatieven zijn het voor het naar Cofidis vertrekkende duo Viviani-Sabatini. De Italiaan was dit seizoen weliswaar goed voor bijna 16% van het totale aantal teamzeges (11 op 70). Maar met ruim 27% (13 op 47) was Bennetts winstaandeel in zijn ploeg nog iets beter.

“Uitstekend nieuws”, vindt Lefevere de nakende bekrachtiging dan ook. “Uiteraard hebben we met Jakobsen en Hodeg twee sterke spurters. Maar ze zijn nog jong. En met 285 competitiedagen per jaar is het geen overdreven luxe om er drie in huis te hebben.”

Poster van Boonen

Zeker als die de naam Bennett draagt. Dat hij elf van zijn dertien zeges dit seizoen scoorde op WorldTour-niveau, zint de kwaliteitsfreak in ­Lefevere wel. Op zijn erelijst onder meer al drie Giro- (2018) en twee Vuelta-etappes (2019). In 2020 kan hij bij Deceuninck-Quick.Step aan zijn Tourpalmares beginnen. “Ik vond het jammer, die hele impasse”, aldus Lefevere. “Voor mij, als derde partij die machteloos toekeek. Maar vooral voor die jongen. ‘Sinds mijn twaalfde al heb ik posters op mijn kamer hangen van de ploeg en mijn grote idool Tom Boonen’, zei hij me. ‘This is my dream team’. En dat hij daar dan niet naartoe zou kunnen…”



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/10/2019 07:37 door lodjan.
Blueprint 30 oktober 2019 09:41
Heeft de auteur een poster van Patrick Lefevere boven zijn bed hangen?
Eindhovuh 30 oktober 2019 10:20
Nogal zeg.
Puur naar resultaten kijkend is Lefevere natuurlijk wel al heel lang een fenomeen.
Sub Culture 30 oktober 2019 11:09
Elke wielerliefhebber heeft een poster van Patje Lefevere boven zijn bed hangen. #facts
Luijt 30 oktober 2019 11:14
Wij in Nederland niet Sub; wij hebben wel allemaal een grote poster van Richard Plugge boven ons bed hangen. Mooi man!
Eindhovuh 30 oktober 2019 11:15
Dan kan je alleen nog maar neuken met het licht uit.
El Chaba 30 oktober 2019 11:18
80% van het Belgisch wielerjournaille heeft dat.
Sub Culture 30 oktober 2019 11:19
Spreek voor jezelf, onverlaat.

Ik wou nog een opmerking maken over anal insertion en buttplugge maar ik ga dat dus wel niet doen.
veluweracer 30 oktober 2019 13:03
Hoe één ploeg het klaarspeelt om mij de lust van het naar wielrennen kijken op tv te ontnemen is me zelf soms een raadsel. Maar het lukt Lefevere toch met zijn fietsbende.
Anony 30 oktober 2019 13:52
Ik vind dat vreemd. Wat mij betreft hoef je ze niet te 'vertrouwen', maar in die categorie lijkt Team Sky/INEOS me nog een stuk erger. Met als grote verschil hun gerobotiseerde tactiek. De Wolvenroedel is ten minste vaak nog de meest attractieve ploeg van allemaal.
Anony 30 oktober 2019 13:55
On-topic: mooie deal voor beide partijen. Ik ben een grote fan van Viviani, maar ik denk dat Lefevere ook zijn vertrek weer waardig heeft opgevangen. Straf hoe hij dat nu al jaren op rij met verschillende topsprinters kon. (Ik hoop wel dat het Elia beter vermag dan zijn voorgangers.)
Sub Culture 30 oktober 2019 14:03
Lefevere is een meester in het aantrekken van de juiste renners maar ook bijzonder sterk in het, op het juiste moment, laten gaan van renners.

De knowhow inzage sprintloods en lead-out is bij Cofidis allerminst van het niveau van Quickstep.
Viviani zal wel zijn sprintjes winnen, maar het niveau van zijn voorbije twee seizoenen zal hij niet meer doen. Toch zeker niet bij Cofidis.
Luijt 30 oktober 2019 14:37
Daar heb je zeker een punt. Attractieve ploeg en zeker in voorjaar 2018 zeer dominant. Dat was dit jaar wat minder. Alleen dat "Wolfpack" gedoe, dat levert huidirritatie op.
opoeepo 30 oktober 2019 14:39
Eindhovuh 30 oktober 2019 14:43
Toch ben ik heel benieuwd of Bennett komend jaar echt kan domineren.
Gevoelsmatig is hij toch net minder dan een Gaviria, Viviani, Ackermann en Groenewegen in absolute topvorm.
Blueprint 30 oktober 2019 15:04
Ik denk dat Lefevere ook niet zat te wachten op eventuele Olympische ambities van Viviani.
Anony 30 oktober 2019 15:17
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alleen dat "Wolfpack" gedoe, dat
> levert huidirritatie op.


Kan ik begrijpen, maar je moet ook durven toegeven dat er wat van aan is. Er hangt opvallend veel chemie binnen die ploeg, en je ziet ze daadwerkelijk vaak voor elkaar rijden.
Anony 30 oktober 2019 15:18
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch ben ik heel benieuwd of Bennett komend jaar
> echt kan domineren.
> Gevoelsmatig is hij toch net minder dan een
> Gaviria, Viviani, Ackermann en Groenewegen in
> absolute topvorm.

Uiteraard afwachten, maar dat werd indertijd ook van Viviani gedacht. Bovendien lijkt Bennett zo nu en dan over iets meer inhoud te beschikken dan pakweg Groenewegen of Ackermann.
veluweracer 30 oktober 2019 15:44
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind dat vreemd. Wat mij betreft hoef je ze
> niet te 'vertrouwen', maar in die categorie lijkt
> Team Sky/INEOS me nog een stuk erger. Met als
> grote verschil hun gerobotiseerde tactiek. De
> Wolvenroedel is ten minste vaak nog de meest
> attractieve ploeg van allemaal.

Ze gooien met hun verdacht sterke knechten net zo hard alle koersen waarin ze starten op slot. Geen renner of ploeg die dan nog iets tegen ze durft
veluweracer 30 oktober 2019 15:48
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Luijt Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alleen dat "Wolfpack" gedoe, dat
> > levert huidirritatie op.
>
>
> Kan ik begrijpen, maar je moet ook durven toegeven
> dat er wat van aan is. Er hangt opvallend veel
> chemie binnen die ploeg, en je ziet ze
> daadwerkelijk vaak voor elkaar rijden.

Die 'chemie' zal ongetwijfeld ook de poriën van de renners binnengedrongen zijn. En dat broederschap zie je ook terug in de onderwereld.
Luijt 30 oktober 2019 17:03
Ik heb de indruk dat jij niet zo'n fan bent van de wolvenclub.
Prikdude 30 oktober 2019 18:57
Eens - reeds flink aan de deur kloppende renners verbeteren vaak nog nadat ze bij Patrick Trump tekenen en Bennett hing er bij Bora toch maar een beetje bij. Sam zal zn gebrek aan pure snelheid vast compenseren met zijn inhoud heuvelop en komend jaar een van de monsterlijke slokops worden (naast koersen als Bretagne, Hamburg, Quebec en de Vlaamse sprintkoersen kan hij volgend jaar ook MSR en wellicht zelfs de Gold Race winnen).

Zeggen dat die ijlende wasbeer van een Patje iedereen op tijd weg doet is wel een beetje een cirkelredenatie. Je kunt ook zeggen dat renners die daar weg gaan niet meer vooruit te branden zijn - om welke reden dan ook. Wel zie je een tendens dat Lefevere eerder geneigd is renners te laten gaan na een minder jaar. Dat heeft niet zoveel te maken met 'over the hill' zijn, want veelal zitten ze midden in hun 'prime' of zouden dat moeten zitten.

Het is vooral zo dat Lefevere een dermate goed oog heeft voor talent dat hij het zich kan verloorloven te dure toppers te laten gaan voor gelijkwaardige doch goedkopere vervangels. Het lozen van renners zal naast dat pure vraag en aanbod ook wel te maken hebben met of ze bij de ploeg (blijven) passen, maar met die constante wisselingen elk jaar weer een strakke hegemonie smeden is wel een erg knappe tweede kwaliteit. Enige blinde vlek in het beleid is een Belgische übertopper, zoals Boonen dat in zijn nadagen was en Evenepoel mogelijk komend jaar ik zijn voordagen zal blijken.
Blueprint 30 oktober 2019 19:09
Hij laat ook renners gaan na een sterk tot zeer sterk jaar (Viviani, Gilbert, Terpstra, Kittel), omdat de marktwaarde dan te hoog wordt t.o.v. de te verwachten prestaties.
Brieske 30 oktober 2019 20:22
En Ewan verslaat ze allemaal...

Wicked!!
veluweracer 31 oktober 2019 03:01
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb de indruk dat jij niet zo'n fan bent van de
> wolvenclub.

Het zit hem in het beduidend en overduidelijk minder presteren van vertrokken renners. Dat is voor mij een teken aan de wand.
bakfiets 31 oktober 2019 08:42
Die Cavagna wordt volgens mij de revelatie wat was die gast sterk op het WK, was volgens mij beter als zijn kopman.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen