Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Jonge Nederlander van Leopard Cycling Team mikt op WorldTour: “Ik kan dat niveau aan”

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 19 november 2019 15:32
Quote

Jonge Nederlander van Leopard Cycling Team mikt op WorldTour: “Ik kan dat niveau aan”

November 18, 2019

De 23-jarige Jan Maas uit Huijbergen heeft er een pechseizoen opzitten met een zware operatie in het voorjaar. Toch is hij al bij al tevreden over zijn seizoen. In de weinige koersen die hij reed, had hij een goed gevoel waardoor hij ook met vertrouwen de winter in kan. En Maas is geen twijfelaar: “Na mijn stageperiode bij Lotto-Jumbo in 2018 weet ik dat ik prof kan worden.”

Hoewel hij amper een 2-tal maanden vol kon koersen, vindt Maas 2019 geen verloren seizoen. “Ik heb inderdaad maar weinig koersdagen kunnen afwerken, maar mijn resultaten mochten er best wel zijn. Dat is goed voor mijn zelfvertrouwen, ik kijk er vooral naar uit om volgend jaar nog beter te doen. Ik ga ervan uit dat ik in 2020 mooie uitslagen kan rijden en een transfer naar een procontinentale of WorldTour-ploeg kan versieren.”

In april werd Maas geopereerd aan een geknelde bekkenslagader, waardoor hij 4 maanden moest revalideren. “Ik wist al in november vorig jaar dat ik moest geopereerd worden, maar die ingreep kon pas in april plaatsvinden”, verduidelijkt hij. “In de Tour d’Alsace reed ik na mijn revalidatie meteen een mooie uitslag. De ploegleiding vertelde me toen dat ze me er in 2020 ook nog bij wilden, en toen heb ik meteen m’n woord gegeven. Ook in de Czech Cycling Tour en de Ronde van Friulië deed ik het niet onaardig.”

Geperforeerde long

Maar toen was er zijn valpartij in de Gooikse Pijl. “Na een plaspauze keerde ik achter de auto terug in het peloton, maar ik had een drempel of put niet gezien”, sakkert Maas. “Ik ging aan 60 à 70 km/h tegen de grond en brak daarbij een aantal ribben. 1 van die ribben perforeerde mijn long, wat tot een vervroegd einde van het seizoen leidde.”

Welke wedstrijden gaat Maas rijden en in welke wedstrijden wil hij schitteren? “Mijn programma van 2020 komt in grote lijnen overeen met dat van 2019, met vooral een focus op de rittenkoersen en de 1-dagskoersen in België en Frankrijk. Ik begin in de Ronde van Antalya, waar er een mooie bergrit is. Daar wil ik al meteen mezelf laten zien. Andere meerdaagses waar ik goed wil zijn, zijn de Tour d’Alsace, de Ronde van Luxemburg en de Flèche du Sud. Die 2 laatste wedstrijden zijn uiteraard heel belangrijk voor de sponsor, maar ook voor mij persoonlijk. Het zijn belangrijke koersen waar er grote ploegen aanwezig zijn. Dat is het moment om je te laten zien.”

Kopman of vrije renner

In 2018 mocht Maas als stagiair mee naar de Tour of Utah en de Colorado Classic met LottoNL-Jumbo. Zijn zelfvertrouwen kreeg er een echte boost. “Daar voelde ik dat ik het WorldTour-niveau aankan”, vertelt hij. “Ik lag op de kamer met Maarten Wynants en heb vooral van hem heel veel geleerd. Bergop heb ik er veel geknecht voor Sepp Kuss en dat ging best wel lekker. Ik ben misschien een laatbloeier, in februari word ik al 24, maar ik besefte toen dat het er zeker nog inzit.”

Op de vraag waar hij zichzelf over een jaar of 3 ziet, antwoordt Maas dan ook kordaat. “Ik ga ervan uit dat ik tegen dan een contract heb bij een mooie profploeg waar ik bergop meesterknecht kan zijn. Ik hoop me zo verder te ontwikkelen om door te groeien naar kopman of vrije renner.”

Bron: [wielerverhaal.com]

Geen gebrek aan zelfvertrouwen heeft deze Nederlandse jongen. Dat zie ik graag en dan met name bij Nederlanders omdat Nederlanders doorgaans toch zeer bescheiden zijn. Een keer wat anders is dan wel leuk. En dergelijke bescheidenheid is overigens nergens voor nodig hoor omdat Nederlanders toch regelmatig puike prestaties neerzetten. Maar het zal wel in de volksaard zitten en die krijg je het niet zo makkelijk gekeerd. Jammer hoor want met wat meer branie zouden Nederlanders nog beter uit de verf kunnen komen. Daarom hoop ik ook dat Jan zijn zelfvertrouwen besmettelijk werkt en zo meer Nederlandse wielrenners overtuigd worden van hun enorme mogelijkheden. Hopen jullie dat ook?
veluweracer 19 november 2019 15:47
Over bescheidenheid gesproken. Zo kan ik wat narrig worden van rensters die als ze een koers winnen amper durven te juichen. Zelden zie ik een paar goede vuisten de lucht in gaan. Soms lijkt het net alsof ze zich half verontschuldigen bij het overschrijden van de finish. Of ze zwaaien wat minzaam. Maar uitbundige blijdschap zie ik niet vaak.
Tjappie2 19 november 2019 16:50
Jij rent op je werk wel regelmatig juichend en springend door het gebouw als je een succesje hebt geboekt?
veluweracer 19 november 2019 17:34
Vindt je heel ingetogen en afgepast juichen dan normaal als je wint? Ik vind het een vorm van arrogantie. Maar bescheidenheid is arrogantie heb ik wel eens gelezen. Ik schroom zelf niet om bij succes te juichen. Of ik dan de armen in de lucht gooi hou ik even voor mezelf.
Tjappie2 19 november 2019 18:10
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vindt je heel ingetogen en afgepast juichen dan
> normaal als je wint?

Ligt eraan. Ik kan me goed voorstellen dat een renner bij het winnen van een wk/olympische spelen/monument/etappe in een grote ronde juicht. Bij andere koersen lijkt me het ruim voldoende om even je arm op te steken bij het passeren van de lijn. Maar dat mogen die renners natuurlijk zelf weten. Wel vind ik dat renners die afstappen en met hun fiets in de lucht over de streep wandelen direct gedeclasseerd mogen worden. Idioot gedrag.
opoeepo 20 november 2019 00:37
Arrogantie, dan weer, is een vorm van verlegenheid.
Zo wordt het voor winnaars/winnaressen wel een dilemma wat te doen aan de meet.
Eindhovuh 20 november 2019 07:13
Hij zegt toch helemaal niets raars? Als hij dat zo ervaren heeft, en voor zichzelf voelt dat hij nog kan verbeteren.
Waarom is dat arrogant? Omdat een troll dat hier zegt?
El Chaba 20 november 2019 07:40
Die troll rept toch helemaal niet van arrogantie?
Curzio 20 november 2019 08:24
Oprecht een leuke post.
Eindhovuh 20 november 2019 08:57
Nou wekt die suggestie.
Luijt 20 november 2019 11:36
Groeten aan die Belgische zanger. Toonzetting en schrijfstijl komen verdacht dicht in de buurt.
MarkV 20 november 2019 12:28
Zelfde figuur of een geslaagde persiflage
merijntje mortirolo 20 november 2019 17:18
-
Ik zet mijn geld op Mathijske.
Tjappie2 20 november 2019 17:27
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Groeten aan die Belgische zanger. Toonzetting en
> schrijfstijl komen verdacht dicht in de buurt.

Maar het allerlaatste (vragende) zinnetje verraadt dat het hier om iemand anders gaat.
Nelis! 20 november 2019 21:18
merijntje mortirolo Schreef:
-------------------------------------------------------
> -
> Ik zet mijn geld op Mathijske.

Zou ik nooit doen, geld inzetten op Mathijske ;-)
Nelis! 20 november 2019 21:19
"Maar toen was er zijn valpartij in de Gooikse Pijl. “Na een plaspauze keerde ik achter de auto terug in het peloton, maar ik had een drempel of put niet gezien”, sakkert Maas. “Ik ging aan 60 à 70 km/h tegen de grond en brak daarbij een aantal ribben. 1 van die ribben perforeerde mijn long, wat tot een vervroegd einde van het seizoen leidde.” "

Levensgevaarlijk. De jury zou dat terugkomen achter de auto keihard aan moeten pakken. Desnoods renners gewoon uit de uitslag schrappen.
Luijt 21 november 2019 10:44
Dat zou leuk zijn.
Luijt 21 november 2019 10:46
Ja, je ziet het al vanaf de nieuwelingen. Doodeng.
klepper 05 december 2019 22:42
Standaard werk... wel gevaarlijk
Goed door achterruit kijken of ploegleider moet signaal geven.

Koersen die Jan noemt zijn trouwens geen world tour koersen maar 2.2... dus beetje optimistisch wel.. want 2.1 en WT gaat nog 2 stappen harder.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2019 22:44 door klepper.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen