Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wout van Aert is (bijna) terug: “Het gevoel om weer renner te zijn wordt onbeschrijflijk”

Gepost door Ulrich A. Boschwitz 
Ulrich A. Boschwitz 01 december 2019 09:19
Quote

Wout van Aert is (bijna) terug: “Het gevoel om weer renner te zijn wordt onbeschrijflijk”

De onzekerheid bij Wout van Aert ebt langzaam weg. Dinsdag kreeg de winnaar van de Flandrien op de Arbeidsrechtbank gelijk in het geschil met Nick Nuyens na zijn contractbreuk, en ook sportief ziet hij na zijn zware val in de Tour licht aan het einde van de tunnel. Zijn revalidatie verloopt zo goed dat hij op 27 december in Loenhout zijn comeback maakt in het veld.

Wout van Aert had op de cross in Kortrijk de pers uitgenodigd. Fier stelde hij het truitje voor waarmee hij deze winter enkele veldritten zal afwerken. Op het shirt van Jumbo-Visma, zijn team voor de weg, staan ook de privésponsors Caps, Cibel-Cebon en Domo Elektro. De sponsors die hem vorig jaar, na zijn contractbreuk bij Crelan-Charles, hielpen om een éénmansploegje uit te bouwen. “Deze sponsors hebben mij gered. Ik ben dan ook heel blij dat ze samen met Jumbo-Visma mee op mijn shirt staan. Het is goed voor de continuïteit en ik kan hen niet genoeg bedanken voor wat ze voor mij vorig seizoen hebben gedaan. Ik vind het ook een heel mooi shirt.”

Dat betekent dat je binnenkort aan de start staat van een veldrit, Wout?

“Ja, als alles goed gaat dan start ik op 27 december in de veldrit van Loenhout. Het is ideaal: vlakbij huis, veel fans en een mooi parcours waar normaal veel zal gefietst worden. Kinesist Lieven Maesschalck en dokter Toon Claes moeten groen licht geven, maar zoals het er nu uitziet moet dat lukken. Ze zien het heel positief in. Ik heb ook nog een kleine maand tegen dat het zover is. Maar verwacht nu niet dat ik daar een sterke prestatie neerzet. Ik kom van heel ver en heb drie maanden niet op de fiets gezeten. En ik strijd tegen mannen die al een hele tijd bezig zijn in het veld. Ik ga niet als toerist en zal mijn uiterste best doen, maar ik ga gewoon genieten van het feit dat ik mij weer renner zal voelen.”

Het gaat dus zeer vlot met de revalidatie?

“In september en oktober moest ik van iemand die niet kon stappen naar gewoon kunnen bewegen gaan. Maar de laatste maand zijn we echt met explosieve dingen en hardere trainingen kunnen beginnen, dat leunt al meer aan naar topsport. Het herstel gaat nu met grotere stappen vooruit dan voordien, ik kan de belasting steeds meer opvoeren. Ik kan toch al zonder grote problemen 125 km afhaspelen. Op de fiets kan ik alles. Bij de laatste controles blijkt dat er in mijn rechterbeen al veel kracht zit, de blessure is goed geheeld. Ik kan ook niks meer fout doen. Maar ik heb nog werk tegen Loenhout hoor. Tijdens een crosstraining en bij het lopen voel ik nog wat reactie van de spieren en krijg ik een terugslag. Die rechterspieren verzuren nog sneller omdat ze de uithouding nog missen. Ik zal die komende maand nog zeker nodig hebben. Maar de goede evolutie zal zich normaal doorzetten, de dokters zijn alvast positief. De angst of het allemaal wel goed komt, is weg. Ik heb het gevoel dat ik het zelf in de hand heb.”

Je gaat met Jumbo-Visma op ploegstage naar het Spaanse Girona. Train je daar mee met de ploegmaats of volg je een individueel programma?

“Ik zal zo veel mogelijk met de groep trainen. De wegrenners komen uit vakantie en zijn aan hun eerste opbouw bezig, dus het moet wel lukken. Al zal ik ook wel individuele herstel- en krachtoefeningen afwerken. Ik vertrek ook een paar dagen eerder naar ginder dan de rest.”

Je testte met de ploeg de Bianchi-fiets op het parcours van Parijs-Roubaix, dat moet je toch ook een extra boost hebben gegeven?

“Het deed deugd, al was het verschrikkelijk slecht weer. We deden een toertje in de buurt van Carrefour de l’Arbre, we hebben niet echt een parcoursverkenning gedaan. Het was om het materiaal te testen. En dat is zeer goed, we hebben al stappen vooruit gezet in vergelijking met vorig jaar. Dat stemt mij tevreden.”

Welke crossen wil je nog rijden na Loenhout?

“Het liefst allemaal, maar dat is niet opportuun. Het is niet onlogisch dat ik na die eerste wedstrijd extra herstel zal nodig hebben. Dus ik zal niet alles kunnen rijden. Ik bekijk het van cross tot cross. Ik zal januari en februari ook nodig hebben om mijn conditie op te bouwen voor het voorjaar en dat lukt niet als je nog vijftien wedstrijden gaat rijden. Ik zal al blij zijn als ik een paar keer aan de start kan staan. Zonder druk. Ik weet ook wel dat ze veel van mij gaan verwachten, maar je moet realistisch blijven. Dit seizoen zijn de prestaties in het veld van ondergeschikt belang. Maar ik ben nog niet klaar met crossen hoor. Volgend seizoen zal ik wel rijden om te winnen en proberen het duel aan te gaan met Mathieu van der Poel en de rest. Of ik niet stiekem droom van de Belgische titel? Zonder Mathieu rijden er nog veel sterke renners mee. Ik zal zeker meedoen, maar voor mij is het vooral heel leuk en ook mentaal zal het een boost geven om er opnieuw bij te zijn. Ik zal opgelucht zijn om mij weer renner te voelen. Dat wordt een onbeschrijflijk gevoel.”

Denk je al aan het voorjaar op de weg?

“Uiteraard. Maar het blijft ook daar afwachten hoe de revalidatie evolueert en of ik dan al opnieuw de oude zal zijn. Dat zijn toch veel langere wedstrijden en die afstanden heb ik nog niet kunnen doen. Ik hoop alle klassiekers te kunnen rijden, vanaf de Omloop Het Nieuwsblad. Maar we zullen moeten zien of dat realistisch is.”

Dinsdag kreeg je goed nieuws op de Arbeidsrechtbank na je contractbreuk met het team van Nick Nuyens. Een opluchting?

“Ja. Ik wist dat ik recht in mijn schoenen sta en de rechter heeft het vonnis zeer goed geargumenteerd. Het is nog niet gedaan, maar ik heb alvast goede papieren.”

[www.nieuwsblad.be]

Ik hoop heel erg voor Jumbo dat Wout tijdig in topvorm verkeert zodat hij voor die ploeg kan gaan oogsten in de klassiekers. Want zonder zo'n Wout wordt dat meteen al een stuk moeilijker. Dat zegt aan de ene kant veel over de capaciteiten van de Belg Wout die werkelijk uitmuntend zijn maar het zegt aan de andere kant ook het een en ander over het niveau van de rest van de klassiekerkern bij Jumbo. Die is namelijk niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig zijn er meer koersen in een seizoen dan alleen klassiekers. De klimmers/ronde renners van Jumbo zullen kansen genoeg krijgen om een eventuele tegenvallende klassieker campagne te doen vergeten met puike resultaten. En toevallig of niet ook bij die categorie renners is het een Belg waarvan veel verwacht mag worden namelijk De Plus. Typisch wel, Jumbo is een Nederlandse ploeg waar de Nederlandse renners het best in vertegenwoordigd zijn maar de krenten in de pap zijn twee Belgen.
Ik kijk daarom al reikhalzend uit naar wielerjaar 2020. En breder als dat mag kijk ik nog meer uit naar het sportjaar 2020. Want in Tokio verwacht ik een recordoogst aan medailles voor de Belgen en het EK voetbal kan niets anders opleveren dan goud voor België. De Belgen zijn dan wel met weinig maar uitmuntende sportieve prestaties zullen voor dat land in 2020 talrijk zijn. Ik vind dat zeer bijzonder, jullie ook?
Eqquipo 01 december 2019 12:02
Klinkt goed, hup Wout!
Ridder Kale Knikker 01 december 2019 12:27
Echt heel bijzonder inderdaad
Eindhovuh 01 december 2019 12:32
Ik vind jouw analyse ook heel bijzonder inderdaad!
MarkV 01 december 2019 13:09
Het is relatief makkelijk om een recordoogst aan medailles te behalen als je huidige record 2x goud is.
Wij stellen teleur als we alleen in het wielrennen al niet meer oogsten.

Vooroorlogse Spelen niet meegerekend uiteraard, 14x goud gaat België nooit meer halen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/12/2019 13:09 door MarkV.
veluweracer 02 december 2019 03:16
Aan arbeidsmoraal heeft het hem nooit ontbroken. Waaraan wel eigenlijk?
Ulrich A. Boschwitz 03 december 2019 06:41
MarkV Schreef:
-------------------------------------------------------

> Vooroorlogse Spelen niet meegerekend uiteraard,
> 14x goud gaat België nooit meer halen.

O ja, de Spelen in Antwerpen vlak na de WO I. Zeer knap van de Belgen destijds om zo'n gigantische oogst binnen te halen. België heeft namelijk heel veel geleden in die oorlog dus zo succesvol uit de hoek komen was zeker niet logisch. De veerkracht van het Belgische volk moet dus wel enorm zijn! Heeft Nederland wel eens op een OS toernooi 14 keer goud gehaald?
MarkV 03 december 2019 11:49
Erg knap ja, 14x goud op een OS waar 75% van de wereld niet mee mocht/wilde doen, waarvan 8x goud bij boogschieten waar op sommige onderdelen zelfs letterlijk geen enkele buitenlander mee deed en soms zelfs geen brons werd uitgereikt wegens te weinig deelnemers.
Toch vreemd dat dit dappere landje zonder oorlogen daarna nooit meer iets gepresteerd heeft. Misschien moeten ze die zwakke noorderburen even de oorlog verklaren zoals de nobele Leopold II wilde. Kunnen ze daarna weer medailles oogsten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2019 11:52 door MarkV.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen