Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Leegloop Sunweb gaat door

Gepost door Luijt 
Luijt 31 oktober 2019 09:33
Van Telegraaf.nl

Na Tom Dumoulin en de ploegleiders Arthur van Dongen en Aike Visbeek vertrekken nu ook toptrainer Hendrik Werner, wetenschapper Teun van Erp en chiropractor Maarten Tielen bij Team Sunweb.

Bij het personeel kan er gesproken worden over een ware leegloop. Eerder zijn ook al Konstanze Haue (logistiek), Tom Davids (verantwoordelijk voor materiaal innovaties), Koen Bart (commerce) en Berteld Dekker (hoofd mecanicien) opgestapt.


De Duitser Werner was in de afgelopen twee jaar tot een belangrijke pilaar in Team Sunweb uitgegroeid. Als trainer van onder anderen Tom Dumoulin had hij een groot aandeel in het sportieve verhaal. Werner stapt over naar de WorldTour-formatie Bora-Hansgrohe, waar ook Tour de France-revelatie Lennard Kämna een nieuwe uitdaging heeft gevonden.

Van Erp gaat aan de slag op de universiteit van Stellenbosch, terwijl Tielen net als Dumoulin, Van Dongen en Haue bij Jumbo-Visma in dienst treedt.
Sub Culture 31 oktober 2019 09:48
Ik vind de berichtgeving over Sunweb wel erg neerslachtig.

Alsof elk vertrek, al dan niet van een verdienstelijk medewerker of renner voortkomt vanuit een totale impasse.
Dat geforceerde 'opgestapt', waarmee meteen wordt geïmpliceerd dat er met slaande deuren of andere niet zo beste omstandigheden een einde wordt gemaakt aan een samenwerking.
Eindhovuh 31 oktober 2019 09:48
Wat zou er ineens zo verandert zijn?
Luijt 31 oktober 2019 09:49
Ja, terwijl men ook best nog wel een rijtje aardige renners op de loonlijst heeft staan.
Sub Culture 31 oktober 2019 09:50
Clavan 31 oktober 2019 09:52
En dat door een frans opgevoede West-Vlaming.
Eindhovuh 31 oktober 2019 10:01
thumbs up Wat goedt van jouw.
Sub Culture 31 oktober 2019 10:02
Ah de verbazing van een Nederlander over de genade van de meertaligheid.

D'ailleurs (ok, iets te geforceerd), ik woon er dan wel maar ben geen West-Vlaming.

Broekzele 4 life.
Sub Culture 31 oktober 2019 10:04
Wat is er pijnlijker?
De geforceerde dt-fout of de onbedoelde fout met het aanwijzend voornaamwoord?
Eindhovuh 31 oktober 2019 10:09
Hahaha ik wist dat je dat zou denken van die w.
Mooi! Ik twijfelde nog even of ik hem erin zou zetten, om een hele serie berichten zoals deze te voorkomen.
Blueprint 31 oktober 2019 10:09
Prima kans voor de ploeg om zichzelf opnieuw uit te vinden met jonge renners en nieuwe begeleiding.
Eindhovuh 31 oktober 2019 10:10
Al vraag ik me wel af of het dan nog WT waardig is.
Sub Culture 31 oktober 2019 10:11
Het geforceerde 'hebbes' moment doorspekt met dito gehahaha en gemooi.
Wel, hier heb je je serie berichten.
Blueprint 31 oktober 2019 10:13
Niet minder WT-waardig dan CCC, Cofidis, Israel, Lotto en NTT.
Eindhovuh 31 oktober 2019 10:15
Precies!
Ik gun jou jouw gelijk.
ton duk 31 oktober 2019 10:16
Juist en met Kelderman, Oomen, Tusveld, Nieuwenhuis, Bol, Eekhoff en Arensman toch nog een aardig HOL-gehalte
gr
Sub Culture 31 oktober 2019 10:18
Ja, bij Kelderman heb je dat HOL gevoel wel.
Eindhovuh 31 oktober 2019 10:22
Vind je? Ik vind Lotto en CCC sterker.

Lotto: Ewan, Gilbert, Degenkolb,
CCC: van Avermaet, Zakarin, Trentin


Cofidis idd vergelijkbaar: Viviani, G Martin, Herrada, Laporte.

Israel is wel een stuk minder. Of Daniel Martin moet een extreem topjaar hebben.
tvm 31 oktober 2019 10:24
Ik denk dat Sunweb volgend seizoen als underdog meer op mijn sympathie kan gaan rekenen dan het gearriveerde Jumbovisma dat a la Sky de kopmannen bij andere ploegen weghaalt.
Heisenberg 31 oktober 2019 10:46
Schandalig hoe ze Van Aert, Groenewegen, Roglic en Kruijswijk weg hebben gehaald bij andere ploegen.
Blueprint 31 oktober 2019 10:51
Sunweb: Matthews, Benoot, Kelderman. Dan nog het rijtje Oomen, Hirschi, Kragh Andersen. Ik vind dat niet of nauwelijks minder dan Lotto of CCC.
Blueprint 31 oktober 2019 10:53
Gelukkig zijn Matthews, Kelderman en Benoot door Sunweb zelf opgeleid smileys with beer
ton duk 31 oktober 2019 12:36
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Schandalig hoe ze Van Aert weg hebben gehaald bij een andere ploeg...

Daar mag een rechter nog over (ver)oordelen hè
gr
Clavan 31 oktober 2019 13:30
Het centrum van Europa. Wie kan daar nu tegen zijn.
Horsie is back 31 oktober 2019 13:47
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat is er pijnlijker?
> De geforceerde dt-fout of de onbedoelde fout met
> het aanwijzend voornaamwoord?

Misschien moeten we Sub aanmelden voor het marginal gains handenwastrainingsprogramma, met als voornaamste doel, de handen wassen in onschuld. grinning smiley
Sub doet Horsie vaak denken aan die Brusselmans.
Luijt 31 oktober 2019 16:14
El Chaba 01 november 2019 08:28
Daar heeft Jumbo-Visma helemaal niets mee te maken. Dat is een zaak tussen Van Aert en zijn oude ploeg (Nuyens).
ton duk 01 november 2019 09:17
Tuurlijk...
gr
Eindhovuh 01 november 2019 09:35
Dit vind ik wel heel naïef hoor.
El Chaba 02 november 2019 13:18
Heeft niets met naïeviteit te maken, maar met het formeel-juridische aspect van deze zaak, aangezien Ton Duk opmerkte, dat een rechter daar eerst nog over mag oordelen.
Is Jumbo-Visma partij in die rechtszaak? Nee dus en dat bedoelde ik.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2019 13:19 door El Chaba.
Cecchini 02 november 2019 23:03
Sunweb-ploegleider Iwan Spekenbrink: ‘Dumoulin wilde weg. Het elastiek was uitgerekt

Interview Iwan Tol Volkskrant

Slechts negen zeges boekte Sunweb in 2019. Ook zag de wielerploeg Tom Dumoulin vertrekken. Eerder stapte de kopman al uit de Giro en miste hij de Tour. Hoe overleef je zo’n rampjaar? Ploegbaas Iwan Spekenbrink legt uit.



Vanuit het gloednieuwe Sunweb-kantoor in Deventer kijkt Iwan Spekenbrink uit over de snelweg. Op de A1 staat een lange file. Helemaal niet erg, grijnst de CEO van de wielerploeg. ‘Kunnen de mensen lekker lang naar onze gevel kijken. Goed voor de sponsor.’

Jarenlang gold Spekenbrink (43) als een nieuwlichter in het wielrennen. In 2008 begonnen onder de naam Skill-Shimano bouwde hij de ploeg gestaag uit tot een bedrijf met 130 medewerkers. In 2017 behaalde Sunweb zijn grootste succes: Tom Dumoulin won de Giro. Sunweb was slim, innovatief, succesvol.

Dit jaar verliep echter rampzalig. Alle drie de kopmannen (Dumoulin, Oomen en Kelderman) raakten geblesseerd, er werd maar negen keer gewonnen, er was een leegloop onder het personeel (onder anderen trainer Hendrik Werner, wetenschapper Teun van Erp en de ploegleiders Arthur van Dongen en Aike Visbeek namen afscheid) en een ex-werknemer bleek doping te hebben gebruikt.

Renners die vertrokken klaagden ondertussen over het verstikkende regime in de ploeg. Protocollen en modellen over training, voeding en verzorging zijn heilig verklaard. In De Telegraaf verzuchtte Dumoulin: ‘Soms is het ook fijn als er geen schema klaarligt voor de volgende dag.’

In de documentaire De machinekamer van Tom zei hij: ‘Door de wetenschappelijke benadering vergeten we dat er een mens achter zit, die bereid moet zijn om door grenzen heen te gaan. Dat is een gevoel dat je moet creëren. En gevoel, daar heeft wetenschap nog altijd geen antwoord op. Daar bots ik weleens mee met de ploeg.’

Deze zomer kondigde Dumoulin zijn vertrek aan. Hij tekende een vierjarig contract bij Jumbo-Visma.

Spekenbrink pakt een appel, als tussendoortje. Hij spreekt – ‘om de context van Toms vertrek te schetsen’ – over een reis die Sunweb en Dumoulin vanaf 2012 samen hebben gemaakt. ‘Van een jonge, getalenteerde tijdrijder werd hij in grote rondes een serieuze uitdager van de gevestigde orde. Dat gaf een enorme energie. Bij hemzelf, de organisatie. We stuwden elkaar op. Dan win je in 2017 de Giro en ben je zelf ineens die gevestigde orde. Stapjes worden kleiner, er kwam dit jaar een blessure bij in de Giro. Hij moest de Tour missen. Twijfel sloeg toe. Als er dan ergens tijdens die reis een moment komt dat je zegt: ik denk niet dat ik hier nog het maximale er uit ga halen voor mezelf, dan hoeven we daar toch niet schokkend over te doen? Ik vind het juist heel eerlijk van Tom.’

Hoe gaat dat eigenlijk? Klopt hij op de deur en zegt hij: Iwan, heb je even?

‘Het is een beetje chaotisch gegaan. Het AD kwam met een artikel dat Tom wilde vertrekken en zou gaan tekenen bij Jumbo-Visma. Dat was vlak voor de Tour. In de eerste week van de Tour heb ik contact gezocht met zijn zaakwaarnemer. Later ook met Tom zelf.’

Vindt u het na zo’n reis dan niet teleurstellend dat u uit de krant moet lezen dat hij weg wil?

‘Dat verdient geen schoonheidsprijs. Maar je kunt er heel geïsoleerd naar kijken en er alleen dat uithalen. Dat doen we niet. We zijn niet bezig met hoe Tom iets tegen ons gezegd heeft, wij zijn bezig met beter worden. Presteren.’

Hebt u nog geprobeerd hem over te halen?

‘Natuurlijk. Het liefst waren we met Tom volgend jaar nog één keer vol voor de Tourwinst gegaan. Maar het werd ons snel duidelijk dat hij zijn beslissing al had genomen. We gaan niet trekken aan een dood paard.’

Spekenbrink zegt niet de indruk te hebben dat Dumoulin is vertrokken vanwege de te wetenschappelijke benadering van de ploeg. ‘Topsport is kansvergroting’, zegt hij. ‘Dus wat wil een sporter? Dat ene tijdritpak, die windtunneltest, een hoogtestage. Tom ook. Ik geloof niet dat dat de kern van het probleem was.’

Wat was de kern dan wel?

‘Wil je nog samen stappen maken? Er honderd procent energie in steken? Maar Tom had niet meer het gevoel dat hij er bij ons nog het maximale uit kon halen. Het elastiek was uitgerekt.’

De uitspraken van Dumoulin passen in het beeld van ‘Sunweb, de protocollenploeg’. Een organisatie die kijkt naar de getallen, niet naar de mensen. Waar het gaat over ‘pacingsplannen’ en ‘koelprotocollen’. En waar data leidend zijn.

Voormalig wereldkampioen tijdrijden Ellen van Dijk beklaagde zich vorig jaar over de vele regeltjes bij de ploeg. ‘Ik vind het soms beklemmend dat alles voor je wordt beslist en je zelf niets mag bedenken.’ In de podcast De Rode Lantaarn zei Lennard Hofstede, nu Jumbo-Visma, dat bij Sunweb een bedrijfsmatige sfeer heerst. ‘Jumbo is meer een wielerploeg.’ En de vorig jaar vertrokken Mike Teunissen, deze zomer de eerste Nederlandse geletruidrager sinds 1989, zei in De Limburger: ‘Ze stippelen in de winter een plan uit en houden zich daar aan vast. Dat werkt misschien in een grote ronde, maar niet in klassiekers.’

Als zoveel mensen met kritiek komen, zou er dan niet een kern van waarheid in zitten?

Spekenbrink, tikkeltje korzelig: ‘Er werken hier 130 man. Natuurlijk zijn we georganiseerd. Maar alles is bespreekbaar, we zijn geen Oost-Duits regime. Als mensen ons plan beter maken, graag! Maar kom je niet met goede argumenten, dan moet je je verantwoordelijkheid nemen. Anders ontstaan er conflicten. In zo’n situatie is het gemakkelijk om naar protocollen te wijzen. Maar in feite zeggen ze: ik ben niet meer bereid om er vol voor te gaan.’

Zijn jullie niet een beetje de mens achter de renner uit het oog verloren?

‘Nee. We staan voor alle feedback open, om beter te worden. Dat is toch juist übermenselijk?’

Vindt u het vervelend dat Dumoulin naar de concurrent is gegaan?

‘Hij wilde niet bij ons verder. Dan moet hij naar een van de andere zeventien ploegen. Ik koester geen wrok, als je dat bedoelt.’

Toen Dumoulin in 2017 de Giro won, werd dat gezien als een overwinning voor het strikte anti-dopingbeleid van de ploeg. Sunweb heeft een onkreukbaar imago en Spekenbrink geldt als een voorvechter van een schone sport. Maar in maart van dit jaar bekende Georg Preidler bloeddoping en groeihormonen te hebben gebruikt in zijn carrière. Hij zou ook hebben gebruikt in Toms gewonnen Giro.

Spekenbrink was op kantoor toen hij van de dopingbiecht hoorde. ‘Eerst viel ik stil, ik geloofde het niet. Georg was geen bizarre kerel of zo. Daarna frustratie. Waarom doet iemand dit? En vervolgens woede. Zo iemand zakt zoveel punten in je achting.’

U heeft altijd gezegd dat die Giro-zege van Dumoulin een overwinning voor het schone wielrennen was. Verwijt u uzelf iets?

‘Vooropgesteld: zo heb ik het nooit gezegd. We zetten ons maximaal in voor een schone sport. De cultuur rond dopinggebruik is veranderd. Eerst was het nog: onze Jopie doet het niet. Of we lachten besmuikt om Gert-Jan Theunisse die wat plaatsen werd teruggezet. Sinds de zaak-Fuentes is het in de beleving van mensen crimineel gedrag geworden. De drempel om te gebruiken is hoger geworden. Dat is de winst.

‘Maar als je doping wilt bestrijden, moet je eerst accepteren dat het er is. We hebben altijd gezegd: je kunt mensen niet veranderen, wel gedrag. Dat betekent dat je nog meer en beter moet controleren. Voor interne controles zijn we vorig jaar gaan samenwerken met de Dopingautoriteit, omdat die als enige echt onafhankelijk is. Maar ik zou ook pleiten voor testen vlak voor de wedstrijd, ook al is dat ongemakkelijk. Het kan niet vaak genoeg zijn. Dat blijkt nu maar weer met Preidler. Het kan onder je eigen neus gebeuren.’

Hebt u nog contact met Preidler gehad?

‘Ja, we hebben hem in Parijs gesproken, samen met FDJ, zijn laatste ploeg. We wilden snappen wat er gebeurd was. Er zit dus een heel crimineel dopingnetwerk omheen, dat op zo’n jongen inpraat, de hele logistiek rond doping regelt. Dat geeft aan hoe ernstig het probleem is.’

Hebt u ook gevraagd of hij tijdens zijn Sunweb-periode heeft gebruikt?

‘Daarop heeft hij heel nadrukkelijk ‘nee’ gezegd. Maar laat ik het zo zeggen: ik geloof niet dat je dopinggebruikers op hun woord moet geloven. Hij riskeert een hoge boete en een gevangenisstraf. Voor hem is het lucratiever om te zeggen dat hij pas de laatste jaren bij FDJ is gaan gebruiken.’

Voelt zijn bekentenis voor u als een persoonlijke nederlaag?

‘Nee. We zijn niet naïef. Er zitten niet alleen maar engeltjes op de fiets.’

Het seizoen was bijna ten einde toen Edo Maas, een talent uit de opleidingsploeg van Sunweb, twee weken terug tijdens Piccolo Lombardia, de beloftenversie van de Ronde van Lombardije, tijdens een afdaling hard ten val kwam. Een auto kwam vanaf een uitrit het parcours op en reed in op Maas. De 19-jarige renner hield aan het ongeluk een dwarslaesie over. Hij is blijvend invalide.

Spekenbrink zucht: ‘Als je het nou hebt over wat ons écht heeft geraakt dit jaar, dan is het dit. Zoiets is van een heel andere orde dan het niet winnen van de Giro of het vertrek van een kopman. Wat Edo is overkomen, een gezonde jongen, dat kan niet. Dag mag niet.’

Wielrennen is een extreem gevaarlijke sport geworden met bijna elk jaar wel een dode of zwaar gewonde.

‘Daarom hebben wij als ploegen ook een brandbrief aan de UCI gestuurd. Ze maken zich wel druk om de lengte van een sok van een tijdrijder, maar het welzijn van een sporter heeft geen prioriteit. Wat is er nou belangrijker dan de veiligheid van de renners? Dit is voor mensen niet meer te snappen.’

Het is inmiddels gaan schemeren in Deventer. De file op de A1 is nog niet opgelost. Spekenbrink gooit het klokhuis van zijn appel in een van de gescheiden-afvalemmertjes in het kantoorpand.

De teambaas gelooft dat alles in het leven uit eindelijk in balans komt. ‘We hebben jaren extreem goed gepresteerd, dit jaar was het ondermaats. Maar statistisch was dit ook een jaar dat zelden meer zal voorkomen, met zoveel blessures.’

Is er nog iets van een wijze les uit zo’n jaar te halen?

‘Het klinkt misschien gek, maar gewoon doorgaan waarmee we bezig waren.’

Ook zonder een uitzonderlijk goede kopman?

‘Die komt er wel weer, alleen niet in 2020. Toen Marcel Kittel, de beste sprinter ter wereld vertrok, kwamen we er weer bovenop. Toen John Degenkolb, een van de beste klassiekerrenners weg ging, kwamen we er weer bovenop. Dat zal nu ook weer gebeuren. Er is ook een leven na Tom.’

Luijt 03 november 2019 11:49
Jammer dat er zo weinig in staat over hoe hij het komend seizoen ziet: gaat Kelderman nou eens zonder zeurpieterij op het voor het kopmanschap? Hoe is met Sam Oomen? Enz enz



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/11/2019 15:44 door Luijt.
Horsie is back 05 november 2019 14:17
Horsie kan toch melden, dat het vertrek van Tom Dumoulin (wellicht, ik ken de motieven van The Teun niet, dus nog een slag om de arm) de vermogensdata uit 4 grote ronden het daglicht laat zien. Achter de betaalmuur en de core value van sommigen is blijkbaar not steeds follow the money, maar Jürgen van Teeffelen heeft op twitter een en ander ook op papier gezet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen