Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Mathieu in de handel

Gepost door Cecchini 
Cecchini 07 januari 2020 11:42
Wetenschap twijfelt, maar Van der Poel zweert erbij (en verkoopt het): dna-technologie

Wielrenner Mathieu van der Poel ziet handel in genetisch materiaal. De sportman van het jaar 2019 is oprichter van 4Gold, een bedrijf dat dna-tests en voedingsupplementen voor sporters aanbiedt. De wetenschap is sceptisch over de werking, maar Van der Poels wielerteam Alpecin-Fenix is sinds kort wel klant van zijn bedrijf.

Door Erik van Lakerveld



Van der Poel stond niet echt bekend als iemand die er een uitgebalanceerd dieet op nahield. Een Belgisch televisieprogramma legde in 2018 nog vast wat Mathieu van der Poel als veldrijder op een wedstrijddag allemaal verorberde. Het ontbijt: twee witte pistoletjes, één met jam en één met ei. Drie uur voor de wedstrijd: pasta met ham en kaas en een flinke scheut ketchup. Na de koers een koffiekoek en een wentelteefje. En als dagafsluiting: een bak friet met ketchup, saté en een worst.

Van der Poel leek daarmee met voeding om te gaan zoals hij koerst: op intuïtie. Maar dat is kennelijk schijn. Hij is medeoprichter van 4Gold, een aanbieder van dna-tests voor sporters en een producent van voedingssupplementen. ‘Jouw dna, de sleutel tot optimale prestaties!’, luidt de slogan van het bedrijf dat per 1 januari de publiciteit heeft gezocht met Van der Poel als boegbeeld.

4Gold biedt via de website dna-tests aan die inzicht moeten bieden in de unieke genen van een sporter. De kosten bedragen 250 tot 300 euro per test. Daarnaast verkoopt het bedrijf bussen poeder waarmee, gemengd met water, sportdrank te maken is. Het gaat om supplementen die voor, tijdens of na afloop van een inspanning ingenomen moeten worden.

Volgens het bedrijf van Van der Poel, tweevoudig wereldkampioen veldrijden en afgelopen april winnaar van de Amstel Gold Race, is het beste resultaat te verwachten wanneer de uitkomsten van de dna-tests worden gecombineerd met de supplementen die zijn bedrijf aanbiedt. Het beroept zich op wetenschappelijk onderzoek, met name op de nutrigenomica. Dat is het vakgebied dat de wisselwerking tussen voeding en genen bestudeert.

Navraag leert dat de wetenschappelijke basis van het bedrijf, dat in 2018 tot start-up van de provincie Antwerpen werd verkozen, wankel is. Het is niet zo dat de dna-tests an sich onbetrouwbaar zijn, legt Sander Kersten, hoogleraar voeding, metabolisme en genomics aan de Wageningen Universiteit, uit. ‘Dat soort tests is in principe betrouwbaar en de analyse ook. Maar het is meer de vraag: wat kun je met die info?’

Die kwestie stond afgelopen najaar centraal tijdens een symposium dat NOCNSF organiseerde en waar Kersten een voordracht hield. ‘Toen heb ik uitgelegd dat de uitkomsten van zo’n test misschien leuk zijn om te weten, maar geen helder keuzegedrag voor een sporter opleveren.’ Dat komt doordat het aantal genen dat in een dna-test wordt meegenomen slechts een fractie is van de meer dan 20.000 in het menselijke genoom.



Sowieso zijn er maar enkele genen waarbij een duidelijk directe relatie met bepaalde voedingsstoffen bestaat. Dat geldt bijvoorbeeld bij lactose-intolerantie, maar over het algemeen zijn de relaties te complex om eenduidige lessen uit te trekken, zegt Kersten. Daarmee zijn de adviezen om sportprestaties te verbeteren door de bank genomen te algemeen van aard en niet werkelijk afgestemd op het individu.

Van der Poel is overtuigd van het nut zijn producten. Hij heeft het bedrijf achter 4Gold, Nutribam, al in april 2017 opgezet, met twee compagnons: de Belgische oud-wielrenner Brent Luyckx en diens landgenoot motorcrosser Axel Roelants. ‘Voornoemde heer Van der Poel Mathieu heeft ingetekend op 1.000 aandelen, verbindt zich tot € 10.000,00 en betaalde deze som volledig af’, valt er te lezen in de oprichtingsakte, die online te raadplegen is.

Lang bleef de betrokkenheid van Van der Poel bij 4Gold een beetje op de achtergrond, omdat zijn ploeg Alpecin-Fenix een andere voedingsleverancier had. Op 1 januari is Van der Poels 4Gold zelf de voedingsleverancier van de ploeg geworden, en daarna verscheen zijn portret plotseling ook pontificaal op de website van het bedrijf. Van der Poel: ‘Ik denk dat we dat altijd netjes hebben geprobeerd ons op de achtergrond te houden en we wilden ook pas echt een ploeg sponsoren als we groot genoeg waren om dat effectief te doen.’

Van der Poel heeft zelf zijn dna ook laten testen en paste zijn voedingspatroon aan op de resultaten. Wat hij precies veranderde, wil hij niet kwijt. ‘Er zijn wel een paar interessante dingen uitgekomen waarin ik verandering heb gebracht. Een voorbeeld? Ja, dat is niet relevant, dan moet je het zelf maar eens proberen. Ik ga niet alles prijsgeven.’

Dat de wetenschap op zijn minst sceptisch staat tegenover de claims van zijn bedrijf? Het lijkt niet uit te maken. Naast een samenwerking met Van der Poels eigen wielerploeg, is 4Gold sinds enkele weken ook partner van schaatsploeg IKO, het team van drievoudig olympisch kampioen Jorien ter Mors. Van der Poel: ‘Over masseren is ook niets bewezen en ik vind zelf dat het wel heel veel helpt. Het is altijd een beetje moeilijk om zoiets te bewijzen, maar ik denk wel dat het verschil maakt.’
tvm 07 januari 2020 13:35
Dat er voor topsporters veel te winnen valt op dit terrein, is wel duidelijk. Wellicht is het wetenschappelijk niet de onderbouwen, maar het pionieren hierin lijkt me goed en een onvermijdelijke trend.
Tinuz 07 januari 2020 15:50
VDP ziet er strak uit dit veldritseizoen. Anders dan tijdens zijn wegcampagne in 2019 toen hij, ietwat gechargeerd, met een plofkop op de fiets zat.
Hij evolueert zo richting allround klassementsrenner, als je het mij vraagt. De stip aan de horizon mag zich mogelijk ook zorgen gaan maken.
Nelis! 07 januari 2020 16:02
Ik dacht in het begin even een bericht van de Speld te lezen.
veluweracer 07 januari 2020 20:25
Alles krijgt hij in zijn schoot geworpen. Hier heeft hij vast niets voor hoeven doen op een handtekening zetten na dan. Een 'selfmade man' is het niet. Altijd alle hulp van pappie c.s. gehad.
Brieske 07 januari 2020 20:48
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alles krijgt hij in zijn schoot geworpen. Hier
> heeft hij vast niets voor hoeven doen op een
> handtekening zetten na dan. Een 'selfmade man' is
> het niet. Altijd alle hulp van pappie c.s. gehad.


Niets mis mee toch. Focus op datgene waar hij heel goed in is. Je hoeft geen manusje van alles te zijn. Als je daarnaast slim je naam kan koppelen aan een product waar je achter staat, tja, waarom niet. Mensen met een uitzonderlijk talent worden nu eenmaal gestrikt om hun kopie ergens voor te lenen.

Of ben je van mening dat het mooier zou zijn geweest als hij zelf ook nog de DNA testen afnam en onderzocht, en the voice zou winnen, en het 8 uur journaal presenteren en eens in de week een gastrolletje in goede tijden wat hij zelf bij de director voor elkaar heef gepijpt...

Groet
Nelis! 07 januari 2020 21:55
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alles krijgt hij in zijn schoot geworpen. Hier
> heeft hij vast niets voor hoeven doen op een
> handtekening zetten na dan. Een 'selfmade man' is
> het niet. Altijd alle hulp van pappie c.s. gehad.


Nu krijg ik weer het idee dat ik de Speld te lezen krijg...

Dit is een geintje toch? Want zo dom kan serieus niemand zijn.
Horsie is back 07 januari 2020 22:46
Loopt Mathieu nu eigenlijk al niet weer achter? Horsie had voor 5Gold gekozen. grinning smiley

Even van honk, dus nu pas twitter check.
Zomaar twee voorbeelden van mislukt energie management: Nelson Pow(er)less, die bij Jumbo-Visma als wielrenner slechter werd en Rohan Dennis, die op Cyclingnews een kleine sluier oplicht van een medeoorzaak voor zijn perikelen in het hoogseizoen van vorig jaar.

Wie immer ohne Gewähr!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/01/2020 23:10 door Horsie is back.
merijntje mortirolo 07 januari 2020 22:49
-
Das grappig. Iemand sprak net tegen mij: "Kan hij niks anders dan iets in de wielerprikbordbullshit? Waarom rotten dit soort figuren niet voor altijd op uit dat wereldje?"
veluweracer 08 januari 2020 07:41
Ik geef gewoon mijn mening. En die hoeft niemand welgevallig te zijn.
Horsie is back 09 januari 2020 11:12
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik geef gewoon mijn mening. En die hoeft niemand
> welgevallig te zijn.

Dank je, Veluweracer. Nu kan Horsie ook wel zeggen, dat hij de stap van Mathieu en de zijnen HUMBUG vindt.
Eddy Veen 11 januari 2020 20:04
Weet iemand waar in Rucphen het NK plaatsvindt? Wijst het zich vanzelf als je erheen rijdt? Ik heb het al gevonden: Baanvelden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/01/2020 20:26 door Eddy Veen.
Eddy Veen 11 januari 2020 21:43
opoeepo 11 januari 2020 21:54
Weg. Baan Veld. Het maakt MvdP niet uit.
veluweracer 13 januari 2020 03:39
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> veluweracer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik geef gewoon mijn mening. En die hoeft
> niemand
> > welgevallig te zijn.
>
> Dank je, Veluweracer. Nu kan Horsie ook wel
> zeggen, dat hij de stap van Mathieu en de zijnen
> HUMBUG vindt.

Dan heb je het over het quasi-wetetenschappelijke aspect van zijn poeders en pillen. Ik erger me vooral aan het ordinaire opportunisme. Een eigen fietsmerk zal ook wel niet lang op zich laten wachten. Of een eigen kledinglijn à la Nys.
Curzio 13 januari 2020 10:28
Wat is daar nou zo erg aan? Die jongen wil graag zijn eigen pad gaan en dat kost geld. Hij had ook bij een topploeg kunnen tekenen en 4 miljoen per jaar opstrijken of iets in die richting. Wel, als er mensen zijn die spullen willen kopen omdat daar de naam van Mathieu van der Poel aan verbonden is, dan zie ik er geen been in als hij dat doet. Binnen de grenzen van de redelijkheid en het fatsoen natuurlijk (dus niet zoals Gwyneth Paltrow met haar vaginale geurkaarsen bijvoorbeeld).
Tjappie2 13 januari 2020 16:20
Daar is helemaal niets ergs aan. Veluweracer is gewoon op een verschrikkelijk treurige manier jaloers op iedereen die succesvoller in het leven is dan hij. Kijk zijn overige posts er maar eens op na. Deze post van mij is dan weer een mooi voorbeeld dat een post zowel op de man áls feitelijk juist kan zijn.
veluweracer 13 januari 2020 20:11
Nee, niet afgunstig. Gewoon bovenmatig kritisch.

Edit: overmatig veranderd in bovenmatig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/01/2020 20:13 door veluweracer.
merijntje mortirolo 14 januari 2020 16:57
Quote
veluweracer
Edit: overmatig veranderd in bovenmatig.

Had helemaal niet gehoeven.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen