Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

'Volderke' hangt fiets aan de haak

Gepost door Anony 
Anony 04 november 2019 22:09
Stijn Devolder (40) stopt: "Leeftijd begint me parten te spelen"

Stijn Devolder zet op 40-jarige leeftijd een punt achter zijn wielercarrière. "Ik ben tevreden over mijn carrière en de resultaten die ik heb behaald", zegt de ouderdomsdeken van het peloton.



"Aan de zijde van Mathieu fietsen is een mooie afsluiter"
Stijn Devolder had aanvankelijk gepland om eind 2018 een punt achter zijn carrière te zetten, maar de West-Vlaming kreeg nog een nieuwe uitdaging voorgeschoteld. "Ik kreeg de kans om dit jaar bij Corendon aan de zijde van Mathieu van der Poel te fietsen", zegt hij. "Het was heel speciaal om dat nog mee te maken in de herfst van mijn carrière. Een heel mooie afsluiter."

In de zomer besloot Devolder in samenspraak met de ploeg dat het mooi was geweest. "De leeftijd begint me parten te spelen. Ik wou het liefst stoppen in stilte, zonder al te veel poespas. Ik ben tevreden over mijn carrière en de resultaten die ik heb behaald."

De Ronde van Zeeland op 12 oktober was zo het laatste kunststukje van de drievoudige Belgische kampioen. "Ik heb nog heel hard genoten van mijn laatste jaar. Ik heb alles gehad wat ik kon meemaken. Nu is het een mooi moment om af te sluiten."

"Zeges in de Ronde waren mijn mooiste momenten"
In bijna twee decennia in het peloton kwam Devolder uit voor maar liefst 7 verschillende wielerformaties. Hij boekte zijn grootste successen bij Quick.Step-Innergetic tussen 2008 en 2010. Zo won hij onder meer twee jaar op rij de Ronde van Vlaanderen.

"Dat zijn nog steeds de mooiste momenten", zegt Devolder. "Dat waren de twee mooiste jaren uit mijn carrière. Ik was altijd gefocust op de Ronde. Waarom niet op de Tour? Ik wou me toespitsen op het eendagswerk. Als ik kijk naar mijn palmares, heb ik daar geen spijt van."

Devolder kroonde zich ook drie keer tot Belgisch kampioen op de weg (in 2007, 2010 en 2013) en werd twee keer Belgisch kampioen tijdrijden (in 2008 en 2010).

Steekkaart van Stijn Devolder:

Debuut in 2001 als stagiair bij Mapei-Quick Step
Vlaanderen-T-Interim (2002-2003)
US Postal/Discovery Channel (2004-2007)
Quick.Step-Innergetic (2008-2010)
Vacansoleil-DCM (2011-2012)
RadioShack/Trek (2013-2016)
Véranda's Willems-Crelan (2017-2018)
Corendon-Circus (2019)

Twee keer winst in de Ronde van Vlaanderen (2008 en 2009)
Belgisch kampioen op de weg (in 2007, 2010 en 2013)
Belgisch kampioen tijdrijden (in 2008 en 2010)
Eindzeges Oostenrijk, België, Algarve en De Panne-Koksijde

Bron: Sporza



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2019 22:12 door Anony.
tvm 05 november 2019 07:48
Mapei, Us Postal, Vacansoleil... fraai rijtje...smileys with beer
Sub Culture 05 november 2019 08:03
Laatste jaren van zijn carrière waren wel een beetje triest.
Altijd een zeer vreemde coureur gevonden.
Ook niks dan haat voor dat 'Volderke' gedoe.
Lucho Herrera 05 november 2019 08:41
Vreemde, maar boeiende renner. Er was altijd wel iets met Devolder. Maar op momenten dat hij het vertrouwen had kon hij ongelooflijk lang hard fietsen. Die ronde van Vlaanderen 2008 was daar een prachtig voorbeeld van. Maar dat hij plots kon klimmen en zich op het ronde werk ging focussen deed de wenkbrauwen wel fronsen. Maar dat zal wel aan het tijdperk hebben gelegen en niet alleen aan Stijn zelf. Al met al een mooie carrière die hij dit jaar waardig heeft afgesloten!
Wanny 05 november 2019 08:53
Volderke zal ook wel hebben geweten hoe hij zich moest verzorgen. Heeft ook maar een relatief korte periode succes gehad.
Sub Culture 05 november 2019 10:46
Dat kunnen klimmen viel wel mee, meer dan een podiumplek in de ronde van Zwitserland en een dagje leiderstrui in de Vuelta kan ik mij van 'VoLdErKeuuh' niet herinneren qua opzienbarende rondeprestaties.
Tjappie2 05 november 2019 11:20
Vlaanderen in de hagelbui was erg fraai. thumbs up
veluweracer 05 november 2019 13:48
Presteerde alleen in criminele samenwerkingsverbanden. In dit geval de bendes van Lefevere en die van Bruyneel.
Ridder Kale Knikker 05 november 2019 15:13
ton duk 05 november 2019 15:19
Volderke verdient wel wat meer respect dan verwijzingen naar zijn ploegen...
gr
El Chaba 05 november 2019 15:21
Nou, het was wel iets meer hoor in de laatste twee jaar bij Discovery Channel en zijn eerste jaar QS. Hij won in die tijd ook de Ronde van Algarve, de Ronde van Oostenrijk en werd 11-de in de Vuelta.
El Chaba 05 november 2019 15:24
In twee jaar Vacansoleil reed hij geen platte prijs.
Ridder Kale Knikker 05 november 2019 16:11
Je hebt helemaal gelijk Ton. Mijn Lefevre-allergie speelde weer op. #love&peace#is#nog#nie#zo#easy
Lucho Herrera 05 november 2019 17:54
Mijn ‘het is niet Lefevre maar Lefevere’ allergie speelt altijd op als het over Lefevere gaat.
opoeepo 05 november 2019 22:00
Andre Greipel slaat de haak nog een jaartje over en doet verder bij ICA.
Curzio 06 november 2019 08:24
Toch nooit het gevoel van een grote renner gehad bij Devolder.
veluweracer 06 november 2019 13:49
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch nooit het gevoel van een grote renner gehad
> bij Devolder.

Een soort Matti Breschel. Daar had wellicht ook meer ingezeten. Deze stopt overigens aan het eind van dit jaar. Is dus al renner af.
Lucho Herrera 06 november 2019 14:43
Daar had meer ingezeten. Waarom moet er altijd meer inzitten? 2 keer de Ronde gewonnen, 3 keer Belgisch kampioen op de weg. Ja, in een ideale wereld had er misschien meer ingezeten, maar de wereld is niet ideaal. Maar dan nog: 2 keer de Ronde gewonnen! Ik herhaal, 2 keer. Geen kattenpis in een snoeiharde wereld.
MarkV 06 november 2019 14:51
Devolder is eerder het tegenovergestelde. Iemand die er meer heeft uitgehaald dan er in zat (technisch onmogelijk, maar je snapt wat ik bedoel) dan te weinig. Net zoals ik noem maar iemand Johan Vansummeren.
Renners met een grotere erelijst dan je zou verwachten. Er zijn veel betere renners die minder grote koersen hebben gewonnen.
Sub Culture 07 november 2019 07:41
Wat maakt hen dan beter?

Dat is zoals mensen zonder diploma hoger onderwijs die aan de zijlijn roepen dat universitairen niet noodzakelijk slimmer zijn dan hen.
Dat is mss wel zo, maar wat heb jij uiteindelijk met je 'slimmer zijn' gedaan?
merijntje mortirolo 07 november 2019 08:35
-
hen dan klopt, dan hen niet.
Sub Culture 07 november 2019 09:13
moet jij geen mensen gaan oplichten met je druivensap, onverlaat?
MarkV 07 november 2019 09:17
Je schiet er niets mee op, dat klopt maar alleen naar het resultaat kijken, in Nederland noemen we dat scoreboardjournalist. België is een groter voetballand dan Griekenland, maar de Grieken wonnen wel een grote internationale prijs en de Belgen nooit. Poulidor is een groter renner dan Pingeon of Aimar, maar won nooit de Tour.
Sub Culture 07 november 2019 09:39
Zoals Griekenland wil je geen voetbaltornooi winnen.
Lucho Herrera 07 november 2019 19:10
Tuurlijk wel! Van Portugal winnen altijd + 1. En dat nota bene 2 keer in het toernooi en ook nog in Portugal. Wereldprestatie.
Curzio 07 november 2019 20:29
Het is ook wel een overwinning die op een of andere manier is bijgebleven.
opoeepo 07 november 2019 21:26
Angelos 'Killer' Charisteas!hot smiley
Eindhovuh 08 november 2019 16:14
Jij komt te lang op Nederlandse prikborden. Je gaat dezelfde onzin uitslaan als veel Oranje supporters. "Moreel waren wij de winnaar in 1974". pffff.
klepper 14 november 2019 21:38
Wel bij in het wiel gezeten... een renner met een imponerende tred .. kan niet anders zeggen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen