Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Iron man Adam Hansen

Gepost door lodjan 
lodjan 05 november 2019 21:17
Renner van Lotto Soudal smukt z’n tussenseizoen op met deelname aan... een Ironman: “Volgende keer extra looptraining inlassen”

Het wielerseizoen is voorbij. Voor renners en volgers altijd een gevaarlijk moment om in een zwart gat te belanden. Niet zo in het geval van Adam Hansen. De Australiër van Lotto Soudal deed vorig weekend zowaar mee aan een Ironman. 

DMM 5 november 2019 14u51

Neen, Adam Hansen is geen gewone vlerk. De 38-jarige Australiër van Lotto Soudal heeft het record van meest opeenvolgende wielerrondes achter zijn naam staan. Tussen 2011 en 2018 startte hij aan niet minder dan 20 grote rondes. Bovendien reed hij iedere Giro, Tour of Vuelta waar hij aan deelnam ook helemaal uit. 

Maar er is nog meer. Hansen heeft een eigen software-bedrijfje en ontwikkelt bovendien zijn eigen koerssschoenen. Die wegen hoop en al 50 gram. De Australiër groeide voor een groot deel van zijn jeugd op in Hong Kong, terwijl hij tegenwoordig vooral in de Verenigde Arabische Emiraten woont. 

Alsof dat alles niet genoeg is won hij voor zijn wielercarrière op de weg ook twee keer de Crocodile Trophy, een meerdagse mountainbikewedstrijd in Australië die wordt beschouwd als één van de zwaarste wedstrijden ter wereld. U begrijpt het al: Hansen is niet alleen omwille van zijn 20 grote wielerrondes na elkaar een buitenbeentje in het peloton.

Dat bevestigde zijn nieuwste activiteit in het tussenseizoen nog maar eens. Het record van meest opeenvolgende grote wielerrondes leverde Hansen de bijnaam Iron Man op. De man zette die titel afgelopen weekend extra kracht bij door effectief aan een volledige Ironman mee te doen. Voor de goeie verstaander: 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42 km lopen.  

Hansen schreef zich in voor de Ironman van Florida op 2 november. Hansen voltooide zijn Ironman in 9u05:34 en eindigde daarmee als 8ste in de leeftijdscategorie 35-39 jaar. 

Straffer is dat Hansen daarmee op een kleine tien minuten van kwalificatie kwam voor het vermaarde WK Ironman in Hawaï. De profs meegerekend eindigde de renner van Lotto Soudal als 38ste op 2283 deelnemers. Hansen liet de vierde fietstijd van alle deelnemers noteren. De Australiër deed 4u15 over zijn 180 kilometer fietsen. 

Enkel het lopen ging hem minder af. Hansen sloot zijn wielerseizoen halfweg oktober af met de Ronde van Guangxi en dus was er weinig tijd om zich degelijk voor te bereiden op een triatlon. Met een handvol looptrainingen van meestal zes tot 8 kilometer klaarde Hansen het om zijn marathon in 3u37 af te werken. Straffe kost.

“Het was een coole ervaring om in het tussenseizoen te doen”, deelde Hansen mee op Twitter. “Ik heb een Ironman gedaan in iets meer dan 9 uur. Ik dacht 1 uur te zwemmen en dat kwam ook uit. Op de fiets verwachtte ik wel sneller te kunnen gaan. Het lopen had ik ook op 3u30-3u45 ingeschat.” 

“Mijn overgangen tussen de verschillende disciplines verliepen wel traag, maar het was leuk om doen. Ik ben onder de indruk. Als ik het nog eens zou doen, dan zou ik wel wat extra looptrainingen inlassen”, vertelde Hansen met een kwinkslag. 
veluweracer 06 november 2019 13:44
Deze renner heeft me maar zelden kunnen bekoren. Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat hij echt voor zijn brood wat stilletjes erbij fietst. Zal waarschijnlijk ook nooit klagen of moeilijk doen. Misschien zijn ze hem bij Lotto Soudal vergeten. Ze zouden zijn plek onderhand eens aan een andere jongere coureur kunnen gunnen. Je laat een renner toch niet doorrijden tot wanneer hij zelf wilt stoppen. Laat hem maar triatleet worden. Ook weer hobbymatig.
lodjan 06 november 2019 13:50
Hij hoeft niet te fietsen voor zijn brood.
veluweracer 06 november 2019 15:36
Och, hij had zoveel tijd over dat hij ook nog schoenen en computerprogramma's kon gaan maken. Dat fietsen deed hij er echt maar wat bij. Hij heeft geluk gehad dat ze bij Lotto hem maar lieten aanklooien de laatste jaren.
valse trage 06 november 2019 18:30
Wat had hij dan moeten doen naast het fietsen? Op de bank liggen, Fortnite spelen en uit z'n mondhoek kwijlen? Sommige renners hebben wél een stel hersens.
Meneer 60% 06 november 2019 20:48
Wat een nette tijd. Maar het feit dat een profrenner niet de snelste fietser is bij een triathlon, zegt veel over wat een geweldige sportmensen triathleten zijn.
Bummetje 07 november 2019 07:40
Volgens mij toch ook best een nuttige knecht in de sprinttrein (jarenlang Lotto's speerpunt in grote rondes) en als wegkapitein? De tijd dat hij zelf nog eens etappes won is inderdaad wel al lang vervlogen.
Sub Culture 07 november 2019 07:46
Veel respect voor zijn onderneming, maar wel opvallend dat hij als profrenner (op leeftijd) pas een vierde tijd neerzet in het fietsen.
lodjan 07 november 2019 08:13
Hij had al een uur gezwommen. Dat doet ie doorgaans niet voor hij gaat fietsen. En hij moest ook nog even een marathon lopen. Ik zou ook wat energie over willen houden. Die drie snelleren zijn het gewend om triathlons te doen.
Eindhovuh 08 november 2019 09:12
De top van de triatlon zijn echt super goede atleten inderdaad. Ik mag graag triatlon doen(geen hele hoor), de diversiteit aan onderdelen maakt het echt uitdagend. 180km fietsen in zo'n hele triatlon is overigens niet te vergelijken met 180km in een groepje fietsen. Buiten de profs mag je namelijk niet stayeren.
Horsie is back 08 november 2019 14:04
Iron Man Chris Froome heeft toch weer wat iron, metaal uit zijn lichaam laten weghalen. Heeft ie in september ook al in zijn duim gesneden.
Luijt 09 november 2019 14:07
3 uur 37 over de marathon is best snel, zeker als ie alleen maar loopjes van 6 tot 8km heeft gedaan.

Een vriend van mij lukt het steeds maar niet om onder de 4 uur te lopen. Het is een obsessie inmiddels. De laatste keer kwam ie terig met: "3 uur 64". Het begint wat zielig aan te doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2019 14:07 door Luijt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen