Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Allicht geen Vuelta voor MVDP in 2020

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 16 december 2019 13:00
Mathieu van der Poel gaf al aan dat hij in 2020 graag zijn grote rondedebuut zou maken in de Vuelta a España. Maar zo eenvoudig ligt het niet. Vuelta-koerdirecteur Javier Guillén zit er zwaar mee in zijn maag. “Ik heb slechts twee wildcards, terwijl er drie Spaanse ProContinentale teams zijn. Het wordt bijna onmogelijk om Corendon-Circus uit te nodigen”, vertelt Guillén aan WielerFlits.

Eerst een medaille pakken op de mountainbike op de Olympische Spelen, om daarna te focussen op de Vuelta a España, zijn grote rondedebuut. Zo had Mathieu van der Poel het in gedachten. Dat de Spaanse ronde van start gaat in Utrecht, was een extra meevaller. Eén grote voorwaarde: Corendon-Circus – of hoe het team in 2020 ook zal heten – moet rekenen op een wildcard van de organisator. En daar knelt het schoentje.

“Ik ben zeer vereerd dat een wereldtopper als Mathieu van der Poel van start wil gaan in de Vuelta a España”, vertelt koersdirecteur Javier Guillén. “Van der Poel is niet alleen een referentie in het hedendaagse wielrennen, hij brengt ook spektakel. Maar… Het is zeer ingewikkeld.”

Guillén legt uit. “Ik heb plaats voor 22 teams in de Vuelta. Dat zijn de negentien WorldTour-teams, aangevuld met Total Direct Energie als beste ProContinentale ploeg. Dat wil zeggen dat ik maar twee wildcards meer over heb, terwijl er al drie Spaanse teams zijn die smeken om deel te nemen aan de Vuelta: Caja Rural-Seguros, Burgos-BH en Fundación Euskadi. Hoe graag ik het zou willen, het wordt dus bijna onmogelijk om ook nog de ploeg van Van der Poel uit te nodigen.”

Dat de Spaanse ProContinentale teams met hun bestaan bedreigd zijn als ze de Ronde van Spanje niet kunnen rijden, voegt Guillén er nog aan toe. “En we moeten een van beide al teleurstellen, terwijl we de filosofie willen handhaven om het Spaanse wielrennen te promoten.” Wie de wildcards krijgt, wordt beslist na de Ronde van het Baskenland (6-11 maart)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2019 13:00 door Sub Culture.
Sub Culture 16 december 2019 13:03
Het lijkt me reëler om te mikken op een Tourstart op korte termijn.
Nog een weergaloos seizoen rijden in 2020, wat Franse b-garnituur aantrekken en het kleinzoon zijn van Poulidor wat uit spelen en dan moet het in 2021 wel lukken.
Eindhovuh 16 december 2019 13:05
Ik vind het een hele goede uitleg van deze man.
Het systeem van 20 verplicht startende teams in de grote rondes deugd gewoon niet.
Of zullen CCC, Dimension Data, FDJ en Sunweb kwalitatief betere team sturen?
Er moet toch een beter systeem te verzinnen zijn?
Dat je als WT team in januari mag aangeven welke 2 grote rondes je wilt rijden o.i.d? En de rest o.b.v. wildcards.
Je ontneemt nu ook de organisatoren zelf veel controle over hún koers met hún sponsoren.
MarcoV 16 december 2019 13:17
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind het een hele goede uitleg van deze man.
> Het systeem van 20 verplicht startende teams in de
> grote rondes deugd gewoon niet.
> Of zullen CCC, Dimension Data, FDJ en Sunweb
> kwalitatief betere team sturen?
> Er moet toch een beter systeem te verzinnen zijn?
>
> Dat je als WT team in januari mag aangeven welke 2
> grote rondes je wilt rijden o.i.d? En de rest
> o.b.v. wildcards.
> Je ontneemt nu ook de organisatoren zelf veel
> controle over hún koers met hún sponsoren.

Precies, waarom niet de (ca.) beste 10 WT teams startrecht in drie grote rondes, en de anderen in maximaal 2. Dan zal de Tour nog steeds 20 of 19 zekere starters kennen, maar hebben de Giro en Vuelta wat meer flexibiliteit. En een wildcard geven aan WT-team nummer 11-20 kan dan alsnog. Lijkt me een systeem met weinig verliezers en diverse winnaars t.o.v. nu.
Maar het lijkt erop dat zo'n systeem niet in het denkraam van de verantwoordelijken past ...
Frederik D. 16 december 2019 17:12
Van der Poel zou misschien moeten verkassen, bijvoorbeeld naar Sunweb? Hard voor Corendon, dat wel.
Siem 16 december 2019 17:30
Eigen schuld, dikke bult, toch? Dit is toch waarom de beste renners voor de beste ploegen gaan rijden? Het een-mansteam van Van der Poel is toch ook niet meer van deze tijd? Speculeren op wildcards is ook best arrogant, wat mij betreft.
ton duk 16 december 2019 17:39
Siem Schreef:
-------------------------------------------------------
> Speculeren op
> wildcards is ook best arrogant, wat mij betreft.

Mooi hè
gr
opoeepo 16 december 2019 17:45
Heeft vorig jaar nog verlengd t/m 2023.
opoeepo 16 december 2019 17:47
Ze hebben nochtans al een handjevol aardige aanwinsten vastgelegd voor komend(e) seizoen(en)
met, o.a. Vakoc, Modolo, de Tier en Sbaragli.
Tinuz 16 december 2019 18:05
Als die koersdirecteur cojones heeft dan zorgt 'ie ervoor dat VDP aan de start kan staan, linksom of rechtsom. Dit kan je hoe dan ook niet laten liggen.
veluweracer 16 december 2019 19:32
Eén spaanse ploeg heeft zichzelf al een slechte naam bezorgd. Caja Rural wordt een schorsing opgelegd wegens een dopingzondaar in de ploeg. Nog een spaanse ploeg in vieze papieren zou de kansen voor Corendon vergroten. Het moet te doen zijn om een renner op slinkse wijze een positieve plas in de schoenen te schuiven.
Tjappie2 16 december 2019 20:21
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als die koersdirecteur cojones heeft dan zorgt 'ie
> ervoor dat VDP aan de start kan staan, linksom of
> rechtsom. Dit kan je hoe dan ook niet laten
> liggen.

Lijkt me een tikkie overdreven. Kan me niet voorstellen dat ze in Spanje echt wakker liggen van een in de schoot geworpen AGR (wel een fraaie sprint, dat moet gezegd) en wat gewonnen wedstrijdjes op modderstrookje bij een Vlaamse jaarmarkt.
Tinuz 16 december 2019 20:52
Komt wat potsierlijk op me over, dit bagatelliseren van de prestaties van VDP. Oké, we moeten niet meteen in de overdrive gaan.
Maar hij is sowieso de kleinzoon van Poulidor. Dat staat buiten kijf, en daar kan ook de koersdirecteur van de Vuelta niet omheen.
Tjappie2 16 december 2019 22:22
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar hij is sowieso de kleinzoon van Poulidor. Dat
> staat buiten kijf, en daar kan ook de
> koersdirecteur van de Vuelta niet omheen.

Over potsierlijk gesproken grinning smiley
Leon 16 december 2019 23:21
opoeepo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ze hebben nochtans al een handjevol aardige
> aanwinsten vastgelegd voor komend(e) seizoen(en)
> met, o.a. Vakoc, Modolo, de Tier en Sbaragli.

Ja,dat kwartet zal iedere WorldTour-koers bovenaan z'n affiche zetten...
opoeepo 16 december 2019 23:39
Absoluut, absoluut.
En dan vergat ik nog Louis Vervaecke.
Horsie is back 17 december 2019 00:27
Het is prima, dat Mathieu steeds zijn eigen koers wil rijden, maar dan kun je niet ook nog steeds eisen op niet gangbare wijze overal aan tafel te kunnen zitten.

Of is dat potsierlijk, Tjappie2?
Tjappie2 17 december 2019 00:44
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Of is dat potsierlijk, Tjappie2?

Geen idee. Zeg jij het maar: herkomst "potsierlijk".
MarkV 17 december 2019 04:35
Mathieu vd Poel is voor de Vuelta ongeveer even belangrijk als pakweg Mikel Landa voor de AGR. Daar ga je toch geen hele ploeg voor uitnodigen?
lodjan 17 december 2019 07:15
2 zondaars in één jaar.
ton duk 17 december 2019 07:21
Eens met wel de kanttekening van 3 dagen Vuelta in Nederland...
gr
Horsie is back 17 december 2019 12:29
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Of is dat potsierlijk, Tjappie2?
>
> Geen idee. Zeg jij het maar:
> [url=https://onzetaal.nl/uploads/nieuwsbrieven/pot
> sierlijk.html]herkomst "potsierlijk"[/url].

Het was meer een trigger momentje.
Mathieu is natuurlijk een buitenbeentje, maar moet oppassen, zo denkt Horsie, dat hij dat wel etaleert in prestaties en niet in gedrag in de breedste zin van het woord.

Meanwhile Dumoulin can finally see the writing on the wall, waarop hij besloot om te draaien. Oh nee, dat is ook al weer een terugblik in Cycling News.
Wat zou er nu op de muur geschreven zijn?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/12/2019 12:39 door Horsie is back.
Blueprint 17 december 2019 13:03
Het zou aanzienlijk beter zijn als World Tour onwaardige ploegen gewoon ProTeams zouden zijn: Cofidis, Israel en NTT. Dan is er voldoende ruimte voor wildcards in alle World Tour koersen en heb je zulke problemen niet meer.
Tjappie2 17 december 2019 13:40
Op het gedrag van vdP lijkt me niets aan te merken.
Horsie is back 17 december 2019 13:59
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op het gedrag van vdP lijkt me niets aan te merken.

Ho nou, Tjappie2. Mathieu is de ideale schoonzoon, maar tot nu toe bewandelt en berijdt hij net of zelfs onbegaanbare paden. Met de fiets in de hand. Maar zijn gedrag op de renfiets wijkt algemeen gesproken af van wat andere wielertoppers doen. Daar is zeker vanuit zijn perspectief niks mis mee, maar dit betekent niet automatisch dat iedereen daar altijd maar rekening mee moet houden. De karavaan trekt verder. In dit geval staat de deelname aan zijn eerste grote Ronde al ter discussie.

Maar een witte Kerst is ver weg, dus trekt Horsie nu naar buiten in full display.
Tjappie2 17 december 2019 14:17
Je draaft een beetje door. Volgens mij heeft MvdP alleen aangegeven graag de Vuelta te rijden. Van eisen stellen is helemaal geen sprake. En uiteraard hoeft niet iedereen daar rekening mee te houden. Ik zou het volstrekt logisch vinden als de Vuelta-directie zegt: "helaas jongen, we zitten vol" (wat ook min of meer wordt gezegd).
Wanny 17 december 2019 16:41
Voor de supporters is het vervelender dan voor Matthieu denk ik. Die vindt zijn uitdagingen toch wel.
Horsie is back 17 december 2019 18:50
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je draaft een beetje door. Volgens mij heeft MvdP
> alleen aangegeven graag de Vuelta te rijden. Van
> eisen stellen is helemaal geen sprake. En
> uiteraard hoeft niet iedereen daar rekening mee te
> houden. Ik zou het volstrekt logisch vinden als de
> Vuelta-directie zegt: "helaas jongen, we zitten
> vol" (wat ook min of meer wordt gezegd).

Als je het wilt beperken tot de Vuelta heb je gelijk, maar ik zie het graag wat breder en dan kan ik natuurlijk moeilijk verhullen, dat Mathieu niet mijn absolute favoriet is, zoals Uwes met de Alien has gone.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen