Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vinokoerov en Kolobnev vrijuit in omkopingszaak Luik-Bastenaken-Luik

Gepost door lodjan 
lodjan 05 november 2019 12:02
Vinokoerov en Kolobnev vrijuit in omkopingszaak Luik-Bastenaken-Luik

De oud-wielrenners Aleksander Vinokoerov en Aleksander Kolobnev worden niet langer verdacht van corruptie tijdens Luik-Bastenaken-Luik in 2010. De rechtbank in Luik heeft de Kazach en de Rus vrijgesproken vanwege een gebrek aan bewijs.

Vinokoerov werd ervan verdacht zijn collega in de finale van de heuvelklassieker te hebben omgekocht om de koers voor de tweede keer in zijn loopbaan te kunnen winnen.

Dat laatste lukte in ieder geval: Vinokoerov reed samen met Kolobnev naar de finish. In de laatste kilometer reed de Kazach weg uit het wiel van de Rus, die na een paar honderd meter spartelen genoegen moest nemen met de tweede plaats.

150.000 euro
De aanklagers beschikten over e-mailverkeer tussen beide renners, en over bankafschriften waaruit zou blijken dat Vinokoerov in 2010 een bedrag van in totaal 150.000 euro heeft overgemaakt van zijn Monegaskische bankrekening naar een Zwitserse bank, waar Kolobnev een rekening had.

Het Openbaar Ministerie van België eiste in september nog een celstraf van zes maanden en een geldstraf tegen de twee renners.

De rechter oordeelt nu dat op basis van de e-mails en bankafschriften niet kan worden geconcludeerd dat er sprake is van omkoping.

Vinokoerov, inmiddels teambaas van wielerploeg Astana, en Kolobnev hebben altijd ontkend dat er sprake was van omkoping. De Kazach, die in 2008 een dopingschorsing uitzat en in 2012 de olympische wegtitel veroverde, verklaarde eerder dat een financieel directeur van Astana zijn mailadres gehackt zou hebben. Uit de televisiebeelden is ook niet af te leiden dat er zich onoorbare zaken hebben voorgedaan.
NOS
Ridder Kale Knikker 05 november 2019 12:08
Wat een draak van een verhaal is dit geworden. De firma list en bedrog heeft zoals zo vaak in onze sport gezegevierd. Blij dat het klaar is, dikke streep eronder en aftellen naar de Omloop. Hup koers!
Sub Culture 05 november 2019 13:16
150.000 euro veil hebben voor een koersje in het gehucht Wallgelijkonië ((c) deze woordspeling).
Tjappie2 05 november 2019 13:21
Straf eisen voor het verkopen van een koers. Je zou zeggen dat dit enkel kan in een land waar men niets van koers kent.
veluweracer 05 november 2019 13:56
Door Vinokourov hangt er al sinds het begin van de Astana wielerploeg een zweem van onbetrouwbaarheid over die ploeg. De UCI zou eens elke dopingzondaar moeten gaan verwijderen uit de wielersport om de sport zijn geloofwaardigheid te laten behouden.
Luijt 05 november 2019 14:04
Dan wordt t stil
Tjappie2 05 november 2019 14:11
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Door Vinokourov hangt er al sinds het begin van de
> Astana wielerploeg een zweem van onbetrouwbaarheid
> over die ploeg. De UCI zou eens elke dopingzondaar
> moeten gaan verwijderen uit de wielersport om de
> sport zijn geloofwaardigheid te laten behouden.

Hardop gelachen thumbs up Thanks!
El Chaba 05 november 2019 15:00
Volgens mij heeft een onafhankelijke rechter na zorgvuldige afweging van alle feiten en omstandigheden juist geoordeeld dat list en bedrog niet bewezen is of heb ik wellicht iets gemist?
Ridder Kale Knikker 05 november 2019 15:08
Klopt helemaal El Chaba, het is niet bewezen. Daar sla je de spijker mee op de kop. Maar dat wil niet zeggen dat het geen gevalletje 'List ende Bedrog' is. Dit is uiteraard inherent aan het wielrennen, ik vond deze hele zaak eigenlijk overbodig. Koersen worden verkocht, dat hoort bij het oude wielrennen. En ik hou van het wielrennen met al zijn mooie en lelijke kanten.
veluweracer 05 november 2019 15:47
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Door Vinokourov hangt er al sinds het begin van
> de
> > Astana wielerploeg een zweem van
> onbetrouwbaarheid
> > over die ploeg. De UCI zou eens elke
> dopingzondaar
> > moeten gaan verwijderen uit de wielersport om
> de
> > sport zijn geloofwaardigheid te laten behouden.
>
> Hardop gelachen thumbs up Thanks!

Vino spoot toch bloed van zijn vader. Of is het plan om dopingzondaars te verwijderen en te mijden in de wielersport lachwekkend?
diravi 05 november 2019 16:52
Wat moest Kneet aan Moser betalen in ‘78? Oh nee, dat is folklore.
Tjappie2 05 november 2019 17:32
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------

>
> Vino spoot toch bloed van zijn vader. Of is het
> plan om dopingzondaars te verwijderen en te mijden
> in de wielersport lachwekkend?

Ik vind dat behoorlijk lachwekkend inderdaad. Dat gelul over geloofwaardigheid. Wielrennen is nooit schoon geweest, zal dat ook nooit worden (andere sporten overigens idem dito).

En dan heb jij het nota bene zelfs over "geloofwaardigheid behouden"?? Wanneer was de wielersport geloofwaardig(er) dan?

Los daarvan mag je natuurlijk best anders naar wielrennen kijken dan ik, laat dat duidelijk zijn. Maar ik begrijp oprecht niet dat iemand die al meerdere jaren de sport volgt oprecht gelooft dat er zoiets bestaat als eerlijkheid in topsport.
Horsie is back 05 november 2019 18:22
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
>
> > Vino spoot toch bloed van zijn vader. Of is het
> > plan om dopingzondaars te verwijderen en te
> mijden
> > in de wielersport lachwekkend?
>
> Ik vind dat behoorlijk lachwekkend inderdaad. Dat
> gelul over geloofwaardigheid. Wielrennen is nooit
> schoon geweest, zal dat ook nooit worden (andere
> sporten overigens idem dito).
>
> En dan heb jij het nota bene zelfs over
> "geloofwaardigheid behouden"?? Wanneer was
> de wielersport geloofwaardig(er) dan?
>
> Los daarvan mag je natuurlijk best anders naar
> wielrennen kijken dan ik, laat dat duidelijk zijn.
> Maar ik begrijp oprecht niet dat iemand die al
> meerdere jaren de sport volgt oprecht gelooft dat
> er zoiets bestaat als eerlijkheid in topsport.

Als U het onoprecht maar wel blijft geloven, waarde makker! grinning smiley
Eqquipo 05 november 2019 20:59
Gelukkig, vrijspraak. Het zou de geloofwaardigheid van het wielrennen aantasten als dit gekonkel door een dwaling in de rechterlijke macht in kwaad daglicht zou worden gezet.

Over die koers; ik denk nog steeds dat Vino sowieso de sterkste was en voor zekerheid ging. Kolobnev 1 van de meest blije nummers 2 van de afgelopen 10 jaar makend. Dat Uran Uran dat type blijdschap nog zou overtreffen was toen nog niet bekend.
El Chaba 05 november 2019 22:50
Heel logisch ook, dat een Italiaanse wielergrootheid zich laat omkopen om zoiets marginaals als een wereldtitel weg te geven..
MarkV 05 november 2019 23:44
2008 kwam voor 2010 volgens mij
Tjappie2 06 november 2019 00:06
Maar 2012 kwam dan weer na 2010.
Curzio 06 november 2019 08:24
Jullie hebben allebei gelijk.
veluweracer 06 november 2019 14:00
Ik had toch de indruk dat we even een paar jaar zonder doping hebben gefietst. Ik zal wel heel erg naïef zijn.
opoeepo 06 november 2019 14:20
If it looks like a duck, quacks like duck, walks like a duck, it must be a goose.
Luijt 13 november 2019 12:30
Omkoping? Ik zou eerder denken aan matchfixing. Als dit in Nederland was gebeurd dan lijkt me dat een veroordeling alleen zou kunnen worden gebaseerd de het artikel dat gaat over "oplichting". Aparte wetsartikelen over matchfixing bestaan bij ons niet. Een strafzaak lijkt me sowieso een moeizame missie in dit soort zaken.
klepper 15 november 2019 20:37
eh... dit hoort toch bij het verhaal van deze wedstrijd.

als kolobnev een grotere palmares had, was het andersom geweest misschien

tsja.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen